Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pop up tent - Forum Wereldfietser

Pop up tent

In mijn zoektocht naar een lichtgewicht tent voor een reis naar Italië, kom ik ook pop up-tenten tegen. Zoals https://www.amazon.nl/dp/B00OG0H6CA?tag ... th=1&psc=1

Grote nadeel is de omvang van de opgevouwen tent. Een ronde met een omvang van 70 a 80 centimeter.

Hoe kun je deze meenemen op de fiets? Iemand hier ervaring mee?
Geen ervaring met pop-up tentjes. Toch zou ik het je willen afraden. Ik ben eens met vrienden en weekend op stap geweest waarbij een van hen ook zo'n soort pop-up tentje bij zich had. Ondanks dat het mooi weer was dat weekend regende het toch s morgens in zijn tentje van condens.
Bovendien lijkt het me geen feestje om ermee te fietsen.

Ik zou toch even kijken naar een tentje met een binnentent. Stuk comfortabeler.
Ongeschikt voor een wandel- of fietsvakantie.

Wel geschikt als je met de auto bent.
tentje met een binnentent
: zie specificatie:
Buitentent: 100% polyester, PU gecoat
Waterkolom: 1.500 mm, Binnentent: 100% polyester, ademend
Dus binnen- en buitentent, Op zich kan je deze tent "prima" op je tassen en de bagagedrager leggen. Mijn ding is het niet.
Het is misschien een idee voor een leuk draadje: de onhandigste ***-versies van elk fietsvakantie-item op je paklijst. :D
Zo'n popuptent scoort daar denk ik behoorlijk goed.
Naast dat zo'n schijf enorm onhandig vervoert, is ie weliswaar in één 'pop' opgezet, het weer opgevouwen krijgen kost beduidend meer moeite. Snel weg kunnen heeft voor mij ook een waarde. Ook op festivals als je na afloop zo brak als een garnaal weer weg moet zien te komen ;)
In Engeland had een groep meiden een grotere versie van een popup bij zich voor een weekend kamperen. Het opzetten ging jaloersmakend snel, maar maandagochtend kregen ze het ding met geen mogelijkheid meer opgevouwen. Meer dan een uur bezig geweest, en ook met hulp kostte het veel moeite.
Mijn fietsmaat heeft een popup-tent en gebruikt deze voor niet-wandel- en niet-fietsvakanties. Het is echt dé ideale tent als -ingepakt- vorm en gewicht niet uitmaken en de tent bovendien de hele dag in de zon moet kunnen staan.

Als ervaren gebruiker (en ingenieur 😉) heeft hij geen moeite met het weer in elkaar krijgen van de tent. Kortom, laat je niet afschrikken door verhalen van onhandige mensen, doe wat moeite om iets te leren en te onthouden en je kunt het.
willem.m schreef:
zo 24 jul, 2022 09:41
Mijn fietsmaat heeft een popup-tent en gebruikt deze voor niet-wandel- en niet-fietsvakanties. Het is echt dé ideale tent als -ingepakt- vorm en gewicht niet uitmaken
Het gewicht van de tent die de vraagsteller noemt, is 1,3 kg - voor een tweepersoonstent. Prijs: EUR41,12. Dus óf we zijn altijd voorgelogen met de slogan: ‘Good, cheap, light - pick any two’ of er klopt iets niet. Zou het hem in dat ‘good’ zitten? Geschikt voor voorjaar en zomer, waterkolom van 1500 mm, hm.

Wat betreft de originele vraag:
Hoe kun je deze meenemen op de fiets?
Als ik het zou willen proberen, zou ik eens kijken of het verticaal tegen de rechterachtertas zou willen, waar dan de spullen in zouden zitten die ik tijdens het fietsen niet nodig heb. Desnoods hier of daar een extra lusje aan de hoes naaien om een band of elastiek aan vast te zetten met een haakje.

Groetjes,

Carl
Kijk voor hetzelfde bedrag ook eens naar een gebruikte tent. Zo kwam ik laatst een prima Decathlon Quickhiker tent op marktplaats tegen voor 50 euro, maar er zijn als je goed zoekt wel meer alternatieven te vinden.

Of misschien heeft iemand in je omgeving nog wel een tentje te leen/geef liggen voor je?

Verder hier ook prima festivalervaringen met een pop-up tentje, maar op fietsvakantie zou ik 'm ook niet meenemen.
Jurr schreef:
zo 24 jul, 2022 10:39
.... prima Decathlon Quickhiker tent ....
Mooi tentje inderdaad weet ik uit eigen ervaring. Worden nu verkocht onder het merk Forclaz van Decathlon.
willem.m schreef:
zo 24 jul, 2022 09:41
Kortom, laat je niet afschrikken door verhalen van onhandige mensen, doe wat moeite om iets te leren en te onthouden en je kunt het.
Net zoals bij een normale tent even goed oefenen voordat je er mee op pad gaat.
Dank voor alle reacties.

Ik ben het er mee eens dat het formaat het vrijwel onmogelijk maakt om zo’n tent op de fiets mee te nemen. Gewicht en prijs zijn aantrekkelijk.

Ik blijf verder kijken. Ook op marktplaats voor 2e hands.
Vergeet niet dat deze tenten ook erg kwetsbaar zijn.
LHTJoost schreef:
zo 24 jul, 2022 23:16
Vergeet niet dat deze tenten ook erg kwetsbaar zijn.
In welk opzicht?
willem.m schreef:
ma 25 jul, 2022 07:53
LHTJoost schreef:
zo 24 jul, 2022 23:16
Vergeet niet dat deze tenten ook erg kwetsbaar zijn.
In welk opzicht?
Door het lastige inpakken heb ik geregeld gebroken boogstokken gezien. Die dan ook graag door het doek steken.
De stokken zijn ook ronduit slap vergeleken met "echte" boogstokken. Als je een beetje wind hebt zal je alle scheerlijnen moeten gebruiken om de tent wat vormvast te houden (en dan nog is het niet vergelijkbaar met een reguliere trekkerstent).