Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koekenpan, losse, welke? - Forum Wereldfietser

Koekenpan, losse, welke?

Met 2 pannen op reis geweest afgelopen fietsvakantie. En in die Ali pannetjes iets bakken, het lukte niet zonder aanbranden.
Dus overweeg ik een los koekenpannetje mee te nemen. Ik kan natuurlijk de ijzer uit de keuken meenemen maar wellicht heeft iemand een lichtere tip?
Ik heb de Trangia 27 ultralight koekenpan. 120 gram, diameter 18,5cm, goede antiaanbaklaag. Ik gebruik 'm op een variant van de Optimus Crux gasbrander. Bevalt goed.
ontbijt.jpg
Helaas geen foto van mijn held Ernesto 😂

Ernosto is een relatief goedkope aluminium met goede teflonlaag die in de aanbieding was bij de Aldi. Ja er zijn lichtere opties maar ik een broertje dood aan aanbakpannen. Liever een paar gram meer mee en lekker eten dan houtskool in avondeten 😂.
Ik gebruik ook een Trangia pannetje, net zoals Bast1aan. Die heb ik alleen nog maar aangebrand gekregen op moment dat ik zelf niet op zat te letten :lol:
broertje dood aan aanbakpannen.
en ik heb een broertje dood aan teflon-pannen. Geanodiseerd is het mooiste, maar niet altijd te krijgen.
Bert van Sprang schreef:
ma 25 jul, 2022 10:22
en ik heb een broertje dood aan teflon-pannen. Geanodiseerd is het mooiste, maar niet altijd te krijgen.
Als je dun en lichtgewicht wil en nog enigzins bruikbaar om mee te bakken, ontkom je niet aan aluminium en teflon. Denk dat geanodiseerd ook niet licht is? en nogal kwetsbaar. Thuis heb ik inderdaad gietijzeren pannen die kilo's wegen.
Gietijzer pan, ja die bevalt hier thuis ook heel goed. Ik zit ook niet op teflon in mijn eten te wachten maar en licht gewicht en gietijzer gaat het niet worden.
Dus een compromis, als ik dan de prijzen zie van de pannen, > 40 euro, en dat voor max 3 weken per jaar.
bast1aan schreef:
ma 25 jul, 2022 16:46
Denk dat geanodiseerd ook niet licht is? en nogal kwetsbaar.
Geanodiseerd is meestal geanodiseerd aluminium en dat is nauwelijks zwaarder dan blank aluminium anders is er iets grondig mis gegaan met anodiseren. :D
Het is niet erg kwetsbaar en volgens mij prima verkrijgbaar. Ik vermoed dat vrijwel alle grijze kampeerpannetjes die je ziet geanodiseerd aluminium zijn want het teflon gaat er uit.
Geëmailleerd, dat is voor onderweg best kwetsbaar, maar thuis best fijn.
Ik heb net een nieuw koekenpannetje/deksel voor mijn Trangia. Geanodiseerd. Niet zwaar, ziet er sterk uit. Is los verkrijgbaar.
Leon schreef:
ma 25 jul, 2022 16:58
Geanodiseerd is meestal geanodiseerd aluminium en dat is nauwelijks zwaarder dan blank aluminium anders is er iets grondig mis gegaan met anodiseren. :D
Het is niet erg kwetsbaar en volgens mij prima verkrijgbaar.
Van wat ik me herinner van geanodiseerde pannen was dat steeds een klasse zwaarder dan dat dunne pannetje met teflon coating van mij. Ik stel me zo voor dat de pan wel enige stevigheid moet hebben om de harde niet-buigzame laag aluminiumoxide heel te houden en dus per definitie dikker is uitgevoerd.
Ik ben benieuwd naar links naar geanodiseerde pannen. Ik kan ze niet zo makkelijk vinden (helpt ook niet dat webshops erg summier of onduidelijk zijn over de details van hun spullen). Mijn pannetje met teflon coating is volgens mij deze: https://www.bever.nl/p/trangia-serie-27 ... olour=5806
bast1aan schreef:
ma 25 jul, 2022 21:41
Ik ben benieuwd naar links naar geanodiseerde pannen. Ik kan ze niet zo makkelijk vinden (helpt ook niet dat webshops erg summier of onduidelijk zijn over de details van hun spullen)
Ja erg sterk zijn ze daar niet allemaal in. Waarschijnlijk zijn 95% van de stroeve grauwgrijze aluminium pannetjes geanodiseerd: https://www.google.com/search?q=geanodi ... 68&bih=944
De zwartglimmende gladde hebben een teflonlaag. Op heel dunne pannetjes is een teflonkaag sowieso niet geweldig want want met klein ongelukje even te lang leeg op de vlam is zo'n pannetje al te heet voor het teflon en vallen de parkieten links en rechts dood neer.

Nb Ik heb geen vogels in huis. Vogels horen in de lucht.
Leon schreef:
ma 25 jul, 2022 21:52
Waarschijnlijk zijn 95% van de stroeve grauwgrijze aluminium pannetjes geanodiseerd: https://www.google.com/search?q=geanodi ... 68&bih=944
De zwartglimmende gladde hebben een teflonlaag. Op heel dunne pannetjes is een teflonkaag sowieso niet geweldig want want met klein ongelukje even te lang leeg op de vlam is zo'n pannetje al te heet voor het teflon en vallen de parkieten links en rechts dood neer.
Met helaas weinig info over gewichten.. Dat dat kleine teflon pannetje (heb ik nu 4 jaar) erg kwetsbaar is herken ik trouwens niet. Het aluminium geleidt goed warmte, erg snel oververhit raakt ie met 18cm doorsnee niet. Ja, je moet wel opletten en het vuur laag houden, maar opletten moet je sowieso als je naast je tent op een kampeerbrander kookt.

Wat ik zei over dat geanodiseerde pannen kwetsbaar zijn klopt trouwens denk ik ook niet, ik was in de war met pannen met keramische antiaanbaklaag.
Teflon heeft zo zijn nadelen. Wil je aanbranden voorkomen, dan kun je kiezen voor een wokpan met dikkere bodem .Deze zijn dan wel iets zwaarder, De grammenjagers onder ons zullen dan wat anders moeten wegstrepen.
Kom naar het kampeerweekend van de Wereldfietser op de Harskamperdennen. Dan zie wat kamperende fietsers in de praktijk gebruiken en kun je de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen.
Koken heeft bij mij niet zo'n hoge prioriteit, ik ga ook vaak uit eten. Op scandinavische campings heb je vaak al fornuis en kookgerei. Daarom hoeven m'n kookspullen niet top te zijn en wil ik het vooral zo licht mogelijk. Iedereen maakt daar natuurlijk z'n eigen afweging in. Ook als je met twee of meer personen gaat kunnen de keuzes heel anders worden.
bast1aan schreef:
di 26 jul, 2022 10:35
Koken heeft bij mij niet zo'n hoge prioriteit, ik ga ook vaak uit eten. Op scandinavische campings heb je vaak al fornuis en kookgerei. Daarom hoeven m'n kookspullen niet top te zijn en wil ik het vooral zo licht mogelijk. Iedereen maakt daar natuurlijk z'n eigen afweging in. Ook als je met twee of meer personen gaat kunnen de keuzes heel anders worden.
Ik heb positieve ervaringen met de keukens op Scandinavische campings. Ook ideaal als het regent. Je treft ze echter niet aan op zo'n eenvoudig Deen natuurkampeerterrein. Ook niet op de vrije kampeerplekken aan een Zweeds meer. Restaurants zijn daar in de grote stilte vaak in geen velden of wegen te bekennen.
Het merendeel van de fietsers met een tentje achterop trekt echter richting zuiden. Daar kom je de keukens op de campings vaak niet tegen.
Iedere dag uit eten gaan kan vrij prijzig zijn. Dan heb je ook nog een land als Spanje, waar de restaurants pas om 21 uur open gaan. Dat vind ik na een fietsdag veel en veel te laat.
In Frankrijk tref je regelmatig dat restaurants alleen maar rond de lunch open zijn.
Overigens vind ik kokkerellen na een fietsdag naast de tent wel leuk. Hakken, snijden, biertje ernaast en dan als eenpansgerecht in de wokpan. Daarom hoort deze bij mijn uitzet in heb ik niets aan zo'n minikoekenpannetje. Ik heb mijn MSR- pan (made in Thailand) met dikke bodem al vele jaren en hoef ik niet bang te zijn dat de teflonlaag in mijn maag terecht komt.
En hoe ziet zo'n Thaise wokpan eruit?
En wat weegt zoiets ongeveer?