Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verkrijgbaarheid Spiritus in buitenland - Forum Wereldfietser

Verkrijgbaarheid Spiritus in buitenland

Voor mijn Trangia heb ik spiritus nodig en ik was in de veronderstelling dat ik dat overal (in Europa) zou kunnen kopen.
In Polen heb ik bij een bouwmarkt nog wat kunnen vinden. Dat was 75% en walmde daarom enorm. In de Baltische Staten heb ik het helemaal niet kunnen vinden. Daarna is Scandinavië zoals verwacht geen probleem. Goede beschikbaarheid en kwaliteit. Wat is ervaring van anderen aangezien de beschikbaarheid een van de redenen is om een Trangia te gebruiken? Of zou ik moeten overwegen de Trangia uit te breiden voor gebruik met gas. Daar heb ik geen ervaring mee.
Misschien niet zo voor de hand liggend, maar in apotheken verkoopt men meestal wel flesjes alcohol (96%, 100 tot 500 ml). Daar kun je prima op koken. De apotheekdichtheid is zeker in rurale gebieden vaak veel groter dan die van benzinepompen of bouwmarkten. Voor mij is dat het grote voordeel van koken op alcohol.
Het is soms even zoeken.
10 tot 15 jaar geleden was het makkelijker naar mijn idee.
Maar afgelopen jaren toch in Frankrijk, Duitsland en Italië geen probleem.
Geen problemen in NL, F, D,BE.
alma schreef:
di 19 jul, 2022 14:01
Misschien niet zo voor de hand liggend, maar in apotheken verkoopt men meestal wel flesjes alcohol (96%, 100 tot 500 ml). Daar kun je prima op koken. De apotheekdichtheid is zeker in rurale gebieden vaak veel groter dan die van benzinepompen of bouwmarkten. Voor mij is dat het grote voordeel van koken op alcohol.
In Vilnius/Litouwen kon ik in een apotheek een flesje van minder dan 100 ml kopen maar onduidelijk was wat het alc percentage was. Ik heb dat toen niet gekocht omdat ik nog niet volledig zonder zat.
In de Baltische staten in de grotere buitensportwinkels, in ieder geval in Tallin en Riga.

Toegevoegd, Tartu.
alma schreef:
di 19 jul, 2022 14:01
Misschien niet zo voor de hand liggend, maar in apotheken verkoopt men meestal wel flesjes alcohol
Dat is ook mijn ervaring. In Albanië en Bosnië bij een apotheek 95% alcohol kunnen kopen.
Hoe is de beschikbaarheid in Frankrijk, Zwitserland, Spanje en Italië? Weet iemand dat?
Zie deze lijst Meths.
Top! Dank je.
Let er wel goed op dat als je naar spiritus vraagt, uiteraard in de ter plaatse gebruikte taal, dat je het ook krijgt.
Soms is de tegenvraag: Waar heb je het voor nodig?
Ze willen je dan nog wel eens wat anders verkopen. Iets wat gebruikt wordt voor het aansteken van de barbecue. En dat gaat niet werken. Het is me zowel in Duitsland als in Frankrijk overkomen.
dunlop schreef:
ma 19 sep, 2022 14:28
Let er wel goed op dat als je naar spiritus vraagt, uiteraard in de ter plaatse gebruikte taal, dat je het ook krijgt.
Soms is de tegenvraag: Waar heb je het voor nodig?
Ze willen je dan nog wel eens wat anders verkopen. Iets wat gebruikt wordt voor het aansteken van de barbecue. En dat gaat niet werken. Het is me zowel in Duitsland als in Frankrijk overkomen.
Goede tip. In Engeland dachten ze bij een outdoor winkel dat je wel wasbenzine in een Trangia kon gooien. Sommige outdoorwinkels verkopen daar overigens wel spiritus (Vango) maar je hebt meet kans bij Wilco, houthandels en verfwinkels.