Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Android Telefoon OSMand-probleem - waarschijnlijk simpel ... - Forum Wereldfietser

Android Telefoon OSMand-probleem - waarschijnlijk simpel ...

beste Helpers (oa Tovenaar?)
Waarschijnlijk simpel maar lastig.

Enkele jaren gebruik ik OSMand - navigatie voor m'n fietsvakanties (binnen- en buitenland) en dat gaat op zich goed.
Door de jaren heen heb ik de app beter leren kennen en steeds weer aangepast aan m'n eisen (instellingen) e.d.).
Nu heb ik blijkbaar iets stoms gedaan.
Als ik m'n telefoon opstart (Android) en op het bestaande OSmand - icoontje klik,
krijg ik het beginscherm van een nieuwe installatie (aan de slag -> Download kaart en daar onderaan, klein:
"Osmand bewaart gegevens (kaarten, GPX-tracks, enz.) in: Intern applicatie-geheugen".
Hetzelfde gebeurt als ik via Android naar Osmand (APP-info) ga. Als opslag staat daar vermeld Interne opslag, maar ja.

* Dat komt, hoogstwaarschijnlijk, door de verandering van opslag, die ik per vergissing in beweging gezet en gestopt heb;
opslag verplaatst van Gedeeld geheugen naar Intern applicatie-geheugen.
Ik wil die verandering graag stoppen en terugzetten, de nieuwe installatie stoppen. Alles naar zoals het voorheen was.
Dus, het nieuw ingestelde gebruik van het Intern applicatie-geheugen terugzetten naar Gedeeld geheugen.
MAAR dat gaat niet, want hij toont bij elke nieuwe keuze:
Osmand heeft geen toestemming om de SD ... (kan verder niet lezen), maar heb geen SD gebruikt?
Zie bijlagen.
Wat te doen? Ideeën?

Bijlagen: 2 schermafbeeldingen -onder elkaar doorlopend, Android Telefoon app Osmand Opslagmap
Screenshot_20220718-123904_OsmAnd (Miniatuur).jpg
Screenshot_20220718-123904_OsmAnd (Miniatuur).jpg (24.09 KiB) 1452 keer bekeken
Screenshot_20220718-130752_OsmAnd (Miniatuur).jpg
Screenshot_20220718-130752_OsmAnd (Miniatuur).jpg (21.39 KiB) 1452 keer bekeken
Graag, en alvast dank

theo
Het, denk ik, eenvoudigst is dat je alle instellingen die jij zelf hebt gedaan even opschrijft of er screenshots van maakt (als dat nog kan tenminste) en dan de app en alles wat er mee samenhangt verwijderd voor je het opnieuw installeert. Je zal bij installatie dan weer de vraag krijgen waar je je data op wil slaan. Je kan dan de juiste keuze maken.
De beperking op gedeeld geheugen is overigens niet iets van OSMAnd maar van de laatste door Google uitgebrachte versies van Android (vanaf 11 als ik het goed heb) en daar is geloof ik weinig aan te doen. Met zoveel intern geheugen vrij zou ik er niet eens over nadenken en het gewoon bij intern geheugen houden.
Is een herkenbaar probleem, ligt niet aan jou maar aan Android. Ik kreeg onlangs met precies hetzelfde te maken. Lukte me met geen mogelijkheid om Osmand op de micro SD kaart te krijgen en heb maar de default Osmand instellingen op het interne geheugen geaccepteerd. :cry:
Dank voor jullie antwoorden Peter en Tovenaar

toch nog even.
- gedeeld geheugen: niet meer van toepassing (beperking - Peter)
- externe opslag 1
- Intern applicatie-geheugen: wat wordt daarmee bedoeld?

En tovenaar, waar valt 'default Osmand instellingen op het interne geheugen' onder (Tovenaar)?
En Peter, wat zou volgens jou de juiste keuze zijn?

PS er valt niets meer op te slaan want ik kan, door de installatie die ik niet wil doorzetten, nergens meer bij.
Ja nog wel via een kabeltje naar m'n computer, maar daar zullen ook veranderingen plaats vinden (is tenslotte een kijkje in m'n huidige telefoon).

vreselijk vervelend allemaal

theodosius
Heb het even nagekeken, bij mij staat alles nu bij Externe Opslag 1
storage/emulated/0/Android/data/net.osmand.plus/files

Wat het verschil met "Intern applicatie-geheugen" is weet ik niet, externe opslag 1 zit ook in het interne geheugen en niet op de micro SD kaart.
Het intern geheugen is dat wat de telefoon af fabriek mee heeft gekregen, dat is niet te vervangen of uit te breiden. Op veel telefoons kun je zelf nog een SD-kaartje er in steken dat is dan extern geheugen, zo heeft die van mij nu 256 Gb geheugen (50/50) waarvan nog niet een kwart wordt gebruikt.
Ik zou nu Google de spelregels heeft veranderd de maker van OSMAnd volgen en kiezen voor de weg van de minste weerstand en dus alles lekker intern houden. Dat is ook nog eens sneller, en SD-kaartjes willen soms nog wel eens de geest geven, dan ben je dus alles wat daar op staat kwijt in veel gevallen.

Ik zag dat ik dat ook nog moest doen en dat duurde bij mij toch wel even, er word ook niet aangegeven hoeveel data verplaatst moet worden, en er zitten veel kleine bestanden tussen die meer tijd vragen dan grote bestanden. (Bij mij in totaal (achteraf een rapportje) een kleine 1600 bestanden en bijna 20 Gb in ongeveer een 10 minuten) (Dat is Nederland, Duitsland en Scandinavië)
Peter en Tovenaar,
wederom dank.
Een laatste vraag.

Na veel zoeken en vragen lijkt het opnieuw installeren van Osmand de beste oplossing (Peter).
En hopelijk (?) geeft hij mij dan ook de mogelijkheid om bij Externe Opslag voor Extern 1 te kiezen (Tovenaar).
Want ik vond -waar hij nu op staat:
- Intern applicatie-geheugen is afgeschermd/verborgen voor gebruikers, dus daar kan je niet bij met een kabeltje via de PC.
En daar gaat het mij nu nog om:
door m'n telefoon Osmand) te verbinden met m'n computer kon ik in m'n Telefoon/Osmand, vanuit m'n Computer, dingen makkelijk overzetten of veranderen. Verkenner (Computer) -S10Lite (mijn telefoon)-interne opslag(ca. 82 G)-Android-Data-net.osmand-files -met een lijst van wat er is. Tot dusver werkt dat nog, want ik heb de installatie op pauze gezet.
Zodoende heb ik nu 'files' (8G) gekopieerd.

Hamvraag: wat denken jullie: kan ik na een nieuwe installatie die (files) weer terugzetten, en dus al m'n oude instellingen en kaarten e.d. als vanouds weer gebruiken; dan echter wel vanuit Externe Opslag 1.

theodosius
Als je de app verwijdert loop je volgens mij altijd de kans dat er gegevens/instellingen verloren gaat, zeker als die in /data staan buiten de shared storage dus waar je nooit bij kan.
Ik ben zelf van de methode dmv cloud of syncthing oid bestanden zoals GPX tracks op de telefoon zetten en dan laten importeren door OSMAnd, dan is een transfer met een kabel niet nodig.
Misschien is dit nog interessant: https://osmand.net/docs/user/personal/import-export/
Opgelost

Verandering van Opslagmap leidde tot problemen.

Als ik m'n telefoon opstartte (Android) en op het bestaande OSmand - icoontje klikte,
kreeg ik, op het Osmand-beginscherm, het begin van een nieuwe installatie te zien ('aan de slag -> download kaarten') en daar onderaan, klein:
"Osmand bewaart gegevens (kaarten, GPX-tracks, enz.) in: Intern applicatie-geheugen".
Terug gaan kon niet.

Omdat ik m’n Telefoon (Osmand) ook wil kunnen benaderen mbv m’n Computer (kabeltje), erg gemakkelijk, is dit soort geheugen voor mij geen optie.

Na veel zoeken/discussies op Fora en het benaderen van Personen besloot ik de nieuwe installatie dan maar te vervolgen, voordat ik Osmand zou verwijderen om het met een Nieuwe Osmand opnieuw te proberen, want er leken geen mogelijkheden om deze Opslagmap te veranderen in Externe Opslag 1 (werkt wel met kabeltje).

. Ik kwam dus heel in het begin bij, Kaarten downloaden’ en sloeg dit over.
. Ging verder en kon plotseling m ’n Opslagplaats wel veranderen in Externe Opslag 1.
. Zette het op External geheugen 1
En, alles werkte weer, ook met kabeltje.

Dank aan allen die mij geholpen hebben, waaronder:
Peter, De Tovenaar en Bast1aan
Bij mij staat het op externe opslag 1, en nog nooit problemen gehad.

Kan ook simpel routes van pc overzetten op mijn Samsung mobiel.

Mario
hallo Bast1aan

Je refereerde o.a. Osmand Im-en Export: https://osmand.net/docs/user/personal/import-export/

Dit komt ik grote trekken neer op de Back-Up en Herstel functie van Osmand.
Ben je daarmee bekend? Zo ja, dan zou ik je daarover graag wat vragen

dank
theodosius