Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop fietstassen advies - Forum Wereldfietser

Aankoop fietstassen advies

Dag iedereen,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en heb al veel waardevolle informatie gevonden, waarvoor dank!
Sinds een weekje ben ik eigenaar van een Trek 520 met de standaard voor- en achter bagagedrager (Bontrager Carry Forward & Bontrager BackRack Deluxe, geschikt voor Interchange-systeem). Ik ben 1m87 en weeg zo'n 75kg, ik fiets al een aantal jaar met een koersfiets en MTB en beperk mij tot ritjes van max 100km.

In augustus zou ik beginnen met eerder kleine tochtjes (3 à 4 dagen) om zo op te bouwen naar een stevigere tocht later dit jaar of voorjaar 2023. Met de grotere tochten reeds in het achterhoofd, zou ik dan ook al kijken naar fietstassen die voorzien zijn op voldoende capaciteit (voor tochten van 2 weken of langer, met tent, slaapzak, matje, evt kookmaterieel etc).

Wat betreft de keuze van de tassen vind ik momenteel door de bomen het bos niet meer, en vroeg mij af wat jullie suggesties zouden zijn om de fiets te voorzien, zoals bv:
- aantal L per tas
- grotere tassen enkel achterdrager of toch verdelen over 4 'kleinere' tassen om zo over de hele fiets te verdelen
- tent/slaapzak lijken mij gezien het lompe formaat makkelijk op de bagagedrager (bovenop) te vervoeren?
- keuze qua merk: Vaude of Ortlieb of toch ook kijken bij de tassen van Decathlon?
- Indien keuze voor Vaude of Ortlieb (of Decathlon): de 'kliksystemen' zijn universeel, dus ook makkelijk te bevestigen aan mijn bontrager rekjes?

En nog een klein bijvraagje:
Ik ben op zoek naar een duurzame fietsbroek (en evt regenvest) voor bij regen, die genoeg ventileert zodat je niet onmiddellijk begint te zweten. Persoonlijke voorkeuren of must-buy adviezen? :-)

Alvast heel erg bedankt voor de feedback en een fijne dag gewenst!
De Trek 520 is geen heel erg stijve fiets en afhankelijk van de hoeveelheied bagage is het het verstandigste om uit te proberen met welke configuratie de fiets stabiel blijft fietsen. Dat is uiteraard lastig als je de tassen nog niet hebt.
Misschien kun je van iemand tassen lenen, al is het maar voor een middagje?
Als je een stuurtas gaat gebruiken hoort die ook bij de test.
Ruwweg kun je stellen dat je rond de 20 kilo bagage je moet gaan denken aan voortassen, maar dat kan bij jouw fiets ook anders uitpakken.
Het fijnste zou zijn als je zoveel gewicht bespaart dat je zonder voortassen kunt blijven fietsen want dat scheelt geld, gewicht en het fietst lekkerder en lichter.

In verband met het passen van tassen zou ik de tassen ook willen proberen. De tassen van Decathlon zien er tegenwoordig behoorlijk goed uit (als heb ik geen idee of ze verder goed zijn), maar de verstelbaarheid is een stuk minder. Ik denk dat als je het even vraagt en je fiets is schoon je best met fiets en al de winkel in mag om te proberen. Er is ruimte zat.
De tassen moeten er op kunnen, goed vast zitten en vervolgens moet je niet met de hakken tegen de tassen komen tijdens het fietsen.
duurzame fietsbroek
Om hier anhtwoord op te kunnen geven zou je toch echt moeten aangeven wat je hieronder verstaat. Duurzaam in de betekenis dat het lang meegaat of duurzaam in de betekenis dat het product niet belastend voor het milieu mag zijn? Soms gaat dit samen, maar lang niet altijd.
Voor wat betreft tassen en bagage wil ik verwijzen naar mijn eigen site: https://fietsvakantie.home.blog/ Mijn advies is heel eenvoudig: investeer in lichte en compacte slaapspullen, dan heb je eigenlijk nooit voortassen nodig zolang je geen expedities in onherbergzame streken doet. Maar zoals Leon ook schreef, die Trek is niet super stijf, dus ik zou het wel zo licht mogelijk houden.
Zelf heb ik voor mijn solotochten zelfs een stel Altura ARC 15 tassen van ruim 1 kg en 33 liter per stel. Dat is voor mij net genoeg voor slaapspul, kleding, kookspul etc. De tent gaat bovenop de drager, de brandstof in een Bike Buddy houder op het frame van de fiets, en klein en waardevol spul gaat in een stuurtas. Als ik met mijn vrouw ga gebruik ik de zwaardere en grotere Ortlieb Backrollers.
Helaas zijn die kleinere en lichtere Altura tassen van mij niet meer leverbaar (ze passen ook niet op elke drager). Vaude heeft nu ook een ultralight serie met achtertassen van iets van 1 kg, maar die zijn volgens de berichten wel erg kwetsbaar. Er is vooral bespaard op het materiaal van de tassen zelf, en niet op het ingewikkelde en dus zware ophangsysteem.
Als je al een voordrager hebt, zou ik 4 tassen aanschaffen. Dan heb je altijd nog de flexibiliteit om een deel thuis te laten als je bv een keer een kort rondje doet. Ook voor forenzen is het wel handig, dan kies je de maat tas uit die je nodig hebt, in plaats van dat zo'n groot 30-35 liter joekel driekwart leeg loopt te wapperen.

Mijn eerste tours heb ik met 2 x 20 liter achtertassen gedaan, en tentje op de bagagedrager. Het kan, maar het is stevig proppen. Vooral irritant als het regent en je hebt iets onderuit de tas nodig (bv. gereedschap), dan moet je de helft eruit halen en droog proberen te houden terwijl ze aan het graven bent. Tegenwoordig rij ik met 4 tassen. Heb niet wezenlijk meer spullen bij me maar het is enorm praktisch dat alles veel makkelijker bereikbaar is, en bovendien heb je altijd nog voldoende ruimte over voor boodschappen als je bv een tijdje geen winkels gaat tegenkomen, of water bij hitte. En bv even koffie zetten onderweg doe je ook een stuk makkelijker omdat je ook daarvoor niet je complete tas overhoop hoeft te halen.

De tip van Leon is m.i. echter wel de beste : probeer tassen te lenen en probeer even uit wat je bevalt.
Zeer tevreden ben ik met mijn Ortliebtassen, die ik al meer dan 20 jaar gebruik: kleine voor en grote achter. Waterdicht en nog nooit stuk gegaan. Vier jaar geleden heb ik voor de achterdrager grotere Ortlieb achtertassen gekocht (39 liter per stuk, meen ik) met als doel al mijn bagage inclusief kampeerspullen in de 4 tassen te doen. Het leek mij gemakkelijk als ik niet kampeer en een hotelletje pak ik alleen maar de vier tassen naar mijn kamer hoef te sjouwen en niet allerlei losse dingen die ik op de bagagedrager heb meegenomen. Daar ben ik achteraf minder tevreden over. In het gebruik zijn de tassen te breed en door het grotere pakvolume te zwaar. Verder is onderweg al twee keer een moertje van de ophangbeugel los gegaan. Dat zijn speciale moertjes/boutjes en daarvoor heb je speciaal gereedschap voor nodig. Ortlieb wilde niet vergoeden. Het gaat mij niet om het geld maar om het feit dat je onderweg gedoe hebt.
Bedankt voor deze interessante informatie. Ik ben voornemens volgend jaar een tocht te maken en dit forum geeft veel info.

Een aanvullende vraag; wat is beter/fietst prettiger een stuurtas of twee tassen op de lowrider? Wat geeft de doorslag bij deze keuze?
NajKrid65 schreef:
ma 18 jul, 2022 16:32


Een aanvullende vraag; wat is beter/fietst prettiger een stuurtas of twee tassen op de lowrider? Wat geeft de doorslag bij deze keuze?
Een stuurtas is voor kleine dingetjes onderweg, zoals portemonnee, mobiel, zonnebril. Lowridertassen gebruik je voor je bagage. Sowieso is het volume van twee lowridertassen niet te vergelijken met een stuurtas. De meeste fietsers gebruiken beiden.
De meeste fietsers gebruiken beiden.
Kan je dat met statistieken onderbouwen :D > Het is heel lang geleden dat ik met voortassen voor heb gefietst. Een te zware stuurtas aan een klickfixhouder vind ik niet fijn fietsen. Extra daarom niet de grootste maat stuurtas gekocht. In het algemeen fietst het voor mij het fijnst als de bagage zo laag mogelijk en zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt zit, een zware stuurtas op een steeltje voor aan het sturu voldoet daar niet aan.
JanVH schreef:
ma 18 jul, 2022 12:26
Wat betreft de keuze van de tassen vind ik momenteel door de bomen het bos niet meer,
Maak het niet onnodig ingewikkeld. Koop vijf tassen en ga lekker rijden. Kom je er vanzelf achter wat voor jou het beste past.

Mocht het er toe doen; de afschrijving op een setje nette ortliebs is nihil.
JanVH schreef:
ma 18 jul, 2022 12:26

- grotere tassen enkel achterdrager of toch verdelen over 4 'kleinere' tassen om zo over de hele fiets te verdelen
Zonder dragers kan ook nog, bikepacking. Met bijvoorbeeld een tas in je volledige framedriehoek, Anything cages aan je voorvork, een tasje op je bovenbuis, tas aan je zadel en een tas aan je stuur. Of daar elementen van combineren met bijvoorbeeld een achterdrager.
harriewbd schreef:
ma 18 jul, 2022 15:57
Verder is onderweg al twee keer een moertje van de ophangbeugel los gegaan. Dat zijn speciale moertjes/boutjes en daarvoor heb je speciaal gereedschap voor nodig. Ortlieb wilde niet vergoeden. Het gaat mij niet om het geld maar om het feit dat je onderweg gedoe hebt.
Vreemd, dat is mij vorig jaar in vier dagen ook twee keer overkomen met Ortlieb-tassen. De eerste keer zag ik het snel, en moest ik de boel gewoon weer vastschroeven. Dat lukte met de hand, zonder gereedschap. De tweede keer, bij de aankomst in Parijs, was het boutje weg. Lijkt me toch een constructiefoutje, als je het mij vraagt.

Maar elk nadeel heb zijn voordeel, en het accident gaf me de gelegenheid verschillende hartverwarmende momenten mee te maken.
Fransen zijn vaak knorrig en dubbel zo in Parijs? Nee hoor. Iedereen probeerde ons te helpen.
In de doe-het-zelf-zaak vond ik ondanks het omstandige advies geen geschikt boutje. Maar de Indiër waar we dineerden en die me de doe-het-zelf-zaak had zien binnengaan, bleek over een volledige lade met bouten & moeren te beschikken waarin ik naar hartenlust mocht grabbelen. De oplossing kwam uiteindelijk van een fietsenmaker. Gratis natuurlijk, en "zal ik je banden ook even oppompen?"
Naar mijn mening is de Ortlieb backroller nog altijd dé standaard achtertas. Samen met een stuurtas moet je als vakantiefietser voldoende ruimte hebben, zonder voortassen.
Ik heb kleinere achtertassen geprobeerd, en ik vind dat toch proppen hoor, en ik beschouw mezelf als een behoorlijke minimalist. Bovendien heb ik graag wat surplus ruimte voor bijvoorbeeld boodschappen.
Zoals hierboven al gememoreerd houdt bij aanschaf al rekening met de omvang en het gewicht van je spullen, en houd alles wat je mee wilt nemen tegen het licht of het Ger doublures zijn en of het écht noodzakelijk is.
Zelf heb ik de “plus” versie van de Ortliebs, is iets minder zwaar dan de classics. Andere fabrikanten die een zelfde soort tassen maken zijn waarschijnlijk ook het bekijken waard. Lichtgewicht op pad is fijn, maar té krappe tassen knap vervelend onderweg.
Heel erg bedankt voor alle waardevolle en uitvoerige info.
In België verlengd weekend dus mij eens verder verdiepen met de feedback hier en eens mijn netwerk bevragen wie er tassen heeft die ik eens mag proberen ;-)
Bert van Sprang schreef:
duurzame fietsbroek
Om hier anhtwoord op te kunnen geven zou je toch echt moeten aangeven wat je hieronder verstaat. Duurzaam in de betekenis dat het lang meegaat of duurzaam in de betekenis dat het product niet belastend voor het milieu mag zijn? Soms gaat dit samen, maar lang niet altijd.
Terechte opmerking, ik bedoel duurzaam als in: degelijk materiaal, lang meegaan (ik heb nu een fietsbroek van Decathlon en die is niet je dat ;-))
Welke tassen je fijn vind is de k persoonlijke.
Ik had 20 jaar of zo ortliebs nu vaude. .
Ik gebruik mn tassen bijna dagelijks.boodschappen woon werkverkeer dagjes fietsen vakanties.

Met een beetje slim inkopen van tent slaapzak marje. Dan zijn 5 tassen niet nodig als je niet in met temperaturen onder 0 gaat fietsen.
ik bedoel duurzaam als in: degelijk materiaal, lang meegaan
Nadeel van (te) goedkope fietsbroeken is id dat de pasvorm niet goed is, de pijpen uitlubbereb of de zeem de naam niet mag hebben. Echter ook duurdere (duurzamer?) broeken worden na verloop van tijd dun op het achterwerk of krijgen gaatjes omdat je ergens aan blijft hangen.
lennart schreef:
wo 20 jul, 2022 06:38


Met een beetje slim inkopen van tent slaapzak marje. Dan zijn 5 tassen niet nodig als je niet in met temperaturen onder 0 gaat fietsen.
Hoeveel tassen dan wél? En zitten tent en matje dan ook in de tassen?
Hoeveel tassen dan wél?
Twee tassen achter en een kleine stuurtas en id alles in de tassen, kan makkelijk. Ik kom al jaren uit met twee kleine tassen achter, een kleine stuurtas en een zadeltas of bij bikepacken: grote zadeltas, stuurrol en een kleine frametas. Ik gruwel van al die losse dingen die sommige bikepackers aan hun fiets hebben hangen :D .
harriewbd schreef:
wo 20 jul, 2022 21:34

Hoeveel tassen dan wél? En zitten tent en matje dan ook in de tassen?
Als je met zijtassen rijdt kan de tent prima in z'n eigen tentzak bovenop de bagagedrager. Snelbinder en/of bagagenetje er overheen en die tent blijft wel zitten (-:
Bert van Sprang schreef:
wo 20 jul, 2022 21:42
... Ik gruwel van al die losse dingen die sommige bikepackers aan hun fiets hebben hangen :D .
Het grappigste vind ik bikepackers die aan hun bikepackingzadeltas zo'n bikepackingmok hangen.

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag:
In de meeste situaties kan je toe met twee achtertassen en een stuurtas. Je tent kan in een tas of op de bagagedrager. Investeer in plaats van in voortassen in een donzen slaapzak, een licht matje en een tent van max. 2 kg.

Voortassen zijn eventueel handig als je een week lang geen winkel tegenkomt en dus wat meer eten mee moet sjouwen, of als je naar zeer koude gebieden gaat en meer en warmere kleding en slaapzak mee moet nemen. En ook wanneer je wat meer behoefte hebt aan luxe.