Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop fietstassen advies - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Aankoop fietstassen advies

Dat zagen ze op een van de foto's in de folder van de Bever?
Als je de setup van voortassen achterop als serieuze optie overweegt; je bent er niet met het kopen van een compacte tent/slaapzak. Het uitgangspunt is eerst dat je bereid bent om veel spullen thuis te laten. Zonder dat red je het nooit.
Ik vraag me af wat de winst is van voortassen achter; het gewichtsverschil (tov achtertassen) is minimaal, de achteruitgang in bruikbare/reserveruimte groot.
Lichter, handiger, minder luchtweerstand, minder je hakken tegen tassen. Je spullen moeten er wel in passen natuurlijk. Om er speciaal andere tassen voor te kopen lijkt me wat veel, maar als je ze al hebt kigt de keuze voor de hand.
Leon, bedankt! Bijkomend voordeel is dat bij vliegen alles als handbagage meekan.
Voortassen als achtertassen (en dan zonder tassen aan de voorkant) lukt mij alleen op heel korte tochten. Bij gewone 2x20 liter Backrollers heb ik meestal ruimte over, dus zolang het niet in het echt koude seizoen is heb ik achter een setje van totaal 33 liter tassen van Altura, DIe set weegt 1050 gram dus dat is een kleine kilo minder dan de backrollers, en ook nog iets van 500 gram minder dan de kleinere Ortlieb front rollers. Mijn tent gaat altijd bovenop de drager: hij hoeft niet in een tas, en een natte tent in een fietstas is evenmin een fijn idee.
Grandonneur schreef:
ma 18 jul, 2022 21:34
Maak het niet onnodig ingewikkeld. Koop vijf tassen en ga lekker rijden. Kom je er vanzelf achter wat voor jou het beste past.
Ik ben ook wat aan het "rondkijken", ik vind het gewicht van de tassen zelf toch wel een punt van aandacht. Als je niet oppast bestaat je bagage voor 20% uit "tas".

Ik heb nu twee Back-roller Classic + Ultimate Six Classic stuurtas. Dan zit ik al op bijna 2,5 kg en heb ik nog niets meegenomen. Als ik er nog twee Front-roller Classic (heet tegenwoordig Sport-roller Classic ) bij zou kopen, zit ik op rond de 4 kg "tas".

Ik vraag me daarom af of een voor- en achtertas uit de "City" serie niet interessanter is. Beide tassen zijn van het zelfde materiaal als de Classic, hebben dezelfde inhoud maar alleen de wijze van sluiten is anders. Een setje van vier “City” tassen is zo'n 750 gram lichter dan een setje “Classic”. Om een idee te geven: dat zijn drie GPSMAP 62s mèt batterijen.

Het nadeel van de “City” lijkt me dat je er niet tijdelijk even iets extra’s (inkopen) bij kan proppen omdat de tas daarna niet meer dicht kan. Bij de “Classic” luistert het sluiten minder nauw, zeker als het droog is kan je aardig de inhoud oprekken.

Heeft er iemand ervaring met de “City”?
WillemT schreef:
ma 25 jul, 2022 16:57
Een setje van vier “City” tassen is zo'n 750 gram lichter dan een setje “Classic”. Om een idee te geven: dat zijn drie GPSMAP 62s mèt batterijen.
Om nog een idee te geven, dat is 1 gevulde bidon. Iemand in de zaal die ooit dacht potverdorie wat fietst het stroperig vandaag, laatst zonder die bidon ging het een stuk fijner? :wink:

WillemT schreef:
ma 25 jul, 2022 16:57
Het nadeel van de “City” lijkt me dat je er niet tijdelijk even iets extra’s (inkopen) bij kan proppen omdat de tas daarna niet meer dicht kan. Bij de “Classic” luistert het sluiten minder nauw, zeker als het droog is kan je aardig de inhoud oprekken.
En bij de classic zitten schouderbanden (zojuist gewogen op 40gram/stuk) en die kun je thuislaten althans ik gebruik ze nooit, en er zitten van die vakken in en die gebruik ik altijd. Dus ja city prima tas, doe mij maar de classic.
Grandonneur schreef:
ma 25 jul, 2022 18:03
WillemT schreef:
ma 25 jul, 2022 16:57
Een setje van vier “City” tassen is zo'n 750 gram lichter dan een setje “Classic”. Om een idee te geven: dat zijn drie GPSMAP 62s mèt batterijen.
Om nog een idee te geven, dat is 1 gevulde bidon. Iemand in de zaal die ooit dacht potverdorie wat fietst het stroperig vandaag, laatst zonder die bidon ging het een stuk fijner? :wink:
Je uitrusting 750 gram lichter krijgen door {wiewwiewwiew}minder{\} geld uit te geven, dat is toch geweldig? Op andere momenten betaal je goud geld voor iets lichters zoals bij een tent, of lijd je koude nachten zoals bij een slaapzak.
Grandonneur schreef:
ma 25 jul, 2022 18:03
Om nog een idee te geven, dat is 1 gevulde bidon. Iemand in de zaal die ooit dacht potverdorie wat fietst het stroperig vandaag, laatst zonder die bidon ging het een stuk fijner? :wink:
Klopt :D . Maar het stapelt zich wel op. Een onsje meer hier en een onsje meer daar en je bent aan het zeulen met een zwaar beladen fiets.

Als die "integrated inner pocket" bij de "City" ontbreken, is dat inderdaad wel een punt. Je kan door dat interne tasje zo makkelijk een kaart of een mapje papieren de tas inschuiven zonder dat je last hebt van de rest van de spullen in die tas.
Die papieren zitten dan in een mapje, dat mapje in een tasje en het tasje in de tas. Daar kun je op besparen.
De Vaude Aqua Light tassen zijn volgens mij nog niet genoemd.
Voortassen wegen samen 900 gram, inhoud 20 liter en de achtertassen wegen 1040 gram en hebben een inhoud van 38 liter.
Ze zijn misschien niet zo robuust als de gewone Vaude Aqua , of de Ortlieb-tassen, maar wegen wel veel minder.
Als we toch grammen gaan jagen dan denk ik toch meteen aan:

https://www.arkel-od.com/dry-lites/

Topmerk waar ik weinig slechte verhalen over hoor. Volgens mij liggen deze tassen bij een ons allen bekende fietsenmaker in Amsterdam.