Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent repareren - Forum Wereldfietser

Tent repareren

Ik heb een tent waarbij de stokken kapot zijn gegaan waardoor het zeil waarin ze zaten is gescheurd. Er staat dus redelijk wat druk op het zeil waar de stokken inzitten en ik ben bang, zelfs als het gemaakt kan worden, dat het fragiel blijft en de kans dat het opnieuw gaat inscheuren groot blijft.

De stokken zit normaal dus in het omhulsen van het zeil.

Is het nog mogelijk om deze tent te repareren?

Bijlagen

Ik kan niet goed zien wat er nu kapot is aan het tentdoek/zeil. Tenzij er krachten op komen kun je tentdoek repareren met speciale stickers of met duct tape. Maar als de stokken ook kapot zijn lijkt me een bezoek aan de Decathlon voor een nieuwe tent een beter idee.
De stokken moeten bij het opbouwen en afbreken makkelijk door de sleuf kunnen glijden, anders gaat die meteen weer kapot. Repareren heeft dus alleen zin als de gehele sleuf wordt vervangen. Je hebt grote kans dat twee sleuven + stokken vervangen duurder is dan een nieuwe tent.
Veel kans van slagen geef ik het niet. Maar als ik zoiets zou moeten repareren zou ik het met Tyvek proberen. Als je nog voldoende houvast hebt om een stuk Tyvek aanvast te naaien.
Een hele nieuwe 'koker' naaien voor de gehele lengte van de tentstok en deze vastnaaien aan de oude koker. Vervolgens de nieuwe Tyvek koker gebruiken.
Of misschien een aantal kleine lusjes maken die je op de plaats van de scheur naait. Zorg er dan wel voor dat de nieuwe lusjes (vooral die het dichts bij het begin en het einde van de scheur zitten) wat krapper zijn dan de oude zodat de gescheurde koker wordt onlast van de spanning van de tentstok.

Als het het laat doen kon het wel eens een duur grapje worden. Zeker als je de stokken ook nog eens moet vervangen. Dan kun je misschien beter een nieuwe tent overwegen.
Mijn tweedehands Hilleberg Nallo2 kocht ik met hetzelfde probleem. Hierdoor was'ie erg goedkoop en durfde ik de gok wel aan.

Laten maken bij https://www.tentstuk.nl

Die.hebben de stoksleuven eraf gehad en daarna de tent weer in elkaar gezet. Werkt top, en zo alles bij elkaar voor minder geld dan men normaal voor een gebruikte Nallo vraagt een prima tent. Weet niet of jouw tent het ook waard is om te laten repareren, maar mijn Nallo was verder prima.

Let wel op voor drukte in en vlak voor het zomerseizoen bij tentreparatie bedrijven, in de winter heb je vaak de minste wachttijd.
Ga eens naar Carl Denig, die hebben een reparatieafdeling en die kunnen je ook vertellen of het nog wel de moeite waard is.
Dit is volgens mij ook prima te repareren met Tear-Aid: http://www.tear-aid.nl/nl/ (Nee, ik heb geen aandelen, maar ben wel een tevreden en ervaren gebruiker.)
Wat voor tent heb je precies en waar heb je deze gekocht?. Wat zegt de Winkel?
Volgens mij heeft dit te maken met het verdien model van de fabrikant.
Bedankt voor de reacties.

De tent is overigens gekocht via MP nadat iemand hem had gebruikt voor een expeditie in Groenland. Erg fijne tent vandaar de vraag ook maar het reparatie kosten baten plaatje is al snel negatief.

Ik zal nog even naar Tyvek / Tear-Aid kijken.
Ik heb nog wel erg stukje Tyvek over. Niet genoeg voor een hele nieuwe koker maar misschien wel voor wat lusjes of on even wat te proberen. Stuur me je adresgegevens in een pb een dan stuur ik je een stukje op.

Tyvek wordt veel gebruikt in de vlieger wereld. Je zou daar eens op kunnen googlen om te kijken hoe het spul verwerkt/ bewerkt kan worden.
RalphP schreef:
za 09 jul, 2022 10:10

De tent is overigens gekocht via MP nadat iemand hem had gebruikt voor een expeditie in Groenland. Erg fijne tent vandaar de vraag ook maar het reparatie kosten baten plaatje is al snel negatief.
Hoe weet je dat? Je hebt immers nog niet verteld wat voor tent het is, in welke staat hij verder is (hoe lang gebruikt) en wat een professionele reparatie kost.
Voor een verder nog nieuwe pinionsantos geeft je namelijk een groter bedrag uit voor een reparatie dan voir een festifvaltent van de bouwmarkt.
Leon schreef:
za 09 jul, 2022 10:39
[quote=RalphP post_id=423772 time=1657354226 user_id=20592

De tent is overigens gekocht via MP nadat iemand hem had gebruikt voor een expeditie in Groenland. Erg fijne tent vandaar de vraag ook maar het reparatie kosten baten plaatje is al snel negatief.

Hoe weet je dat? Je hebt immers nog niet verteld wat voor tent het is, in welke staat hij verder is (hoe lang gebruikt) en wat een professionele reparatie kost.
Voor een verder nog nieuwe pinionsantos geeft je namelijk een groter bedrag uit voor een reparatie dan voir een festifvaltent van de bouwmarkt.
Precies, als de tent nieuw je 1000 euro gaat kosten is een reparatie van 100 euro goed besteed geld, als de tent echter maar 100 euro gekost heeft dan is het een ander verhaal. Denig heeft destijds de kuip van mijn binnentent voor 100 euro vervangen, dat was weliswaar al weer een tijdje geleden maar dan kun je weer een tijd vooruit met je tent (die toen al niet meer werd gemaakt)
Bronsky schreef:
za 09 jul, 2022 10:38
Ik heb nog wel erg stukje Tyvek over. Niet genoeg voor een hele nieuwe koker maar misschien wel voor wat lusjes of on even wat te proberen. Stuur me je adresgegevens in een pb een dan stuur ik je een stukje op.

Tyvek wordt veel gebruikt in de vlieger wereld. Je zou daar eens op kunnen googlen om te kijken hoe het spul verwerkt/ bewerkt kan worden.
Ha Bronsky, tof aanbod, ik denk er even over na.

En wellicht is het, zoals meerdere mensen zeggen, nog wel de moeite waard. Het gaat om een tatonka alaska 2 die blijkbaar dus nog verkocht wordt - https://www.bergzeit.nl/p/tatonka-alask ... t/5033066/

Ik heb hem zelf in 2013 voor 75 euro gekocht en had verwacht dat deze inmiddels aardig achterhaalt zou zijn...
Tenten raken nauwelijks achterhaald. Als ik de tent die ik ergens in de jaren 90 kocht opnieuw zou kunnen kopen dan zou ik dat nog steeds een aanrader vinden want die was sterk, handig, groot voor het gewicht en is heel lang meegegaan voor een heel fijne prijs.
De tent is meer dan 10 jaar oud. Voor iets waar kunststoffen in gebruikt worden ga je richting einde levensduur.
Met kunststoffen kan je de levensduur van het product behoorlijk programmeren.
Met andere woorden moet je dit laten repareren. Volgend seizoen mankeert er wat anders aan je tent.
Of je koopt een vergelijkbare tent die nog heel is viewtopic.php?f=11&t=37616
Als de tent inmiddels meer dan 10 jaar oud is en niet van polyester (dat gaat langer mee dan nylon) dan is repareren economisch gezien ook niet meer slim, ook al omdat de tent je maar 75 euro heeft gekost.
Op zoek naar een nieuwe dus.