Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Houdbaarheid waterfilter - Forum Wereldfietser

Houdbaarheid waterfilter

Ik heb nog een Careplus Sawyer waterfilter liggen van zo'n 6, 7 jaar oud, maar nooit gebruikt. Weet iemand of dit soort filters een houdbaarheidsdatum hebben?

Edit: hij loopt nog wel vlot door
IMG_20220627_204811602_HDR.jpg
Als je hem netjes onderhoud, dat wil zeggen bij opslag even ontsmetten met chloor en goed uit laten drogen en hem niet kapot laat vriezen, dan zit er geen houdbaarheidsdatum op. Ik heb dezelfde ;)
Fietsmans schreef:
di 28 jun, 2022 10:47
....bij opslag even ontsmetten met chloor ....
Ik zou chloor uit de supermarkt vermijden.
Daar zit parfum, zeep, enz in.
Dan is het chloor die een veeboer gebruikt om zijn melktank te reinigen, beter.

Ik gebruik voor dit soort klussen altijd Chemipro Oxi.
Dat heeft geen smaak.
Het wordt gebruikt door mensen die bier brouwen, jam maken, enz.
https://www.brouwmaatje.nl/reinigings-m ... 90244.html


https://www.agridiscounter.nl/ansep-chl ... etten.html
Bedankt voor de tips! Ik zal het filter voor de zekerheid even schoonmaken met dat schoonmaakmiddel en dan kan 'ie mee op reis !
MTB'ers gebruiken meestal een Camelbag ipv een bidon.
Zo'n Camelbag is ook lastig schoon te maken.
In de gebruiksaanwijzing van een Camelbag wordt altijd aanbevolen om hem in de diepvriezer te bewaren.

Daar wordt ie niet schoon van.
Maar voorkomt wel viezigheid.
Let wel: TS heeft het niet over een bidon maar over een waterfilter. De waterfilter waarvan sprake verliest onherroepelijk zijn filterende eigenschappen als die bevroren is geweest. Door het uitzetten van het water naar ijs gaat de structuur van de filter namelijk kapot.
@Nicole, goed dat je dat zegt.
Maar @Fietsmans zei dat hij het filter liet drogen.

Het lijkt mij inmogelijk.
Maar als hij dat zegt..
Inderdaad geen chloor uit de supermarkt (waar mogelijk toevoegingen in zitten) gebruiken. Ik gebruik zelf een paar druppeltjes Hadex.

Het filter drogen bedoel ik mee dat je de dopjes eraf laat bij opslag. Dan droogt de boel vanzelf.