Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alfine 11 naaf tikt - Forum Wereldfietser

Alfine 11 naaf tikt

Hallo forumleden,

Ik heb sinds iets meer dan een jaar een prachtige Cube Editor met riemaandrijving en Alfine 11 versnellingsnaaf.

Nu bemerk ik dat deze naaf in de hogere versnellingen wat tikt bij het trappen.
Ik heb, denk ik, zo'n 1600 km gereden en de naaf heeft z'n beurd gehad. Hij schakeld soepel en direct. In de 6de versnelling staan de gele indicator-puntjes tegenover elkaar. Trappen gaat ook gewoon soepel.

Kortom, het ding tikt alleen zonder andere vervelende effecten. Is dit normaal, of is er toch iets mis?

Mvg,
Pieter
Zover ik weet loop je altijd de kans dat je naaf (op een zeker moment gaat) tik(ken)(t). Zover ik weet is dit een producteigenschap.

Maar heb je al gegoogeld en heb je al jouw fietsenmaker gevraagd om advies?
Mijn ervaring met Alfine naven is dat de indicator-puntjes niet erg nauwkeurig zijn. Ik heb mezelf aangeleerd om af stellen op geluid en gevoel. Ik weet niet of het in jouw geval werkt, maar speel eens een klein beetje met de kabelspanning, wellicht helpt dat.
Zo niet: gewoon naar de fietsenmaker, want het klinkt alsof je nog garantie hebt.
Bedankt voor de tips. Ik zal eens spelen met de afstelling en wanneer dit niets oplevert, ga ik naar de fietsenmaker.