Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring met bagagekar 1 wiel? - Forum Wereldfietser

Ervaring met bagagekar 1 wiel?

Dag allemaal,

Voor onze 1e fietsreis met kinderen wil ik graag een 1 wiel fietskar achter mijn 29 inch Cube mountainbike met bagagedragers meenemen voor wat extra bagage mogelijkheid.

Maar nu twijfel ik of dit wel gaat passen ivm bagagedrager en Ortlieb back roller tassen achter met het aankoppelen en bewegingsruimte van de kar. Wie heeft hier ervaring mee?

Ik heb op mijn lijstje staan:

Bob Yak
Burley Coho
Topeak Journey Trailer

Wie heeft ervaring met deze karren? Tips, tricks, aanvullende ideeën?

Ik hoor het graag!

Groeten Jeroen

Bijlagen

Ottjer schreef:
vr 24 jun, 2022 12:04
Voor onze 1e fietsreis met kinderen wil ik graag een one wheel fietskar achter mijn Cube mountainbike met bagagedragers meenemen voor wat extra bagage mogelijkheid.

Maar nu twijfel ik of dit wel gaat passen ivm bagagedrager en tassen achter met het aankoppelen en bewegingsruimte van de kar. Wie heeft hier ervaring mee?
Leuk, een nieuw spelletje! ‘Raad welke fiets met welke bagagedrager en welke tassen ik heb en welke aanhanger dan past!’ :wink: M.a.w. wat meer informatie/foto’s levert zinnigere antwoorden op. Als je daarbij nog wat schrijft over waar je heen wilt, over wat voor ondergrond, wat er zoal mee moet, zijn er vast mensen die je kunnen helpen.
Bob Yak
Burley Coho
Topeak Journey Trailer

Wie heeft ervaring met deze karren?
Met de eerste redelijk wat mensen op dit forum, zie de zoekfunctie.

Alvast veel plezier gewenst met je fietsreis!

Carl
Eenwielers zijn smaller en sporen beter. Op tweewielers kun je meer bagage laden, en ze houden zichzelf overeind in plaats van dat je dat zelf met doen met het fietsframe.
Als ik ff google dan blijkt een One-wheel fietskar een merk te zijn, niet alleen een fietskar met één wiel. Ik vermoed dat je die bedoelt.
Het is kennelijk een Bob Yak-lookalike, dus waarom zou het niet gewoon werken?

N.b. Bedenk dat ongeveer de helft van het gewicht van het spul op deze kar op je achterwiel rust, dus als je ook nog tassen aan je normale bagagedrager hangt krijgt het achterwiel het extra zwaar.
Carl schreef:
vr 24 jun, 2022 13:45
Leuk, een nieuw spelletje! ‘Raad welke fiets met welke bagagedrager en welke tassen ik heb en welke aanhanger dan past!’ :wink: M.a.w. wat meer informatie/foto’s levert zinnigere antwoorden op. Als je daarbij nog wat schrijft over waar je heen wilt, over wat voor ondergrond, wat er zoal mee moet, zijn er vast mensen die je kunnen helpen.
Ja, als je bijvoorbeeld een aanhanger hebt die graag op de snelspanner van het achterwiel mee bevestigd wil worden en je mountainbike geen snelspanner maar een steekas heeft dan kan dat best even wat extra uitzoeken opleveren. Vaak ook niet onmogelijk, soms wel een extra uitdaging ;)

Foto’s van de fiets in kwestie kunnen dan inderdaad wel handig zijn.
Ik heb aanvullend info en foto's geplaatst.
Leon schreef:
vr 24 jun, 2022 13:54
Als ik ff google dan blijkt een One-wheel fietskar een merk te zijn, niet alleen een fietskar met één wiel. Ik vermoed dat je die bedoelt.
Ottjer schreef:
vr 24 jun, 2022 12:04
Ik heb op mijn lijstje staan:

Bob Yak
Burley Coho
Topeak Journey Trailer

Wie heeft ervaring met deze karren?
Carl
Hij had een vraag over de one wheel, wat inmiddels is aangepast. Ik vroeg me al af waar dat lijstje vervolgens voor diende.
Daaruit blijkt maar weer dat het handig is om dezelfde taal te spreken.
Ik wist toevallig dat One Wheel een merk is, dus ik ga er van uit dat TS er niet toevallig wat Engelse termen tegenaan gooit.
Ik hen zelf een 2 wielig fietskar gekocht. Maar was destijd ook naar een 1 wielige aan het kijken.

De burley coho was mijn keuze denk ik. Die lijkt mij het meest universeel. Je kunt daar ook fietstassen aan hangen dacht ik. En mer kinderen is de extra ruimte wel hamdig natuurlijk. Op offroad paden lijkt de coho ook beter geschikt. (Als dat voor jou nodig is)
Ik meen op de foto een snelspanas te zien..

Ik vind de Bob-Yak de beste keuze.
Hij volgt het spoor van het achterwiel.
Je blijft nooit ergens achter hangen.
En hij kan niet kantelen.

Voor de Bob-Yak moet je een andere snelspanas kopen.
liefhebber schreef:
vr 24 jun, 2022 20:07

En hij kan niet kantelen.
Wat bedoel je daarmee?

De Burley coho heeft een eigen standaard die zowel de fiets als de kar overeind houden. Dus je hoeft dan niet meer te zoeken naar een geschikte plaats om je fiets tegen de leunen.
De Burley coho, ziet er ook tof uit inderdaad.

Waar ik vooral mee zit is of ik en een bagagerek met achtertassen kan hebben en de kar. Ik krijg nergens een duidelijk antwoord of dat past. Volgens mij krijg ik problemen met aanhaken of met hobbels in de weg die de tassen eraf tillen. De Fietstassen zijn ortlieb backroller pro met 35 liter inhoud per stuk.

Ik rijd ook met 2 voortassen waardoor ik graag ook achter gewicht heb voor het evenwicht.

Ik moet een speciale steekas monteren waarop de kar word gehangen en vergrendeld. Alle drie hebben een soort gelijk systeem.

Ik weet dat en achtertassen en een kar het nodige van mijn fiets vergt. Maar we zullen hoofdzakelijk vlakke wegen en paden rijden. Tevens wil ik de achtertassen beladen met lichte spullen. Aangezien de kinderen nog niet zoveel bagage kunnen houden heb ik gewoon wat extra ruimte nodig.
Shorttrack schreef:
za 25 jun, 2022 11:10
liefhebber schreef:
vr 24 jun, 2022 20:07
En hij kan niet kantelen.
Wat bedoel je daarmee?
Met een tweewielige kar kan je de bocht te krap nemen.
Dan kan het wiel in de binnenbocht over de stoeprand gaan.
Ik heb meer dan een keer gezien dat dat een tweewielige kar deed kantelen.
liefhebber schreef:
za 25 jun, 2022 15:24
Shorttrack schreef:
za 25 jun, 2022 11:10
liefhebber schreef:
vr 24 jun, 2022 20:07
En hij kan niet kantelen.
Wat bedoel je daarmee?
Met een tweewielige kar kan je de bocht te krap nemen.
Dan kan het wiel in de binnenbocht over de stoeprand gaan.
Ik heb meer dan een keer gezien dat dat een tweewielige kar deed kantelen.
Ah op die manier. Begreep de opmerking niet omdat de TS niet naar een 2 wieler vroeg.

Wij hebben zelf een 2 wieler en zijn dasr super tevreden over. Wij hebben ook kinderen en de extra ruimte is soms echt welkom. Ook snel even stoppen is veel gemakkelijker (met de coho ook door zijn standaard)
Nog geen ongelukken gehad van omkantelen. Dat kan inderdaad gebeuren ja. Maar dat is ook geen ramp. Vind de stabiliteit dan belangrijker.
Vanaf dat er bij ons kleine kinderen mee op fietsvakantie gingen, hebben we fietskarren in gebruik.
Zelf zeer tevreden van een goedkope, chinese Bob yak variant, met bijhorende waterdichte tas.
We rijden op relatief eenvoudige fietsen met een snelspan-as, een aangepaste as was bij de kar meegeleverd.
Degelijke band er op, stukjes oude binnenband tussen alle bouten tegen het rammelen, en gaan.
We gebruiken de kar al zeker 7 jaar, meestal 3 of 4 weken per jaar en enkele weekends.
Boven op de tas een groot elastieken net om een voetbal of extra inkopen te vervoeren.

Na verschillende jaren telkens opnieuw puzzelen hoe we onze 3 steeds grotere kinderen en alle bagage voor een lange kampeervakantie konden meenemen, wordt het nu elk jaar gemakkelijker.
Komende vakantie fietsen er al 2 kinderen zelf en dragen een deel van hun eigen bagage.
De bagagekar blijft voorlopig nog enkele jaren nodig.

Er is ook een actieve facebook groep voor fietsvakanties met kinderen.
klaas_be schreef:
za 25 jun, 2022 22:13
Vanaf dat er bij ons kleine kinderen mee op fietsvakantie gingen, hebben we fietskarren in gebruik.
Zelf zeer tevreden van een goedkope, chinese Bob yak variant, met bijhorende waterdichte tas.
We rijden op relatief eenvoudige fietsen met een snelspan-as, een aangepaste as was bij de kar meegeleverd.
Degelijke band er op, stukjes oude binnenband tussen alle bouten tegen het rammelen, en gaan.
We gebruiken de kar al zeker 7 jaar, meestal 3 of 4 weken per jaar en enkele weekends.
Boven op de tas een groot elastieken net om een voetbal of extra inkopen te vervoeren.

Na verschillende jaren telkens opnieuw puzzelen hoe we onze 3 steeds grotere kinderen en alle bagage voor een lange kampeervakantie konden meenemen, wordt het nu elk jaar gemakkelijker.
Komende vakantie fietsen er al 2 kinderen zelf en dragen een deel van hun eigen bagage.
De bagagekar blijft voorlopig nog enkele jaren nodig.

Er is ook een actieve facebook groep voor fietsvakanties met kinderen.
En kon jij nog achtertassen aan je fiets hangen met de aanhanger aangekoppeld?

Ik ben ook lid van die facebook pagina. Is soms inderdaad handig voor tips.
De combinatie van bagagekar met gewone Ortlieb backrollers vormt geen probleem.
Ik weet niet hoe veel lager de back roller pro komt.

Vandaag nog heel druk met familiefeest hier, morgen kan ik eventueel wel een foto posten.
Ik heb met de topeak kar voor een klant in de winkel waar ik werk inderdaad wel eens een extra beugeltje moeten monteren dat de drager verder naar achter en omhoog plaatste. De speciale as voor de kar kon er standaard wel op, maar de drager zat anders in de weg voor het (ont)koppelen van de kar hieraan. Of dit ook voor jouw frame en drager geldt weet ik niet maar het is wel iets om op te letten.
Bedankt allemaal voor de reacties! Een zoektocht begint vaak met een idee en ideeën moeten soms aangepast worden.

Ik heb me beter ingelezen in de Burley Nomad met 2 wielen. En als ik dan de plussen en de minnen naast elkaar leg. Dan is deze toch zo gek nog niet.
Maar als je nou op een smal paadje rijdt, dan huppelt zo'n kar toch met beide wielen over het gras?
Is dat niet en beetje hobbelig dan?