Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Behandelen fietsbroek tijdens bikepacking - Forum Wereldfietser

Behandelen fietsbroek tijdens bikepacking

Hallo allemaal,

Ik heb afgelopen weekend mijn eerste bikepackingtrip gedaan.
Was super, want goed weer én goed voorbereid. Echter wel een vraag.

Ik kon mijn fietsbroek niet schoonmaken.
Bestaan er middeltjes voor tijdens de reis, die de broek niet alleen schoon maken, maar ook de zeem behandelen met een antibacterieel middel?

Groet,
Willem
Je favoriete wasmiddel in een klein flesje doen? Ik heb mijn wasmiddel in een Nalgene flesje zitten.

Maar er zijn natuurlijk ook alleswas oplossingen, of je zou bijvoorbeeld haarshampoo kunnen gebruiken. Als je op campings overnacht zou je het ook aan de buren met camper of caravan kunnen vragen, en in een B&B of hotel hebben ze vast ook wel wat over voor je.

Als je wederom een gunstig weerbericht hebt de volgende keer dan komt het met de droogtijd vast ook wel goed als je twee fietsbroeken hebt.
Ik weet niet of het zo'n goed idee is om een broekzeem met een antibacterieel middel te behandelen, want dan behandel je meteen ook je een achterste ermee. Ik ben geen arts, maar heb wel een bruin vermoeden dat een slachting onder je derrièremicroben niet gunstig voor je is.
Ik doe het doorgaans ook met doucheschuim of shampoo, scheelt weer een extra flesje meesjouwen.

Overigens gebruik ik dit lang niet elke dag, want zeker op campings heb je lang niet altijd een waterstraal die je in de gelegenheid stelt om vooral je zeem goed uit te spoelen. Als ik met een niet goed uitgespoelde zeep-zeem ga fietsen is dat vragen om een irriterend zitvlak :?
Schoon houden is niet belangrijk,
Wat belangrijk is is droog houden....

Vergelijk het met je voeten
Natte kousen zijn de start van miserie....
Meestal neem ik zo'n flesje Wilderness wash mee en als ik dat niet heb ook met met 2 in 1 schampoo. Werkt prima.
Polariteit schreef:
ma 23 mei, 2022 11:58
Ik doe het doorgaans ook met doucheschuim of shampoo, scheelt weer een extra flesje meesjouwen.
Dit.

Bij bikepacking misschien niet de mogelijkheid vanwege wildkamperen. Uitspelen met alleen wat water scheelt sowieso ook al veel (zoutaanslag).

Drogen: Fietsbroek op handdoek leggen en gezamenlijk oprollen. Flink op stampen met de voeten. Je perst dan het water uit de zeem wat door de handdoek wordt opgenomen. Scheelt heel veel droogtijd.
"Ik heb een bruin vermoeden ...", lees ik hierboven. Heel sterk geformuleerd :D :wink:
Ik weet niet hoe lang en hoever de trip was, maar in randonneurs-land is het heel gebruikelijk om bijvoorbeeld een 1200km in 4 dagen te fietsen met bijvoorbeeld twee broeken, zonder tussendoor de broek te wassen. Langere afstanden komen ook voor, zoals de TCR van een 3500km. Uitzonderlijk wellicht, maar het wordt wel gedaan.
Zoals ik het zelf doe:
1. Neem twee fietsbroeken mee
2. Was ze 1x per twee dagen
3. Overdrijf niet met shampoo
4. Spoel ze goed uit
5. Pas je eetgedrag aan (bier, bonen, eieren, vet en slagroom zijn killing)
5. Hang je broek binnenstebuiten in de zon bij luchten en drogen.
(Punt nr. 5 van willem.m streep ik door :D Je kunt natuurlijk vezelarm eten zodat er alleen harde keutels komen, maar dat kan ook nadelen hebben. Willem's dieet gaat misschien over 'gasarm'?)
Misschien voor TS wat mosterd na de maaltijd, maar ik heb goede ervaringen met wasvellen. Ik had deze: https://www.ecomondo.nl/winkel/simple-l ... nt-sheets/
Weegt vrijwel niets, plat en past bijna altijd wel in je bagage.
Zeep is een prima middel om bacteriën te doden. Dagelijks je achterwerk was en om de dag je fietsbroek. In geval van nood voldoet alle zeep die maar beschikbaar is. Je kunt ook een tube handwaszeep meenemen.
Na het wassen drogen door in een dikke handdoek te wikkelen en vervolgens op te hangen om echt op te drogen.
HenkS schreef:
zo 21 aug, 2022 20:54
... Na het wassen drogen door in een dikke handdoek te wikkelen en vervolgens op te hangen om echt op te drogen.
Ik denk dat een dikke handdoek op veel paklijsten ontbreekt. Gelukkig lukt snel drogen ook met wind.