Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtgewicht regenkleding - Forum Wereldfietser

Lichtgewicht regenkleding

Goedemorgen, ik ben op zoek naar tips en ervaringen over degelijke, lichtgewicht regenkleding met een kleine pakmaat, die goed ademt en prettig zit. Heel veel eisen dus, voor iets wat ik hopelijk niet teveel hoef te gebruiken. Wie helpt mij op weg?
Erg tevreden met mijn Gore Wear C5 Actieve. Ook de nog lichtere variant geprobeerd, maar die was wel erg kwetsbaar. Langer geleden als eens tot volle tevredenheid een Gore Wear jas gehad, daarna andere die minder bevielen.
Bedankt. Gebruik jij alleen een regenjas of ook een regenbroek (die kon in niet vinden in deze lijn)?
Ik ben hier voor mijn aankomende trip naar Barcelona ook ingedoken, specifiek voor een regenbroek (ik gebruik een Craft regenjack die ik ooit kocht voor de racefiets). Ik kwam tot een paar opties. Ten eerste mac-in-a-sac, heel erg licht en heel erg goedkoop (iets van E30). Mijn idee daarbij is een prima oplossing om altijd bij je te hebben voor het geval dat. Daarnaast keek ik naar de broeken van Vaude, omdat die op veel plaatsen aangeboden worden specifiek voor fietsers en ze iets van ademend pretenderen te zijn. Ik kwam bij de typische shops (fietsvakantiewinkel, bever, bike4travel) tot de drop 2 en de Yaras. De drop 2 is lichter, goedkoper maar wellicht ook kwetsbaarder (ik heb nooit een drop 2 in het echt gezien). Ik heb gepast en kwam uit op een maat S voor zowel regenbroek als fietsbroek (terwijl ik standaard de M uit de online shops zou trekken). Ik heb uiteindelijk de Yaras gekocht, met in het achterhoofd dat ik deze ook voor forensdoeleinden wil gebruiken (hoewel ik niet vaak fiets bij regen, maar dat is een ander verhaal, ik hou de hoop graag levend en op erg frisse ochtenden in de winter helpt het wellicht ook). Anders had ik de mac-in-a-sac gekocht, want goedkoper, lichter en op reis gebruik ik hem toch maar zelden (tot nog toe had ik helemaal geen regenbroek mee met de vakantiefiets).
Als regenbroek gebruik ik een zo dun mogelijke ademende broek: OMM Halo Pant Grijs. Ik heb hem bij het fietsen echter nog niet zo vaak aangehad.
https://arcteryx.com/us/en/shop/mens/beta-jacket

Kost wat maar voor mij een 'buy if for life' aankoop. Donsjasje eronder en je bent zo'n beetje klaar voor elk weer, of een longsleeve (b.v. decathlon van merino). Een dag mee in de stromende regen door Rome gelopen en alles op mijn middenrif was nog kurkdroog.
RalphP schreef:
di 17 mei, 2022 16:32
.... Een dag mee in de stromende regen door Rome gelopen en alles op mijn middenrif was nog kurkdroog.
In mijn ervaring is er een groot verschil tussen wandelen in de stad en fietsen met een regenjas aan. Bij fietsen met inspanning krijg je namelijk ook nattigheid van binnenuit.

Een regenjas die bij flinke fietsinspanning regenwater goed weghoudt, transpiratievocht perfect afvoert en bovendien niet te warm aanvoelt ben ik nog niet tegengekomen.
Ik neem zelf in de zomer alleen een poncho mee, hoofdzakelijk voor op de camping met slecht weer. Opgevouwen een heel compakt pakje van 53 gram.
Fietskleding van het juiste type mag nat worden zonder dat dat direct een probleem wordt, wat zowel prettig is met zweten als met regen. Ik heb eens hele dag bij 12°C in de regen gefietst met een polyester fietsshirt en daarboven een Icebreaker merinowollen 150g/m² shirt, dat isoleerde nog voldoende.
MarijeB schreef:
di 17 mei, 2022 11:06
Goedemorgen, ik ben op zoek naar tips en ervaringen over degelijke, lichtgewicht regenkleding met een kleine pakmaat, die goed ademt en prettig zit. Heel veel eisen dus, voor iets wat ik hopelijk niet teveel hoef te gebruiken. Wie helpt mij op weg?
Als je het heel klein en licht wilt, kun je kijken bij de regenjasjes voor racefietsers. Ik heb een Sportful No Rain jasje dat goed ademt, goed zit en verpakt niet groter is dan een tennisbal. Het heeft geen capuchon en het is ook niet bedoeld voor gebruik in de stad (geen zakken etc.).

Spendeer niet teveel aan een regenbroek. Ik vind dat erg onaangenaam om in te fietsen. Dan laat ik mijn benen & onderlichaam nog liever nat worden. Dit laatste advies is niet geldig voor langdurige regenbuien bij 2 °C.
Een merk als Vaude heeft overigens ook halflange regenbroeken (ongeveer tot net boven de knie). Nog niet geprobeerd maar wellicht minder onaangenaam. Een ideetje?
Denk ook aan je voeten. De keren dat ik lang in de regen gereden heb, vond ik mijn natte voeten nog het grootste probleem.

EDIT: misschien nog een tipje. De capuchon van mijn Montane-jas is groot genoeg om over mijn fietshelm te dragen, zonder dat de bewegingsvrijheid van mijn hoofd of mijn blikveld beperkt worden. Dat is iets wat ik opnieuw wil als ik die regenjas moet vervangen.
RalphP schreef:
di 17 mei, 2022 16:32
https://arcteryx.com/us/en/shop/mens/beta-jacket

Kost wat maar voor mij een 'buy if for life' aankoop. Donsjasje eronder en je bent zo'n beetje klaar voor elk weer,
Daar wou ik je even in bijtreden met een voorbeeld.
Ik heb 2dehands een 10j oude beta AR gekocht. Jas begon relatief snel te delamineren aan de zoom, opgestuurd naar Arcteryx en kosteloos gerepareerd, gaat nu al weer enkele jaartjes mee. Voor de prijs van het verzenden kon ik hem niet eens professioneel laten reinigen en behandelen.
Dus duur zeker, maar na deze ervaring is het maar net hoe je de rekening maakt.
Andere jassen gingen een jaartje mee voor er door het schuren van de rugzak al gaten in kwamen en die had ik iets minder dan de helft van een nieuwe Arcteryx betaald…(ook Gore Tex!)
RalphP schreef:
di 17 mei, 2022 16:32
https://arcteryx.com/us/en/shop/mens/beta-jacket

Kost wat maar voor mij een 'buy if for life' aankoop. Donsjasje eronder en je bent zo'n beetje klaar voor elk weer, of een longsleeve (b.v. decathlon van merino). Een dag mee in de stromende regen door Rome gelopen en alles op mijn middenrif was nog kurkdroog.
In deze categorie zou je ook kunnen kijken naar 7mesh (opgestart door ex medewerkers van Arcteryx). Zij maken vergelijkbare kleding maar dan gericht op fietsers (snit, capuchons voor helmen, etc.). De Revelation is echt fantastisch (en dat mag natuurlijk ook wel voor die prijs :) ).
zwerfkat schreef:
wo 18 mei, 2022 11:46
... De Revelation is echt fantastisch (en dat mag natuurlijk ook wel voor die prijs :) ).
Een jas met vrij wijde snit draagt comfortabel maar lijkt me minder geschikt voor mensen die op de weg wat harder willen doorrijden en dus veel luchtweerstand trotseren. Wel fijn zijn ritsen onder de oksels om transpiratievocht af te voeren.

Ik vind 475 euro voor een jas erg veel geld. (En dat bedrag is nog vóór de inflatiecorrectie en verslechterende euro/dollar-wisselkoers van 2022.) Het alternatief waarnaar in het artikel wordt verwezen (https://www.fiets.nl/mountainbiken-2/kl ... 500-serie/) kost minder dan de helft en lijkt op het oog net zo geschikt.
RalphP schreef:
di 17 mei, 2022 16:32
https://arcteryx.com/us/en/shop/mens/beta-jacket

Kost wat maar voor mij een 'buy if for life' aankoop. Donsjasje eronder en je bent zo'n beetje klaar voor elk weer, of een longsleeve (b.v. decathlon van merino). Een dag mee in de stromende regen door Rome gelopen en alles op mijn middenrif was nog kurkdroog.
Die is jammer genoeg wel erg stug (de AR variant in ieder geval), Of de lichtere versies ook even goed het water tegenhouden weet ik niet. Positief is dat de mouwen lang genoeg zijn en dat is niet bij alle merken zo. Voor een softshell van hetzelfde merk moest ik overigens wel een maat groter hebben, dus daar moet je wel even op letten.
Ik heb ook nog een dunne Bergans maar die wordt niet meer gemaakt, die is ook mooi klein in te pakken.
willem.m schreef:
wo 18 mei, 2022 12:18
Een jas met vrij wijde snit draagt comfortabel maar lijkt me minder geschikt voor mensen die op de weg wat harder willen doorrijden en dus veel luchtweerstand trotseren. Wel fijn zijn ritsen onder de oksels om transpiratievocht af te voeren.
De jas die ik aanhaalde heeft een vrij mooie snit, valt gevoelsmatig een beetje tussen outdoor en race in. De achterkant is ook iets langer dan de voorkant en de armen en schouders zijn meer gesneden op fietshouding. Een beetje ruimte tussen de laagjes vind ik persoonlijk ook wel lekker in combinatie met de ritsen zodat het een beetje goed kan luchten.
willem.m schreef:
wo 18 mei, 2022 12:18
Ik vind 475 euro voor een jas erg veel geld. (En dat bedrag is nog vóór de inflatiecorrectie en verslechterende euro/dollar-wisselkoers van 2022.) Het alternatief waarnaar in het artikel wordt verwezen (https://www.fiets.nl/mountainbiken-2/kl ... 500-serie/) kost minder dan de helft en lijkt op het oog net zo geschikt.
Het is inderdaad veel geld voor een jasje en wellicht niet voor iedereen de beste keuze. Als je alleen een laagje zoekt om wat buien op te vangen is het wat overdreven. Als je dagen op de fiets zit in heel slecht weer is het fijn dat je een jack hebt dat in verhouding nog behoorlijk ademt en écht geen water doorlaat. Ik draag de jas overigens niet alleen bij regen maar bij alle temperaturen onder een graad of 12 (met een dunne basislaag eronder), dan is het gewoon een fijne windstopper. :D Ik heb geen ervaring met de Endura jas waarnaar wordt verwezen maar heb wel een broek uit dezelfde serie, die doet het ook prima.
Mijn ervaring met de Vaude fietsbroek is niet zo goed. Best een dure broek en lekt nu toch snel door op de knieen en in het kruis..... Ik ben nu een goedkope set regenjas en broek aan het uitproberen van Hydrowear maar dit is niet erg lichtgewicht.
Bevalt wel goed verder.
Ik ben uitermate tevreden over mijn Häglofs Endo regenjack: licht, aangenaam en echt goed waterdicht en (niet onbelangrijk) met de juiste pasvorm om in te fietsen (langere mouwen met duimgaten, langere achterkant en een capuchon die zit zoals je wilt dat die zit en niet steeds afwaait, niet meedraait of te ver naar voren komt Je hebt niet het gevoel dat je een regenjas aan hebt. Kost dan wel weer de nodige duiten, maar is het waard.
Ik ben zelf eigenlijk nog op zoek naar de regenbroek van dezelfde serie, maar ik vrees dat die nergens meer te krijgen is. Ik hoop echter van wel, dus als iemand dit toevallig weet: let me know!
fietsreiziger schreef:
wo 18 mei, 2022 21:12
Ik ben uitermate tevreden over mijn Häglofs Endo regenjack
En daar heb je het probleem als je iemand advies wil geven over regenkleding: wanneer je dat advies kunt geven, na wat ervaring, is het vaak niet meer te koop.
Voor zover ik dat kan zien, is die Endo uitverkocht.
Hetzelfde geldt voor mijn Sportful No Rain jasje en voor mijn meer klassieke Montane-jas. Zitten niet meer in het aanbod.
Zijn de nieuwe No Rain's en Montane's even goed? Geen idee.
Het geldt niet voor alle merken en modellen, maar het komt wel vaak voor.
Zou er echt zoveel verschil zijn in kwaliteit als je verschillende degelijke merken van outdoorkleding met elkaar vergelijkt? volgens mij zitten de verschillen dan vooral in smaak: model, kleur, zakje meer of minder, rits meer of minder, langer of net niet.

Doorslaggevender dan het merk is volgens mij het materiaal waarvan de jas gemaakt is: goretex 2, 2.5, 3 lagen, paclite, Event, Texapore, stretch of niet. En of je de jas wenst te gebruiken bij verschillende weersomstandigheden (3 /4 seizoens, of alleen zomerjas...)
Het is ook in de outdoor wereld vaak een kwestie van mode en de verkrijgbaarheid van de materialen, ook daar zit men niet stil. Voor wat betreft waterdichtheid zal het allemaal wel goed zitten, het zal vooral op ademend vermogen nog beter worden al lijken me de grenzen wel bereikt. Blijft over de duurzaamheid van het materiaal, het moet allemaal lichter voor veel mensen maar gaat een jas ook langer mee is de vraag.