Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alternatief voor Fietsslot ABUS Iven 8210/ 85 - Forum Wereldfietser

Alternatief voor Fietsslot ABUS Iven 8210/ 85

Op fietsreis nam ik altijd een ABUS Iven 8210 kettingslot van 85 cm mee. Deze weegt 1800 gram, en ben eigenlijk op zoek naar een slot dat net zo (on)veilig is als deze, maar dan zeg minimaal 300 gram lichter. Bestaat zoiets?

Ik lees dat naast kettingsloten ook vouwsloten relatief veilig zijn, maar welke. Mocht iemand een tip hebben m.b.t. een nieuw slot... 85 cm is voldoende.

Ik vond bijvoorbeeld deze: https://www.bikester.nl/axa-fold-pro-vo ... cgid=90115

1250 gram, 'veiligheidslevel 11'. Dezelfde site vermeldt bij het slot dat ik nu heb 'veiligheidslevel 10'. Voor wat het waard is. Kan iemand iets zeggen over dat AXA vouwslot?
Dag, voor mijn laatste fietsvakantie kocht ik ook een vouwslot. Deze: Abus vouwslot Bordo Combo 6100/90. Fijn dat ik hem zo klein kon opvouwen, dacht ik. Helaas schrok ik van het gewicht van 1 kilo. Ik heb hem wel meegenomen en gebruikt, maar achteraf had ik liever iets anders gekocht.
Een goed alternatief heb ik niet. Voor het afschrikken van dieven is OTTOLOCK Cinch Lock misschien een optie. Maar de kwaliteit daarvan is niet goed, zie youtube.
Groet, Thijs
Ik wil het keuzeprobleem van TS op geen enkele manier bagatelliseren.
Maar een slot van staal blijft een zwaar slot van staal.
Lichtgewicht metalen doen hun werk niet.
De volgende licht van gewicht materialen zijn de sloten van textiele materialen.

Licht van gewicht.
En de gereedschapskist van de gemiddelde dief is hier niet op voorzien.
ART ringslot voor de verzekering.

Verder gebruik ik deze zodat ie niet binnen vijf seconden in een busje verdwijnt: https://www.bikester.nl/kryptonite-kryp ... gid=s15352. Heeft als voordeel dat je de sleutel niet kan verliezen :)

Met een slijpschijf of betonschaar is alles open te krijgen.
En de beste sloten zijn zwaarder dan je fiets (bij wijze van spreken).
Met een slijptol krijg je inderdaad alle sloten open. Kost wel even tijd en slijptollen maken herrie. Op de camping van Charleville-Mezieres zijn een paar jaar geleden een aantal fietsen gestolen. Als daarvoor een slijptol zou zijn ingezet zou dat niet onopgemerkt zijn gebleven.
Overigens heeft deze camping daarna maatregelen getroffen.
Is de Abus Bordo Lite misschien wat voor je?

Ik rij al jaren met een vouwslot. Door die lange segmenten is zo'n vouwslot natuurlijk niet zo flexibel als een kettingslot en mede daardoor ook wel eens net te kort. Maar vaak lukt het wel om m'n fiets net even ergens aan vast te maken.
Jurr schreef:
za 14 mei, 2022 07:41
Is de Abus Bordo Lite misschien wat voor je?

Ik rij al jaren met een vouwslot. Door die lange segmenten is zo'n vouwslot natuurlijk niet zo flexibel als een kettingslot en mede daardoor ook wel eens net te kort. Maar vaak lukt het wel om m'n fiets net even ergens aan vast te maken.
Ergens aan vast maken is erg belangrijk. Men tilt dan niet even de fiets snel in een busje om later de sloten te forceren in de werkplaats.
Jurr schreef:
za 14 mei, 2022 07:41
Is de Abus Bordo Lite misschien wat voor je?
De versies met verenstaal zijn lekker licht maar het staal is niet gehard en eigenlijk maar een 5mm ronde draad (de rest van het segment is kunststof). Daar zaag of knip je zo doorheen.
Ach, ik heb ook niet de illusie dat ik m'n fiets daarmee veilig een dag lang met bagage in het centrum van een willekeurige stad kan laten staan nee. Voor even boodschappen doen heb ik er wel genoeg vertrouwen in.

Ik ga echt geen slot meenemen wat op menig Zündapp of zelfs Harley niet zal misstaan. ;)

En in m'n eentje kampeer ik vaak ook niet op campings, dus dat scheelt ook weer. Weinig fietsendieven die middenin een bos zullen gaan zoeken naar de fiets van een wildkamperende fietser ;)
Ik gebruik (met mijn 10 jaar oude fiets die niet zoveel meer waard is en nieuw ook al niet duur was) een Abus 1500 Web; een lichtgewicht 4mm dik kettingslot(je). Dit met de gedachte dat een kettingslot lastiger door te knippen is dan een kabelslot.
Fiets je op een fiets van een gewild merk uit de hoger geprijsde klasse, dan is de afweging wellicht anders.
Ik verlies mijn fiets zelden langer uit het oog, bezoek ik een stad, dan neem ik een hotel waar de fiets binnen opgeborgen staat.
Op campings aan een boom of anders plat in het gras naast de tent met een visdraad aan mijn grote teen.
We dwalen af van de oorspronkelijke, specifiek en duidelijk geformuleerde vraag. 🤔
Jurr schreef:
za 14 mei, 2022 12:25
......Voor even boodschappen doen heb ik er wel genoeg vertrouwen in..........
Precies. TS moet duidelijk maken voor welk doel hij een slot zoekt.

Om een gelegenheidsdief bij de supermarkt te ontmoedigen gebruik ik een slot dat zeer lichtgewicht is, en er heel anders uit ziet dan de gangbare sloten.
Een slot waarvan niet een twee drie duidelijk is hoe je het moet forceren.

Zo'n slot kan je alleen maar zelf maken.
Zodra je een slot neemt van een bekend merk, heb je al snel te maken met een dief die weet hoe hij dat slot moet forceren.
liefhebber schreef:
za 14 mei, 2022 20:50
...TS moet duidelijk maken voor welk doel hij een slot zoekt ...
ReinoudN schreef:
vr 13 mei, 2022 13:14
Op fietsreis ...
@willem.m, ik bedoel te zeggen dat je, ook op fietsreis, moet kiezen of je je wilt verweren tegen de gelegenheidsdief, de junk die zijn shot nog moet verdienen, de beginnende dief die een stapje op de criminele carriereladder wil maken, de professionele dief.

Ze hebben gemeen dat ze snel willen werken.
Ze verschillen in gereedschap, werkterrein en werktijden.
Voor elke categorie dief moet je een strategie bedenken.
En dat hoeft zich niet altijd te vertalen in een slot van xx kilogram.

Als je in het wild kampeert, heb je alleen af te rekenen met de gelegenheidsdief.
Dan volstaat een touwtje aan je grote teen.
Een touwtje is op zich een slot van niks.
Maar in die specifieke situatie wel doeltreffend.

Bij de supermarkt heb je te maken met de gelegenheidsdief en de junk.
Dan volstaat een eenvoudig lichtgewicht slot dat er ongewoon uitziet.

Heb je plannen om naar het Rijksmuseum te gaan, komt de professionele dief in beeld.
Dan helpt zelfs het zwaarste slot je niet.
En ben je aangewezen op een bewaakte stalling.
Bedankt voor de reacties!

Het gaat me met name om de tijd bij de supermarkt en de nachten op de campings. In grote(re) steden laat ik mijn fiets niet alleen. Behalve inderdaad bij een bewaakte stalling of een binnenplaatsje van een museum of iets dergelijks.

edit: Het is het ABUS Fold Pro Vouwslot 100 cm geworden
ReinoudN schreef:
ma 16 mei, 2022 13:14
edit: Het is het ABUS Fold Pro Vouwslot 100 cm geworden
AXA bedoel je dan waarschijnlijk. ABUS heeft de Bordo als vouwslot.
ReinoudN schreef:
ma 16 mei, 2022 13:14

[...] Fold Pro Vouwslot 100 cm geworden
Toch van 1800 gram naar 1250 gram. Geen lichtgewicht, maar wel een halve kiloknaller gewonnen ;)
Jurr schreef:
ma 16 mei, 2022 16:02
ReinoudN schreef:
ma 16 mei, 2022 13:14

[...] Fold Pro Vouwslot 100 cm geworden
Toch van 1800 gram naar 1250 gram. Geen lichtgewicht, maar wel een halve kiloknaller gewonnen ;)
Precies, -30% is altijd netjes bij een nieuwe aankoop :D