Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop bikepackingtassen - Forum Wereldfietser

Aankoop bikepackingtassen

129 berichten
Ik heb net al een videobelgesprek gehad met mijn fietsenmaker over de aanschaf van bikepackingtassen. Daar kwam naar voren dat je bikepackingtassen kunt selecteren op waterdichtheid, degelijkheid en gewicht. Verder hebben de bikepackingtassen grofweg 3 modellen: 1) Tas die je in z'n geheel van de fiets haalt en in z'n geheel aan de fiets bevestigt, 2) een soort van harnasje dat je aan je fiets maakt en waarin de "binnentas" komt. Het harnasje laat je altijd aan je fiets zitten, de binnentas kun je van de fiets halen. 3) (Vaude) een soort QR systeem waarbij je een montagessyteem op je fiets monteert en hierin de tas met montagepunt hangt.

Waterdichtheid komt met een meerprijs. Volgens de fietsenmaker is het maar de vraag of je dit echt nodig hebt. Immers je gaat niet fietsen als het stortregent (meeste tochtjes zijn volgens hem vrij abrupt), vaak kun je wel ergens even schuilen en als het echt niet anders kan kun je ook nog een simpele plastic tas/vuilniszak om de tassen heen doen.

Nu vraag ik me eigenlijk 3 dingen af:
1) Wat zijn jullie ervaringen met de verschillende systemen (vooral hoe snel ben je onderweg?)
2) Welke mogelijkheden zijn er om tassen achteraf waterdicht te maken (dry bags, plastic zakken) en hoe goed werkt dit?
3) Welke formaat tassen heb ik nodig? Ik zie verschillende maten zadeltassen en frametassen.*

*Even voor het idee, in eerste instantie wil ik bij vriendenopdefiets/B&B's/airbnb slapen.Tot nu toe maximaal 4 dagen, maar ik ga over 2 weken ook een weekje weg. Bagage zal vooral bestaan uit toiletspullen, kleren en opladers, In een later stadium als mijn gravelbike geleverd is (moet nu nog op een oude racefiets rijden), ga ik misschien ook kamperen, maar tegen die tijd kan ik natuurlijk nog extra tassen kopen, mocht dit beter zijn dan grote tassen.
Ik weet er weinig van, maar het weinige dat ik weet is dat je waterdichte tassen niet achteraf waterdicht kunt maken. (alles kan, maar het resultaat zal niet blijvend/mooi/prettig zijn)
Je kan wel plastic vuilniszak zakken kopen bij de supermarkt en daar je spullen in verpakken.
Nadeel daarvan is dat je niet ziet wat er in de zak zit of je moet de zakken labelen.

Ik zou in ieder geval even wachten tot je nieuwe fiets er is en ondertussen andere gravelbikers die je onderweg tegenkomt ook vragen naar hun ervaringen.
Welkom!

Treestumpgladiator schreef:
ma 25 apr, 2022 13:15

Wat zijn jullie ervaringen met de verschillende systemen (vooral hoe snel ben je onderweg?)
Ik rij met of ik rij zonder tassen. Halfbakken oplossingen met half loshangende bevestigingspunten ben ik geen voorstander van. Tassen blijven bij mij op de fiets zitten als ik ermee op pad ga. De fiets ligt bij mij wildkamperend naast de tent, zodat ik als ik nog iets nodig heb wat toch nog in de tassen blijkt te zitten, toch nog kan pakken. Maar sommige dingen zoals bijvoorbeeld fietsgereedschap of een binnenband heb je ook gewoon niet nodig 's nachts.

Treestumpgladiator schreef:
ma 25 apr, 2022 13:15

Welke mogelijkheden zijn er om tassen achteraf waterdicht te maken (dry bags, plastic zakken) en hoe goed werkt dit?
Hartstikke leuk idee die plastic tassen, maar gewoon niet doen. Het advies wat je gehad hebt klinkt als een paar prima denkstappen van iemand die die spullen verkoopt maar er nooit langer dan een weekend met stralend zonnetje mee weg is geweest. Er zijn prima waterdichte tassen te koop, kies die dan ook. Plastic tasjes als binnentassen zijn leuk als je low budget met krantentassen op vakantie wil, of nostalgische gevoelens hebt voor Karrimor of Agu zijtassen.

Treestumpgladiator schreef:
ma 25 apr, 2022 13:15

Welke formaat tassen heb ik nodig? Ik zie verschillende maten zadeltassen en frametassen.
Sprokkel eens bij elkaar wat je mee wil nemen en halveer dat vervolgens. Van alles wat er overblijft, kijk of je er een lichtere en/of compactere variant van kunt vinden.

Kleinere tassen zijn vaak in verhouding weinig lichter dan grotere tassen. Een grotere variant en verder oprollen is vaak de meest verstandige optie. Zorg wel dat ze niet in de weg zitten, zoals bijvoorbeeld met zadeltassen bij grote wielen en kleine framematen wel eens wil gebeuren. Ook tussen de drops van een racestuur kun je bijvoorbeeld niet te breed gaan. En misschien komt vol beladen je voorwiel wel in de weg? Let ook op eventueel inveren bij een verende voorvork en eventueel aanwezige achtervering. Goed passen bij winkels met ervaring, staar je niet blind op 1 merk maar ga voor de tassen die passen bij jouw fiets en jouw gebruik. Zeker in frametassen is er een hoop te koop en het is zonde om loze ruimte binnen je frame over te houden als je al zo weinig ruimte hebt ;) Maar misschien loont het voor specifiek jouw frametas wel om iets op maat te (laten?) maken als geen enkele fabrikant in de buurt komt van het goed vullen van je frametas?

Zelf rij ik met een volledige frametas 6L van Ortlieb, een large stuurrol van Apidura, twee 'feedbags' van Agu, een 'fueltank' van Apidura en een large achtertas van Ortlieb met daarnaast twee bidonhouders door middel van een 'WoHo AntiSway'. Met kritisch zijn op m'n bagage heb ik zo genoeg ruimte voor kampeerspullen, kleding en overige bagage tot milde nachtvorst.
Achteraf waterdicht maken herinner ik me van klassieke fietstassen (2 voor, 2 achter) als een geklooi. De komst van echt waterdichte tassen maakte het fietsen zorgelozer. Zelf in de meest vreselijke buien wist je zeker dat je spullen netjes droog bleven. Buien ga je zeker over je heen krijgen. Dat lijkt nu na bijna twee maanden droogte misschien niet zo, maar het kan zo veranderen.

Voor het aankopen zou ik idd op je nieuwe fiets wachten. Je wilt ze passen. Tot die tijd een dragertje en twee zijtasjes van de Decathlon?
Jurr schreef:
ma 25 apr, 2022 15:09
De fiets ligt bij mij wildkamperend naast de tent,
Lijkt me niet het beste. Bij regen kan er gemakkelijk water in diverse lagers lopen. Zet hem rechtop, daar zijn fietsen voor gemaakt.
Leon schreef:
ma 25 apr, 2022 15:22
Lijkt me niet het beste. Bij regen kan er gemakkelijk water in diverse lagers lopen.
Ja, de volgende keer gaat 'ie in de tandemasser caravan met vloerverwarming van het support team. Nu hopen dat de Staatsloterij daaraan meewerkt op Koningsdag.

(-:
Okay, ik kwam er trouwens achter dat het prijsverschil bij een zadeltas niet zo heel groot is. De BBB Seat SideKick BSB-143 kost €84,95 de Vaude Trailsaddle II zadeltas kost €100. Andere optie is de Ortlieb Seat Pack (QR) van €159,95/€169,95. Duidelijk is dat ik niet voor de BBB ga. Voor 15 euro extra krijg ik een volledig waterdichte tas. Daar ga ik inderdaad niet voor hannesen met plastic tassen en halfbakken oplossingen.

@Jurr Kun je ook toelichten waarom je huiverig bent voor de tassen met een "harnasje"? De gedachte achter kiezen voor een tas met het "harnasje" is dat ik vrij onhandig ben. Mijn fijne motoriek is niet altijd even goed. Ik heb het natuurlijk nooit geprobeerd, maar ik kan me voorstellen dat het voor mij een hoop gedoe is om de zadeltas goed te bevestigen (zou ik deze eens los maken). Ik ben benieuwd of dat met een dergelijk "harnasje" beter lukt. Andere optie is natuurlijk om de tas nooit los te maken. Feit blijft wel dat de Ortlieb flink duurder is, dus mijn voorkeur zou uitgaan naar de Vaudé en daarmee hun bevestigingssysteem.

Geldt jullie advies over waterdichtheid trouwens ook voor de frametas? Daar doe je in principe toch niks in (alleen spullen voor tijdens het fietsen) dat niet nat mag worden? Eventueel een zip-zakje voor een verdwaalde telefoon en een portemonnee, maar dat zou ik een acceptabel compromis vinden. BBB heeft voor 45 euro een 5 liter tas. Vaudé heeft een tas van 3 liter voor 70 euro. Op maat laten maken, lijkt mij geen goed idee. Allereerst heb ik NU een basisset nodig (ga volgende week 4 daagjes weg en 2 dagen later ga ik weer voor 7 daagjes weg), als ik de tassen op maat laat maken is dat op mijn huidige fiets. Dat betekent dat ik de tassen waardeloos worden als ik mijn nieuwe fiets krijg. Ten tweede op maat maken, betekent ook vaak dat er geen standaard onderdelen gebruikt worden. Dat is een dingetje bij defecten. Ten derde, ik heb me laten vertellen dat het vooral heel duur is en het veelal bedrijven zijn die op de huidige hype springen, maar mogelijk over 5 jaar weer van de aardbodem verdwenen zijn en garantie dus een probleem wordt.

Op zich kan ik ook een simpele bagadrager monteren aan mijn zadelpen (gaat trouwens wel om een retrofiets, met dus afwijkende maten van bijvb. de zadelpen). Met tassen er aan een mooie optie denk ik. Nadeel van deze optie is wel dat ik als ik mijn nieuwe fiets heb, met een nutteloze drager + tassen zit, terwijl ik met een beetje geluk nu de juiste bikepackingtassen kan kopen, zeker als ik om advies vraag aan de fietsenmaker.

Oja, de fietsenmaker heeft BBB, Vaudé. Ortlieb en lezyne. Dus dat is waar ik uit kan kiezen.
Kijk ook eens bij de spulletjes van het britse Alpkit. Leuke spulletjes voor leuke prijsjes. (als heb je inmiddels weinig tijd meer om iets te bestellen..)
Qua waterdichtheid: Het water komt niet alleen van regen. Wat dacht je van plassen, modder, dauw, etc. Ga standaard voor waterdicht, zou ik zeggen.

Overigens, hoe goed advies ook kan klinken op een forum als dit, je gaat er het pas echt zelf iets van vinden/ervaren als je het ondervonden hebt. Dus zolang je nog op je oude fiets fietst, gewoon houtje touwtje werken met wat je al in huis hebt. Wees creatief. Misschien kan je iets lenen van bekenden? Desnoods even bij de Xenos simpele drybags halen voor een appel en een ei. Spanbandje erom, rugzakje om en gaan.
@Hufsni rugtas heb ik gedaan de vorige keer.... Ik brak bijna mijn rug. Het is echt niet voor herhaling vatbaar. Ik moest toen 100km tegen de wind in beuken met een maatje dat flink doorfietst.Na 60km hebben we verschillende keren de rugtas gewisseld, omdat ik het niet meer volhield. In eerste instantie denk je dat het meevalt, maar eenmaal zonder rugtas, merk je pas hoe zwaar het is om met een rugtas te fietsen.
Treestumpgladiator schreef:
ma 25 apr, 2022 16:49

Oja, de fietsenmaker heeft BBB, Vaudé. Ortlieb en lezyne. Dus dat is waar ik uit kan kiezen.
Heb je daar aandelen, of kun je ook nog verder de wereld in kijken? ;) Merken als Apidura en Revelate maken bijvoorbeeld ook echt wel mooie spullen. Zonde om je tot merken te gaan beperken. Een merk als Alpkit kan bijvoorbeeld ook prima zijn, let wel op bijkomende kosten van de Brexit helaas tegenwoordig.

Treestumpgladiator schreef:
ma 25 apr, 2022 16:49

Kun je ook toelichten waarom je huiverig bent voor de tassen met een "harnasje"? De gedachte achter kiezen voor een tas met het "harnasje" is dat ik vrij onhandig ben. Mijn fijne motoriek is niet altijd even goed. Ik heb het natuurlijk nooit geprobeerd, maar ik kan me voorstellen dat het voor mij een hoop gedoe is om de zadeltas goed te bevestigen (zou ik deze eens los maken). Ik ben benieuwd of dat met een dergelijk "harnasje" beter lukt. Andere optie is natuurlijk om de tas nooit los te maken. Feit blijft wel dat de Ortlieb flink duurder is, dus mijn voorkeur zou uitgaan naar de Vaudé en daarmee hun bevestigingssysteem.
Ik zie het nut niet zo in van die harnassen. Waarom zou je die dingen op de fiets laten zitten en er dan een tas weer uit willen halen? En als een tas eenmaal goed vastzit heb je bij het volstoppen of leeghalen volgens mij niet zoveel fijne motoriek nodig. Lijkt me eerder van belang als je loopt te hannessen met een losse tas en een harnas.

Treestumpgladiator schreef:
ma 25 apr, 2022 16:49

Op maat laten maken, lijkt mij geen goed idee. Allereerst heb ik NU een basisset nodig (ga volgende week 4 daagjes weg en 2 dagen later ga ik weer voor 7 daagjes weg), als ik de tassen op maat laat maken is dat op mijn huidige fiets. Dat betekent dat ik de tassen waardeloos worden als ik mijn nieuwe fiets krijg. Ten tweede op maat maken, betekent ook vaak dat er geen standaard onderdelen gebruikt worden. Dat is een dingetje bij defecten. Ten derde, ik heb me laten vertellen dat het vooral heel duur is en het veelal bedrijven zijn die op de huidige hype springen, maar mogelijk over 5 jaar weer van de aardbodem verdwenen zijn en garantie dus een probleem wordt.
Als je de komende jaren met een fiets weggaat dan kan het best lonen om een full-frametas op maat te (laten?) maken. Kijk bijvoorbeeld eens bij Shane Cycles op de website voor het zelf maken. Maar er zijn ook genoeg fabrikanten voor allerlei formaten, dus als je verder kijkt dan je videobellende plastictasjesadviserende LocalBikeShop dan kun je vast prima een passende frametas vinden. De rest van de tassen loont het vaak niet om op maat te (laten?) maken, die zijn vaak prima passend zolang je geen sterk afwijkende wensen hebt.

Treestumpgladiator schreef:
ma 25 apr, 2022 16:49

Op zich kan ik ook een simpele bagadrager monteren aan mijn zadelpen (gaat trouwens wel om een retrofiets, met dus afwijkende maten van bijvb. de zadelpen). Met tassen er aan een mooie optie denk ik. Nadeel van deze optie is wel dat ik als ik mijn nieuwe fiets heb, met een nutteloze drager + tassen zit, terwijl ik met een beetje geluk nu de juiste bikepackingtassen kan kopen, zeker als ik om advies vraag aan de fietsenmaker.
Ik zou die eventuele bagagedrager niet aan je zadelpen hangen maar als dat mogelijk is gewoon aan je frame. Een tweedehands Tubus drager kan daar prima voor zijn en verkoopt vaak na een vakantie echt wel weer voor bijna hetzelfde geld weer op marktplaats. Een setje goede waterdichte zijtassen kunnen altijd handig zijn. Of het nu is om boodschappen mee te doen, naar je werk te fietsen, of als er met slecht weer en/of een fietsende metgezel er toch meer spullen mee moeten dan je compacte bikepacking tassen toelaten.

Treestumpgladiator schreef:
ma 25 apr, 2022 16:49

Geldt jullie advies over waterdichtheid trouwens ook voor de frametas? Daar doe je in principe toch niks in (alleen spullen voor tijdens het fietsen) dat niet nat mag worden?
Ik wel hoor. Er zit bij mij wat kleding in wat niet meer in de achtertas past, m'n gereedschap, m'n electronica, en nog wel meer dingen die ik liever geen zwemles geef.
Ben je trouwens van het type dat z'n nieuwe fiets zo lang mogelijk nieuw wil houden, reken er dan op dat zoiets met bikepackingtassen niet echt gaat lukken.

Welke nieuwe gravelfiets ga je straks krijgen? type/maat?
Check ook eens [klein merk dat volgens een bepaalde fietsenmaker op de hype inspringt, maar zo weer verdwenen is als de hype verdwijnt].
Op zich een geweldig idee! Helaas is er momenteel niks te vinden op marktplaats. Voor de goede orde: ik heb geen oogjes op mijn racefiets. Dan heb ik toch bijvoorbeeld: https://www.rosebikes.nl/m-wave-racky-z ... ng-2666246 nodig? Middels de bijgeleverde QR-as van de bagagedrager (disco) kan ik de bagagedrager dan degelijk monteren. Hoe werkt die QR-as precies? Is dat ter vervanging van de QR-as van mijn racefiets en hoe zit het met mijn nieuwe fiets welke een steekas heeft. Is dat compatibel? Ik heb trouwens ook https://www.rosebikes.nl/rose-schroefkl ... 9815%2C8mm gevonden. Daarmee zou ik volgens mij een oude bagagedrager die ik over heb van een stadsfiets kunnen gebruiken.

Ik krijg een Stevens Prestige 54cm.

Ik denk dat ik ga kiezen tussen tassen kopen bij de fietsenmaker of een bagedrager i.c.m. een mooie fietstas. Ik zit dus met het feit dat de fietsenmaker wel dik 1 uur voor mij heeft uitgetrokken en ik ook nog een keer mag langskomen om de tassen allemaal uit te proberen en een stukje ermee te rijden. Dan vind ik het niet heel netjes om ergens anders tassen te kopen. Bovendien heeft hij mij ook voor kleinere merken gewaarschuwd. Volgens hem springen die nu op de hype in, maar zijn die bedrijfsjes zo weer verdwenen als de hype verdwijnt. Dan kun je natuurlijk ook geen aanspraak meer maken op garantie of reserveonderdelen krijgen.

Ik vind het lastig wat ik nou wil. Z'n bagagedrager voelt erg beun aan. Dan twijfel ik altijd of dat goed blijft gaan. Uiteraard moet je er ook altijd mee fietsen. Als je in een hotel verblijft, kun je bikepackingtassen in je kamer laten, een bagagedrager schroef ik er in ieder geval niet iedere keer op en af. Ik twijfel wel over het rijgedrag. Op een stadsfiets merk je fietstassen totaal niet, ik ben bang dat je bikepackingtassen wel merkt.
Treestumpgladiator schreef:
ma 25 apr, 2022 18:28
.... Bovendien heeft hij mij ook voor kleinere merken gewaarschuwd. Volgens hem springen die nu op de hype in, maar zijn die bedrijfsjes zo weer verdwenen als de hype verdwijnt. Dan kun je natuurlijk ook geen aanspraak meer maken op garantie of reserveonderdelen krijgen. ...
Tja, als je dat gelooft dan heeft mijn advies voor een klein merk geen zin. Ik heb het weggehaald.
Wat voor routes ga je fietsen? Wat is de reden voor bikepacking versus conventioneel of een mix?
Leon schreef:
ma 25 apr, 2022 19:14
Wat is de reden voor bikepacking versus conventioneel of een mix?
Hele terechte vraag.

Verder kan ik je aanraden om met iets kleins, goedkoops en 2e hands te beginnen en vanaf daar verder te kijken. Zou zonde zijn om nu geld uit te geven en er dan achter komen dat het je eigenlijk niet bevalt. Zo leer je ook veel beter welke merken, modellen, materialen, etc bij je passen.
Treestumpgladiator schreef:
ma 25 apr, 2022 18:28
Op zich een geweldig idee! Helaas is er momenteel niks te vinden op marktplaats. Voor de goede orde: ik heb geen oogjes op mijn racefiets. Dan heb ik toch bijvoorbeeld: https://www.rosebikes.nl/m-wave-racky-z ... ng-2666246 nodig? Middels de bijgeleverde QR-as van de bagagedrager (disco) kan ik de bagagedrager dan degelijk monteren. Hoe werkt die QR-as precies? Is dat ter vervanging van de QR-as van mijn racefiets en hoe zit het met mijn nieuwe fiets welke een steekas heeft. Is dat compatibel? Ik heb trouwens ook https://www.rosebikes.nl/rose-schroefkl ... 9815%2C8mm gevonden. Daarmee zou ik volgens mij een oude bagagedrager die ik over heb van een stadsfiets kunnen gebruiken.
Klinktals een prima idee, zeker voor op de korte termijn. En zonder kampeerbagage valt het met de kilo's vast ook wel mee. Volgens mij heeft Tubus ook losse QR bevestigingen die je onderop een non-Evo drager vast kunt bouten en zit je niet specifiek aan de Disco vast?

Treestumpgladiator schreef:
ma 25 apr, 2022 18:28

Ik krijg een Stevens Prestige 54cm.
Ziet er uit als een leuke fiets! Nokken voor achterdrager, onder de onderbuis, aan de voorvork en zelfs nog bovenop de bovenbuis. Genoeg mogelijkheden om flexibel met je bagage te zijn.

Treestumpgladiator schreef:
ma 25 apr, 2022 18:28

Ik zit dus met het feit dat de fietsenmaker wel dik 1 uur voor mij heeft uitgetrokken en ik ook nog een keer mag langskomen om de tassen allemaal uit te proberen en een stukje ermee te rijden. Dan vind ik het niet heel netjes om ergens anders tassen te kopen.
Dan koop je toch 1 of 2 tassen bij die beste man en de rest elders?

Treestumpgladiator schreef:
ma 25 apr, 2022 18:28

Bovendien heeft hij mij ook voor kleinere merken gewaarschuwd. Volgens hem springen die nu op de hype in, maar zijn die bedrijfsjes zo weer verdwenen als de hype verdwijnt. Dan kun je natuurlijk ook geen aanspraak meer maken op garantie of reserveonderdelen krijgen.
Net als willem.m niet een waarschuwing die ik deel. Uiteindelijk zijn die dingen ook wel weer te repareren door een kundig welwillend iemand met een naaimachine, mochten ze stuk gaan...

Treestumpgladiator schreef:
ma 25 apr, 2022 18:28

Ik vind het lastig wat ik nou wil. Z'n bagagedrager voelt erg beun aan. Dan twijfel ik altijd of dat goed blijft gaan. Uiteraard moet je er ook altijd mee fietsen.
Je tekent toch geen contract met een sponsor dat je de komende 5 jaar met dat ding moet blijven rijden? ;) Wees flexibel en ontdek waar jouw voorkeuren liggen. Wie weet liggen die van jou wel heel ergens anders dan wat je hier te horen krijgt. Maar koop geen ook geen goedkope troep waarmee je in the middle of nowhere door 1 verdwaalde regenbui met allemaal doorweekte kleren in je tassen zit. Dat helpt niet mee aan de lol krijgen in fietsvakanties ;)
Ik weet niet waar je intussen zit met de beslissingen maar als gebruiker van een Apidura zadeltas "die je in z'n geheel van de fiets haalt en in z'n geheel aan de fiets bevestigt", hier mijn 2 eurocent:

- het werkt;
- je voelt het een beetje zwiepen als je de fiets doet zwiepen (bij het vertrek, op een steile helling etc.);
- geschikt om zaken in te vervoeren, maar van de fiets afhalen en weer bevestigen is gepriegel;
- door de relatief kleine opening aan één kant niet handig om snel iets uit te halen.

Het gebruiksgemak ligt dus lager dan bij een klassieke fietstas, en het volume is kleiner. Je krijgt in ruil een laag gewicht en je hoeft geen bagagedrager te hebben. Voor mij waren die twee dingen doorslaggevend.

Alles wat droog moet blijven, zit in ziplocs. Geen zorgen over waterdichtheid van de tas, het appelleert aan mijn gevoel voor orde, alles blijft schoon onder de tarp of als je er onderweg in de regen iets moet uithalen, en sommige zaken zoals toiletpapier stop je hoe dan ook beter in een ziploc.

Ik heb Apidura gekocht en ben er tevreden over, maar er bestaat ongetwijfeld evenwaardig en beter spul. De gespen van mijn Apidura zijn nogal fragiel en een kapotte gesp onderweg vervangen lijkt me nogal een gedoe. Mocht ik het overdoen, zou ik iets kopen wat gemakkelijker repareerbaar is - en daarbij zou ik de kleinere producenten niet uit de weg gaan.
derdekeer schreef:
ma 25 apr, 2022 21:04
De gespen van mijn Apidura zijn nogal fragiel en een kapotte gesp onderweg vervangen lijkt me nogal een gedoe. Mocht ik het overdoen, zou ik iets kopen wat gemakkelijker repareerbaar is - en daarbij zou ik de kleinere producenten niet uit de weg gaan.
Ik had een kapotte gesp en heb ze toen gemaild. Kreeg keurig in een envelopje een setje toegestuurd. Voor ik ze kon vervangen kwam er een gratis reparatie actie van Apidura en zijn de tassen terug gegaan via Bike4Travel en allebei keurig gerepareerd teruggekomen. Ook mijn fueltank waar ik veel meer spullen in deed dan de rits leuk vond.

Prima bedrijf, prima tassen.
Alvast gefeliciteerd met je Stevens Prestige!
Zelf heb ik al 12 weken een Stevens Gavere in huis. Fietst geweldig.
Op zowel de Prestige en de Gavere zit alle benodigde nokjes voor diverse bagage oplossingen.

Wel wennen aan allerlei nieuwe techniek na 40 jaar aan de 'klassieke' systemen gesleuteld te hebben:
- De eerste schijfremmen en hydraulica voor mij.
- Toch de uitgebreide handleiding van Shimano door geploeterd voor de derailleur afstelling. Lijkt niet zo eenvoudig meer. Je moet bijvoorbeeld weten dat je een plastic kapje moet wegdraaien om bij de bout van de kabel te komen. Bij oude systemen was het meer: Wat je ziet is wat het doet en met een beetje analyseren en durven kwam je er wel uit….

De Gavere ga ik ± 2500 km per jaar mee 'dagtoeren' en ± 1500 km mee op vakantie.

Ter indicatie wat verschillende bagage setups met je snelheid doet:
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ac ... an-bagage/

Voor dagtochten en ultralight 'bed naar bed' tochten heb ik de volgende mogelijkheden:
(N.B.: ik ben een notoire te veel mee nemer. Ik snap niet hoe die lycra helden dat doen met alleen wat in de achterzakken gepropt maar wel 150 km afleggen? Bij mij is het ook met jasje weg en die dan weer onderweg ergens kwijt kunnen.)
A. Carradice 6 L zadeltas. Als ik die niet eens goedkoop een keer had meebesteld uit Engeland, dan had ik nu een Topeak Backloader 10 L gekocht.
https://carradice.co.uk/shop/saddlebags ... addlepack/
B. Ortlieb 8 L stuurtas. Beetje haat liefde mee. Zonder fietst toch lekkerder.
C. Topeak Midloader 6 L Frametas. Door een lagere Q waarde op de Stevens t.o.v. mijn trekkingfiets en oude reisATB met allebei een triple kom ik er nu te vaak met mijn knieën tegen aan. Dat is heel jammer, omdat het een perfecte plaats was om mijn 35 cm lange Topeak Turbo Morph in mee te nemen.
D. Decathlon 1,5 L frametas. Ideaal voor een kettingslot. En de powerbank als de stuurtas niet mee gaat.
E. Koerstrui en/of jack met achterzakken. ± 1,5 L
F. Drybag 6 L onder de Carradice knopen
Zo kan ik zonder de Midloader op ± 23 L en ± 1500 gram komen in 'bikepacking' modus en net wat gestroomlijnder.

Als je Naar het gewicht/inhoud/pak af gemak ratio kijkt kan je beter gewoon met drager en tassen gaan rijden. Voor dagtochten, als de tassen niet vol zitten, is het wel irritant dat als je een wat ruiger stuk pakt dat alles gaat rammelen.
Dan heb ik de volgende mogelijkheden:
G. Tubus Fly Classic 3 punts bevestiging, 20 jaar oude versie. ± 400 g met bevestigingsmateriaal. Wel een crime om het stangetje naar het verborgen achterspatbord nokje te buigen.
H. Tubus Cargo Classic 4 punts bevestiging. ± 650 gram, Een eitje om hem van mijn oude reis ATB naar de Gavere om te bouwen.
Zowel de Fly als de Cargo zullen allen voor vakantietochten op de gavere komen. Nu ze afgesteld zijn is het 5 minuten wek om ze op de fiets te schroeven.
I. Ortlieb Frontrollers City. 2 x 12,5 L. 1210 gram.
J. Ortlieb Backrollers City. 2 x 20 L. 1520 gram.
De Fly blijft zelfs met een stel volgeladen Backrollers opvallend stabiel.
Zonder kookspullen mee, wat samen met de extra proviand die je dan mee sleept al snel 12 L is, kan ik zonder lowrider op pad. Denk er wel over om de:
K. Bor Yeuh alu voordrager 350 gram
te plaatsen om alles wat nat kan zijn/mag worden en volumineus op te binden (o.a. slippers, regenjas, stoeltje).

Ik mishandel al 25.000 km de Racktime achterdrager die standaard op mijn goedkope trekkingbike zat. Misschien dat Racktime niet aan de onverwoestbare kwaliteit van Tubus kan tippen. Ze hebben wel goedkope Tubus alternatieven waar ik vertrouwen in zou hebben.

Ik denk dat de kunst is uit te vinden hoeveel volume je nodig denkt te hebben voor verschillende soorten ritten.
Jurr schreef:
ma 25 apr, 2022 21:28

Ik had een kapotte gesp en heb ze toen gemaild. Kreeg keurig in een envelopje een setje toegestuurd. Voor ik ze kon vervangen kwam er een gratis reparatie actie van Apidura en zijn de tassen terug gegaan via Bike4Travel en allebei keurig gerepareerd teruggekomen. Ook mijn fueltank waar ik veel meer spullen in deed dan de rits leuk vond.

Prima bedrijf, prima tassen.
Het was zeker niet mijn bedoeling om kritiek te geven op de dienst na verkoop van Apidura. Ik heb er nog geen beroep op moeten doen. Zoals ik al aangaf, ik ben tevreden over mijn Apidura zadeltas. Maar sterkere gespen zouden een plus zijn.
Het valt me trouwens op dat je een kapotte gesp had. In mijn ervaring met rugzakken etc. gaan die dingen zeer, zeer zelden stuk.