Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop bikepackingtassen - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Aankoop bikepackingtassen

129 berichten
ThomasG schreef:
do 21 jul, 2022 19:47
Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van drinkflessen in een foodpouch. Voor tijdens het fietsen een slok nemen vind ik het toch wat onhandig vergeleken met een bidon in een bidonhouder binnen je frame.
Ik vind ze juist wel handig. Als het erg warm is kan er bij mij per stuk een anderhalve liter petfles in. Literpak sap, kan ook prima. En ach, bij een fraaie offroad afdaling wel even het koordje aantrekken anders wordt het wel snel de inhoud van die dingen zoeken ;)
Met de suggestie van Fedor los je in ieder geval het praktische probleem van fles er moeilijk in/uit krijgen op, dus dat is al een hele verbetering! Maar ik stop mijn water nog steeds liever in een stevige bidonhouder laag in mijn frame in plaats van een toch wat wiebelende foodpouch aan mijn stuur.

Qua totaal volume scheelt het ook weinig denk ik, ipv 6 liter frametas heb ik dan 4 liter plus een kleine en een grote bidon, met eventueel 2 foodpouches kom je qua totaal volume ongeveer gelijk uit.
Heb je gedacht aan een bidonhouder die je met klittenband ofwel aan de zijkant van je zadelpen bevestigt ofwel onder je onderste onderbuis ? Nadeel van je onderbuis is dat je met nat wegdek eerst het nodige zand van je bidon moet vegen :wink:
Ik heb nu even geen foto’s bij de hand (staan op de telefoon en die light thuis op te laden), maar als je strava gebruikt staat hier: https://www.strava.com/activities/7329546746 ook een foto. Lege bidonhouder staat niet zo clean, maar vond ik voor 2 dagen niet zo’n probleem. Ik ben zelf nog aan het zoeken naar de juiste combinatie van tassen.
Helen1 schreef:
zo 24 jul, 2022 20:48
Heb je gedacht aan een bidonhouder die je met klittenband ofwel aan de zijkant van je zadelpen bevestigt ofwel onder je onderste onderbuis ? Nadeel van je onderbuis is dat je met nat wegdek eerst het nodige zand van je bidon moet vegen :wink:
Ik heb nu even geen foto’s bij de hand (staan op de telefoon en die light thuis op te laden), maar als je strava gebruikt staat hier: https://www.strava.com/activities/7329546746 ook een foto. Lege bidonhouder staat niet zo clean, maar vond ik voor 2 dagen niet zo’n probleem. Ik ben zelf nog aan het zoeken naar de juiste combinatie van tassen.
Dat is zeker een mooie plek voor een bidon! Lager en centraler ga je het niet krijgen. Heb op mijn fiets zelfs een montagepunt voor een bidonhouder op die plek! Bidon wordt inderdaad wel behoorlijk vies op die plek, zeker met onverharde stukken. Ik gebruik het vooral voor "extra water", dat in de loop van de dag overgegoten wordt in een schonere bidon.
Hier nu ook aan het rondkijken naar een bikepacking-opzet voor een kampeeruitrusting en ik denk aan een dergelijke opzet:

Afbeelding

Dus zonder stuurtas (of hooguit enkele snackpacks).

Klein puntje: ik denk dat mijn kampeeruitrusting iets groter is dan die van de fiets hierboven ;). Slaapmat en slaapzak passen wel in de seatbag maar mijn tent zit nu in een 6 liter tas. Ik denk er aan om deze te splitsen en de stokken om de framebag te plaatsen maaarrrr... passen 43cm-stokken wel in bijv. een Ortlieb framebag (wel wat lengte betreft maar krijg je ze via de rits naar binnen)?
De rest van de tent moet dan wel aan de voorvork want ik wiel die natte zooi niet in de buurt van mijn slaapzak hebben.

Maar goed: grote vraagstukken maar ik zit nu al een tijd te kijken welk bovenbuistasje ik zou willen (klep of rits, bolt-on of banden, streven naar 1 merk voor alles (mooier maar niet altijd handiger) etc. dus het heeft nog wel wat voeten in de aarde ;)
Fedor schreef:
za 05 nov, 2022 11:21
Ik denk er aan om deze te splitsen en de stokken om de framebag te plaatsen maaarrrr... passen 43cm-stokken wel in bijv. een Ortlieb framebag (wel wat lengte betreft maar krijg je ze via de rits naar binnen)?
De rest van de tent moet dan wel aan de voorvork want ik wiel die natte zooi niet in de buurt van mijn slaapzak hebben.
Bij mij zit de tent compleet in de stuurrol en komen daar de boodschappen bij zodra dat noodzakelijk is. 'k Heb de tent ook wel eens gesplitst, maar in 1 geheel vind ik toch handiger. Sla de Ortlieb tas met rits over, zeker met richting de limiet inpakken vind ik zo'n rits toch kwetsbaar. Ook modder, zand en ander vuil wordt 'ie zeker offroad niet blij van. Tegenwoordig heb ik er eentje met rolsluiting, veel fijner.

Misschien kun je wel een frametas vinden die de hele driehoek kan vullen of er eentje op maat laten maken? Al die loze ruimte opvullen in die driehoek vind ik best fijn werken, die bidons hebben echt niet zoveel lucht om zich heen nodig ;)

En ach... 1 merk tassen staat hartstikke leuk in de folder, maar ik zou toch per tas beoordelen welk merk daar de beste oplossing voor jouw doel voor bedacht heeft.

En wellicht komt er tweedehands nog wat voorbij? Dan kun je ook het nodige uitproberen, vergelijken en zonder er veel geld op te verliezen later toch weer verkopen als het voor jou niet bevalt.
Jurr schreef:
za 05 nov, 2022 11:41
Misschien kun je wel een frametas vinden die de hele driehoek kan vullen of er eentje op maat laten maken? Al die loze ruimte opvullen in die driehoek vind ik best fijn werken, die bidons hebben echt niet zoveel lucht om zich heen nodig ;)
Da's waar maar het gewicht zit wel zo lekker centraal. Water is ongeveer het zwaarste wat je bij je hebt.

Maar een flinke - vaak natte - tent aan de voorvork is dan ook weer niet handig (qua gewichtsverdeling en aerodynamica). Hmmm misschien toch naar denken aan een kleine stuurrol die binnen het stuur past. De Ortlieb Handlebar QR vind ik overigens een mooie ontwikkeling voor dropbars maar deze zit voor mij echt weer te hoog op het stuur.
Wij mogen graag nog een stuurrol gebruiken. Onze slaapzakken, matjes en opblaasbaar kussen passen er prima in.

De tent (MSR Carbon Reflex) gaat bij mij in mijn saddlepack.
Op de fiets van mijn vrouw hebben we een set Alpkit bikepacking tassen en op die van mij Ortlieb.
Bevalt allebei goed.

Met deze setup hebben we een tochtje gemaakt van 3 dagen.
AE329EAA-B196-4220-8968-AD5B59813DA3.jpeg
EAAAE13D-3F5B-4B76-A53D-FD1304573F4C.jpeg
(De foto is onder een bepaalde hoek genomen, waardoor de fietsen er wat gedrongen uit zien, maar dat is dus een vertekend beeld).
Fedor schreef:
za 05 nov, 2022 11:21
Maar goed: grote vraagstukken maar ik zit nu al een tijd te kijken welk bovenbuistasje ik zou willen (klep of rits, bolt-on of banden, streven naar 1 merk voor alles (mooier maar niet altijd handiger) etc. dus het heeft nog wel wat voeten in de aarde ;)
Als je de bevestigingspunten hebt op je bovenbuis zou ik hoe dan ook voor de bolt-on optie gaan. Heb beiden gebruikt en met banden werkt ook wel, maar deze moet je toch met enige regelmaat weer een zetje geven omdat hij scheeft zakt. Met een bolt-on top tube bag op mijn nieuwe fiets was dit geen probleem meer.
Edwin* schreef:
za 05 nov, 2022 15:38
De tent (MSR Carbon Reflex) gaat bij mij in mijn saddlepack.
Maar dan blijft deze wel zeiknat in de waterdichte tas. Of gooi je hem bijv. tijdens de lunch er nog even uit?

Heb het gevoel dat mijn tent iig minder nat uit de (niet-waterdichte) tentzak (nu nog achterop de bagagedrager) komt dan toen hij er in ging. Blijkbaar ventileert zelfs een dichte tentzak nog een beetje. Da's bij een Ortlieb Saddlebag natuurlijk niet het geval.
Fedor schreef:
za 05 nov, 2022 16:28
... Heb het gevoel dat mijn tent iig minder nat uit de (niet-waterdichte) tentzak (nu nog achterop de bagagedrager) komt dan toen hij er in ging. Blijkbaar ventileert zelfs een dichte tentzak nog een beetje. ...
Op deze manier kan onderweg inderdaad een hoop water verdampen. Natte spullen moet je dan ook niet luchtdicht verpakken. Jurr's bikepackingtip van de tent aan het stuur is daarom prima. En als je tent daarvoor te groot is, schaf dan een compactere tent aan. (Ja ja, bikepacking kan aardig in de kosten lopen. 😉)
willem.m schreef:
za 05 nov, 2022 16:56
Op deze manier kan onderweg inderdaad een hoop water verdampen. Natte spullen moet je dan ook niet luchtdicht verpakken. Jurr's bikepackingtip van de tent aan het stuur is daarom prima.
Maar dit kan dan dus alleen met een los harnas (en dan i.c.m. de tentzak) want de reguliere stuurrollen zijn allemaal waterdicht (met rolsluiting).
Fedor schreef:
za 05 nov, 2022 16:28
Edwin* schreef:
za 05 nov, 2022 15:38
De tent (MSR Carbon Reflex) gaat bij mij in mijn saddlepack.
Maar dan blijft deze wel zeiknat in de waterdichte tas. Of gooi je hem bijv. tijdens de lunch er nog even uit?

Heb het gevoel dat mijn tent iig minder nat uit de (niet-waterdichte) tentzak (nu nog achterop de bagagedrager) komt dan toen hij er in ging. Blijkbaar ventileert zelfs een dichte tentzak nog een beetje. Da's bij een Ortlieb Saddlebag natuurlijk niet het geval.
Wat we tot nu toe nog met een natte tent hebben kunnen doen is samen goed uitschudden en uithangen over een heg o.i.d., voordat de tent opgeborgen wordt in de zadeltas.
Het tentdoek van de MSR Carbon Reflex is zo dun, dat het water er snel van afgeschud kan worden en de tent redelijk snel droogt in de ochtendzon.

Dat wordt natuurlijk een ander verhaal als het regent tijdens het afbreken van de tent en inpakken van de fiets. In dat geval wordt het uitschudden het ophangen van de tent op een droog moment van de dag.

Ik heb niet het idee en de ervaring dat een tent veel minder nat tevoorschijn komt als je ‘m niet in een waterdichte tas/zak verpakt, doordat er water zou verdampen. De hoeveelheid water wat verdampt is te verwaarlozen.
Andersom wel. Een tent komt er eenmaal droog ingepakt ook weer droog uit als het de hele dag onderweg geregend heeft, in tegenstelling tot wanneer hij niet waterdicht verpakt is.

Ieder zo zijn of haar voorkeuren.
Fedor schreef:
za 05 nov, 2022 17:08
willem.m schreef:
za 05 nov, 2022 16:56
Op deze manier kan onderweg inderdaad een hoop water verdampen. Natte spullen moet je dan ook niet luchtdicht verpakken. Jurr's bikepackingtip van de tent aan het stuur is daarom prima.
Maar dit kan dan dus alleen met een los harnas (en dan i.c.m. de tentzak) want de reguliere stuurrollen zijn allemaal waterdicht (met rolsluiting).
Dat lijkt mij ook. Evt. een stukje plastic bovenop tegen de regen? Maar eh... Dan komt er van je voorwiel ook nog water naar boven gespat... Damn...

Wat Edwin* over het droog inpakken schrijft kan wel kloppen, maar niet iedereen wil wachten met fietsen totdat de tent droog is.

Een perfecte oplossing lijkt lastig.
Ik stop mijn tent altijd in mijn waterdichte stuurrol, samen met mijn slaapmat. Heb zo'n bikepack versie, dus de stokken passen daar ook bij. Een natte tent maakt dan niet zo veel uit, want je slaapmat kan wel tegen die vochtigheid. Mijn tas achter blijft dan vrij voor spullen die wel droog moeten blijven (kleding/slaapzak/...).

Dit vind ik met inpakken in de regen ook makkelijker, de droge tas kan in de tent ingepakt worden en hoeft daarna ook niet meer open na het opbreken van de tent.
willem.m schreef:
za 05 nov, 2022 16:56

Op deze manier kan onderweg inderdaad een hoop water verdampen. Natte spullen moet je dan ook niet luchtdicht verpakken.
Ach, ik heb nog een niet-waterdichte serie Apidura tas aan m'n stuur hangen waar de tent in gaat. Heb niet echt het idee dat dat heel veel scheelt. Het grootste verschil merk ik als ik de tent op een droog moment in de middagpauze even laat drogen buiten de tas ;) Maar binnenkort eens een Ortlieb proberen, kijken of dat heel veel scheelt.
Fedor schreef:
za 05 nov, 2022 17:08

Maar dit kan dan dus alleen met een los harnas (en dan i.c.m. de tentzak) want de reguliere stuurrollen zijn allemaal waterdicht (met rolsluiting).
Wel uitkijken met een tentzak direct in zo'n harnass trouwens, de doorsnee tentzak is vaak wat gladder en minder stug dan een drybag, waardoor 'ie zeker offroad wel eens wat eerder uit zo'n harnass wil ontsnappen als je 'm net niet helemaal lekker vastmaakt.
willem.m schreef:
za 05 nov, 2022 16:56
En als je tent daarvoor te groot is, schaf dan een compactere tent aan. (Ja ja, bikepacking kan aardig in de kosten lopen. 😉)
Stokken en haringen apart zou dan wel nog kunnen om wat ruimte te pakken. Tussen dropbars kom je vast wat eerder in de knoop met de lengte.
Jurr schreef:
za 05 nov, 2022 18:17
Stokken en haringen apart zou dan wel nog kunnen om wat ruimte te pakken. Tussen dropbars kom je vast wat eerder in de knoop met de lengte.
Stokken van 43cm zijn relatief gezien al behoorlijk kort (MSR is bijv. al langer. Vrijwel alleen pure - en kwetsbare - bikepacking tenten hebben kortere stokdelen). Maar dan nog wordt het idd heel krapjes bij een standaard dropbar, helemaal zonder flare.

Stokken zou je misschien anders onderin je seatpack kunnen leggen (en daarna de zak volproppen). Die is er vaak wel lang genoeg voor. Al zeggen alle leveranciers: geen harde zaken in de seatpack stoppen!
stokken gaan prima los aan je stuurrol, dan kan je ze daar hangen waar ze niet in de weg zitten.
Dit fietst ook uitstekend.
IMG-20220716-WA0029.jpg