Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop bikepackingtassen - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Aankoop bikepackingtassen

129 berichten
jwkeij schreef:
do 02 jun, 2022 18:45
7,5 kg? Zo veel? Goed bezig, zeg. Dat ga je merken.
En de 31 kg bagage: hoe is die gewogen?
31 kg is bagage plus fiets.
Gewogen op de weegschaal. Misschien iets meer inmiddels. Lichte tarp plus haringen en powerbank en nog wat klein spul toegevoegd. Is nu misschien 32 kg.
geertdebruijn schreef:
do 02 jun, 2022 18:54

31 kg is bagage plus fiets.
Gewogen op de weegschaal. Misschien iets meer inmiddels. Lichte tarp plus haringen en powerbank en nog wat klein spul toegevoegd. Is nu misschien 32 kg.
Goed bezig! Frametas vult de driehoek ook mooi :-)

Vaak nog even uitvogelen wat je fijn vindt qua bagage, tassen en de verdeling daarin. Gewoon jezelf even de tijd gunnen om het helemaal jouw setup te laten worden. 7.5 kilo besparen is wel erg lekker! Ben benieuwd hoe het onderweg bevalt. Vergeet ook niet de contactpunten van je tassen met je frame even in de beschermende folie te stoppen, dat fraaie groen is anders best rap blank aluminium...

Misschien is er zonder spatborden ook wel ruimte voor een bredere band? Met een Travelmaster3+ kun je naar 27.5x2.8 bijvoorbeeld, al wordt dat misschien lastig met de velgremmen?
Jurr schreef:
do 02 jun, 2022 20:17
geertdebruijn schreef:
do 02 jun, 2022 18:54

31 kg is bagage plus fiets.
Gewogen op de weegschaal. Misschien iets meer inmiddels. Lichte tarp plus haringen en powerbank en nog wat klein spul toegevoegd. Is nu misschien 32 kg.
Goed bezig! Frametas vult de driehoek ook mooi :-)

Vaak nog even uitvogelen wat je fijn vindt qua bagage, tassen en de verdeling daarin. Gewoon jezelf even de tijd gunnen om het helemaal jouw setup te laten worden. 7.5 kilo besparen is wel erg lekker! Ben benieuwd hoe het onderweg bevalt.

Misschien zonder spatborden ook wel ruimte voor een bredere band? Met een Travelmaster3+ kun je naar 27.5x2.8 bijvoorbeeld, al wordt dat misschien lastig met de velgremmen?
Hij rijdt als een zonnetje met bepakking. Al wat kleinere tochtjes gemaakt. Heb inderdaad ook zitten denken aan die 70 mm banden. Da's dan wel de performance Line als ik bij de g one all round blijf. De 57 mm die ik nu heb bevallen zo goed. In vergelijking met de super moto x 62 mm (prima bandjes overigens) rijden deze echt veel beter. Niet alleen wishfull thinking maar ik had gewoon een versnelling over toen ik deze monteerde. Iets rond de 2 bar rijdt geweldig. Ook op asfalt. De velgremmen zijn geen probleem. Past prima en de velgen hebben bij mijn weten ook voldoende binnentreedt om eventuele 70 mm te monteren.
Klinkt goed! Je zou ook nog van Schwalbe af kunnen stappen en bijvoorbeeld een Vittoria Mezcal kunnen pakken. Die hebben ze ook in 27.5x2.6, 65mm breed. Ik heb 'm in 29x2.6 en mij bevalt 'ie goed. Met die bijna doorlopende streep profiel in het midden gaat het op de verharde weg ook prima.
geertdebruijn schreef:
do 02 jun, 2022 20:28
De 57 mm die ik nu heb bevallen zo goed. In vergelijking met de super moto x 62 mm (prima bandjes overigens) rijden deze echt veel beter. Niet alleen wishfull thinking maar ik had gewoon een versnelling over toen ik deze monteerde.
De omtrek is dan ook een stukkie kleiner :wink:
Grandonneur schreef:
do 02 jun, 2022 20:44
geertdebruijn schreef:
do 02 jun, 2022 20:28
De 57 mm die ik nu heb bevallen zo goed. In vergelijking met de super moto x 62 mm (prima bandjes overigens) rijden deze echt veel beter. Niet alleen wishfull thinking maar ik had gewoon een versnelling over toen ik deze monteerde.
De omtrek is dan ook een stukkie kleiner :wink:
Zonder te vervallen in een banden topic. Ze zijn gewoon sneller. Iets met rubbercompound en bijna een kilo per 2 bandjes lichter. Hoewel dat gewicht nauwelijks telt op het vlakke.
geertdebruijn schreef:
do 02 jun, 2022 18:54
jwkeij schreef:
do 02 jun, 2022 18:45
7,5 kg? Zo veel? Goed bezig, zeg. Dat ga je merken.
En de 31 kg bagage: hoe is die gewogen?
31 kg is bagage plus fiets.
Gewogen op de weegschaal. Misschien iets meer inmiddels. Lichte tarp plus haringen en powerbank en nog wat klein spul toegevoegd. Is nu misschien 32 kg.
Ah, kijk. Dan houden wij er andere weegmethodes op na. Want ik vind de fiets zélf namelijk geen bagage. :wink: Want ook zonder bepakking rijd ik op diezelfde fiets.
Voor hetzelfde geld weegt jouw fiets 10 kg, dan zeul je toch nog met aardig wat bagage rond. :idea:
jwkeij schreef:
vr 03 jun, 2022 00:15
geertdebruijn schreef:
do 02 jun, 2022 18:54
jwkeij schreef:
do 02 jun, 2022 18:45
7,5 kg? Zo veel? Goed bezig, zeg. Dat ga je merken.
En de 31 kg bagage: hoe is die gewogen?
31 kg is bagage plus fiets.
Gewogen op de weegschaal. Misschien iets meer inmiddels. Lichte tarp plus haringen en powerbank en nog wat klein spul toegevoegd. Is nu misschien 32 kg.
Ah, kijk. Dan houden wij er andere weegmethodes op na. Want ik vind de fiets zélf namelijk geen bagage. :wink: Want ook zonder bepakking rijd ik op diezelfde fiets.
Voor hetzelfde geld weegt jouw fiets 10 kg, dan zeul je toch nog met aardig wat bagage rond. :idea:
OH zo. Ik denk dat ik aan tassen plus inhoud op ongeveer 13 kg uitkom.
geertdebruijn schreef:
vr 03 jun, 2022 08:07
OH zo. Ik denk dat ik aan tassen plus inhoud op ongeveer 13 kg uitkom.
Het valt me tegen wat Ortlieb-tassen wegen. Ik zie wel eens mensen rijden met twee tassen voor, twee tassen achter, een stuurtas en een Rack-Pack en dan zit je al op bijna 5 kilo terwijl je nog "niets" meeneemt. Maar dat is dan ook geen bikepacking :lol:
WillemT schreef:
zo 26 jun, 2022 10:04

Het valt me tegen wat Ortlieb-tassen wegen. Ik zie wel eens mensen rijden met twee tassen voor, twee tassen achter, een stuurtas en een Rack-Pack en dan zit je al op bijna 5 kilo terwijl je nog "niets" meeneemt. Maar dat is dan ook geen bikepacking :lol:
Je zou ook nog de bagagedragers en eventuele AnythingCages of soortgelijk in je vergelijking mee kunnen nemen.

En natuurlijk kun je ook combineren, met bijvoorbeeld de kleinere voortassen achterop een bagagedrager.
DSC_7256.JPG
Like this maybe?
Bijvoorbeeld. Op die foto lijkt een Tailfin achterdrager te zijn:

https://www.tailfin.cc/
Poppink schreef:
zo 26 jun, 2022 21:17
DSC_7256.JPG Like this maybe?
Past dit wel in een camper?
dunlop schreef:
zo 26 jun, 2022 21:20
Past dit wel in een camper?
Die Dunlop toch, altijd in voor een grapje.
Hallo,

Volgens mij is mijn vraag wel in lijn met dit onderwerp daarom stel ik hem hier. Momenteel fiets ik (kamperen en koken in mijn eentje) met Ortlieb classic voor en achter; dus 2x20+2x12,5=65 liter totaal plus klein model stuurtasje Ortlieb en tent op bagagedrager (een beetje de traditionele opbouw denk ik). De tassen zitten niet echt vol maar ik vind het altijd wel fijn als ik net in de super geweest ben om spullen makkelijk kwijt te kunnen.

Ik zou wel graag nog wat compacter willen reizen en schuif dus beetje op richting bikepacking denk ik. Als ik het goed begrijp is daarbij de insteek weinig meenemen en dat wat je meeneemt laag en centraal te houden.

Ga lichtere tent kopen en kan inderdaad nog aantal dingen thuislaten of een lichtere versie zoeken. Iets anders zijn de tassen/drinkflessen. Ik wil eigenlijk een combi maken voorlopig van traditioneel en bikepacking. Ik zat te denken aan voor handle bar pack (15 lit), een frame-pack (6-7 lit) en food pouch op stuur voor drinkfles. Achterop houd ik dan gewoon mijn Ortlieb Classic groot of als lukt de kleine voorversie; en dan kan er nog iets in de lengte over de bagagedrager. Zat te denken aan Ortlieb backpack tassen omdat ik nu ook al Ortlieb heb. Weet niet of dat QR systeem echt handig is of ook wat kwetsbaar.

Lijkt dit wat of zie ik wat over het hoofd? Nog aanvullingen/tips.
Goed kijken welke fabrikant er een frametas maakt die zo mooi mogelijk in je framedriehoek past, daar valt best wat mee te winnen al je daar zo min mogelijk loze ruimte hebt. 'k Zou me niet blind staren op 1 merk, er is genoeg te koop. Op maat (laten?) maken kan met zo'n frametas natuurlijk ook.

Zelf wel fan van rolsluitingen, ritssluitingen zijn toch kwetsbaar daar.

Let ook met de bevestgingen op of ze te combineren zijn met je eventuele tassen bovenop je bovenbuis.
Jurr schreef:
do 21 jul, 2022 14:12
... Op maat (laten?) maken kan met zo'n frametas natuurlijk ook....
Kwam deze shop zo snel tegen: https://www.meritgear.eu maar ga eerst even passen met de standaard modellen denk ik.
Alpkit maakt(-e?) ze ook op maat, net als een Bikepack.pl en TimTas bijvoorbeeld. Maar als je met een standaard tas mooi passend in je driehoek komt is dat vaak de snelste optie, tenzij je echt specifieke wensen hebt. Maar ja, die wensen komen vaak pas nadat je met je eerste tas onderweg geweest bent ;)
Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van drinkflessen in een foodpouch. Voor tijdens het fietsen een slok nemen vind ik het toch wat onhandig vergeleken met een bidon in een bidonhouder binnen je frame. Ik zou eerder voor een halve framebag gaan met daaronder twee bidons. Met een sidecage bidonhouder kan je de ruimte optimaal benutten. Qua gewichtsverdeling is water laag binnen je framedriehoek ook veruit de beste plek lijkt me.

Als je dan nog ruimte nodig hebt kan je de foodpouch gebruiken voor snacks of ander klein spul wat je onderweg nodig hebt.
ThomasG schreef:
do 21 jul, 2022 19:47
Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van drinkflessen in een foodpouch. Voor tijdens het fietsen een slok nemen vind ik het toch wat onhandig vergeleken met een bidon in een bidonhouder binnen je frame.
En zoiets dan?

Afbeelding