Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop bikepackingtassen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Aankoop bikepackingtassen

129 berichten
Leon schreef:
ma 25 apr, 2022 19:14
Wat voor routes ga je fietsen? Wat is de reden voor bikepacking versus conventioneel of een mix?
Wat bedoel je met bikepacking versus conventioneel/mix? Ik ga gewoon tourtochten rijden. Dus thuis beginnen dan naar het startpunt van de tourtocht rijden, dan de tourtocht rijden en dan weer terug naar huis rijden. Dat doe ik gewoon met een retro racefiets over verharde paden. Enige bikepackingcomponent is dat ik volledig met de fiets ga en ook wat kleding en spulletjes voor een overnachting meeneem (overnacht dus in B&B's en bij mensen thuis via vriendenopdefiets).
Je hebt een gravelfiets besteld, dus de vraag is hoe heftig de gravelwegdekken van de tourtochten zijn waar je over gaat fietsen.
Conventioneel: 2 achtertassen, een stuurtas, dan indien nodig een extra tas achterop, dan indien nodig voortassen.
Bikepacking: GEEN voor- of achterdrager maar alles in kleine tassen overal tussen en aan.
Mix: lichtgewicht achterdrager met kleine achtertasjes plus de rest bikepackingstijl.
Treestumpgladiator schreef:
ma 25 apr, 2022 22:28
Ik ga gewoon tourtochten rijden. Dus thuis beginnen dan naar het startpunt van de tourtocht rijden, dan de tourtocht rijden en dan weer terug naar huis rijden. Dat doe ik gewoon met een retro racefiets over verharde paden.
Maar waarom heb je dan een gravelbike gekocht.
Een stevige trekkingfiets is in mijn ogen een stuk functioneler en je hebt veel gemak van gewone fietstassen in plaats van dat geprop in de bikepacking tassen.
colle dell'assieta.JPG
Een beetje trekkingfiets (lees; een Poppink) gaat de gekste paden niet uit de weg, zelfs niet met 42x622 banden.
Poppink schreef:
ma 25 apr, 2022 23:03

Maar waarom heb je dan een gravelbike gekocht.
Een stevige trekkingfiets is in mijn ogen een stuk functioneler en je hebt veel gemak van gewone fietstassen in plaats van dat geprop in de bikepacking tassen.
Misschien omdat niet iedereen met vier gekleurde Ortlieb zijtassen, een stuurtas met routeboekje en een Ortlieb rackpack onderweg wil?

Poppink schreef:
ma 25 apr, 2022 23:03

Een beetje trekkingfiets [...] gaat de gekste paden niet uit de weg, zelfs niet met 42x622 banden.
Maak jouw gekste paden eens wat gekker. Dan kom je vanzelf momenten tegen dat je fiets en/of je hoeveelheid bagage een beperking worden.
Kortom. Alles wordt bepaald door wat jij precies wilt gaan rijden, en wat je precies meeneemt. ‘Een set kleren’ is een flexibel gegeven..

Mooie Stevens, mijn keuze zou hier zonder twijfel optie c) zijn. Voortassen aan een achterdrager en twee anything dingen aan de voorvork.
Bestaan er bikepackingtassen waar een stoeltje in past?
Zeker, afhankelijk van de paklengte van je opgevouwen stoeltje. Het slokt natuurlijk wel meeteen een flink volume op van de schaarse ruimte in bikepackingtassen.
Het is handiger als je het stoeltje niet in een tas doet. Meestal zit het stoeltje al in een foudraal. De laatste keer dat ik kampeerde heb ik het stoeltje aan twee riempjes tussen stuurtas en stuur kunnen binden. Daarvoor was op mijn fiets precies plek.
Op frametassen heb ik het niet zo; dan moet ik al gauw met O-benen fietsen. Of heb ik juist X-benen?
Treestumpgladiator schreef:
ma 25 apr, 2022 17:12
@Hufsni rugtas heb ik gedaan de vorige keer.... Ik brak bijna mijn rug. Het is echt niet voor herhaling vatbaar. Ik moest toen 100km tegen de wind in beuken met een maatje dat flink doorfietst.Na 60km hebben we verschillende keren de rugtas gewisseld, omdat ik het niet meer volhield. In eerste instantie denk je dat het meevalt, maar eenmaal zonder rugtas, merk je pas hoe zwaar het is om met een rugtas te fietsen.
Toch zijn er fietsers die wél met rugzak fietsen. Zie bijvoorbeeld Toffel, die duizenden hoogtemeters per dag door ruig terrein wegtrapt. https://youtube.com/c/BikeTripsbe. Hij doet dat op een mtb en niet op een gravelbike (aka een wat steviger racefiets met nokjes). Nou is hij misschien een superatleet en qua fysiek niet echt vergelijkbaar met de meeste forumbezoekers. Toch bewonder ik zijn set-up vanwege de eenvoud. Als je niet kampeert en geen kookspullen mee hebt, volstaat immers weinig pakvolume, en hoef je je geld niet aan allerlei tasjes met een soms beroerd bruto verpakking/netto volume-ratio te besteden. Tot zover mijn gevloek in de bikepackingspulletjeskerk. 🚲⛪
willem.m schreef:
di 26 apr, 2022 11:52
Toffel
In dat rugzakje zit niet echt veel. Ik zou de spullen er uit pakken en in twee kleine achtertasjes doen en in 99% van zijn kilometers (zie de filmpjes) een stuk fijner fietsen waardoor ik gemakkelijk die andere 1% ook zou kunnen fietsen maar alles bij elkaar wel mijn rug zou sparen.

Een van mijn tassensets zijn Arkel Dry-Lites:
https://www.vakantiefietser.nl/product/ ... etstassen/
Die wegen 454 gram, per set (!) en zijn voor dat gewicht best robuust gebleken en waterdicht.
Samen met een Tubus Fly (Calssic, 420g) heb je dan 874 gram achter op je fiets voor iets van 20 liter bagagevolume. Ik vraag me af of dat met bikepackingtassen lukt.
Ik heb zelf de Arkels voorzien van Ortlieb haken waardoor ze handiger zijn geworden; maar wel iets zwaarder.
Sure. Ik ga ook op fietsvakanties, ook die over slecht wegdek, meestal op pad met 'traditionele' zijtassen, al is het maar omdat deze veel volume bieden en weinig gehannes kosten. Ik wilde vooral aangeven dat een rugzak wel kan. Als ik op mijn racefiets dwars door NL fiets om bij familie of vrienden te overnachten, doe ik dat met een lichtgewicht stuurtas (van een merk dat de fietsenmaker van TS onbetrouwbaar vindt) in combinatie met een fijne fietsrugzak. Ik hou dat prima vol, zolang ik spartaans inpak. Kortom, het is best wel persoonlijk wat je wensen zijn en wat je aan kan.
Oja, de fietsenmaker heeft BBB, Vaudé. Ortlieb en lezyne. Dus dat is waar ik uit kan kiezen.
Waarom? www is je vriend. Ik ben erg tevreden met de Ortlieb lookalikes van Rockbross. Iets minder degelijk, veel goedkoper en voor die paar keer dat ik al bikepackend op pad ga (ipv met trekkingfiets met racefiets of mtb) voldoen ze erg goed.
willem.m schreef:
di 26 apr, 2022 12:17
Ik wilde vooral aangeven dat een rugzak wel kan.
Ik raad iedereen die het bij een rugzak wil houden aan om dat vooraf grondig te testen. Ik bedoel niet één dag van 100 kilometer of zo, maar verschillende dagen na elkaar.
in 2015 heb ik een tocht van zes dagen in Frankrijk gemaakt met alle bagage in de rugzak. Vooraf een ritje van 150 kilometer in de Ardennen om te checken of het comfortabel genoeg was. Ja, dat ging lukken. Nou, nee dus. Vanaf dag drie in Frankrijk begon ik die rugzak te haten.
derdekeer schreef:
di 26 apr, 2022 12:41
Ik raad iedereen die het bij een rugzak wil houden aan om dat vooraf grondig te testen...
Klopt. Zoals hiervoor al iemand adviseerde: ga eerst met bestaand eigen of geleend materiaal eens testen wat je nodig hebt en wat bevalt, en doe pas daarna die dure aankoop - whatever that may be.

... in 2015 heb ik een tocht van zes dagen in Frankrijk gemaakt met alle bagage in de rugzak. ...
Alle bagage? Ook met een rugzak op zou ik zware dingen, zoals gereedschap en oplaadspul, in een stuurtasje en zadeltas doen.
willem.m schreef:
di 26 apr, 2022 13:02

Alle bagage? Ook met een rugzak op zou ik zware dingen, zoals gereedschap en oplaadspul, in een stuurtasje en zadeltas doen.
Goed opgemerkt, alle bagage was niet correct. Gereedschap, reservebanden etc. zaten in een zadeltas. Nog wat andere spullen zoals fototoestel, mobieltje etc. zaten in een tasje op de bovenbuis.
Maar ik reed wel uitralight. Tarp 650 gram alles in, slaapzak van 600 gram, slechts één paar schoenen en geen slippers, een minimum aan kleren, mini-komfoor op Esbit voor een kop koffie 's morgens ... Het was geen zware rugzak, allesbehalve. Maar ik begon hem toch te haten vanaf dag drie.
Shrek schreef:
di 26 apr, 2022 11:26
Bestaan er bikepackingtassen waar een stoeltje in past?
Drybag op de voorvork waar zo'n superlicht opvouwbaar stoeltje precies in past, andere kant zelfde tasje met kookspul oid. Gaat perfect. Check ook bikepackingshop.nl mooie spullen, better service, leuke lui, en nee: geen aandelen.
Laat ik mij hier ook eens melden… :roll:
Het ligt er volledig aan wát je wilt gaan doen met de fiets en hoe de route is.

Staar je vooral niet blind op het aanbod van je LBS of Mantel. Juist bikepackingtassen kan je mooi op maat laten maken. Dan heb je precies wat er bij jouw fiets én trip past.

Concreet; je gaat 4 dagen weg en kampeert niet.
Dan zou je af kunnen met een rol onder je stuur, een tasje op de bovenbuis en een grote zadeltas.
Helaas had ik het erg druk de laatste tijd. Moest nog van alles regelen voor de 2 tochten, werken en was eigenlijk ook gewoon uitgeblust 's avonds.

Ondertussen ben ik in ieder geval al weer terug van het avontuur. Uiteindelijk heb ik een Ortlieb Seatpack en een Vaude Frametas Aqua gekocht.

De seat pack is een prima tas als het eenmaal zit en je het GOED hebt ingepakt. Zit 0 beweging in en je merkt eigenlijk niet dat je een extra tas bij je hebt. De tweede dag heb ik alles snel snel ingepakt, waardoor er teveel ruimte tussen dingen zat. Natuurlijk begon de tas daardoor door te hangen en deze heeft ook even m'n band geraakt helaas. Tegen het doorhangen heb ik nog de strap besteld. Hopelijk dat dit het een en ander oplost. Verder ga ik voortaan alles goed inpakken. Helaas kost dit wel makkelijk 3 kwartier bij mij. De Vaude is achteraf misschien een beetje klein. Ook gaat de rits erg snel defect. Ligt nu bij de fietsenmaker voor reparatie.
Treestumpgladiator schreef:
zo 29 mei, 2022 20:32
Helaas kost dit wel makkelijk 3 kwartier bij mij.
Dat is te oefenen :wink:
Shrek schreef:
zo 29 mei, 2022 20:38
Treestumpgladiator schreef:
zo 29 mei, 2022 20:32
Helaas kost dit wel makkelijk 3 kwartier bij mij.
Dat is te oefenen :wink:
Komt vooral, doordat ik eerst het hele zooitje op mijn fiets monteer (gaat makkelijker, zeker als je alleen bent). Dan moet ik nog inpakken. Inpakken doe ik aan de hand van een lijst. Dan weet ik zeker dat ik niks vergeet. En dan is het echt een beetje beginnen met kleding en kijken wat ik er tussen kan frotten. Juist omdat ik alles maar een beetje overal tussen probeer te frotten, heb ik niet echt een logisch systeem. Dus als ik er iets uit moet halen, zit alles weer in de war en kan ik alles opnieuw inpakken. Daarom dat ik 's ochtends ook altijd een volledige tas moet inpakken, in plaats van alleen de gebruikte spullen moet opbergen.

Zou nog wel graag naar een logisch systeem willen overstappen. Ook handig voor tijdens de rit, mocht je toch iets nodig hebben uit de tas. Maar wat is handig hierin? Je moet toch een beetje rekening houden met gewicht (te zware spullen, achterin bevordert doorhangen), ruimte tussen de spullen (je wilt wel alle ruimte opvullen, vanwege risico op doorhangen, maar niet alles past goed tussen de gaten, dus stop je er maar weer spullen tussen, die je eigenlijk ergens anders wilt hebben).
Treestumpgladiator schreef:
zo 29 mei, 2022 20:32
De Vaude is achteraf misschien een beetje klein. Ook gaat de rits erg snel defect. Ligt nu bij de fietsenmaker voor reparatie.
De rits van de frametas van Ortlieb kan ook stuk. Sindskort hebben de ook een exemplaar met rolsluiting. Die nu maar eens proberen. (-: