Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Invloed van de zon op tentdoek - Forum Wereldfietser

Invloed van de zon op tentdoek

Na een online zoektocht naar een tent hebben we afgelopen weekend 2 gerenommeerde zaken bezocht.
We zoeken een tent voor een 2-maandse fietsvakantie naar en door zuid-Frankrijk in juli en augustus.
Het plan is om een enkele keer ergens 2 of 3 nachten te blijven staan en in de Ardeche een week.

Daar kregen we het volgende te horen: dat alle lichtgewicht tenten alleen geschikt zijn om er mee te trekken: 's-avonds opzetten en 's-morgens weer afbreken. Dat als we één tot twee weken zouden blijven staan we eigenlijk onze tent aan het afbreken zijn.
En tuurlijk: het tentdoek lijdt onder de zon, maar dat we na 2 weken geheel of gedeeltelijk in de zon staan geen tent mee over zouden hebben kwam toch wat raar op ons over.

Dit zou bij een PU gecoate tent iets minder zijn, maar nog altijd zou ook zo'n tent niet geschikt zijn om een paar dagen overdag te laten staan.
Er werd ons aangeraden de tent elke ochtend af te breken en 's-avonds weer op te zetten.

Wij keken naar tunneltenten van Nordisk (Oppland), Wechsel, Exped etc. Doek van siliconen gecoat nylon (lichtgewicht) of PU- gecoat (iets zwaarder).

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn en wat jullie doen als je een paar dagen ergens blijft staan.
Een nylon tent kan inderdaad niet goed tegen fel zonlicht, en die twee weken op een Spaanse camping in de volle zon is inderdaad einde tent ;-)

Een polyester tent heeft dat niet. Kijk dus goed wat het doel is en welk tentmateriaal daar bij past.

Met wandelvakanties en bij koude bestemmingen gaat dus mijn 1kg nylon tentje mee, voor fietsen bij zonbestemmingen heb ik een 2,5 kg polyester tentje (Vango Scafall 200). Nog nooit spijt van gehad.
Haal de buitentent er overdag af.
Of leg er een slaapzak of kleed overheen.
Klaar toch?
Ik heb gedurende 30 jaar drie nylon tenten versleten (Vaude Hoga, Terra Nova Solar en nu een Hexpeak tipi) en me nog nooit druk gemaakt over slijtage van het tentdoek. Kampeer weliswaar zelden dagen achter elkaar op dezelfde plek maar bivakkeer soms wel enkele dagen op dezelfde camping en brak nooit mijn tent af om het doek te sparen. De reden voor vervanging van mijn tent was ook nooit het buitendoek, maar vaak het grondzeil en kapotte ritsen. Zet je tent bij voorkeur in de schaduw, lucht 'm goed voordat je 'm opbergt of vervoert en zo'n tent kan jaren meegaan.
Hier eenzelfde verhaal als de Tovenaar.
Als de zon hard schijnt ga je in die landen vanzelf op zoek naar een schaduwplek voor je tent. Althans dat je tent op belangrijke momenten van de dag niet in de volle zo staat. Niet vanwege de tent maar voor jezelf.Plekken waar de grond de hele dag in de volle zon staat kun je siwieso beter vermijden als het warm is. Dan heb je vloerverwarming in de nacht die niet uit kan.
Voor de rest moet mijn tent niet kkagen. Had ie maar geen tent moeten worden.
en dan heb je dit ook nog https://www.bever.nl/p/nikwax-tent-gear ... acQAvD_BwE
beschermd je tent tegen uv straling
Leon schreef: Voor de rest moet mijn tent niet klagen. Had ie maar geen tent moeten worden.
Zo redeneer ik ook. En bij 'tent' , invullen naar keuze.
Je zou er ook nog een tarp overheen kunnen spannen.
Ingkie schreef:
ma 11 apr, 2022 15:46

Daar kregen we het volgende te horen: dat alle lichtgewicht tenten alleen geschikt zijn om er mee te trekken: 's-avonds opzetten en 's-morgens weer afbreken.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn en wat jullie doen als je een paar dagen ergens blijft staan.
Ik begrijp dat dit soort lange vakanties met fiets & tent nieuw is voor jullie?

In jullie geval, voor deze vakantie, zou ik naar Decathlon stappen en daar bijvoorbeeld een MT900 voor 2 personen kopen. 2 kilogram, 220 euro. Na de vakantie zie je wel wat ervan over is. Is ze versleten, dan heeft ze je per dag minder gekost dan twee biertjes op een Frans terras. Is ze niet versleten, zoveel te beter. En mocht je er een probleem mee krijgen, dan heeft elke stad van enige omvang wel een Decathlon om je uit de brand te helpen. Mijn ervaring met hun dienst na verkoop is goed.
Na deze vakantie weet je beter wat je verwacht van een tent (en of je eigenlijk wel houdt van lange fietsvakanties ...) en kun je meer geld uitgeven aan Iets Beters.
Beste derdekeer,

Wij hebben allang ervaren dat we houden van fietsvakanties, nu alleen langer en zoeken vervanging voor een oud tentje.
Ook weten wij heel goed wat we willen en wat we het liefst in een tent zien.

Je doet hier wel heel veel aannames, die allen niet kloppen.
Ingkie schreef:
ma 11 apr, 2022 23:11
Beste derdekeer,

Je doet hier wel heel veel aannames, die allen niet kloppen.
Mijn excuses!
Veel plezier met de lange fietsvakantie.
Het was overigens maar één aanname.
Dit zijn toch wel erg pessimistische verhalen van die winkels. Ja het klopt dat het niet goed is, maar een weekje in de zon moet echt kunnen, zeker als je de tent zoveel mogelijk in de schaduw zet - dat wil je toch al. Wij hebben voor gebruik in het zuiden een aparte goedkopere tent, in ons geval een MSR ZOIC 3 met heel veel gaas, gekocht in een aanbieding. Die beviel erg goed. Voor in het noorden hebben we een Hilleberg en een Helsport. Die hebben we ook wel eens in het zuiden gebruikt, en dat was warm en benauwd.