Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsnavigatie....welke of welke smartphone - Forum Wereldfietser

fietsnavigatie....welke of welke smartphone

heb al veel berichten doorgelezen, maar tis me vaak te technisch...dus vandaar dat ik deze vraag stel:

Mijn eigen telefoon wil ik gebruiken voor nood en foto's.

Dus voor mijn navigate, ( knooppunten of track/route) zit ik nu te twijfelen of ik bijvoorbeeld een Mio koop of een andere smartphone.

Wat zouden jullie aanraden?

graag met bluetooth ( neem geen pc mee onder weg :D )
max 200 euro

Ik neem een powerbank van 10000 mee voor extra opladen als dat nodig is.
Ik ga voorlopig nog lekker in nederland en wat in europa fietsen.

Ik hoor het graag :-)

groetjes
Jose
Ik ben tevreden over mijn Wahoo Elemnt Bolt.

Routes bouwen doe ik met Strava of Komoot.

De boel synchroniseert via Bluetooth met de Wahoo app op je telefoon, en thuis zelfs direct via de wifi.
Ik gebruik een Xiaomi Redmi Note 8, na jaren genavigeerd te hebben met diverse Garmin toestellen.
Een smartphone is gewoon veel handiger en veelzijdiger, groter scherm, beter afleesbaar, batterij gaat lang mee en het toestel loopt nooit vast itt de garmins. De recentste versie is de Redmi Note 11 en kost ~200 euro (iets oudere versies heb je al voor minder dan €150).
Ik doe alle navigatie met mijn smartphone (ik heb nu een asus zenfone 8 ) en dat bevalt me prima. Ik zou eigenlijk niet weten waar ik een aparte navigatie voor zou moeten hebben. Met mijn telefoon kan ik prima off line navigeren met osmand+, en de gps ontvangers zijn tegenwoordig zo goed dat die niet of nauwelijks onderdoen voor een los gps apparaat. Een telefoon heeft natuurlijk ook internet (mits je dekking en een geschikte sim hebt) en dat vind ik erg handig met vinden van accommodatie, of als je het even gehad hebt zet je google maps navigatie aan.

Een voordeel van een los apparaat kan zijn dat de batterij veel langer mee gaat, maar met een naafdynamo en een powerbank vind ik dat zelf eigenlijk niet zo'n issue. Ook zijn ze vaak beter bestand tegen schokken en vallen, en ook tegen de elementen zoals regen, al heb je ook waterbestendige telefoons, die natuurlijk ook een stuk duurder zijn.

Maar uiteindelijk is het persoonlijk, misschien kun je eerst eens uitproberen hoe navigatie met je huidige telefoon bevalt. Daar moet je ook wat handigheid in krijgen. En een touch screen vindt niet iedereen fijn, sommigen hebben liever echte knoppen en dan valt een telefoon wel af.
Vergelijkbare vragen zijn op dit forum al vaak gesteld. Ga maar eens zoeken, dan vind je veel adviezen, en zul je zien dat een aantal reacties in dit draadje daarvan een herhaling is / zal zijn.
Jojosje schreef:
zo 10 apr, 2022 17:47

Mijn eigen telefoon wil ik gebruiken voor nood en foto's.
Waarom geen 5 smartphones? 1 om te bellen, 1 om foto's mee te maken, 1 om te WhatsAppen, 1 om online mee te surfen en 1 om mee te navigeren...

Precies wat ik eigenlijk doe op 1 smartphone. Galaxy S9 op dit moment met Osmand offline kaarten, in een Lifeproof Fré hoesje. Achterop het hoesje een 'Universal Interface' plakker van SP Connect geplakt, en die middels een SP Connect 'Micro Stem Mount Alu' op een Topeak 'RideCase Mount (with 1-1/4" Stem Cap)' houder geplaatst.

Tegenwoordig heeft SP Connect zelf ook zo'n houder die komt ter vervanging van de topcap van je balhoofd, indien aanwezig. 'Stem Mount Pro' of 'Universal Bike Mount' heet 'ie dan. Je kan ook een hele bundel kopen, dan krijg je er meestal allerlei dingen bij die je jarenlang ongebruikt in een kast kunt leggen.

Kies voor een waterdichte telefoon, ondanks de mooie waterdichte hoesjes van tegenwoordig. In combinatie met zo'n degelijk hoesje heb je dan nog minder kans dat het water tot binnenin de telefoon komt. En als je een telefoon kiest waar men een specifiek hoesje voor heeft, dan past het beter en rammelt het minder dan met universele oplossingen. 'One size fits none'.

Maar je kunt natuurlijk ook voor de Garmin optie gaan, al kan ik je daar vrij weinig over vertellen.
Het enige wat ik kwijt wil tussen een smartphone en een navigatie toestel is, in de zon is bij ons de navigatie beter leesbaar.
Ervaren met een Mio 200 en een Samsung Galaxi A7.
Het verbaast me dat deze eigenschap weinig wordt ondersteund of vermeld.
Ik had het probleem met zon met m’n iPhone SE (2016).
Met m’n iPhone 12 had ik geen problemen in zonlicht, ook niet aan de Normandische kust.
Die zon is wel een punt, ja.
In Spanje en Italië met 40°C en de hele dag volle zon erop en aan de lader, dimt het scherm automatisch om oververhitting te voorkomen. Dan wordt het idd lastig afleesbaar.
Op alle andere moment valt het wel mee.
En dan zijn de voordelen legio; zie de reactie van De tovenaar hierboven.
Mijn ervaring met fietsnavigatie is negatief.
Ik had een Mio Cyclo 310.
Prima apparaat op zich, daar niet van.
Mijn ergernis was het gepiep bij ieder bocht en als je van de 'route' afwijkt zoekt het apparaat niet meteen een andere route zoals ik dat ken van autonavigatie, maar wil me als een dolle terug op de 'vaste route'.
Het scherm aflezen is een crime in de zon. Het scherm wordt voor de bocht helder en zakt dan weer in helderheid terug.
Omgeving goed bekijken is lastig.

Een in mijn ogen mooie vorm van navigatie biedt organic.maps (een open-source offline landkaart app)
In organic.maps kan je een route (een aantal routes, net wat je wilt) downloaden.
Je fietst, organic.maps centreert op het punt waar je bent en je kan de route volgen of afwijken, wat je maar wilt.
Even zoomen en je weet waar je bent.
Altijd overzichtelijk.
Schittering op het scherm blijft het probleem.
Er zijn talloze apps die hetzelfde doen, veel mensen zijn blij met OSMand en er is veel meer.

Terugkomend op wat te kiezen zou ik gaan voor navigatie op de smartphone.

Wat je kiest is je eigen zaak. Er zijn erg veel mogelijkheden.
Ik zou mensen in je omgeving vragen om hun navigatie (apparaat of op smartphone) te mogen gebruiken.
Dan weet je wat werkt voor jou.

En ja, wat Flix noemt is een serieus punt.
Dat kan je oplossen door een telefoonhoesje met klittenband aan de binnenkant van je stuurtas te bevestigen.
Telefoon in het hoesje drukken en als je wilt kijken het deksel van je stuurtas openen.
Je hoeft immers niet constant op dat ding te kijken.
Kan je meer van de omgeving genieten.
'Telefoon vs dedicated device': voor beide is wat te zeggen. Wat voor jóu het beste is hangt af van jouw voorkeuren, en niet de onze. Daarom zou het misschien handig zijn als je jouw gebruikerswensen (bijv. t.a.v. schermgrootte) nog wat verder specificeert.

Ik heb ervaring met navigatie met een telefoon en met dedicated gps device. Een telefoonscherm is groot, een telefoon werkt over bet algemeen snel, en je hebt dan maar één apparaat nodig. Toch gebruik ik een gps device, met knopbediening. Je hebt dan minder elektriciteit nodig (en dus een kleinere powerbank of geen naafdynamo) en als het regent werkt knopbediening prettiger dan een touchscreen. Ook ben ik zuinig op mijn telefoon. Zie voor meer info over mijn keuze dit draadje: viewtopic.php?f=21&t=36030#p416890.
Ik denk altijd dat fietsers die hun smartphone als GPS gebruiken een veel betere hebben dan mijn iPhones. Binnen enkele jaren "upgraden" gaat de accu nl nog geen halve dag meer mee.
Ik fiets wel randonneursbrevetten, en dan is het na 100km (hooguit de ochtend) al gedaan met het ding en dan kan hij aan het infuus.
En verder de hierboven genoemde argumenten van de zon en leesbaarheid ed.
Lang leve mijn Etrex 30. Het enige wat ik aan de Etrex mis, is via internet/telefoon een andere route downloaden, maar dat is vrij eenvoudig te ondervangen met de aloude papieren landkaart, of met de routeplanningsfunctie van de Etrex zelf. (fietsvakanties)
Joris Flemming schreef:
ma 11 apr, 2022 11:33
Ik denk altijd dat fietsers die hun smartphone als GPS gebruiken een veel betere hebben dan mijn iPhones. Binnen enkele jaren "upgraden" gaat de accu nl nog geen halve dag meer mee.
Ik fiets wel randonneursbrevetten, en dan is het na 100km (hooguit de ochtend) al gedaan met het ding en dan kan hij aan het infuus.
Als je dat infuus nu eens meeneemt in de vorm van een powerbank dan kom je vaak best een eind. Zelf heb ik gekozen voor 2 kleinere, met 2 tegelijk laden gaat 2x zo snel ten opzichte van 1 grote tijdens een pauze bij bijvoorbeeld restaurant of terras.

Zie bijvoorbeeld hier:
viewtopic.php?f=23&t=30712&p=410889#p410889
Ik kies ook voor de smartphone! Batterij en zicht bij sterk licht is id het probleem. Deels op te lossen door powerbank en deels door stemnavigatie, ook is het bij sommige apps mogelijk dat het scherm alleen aangaat bij richtingwisseling. Je bent dan weleens te laat, dat is op de racefiets vervelend, maar op de vakantiefiets stoort mij het niet.
Ik navigeer met een Garmin Etrex 30. Ben dat ding nu zoveel gewend dat ik die vooralsnog blijf gebruiken. Kan er zeg maar "mee lezen en schrijven". Maar als ik nu opnieuw zou moeten kiezen dan koos ik ook voor navigatie op de smartphone.
Op de smartphone heb ik als ondersteuning Guru-maps en dat bevalt goed. Vooraf kaarten downloaden. Wat ik zie en lees, ook op dit forum, is dat de ene zweert bij navigatie-app A en de andere bij B, C, etc. Het is soms ook maar wat je gewend bent.

Anno
Uiteindelijk vind ik het overzicht dat een papieren kaart op de stuurtas biedt het prettigst, en dan als extra hulpmiddel het gemak van de gps die precies laat zien waar je bent.
Ik heb ook gefietst met een vooraf geschreven routebeschrijving op kleine stukken papier bestaande uit korte aanwijzingen. Dat werkte ook prima.
Dank jullie wel allemaal, ik ga inderdaad voor de smartphone !!
Ik ga kijken of mijne het langer gaat uithouden als ik erop navigeer, anders kijken voor een andere phone.
Heb veel aan de tips gehad.
Nu me nog inlezen in de apps of programma's voor de routes :-)
Een van de voordelen van navigeren met de Garmin vind ik dat de interface toch echt veel doelgerichter, sneller en efficiënter werkt om de acties uit te voeren die je nodig hebt tijdens navigeren en fietsen. Dat kan ik bij mijn Garmin bijna blind. Bij smartphone apps word je toch snel niet goed van onhandige onbegrijpelijke menu's, die amper bedienbaar zijn tenzij je stilstaat. En ook eerder genoemde slecht werkende touchscreen bij vocht. Ik vind het gevaarlijk als het navigatieapparaat teveel aandacht opeist tijdens het rijden, en mateloos irritant als interfaces slecht reageren of ik ervoor moet stoppen.

Maar goed, ik hoor ook mensen die steeds ruzie hebben met die Garmin interface, dus ook dit is persoonlijk. Of afhankelijk van het toestel type.
Overweeg een blackview smartphone. Heb zelf de BV5900 en dat bevalt erg goed kostte plm 150euro, batterij gaat krankzinnig lang mee, zeker als er weinig andere zooi op staat, en is een 'rugged' telefoon: is water- en stofdicht zonder hoesjes oid, en kan flinke mishandeld worden voor hij stuk gaat of er een barst in komt. Dikke tip!
Ik gebruik nu een jaar de Garmin edge 1030 plus en kan maar 1 ding zeggen....geweldig.
Daarvoor had ik de Mio 605 en begon me steeds meer te ergeren aan de zeer trage processor.
Met de Garmin kan ik zeggen dat dit niet het geval is.
snel, nauwkeurig en een accu die zeker lang meegaat.