Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsnavigatie....welke of welke smartphone - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietsnavigatie....welke of welke smartphone

Ik ga fietsen met mijn smartphone als navigator maar uit alle reacties kan ik niet opmaken welke route app ik nou het beste uit de appstore (Android) kan downloaden. Ik zoek er eentje die me de weg wijst door Europa en zo vlak mogelijk stuurt.
Katermeister schreef:
do 14 apr, 2022 06:48
Overweeg een blackview smartphone. Heb zelf de BV5900 en dat bevalt erg goed kostte plm 150euro, batterij gaat krankzinnig lang mee, zeker als er weinig andere zooi op staat, en is een 'rugged' telefoon: is water- en stofdicht zonder hoesjes oid, en kan flinke mishandeld worden voor hij stuk gaat of er een barst in komt. Dikke tip!
Heb jij over genoemde smartphone je ervaringen alhier gedeeld? Iets dergelijk lijkt mij voor mijn fietsnavigatie ook een overweging.
DeFiets schreef:
za 21 mei, 2022 12:55
Katermeister schreef:
do 14 apr, 2022 06:48
Overweeg een blackview smartphone. Heb zelf de BV5900 en dat bevalt erg goed kostte plm 150euro, batterij gaat krankzinnig lang mee, zeker als er weinig andere zooi op staat, en is een 'rugged' telefoon: is water- en stofdicht zonder hoesjes oid, en kan flinke mishandeld worden voor hij stuk gaat of er een barst in komt. Dikke tip!
Heb jij over genoemde smartphone je ervaringen alhier gedeeld? Iets dergelijk lijkt mij voor mijn fietsnavigatie ook een overweging.
Nee, maar dat is eigenlijk wel een goed idee. Zal er komende week even een reviewtje van maken. :idea:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Want het apparaat lijkt voor het gebruik op de fiets inderdaad een goede optie te kunnen zijn. Daarentegen zijn de reviews die ik lees over het ding niet zo positief.
Dus vertel je ervaring maar eens.
W.b. de BV5900:
Ik lees naast (zeer) positieve reviews ook (zeer) negatieve recensies over problemen na 3-6 maanden met de software, display en batterij.
Route overzetten op de kaart, kaart in vak op de stuurtas. Geen laadstress, geen dynamo's, geen snoertjes, geen problemen met afleesbaarheid in de zon. Je ziet beter waar je bent, en bij afwijken van de route voor de lunch begint er niemand tegen je te zeuren dat je "hier om moet keren".

Weten hoe een kaart werkt is natuurlijk wel een vereiste.

Afbeelding
Wat ben ik blij de huidige stand van de techniek mij als fietser/navigator/kaartliefhebber fantastische mogelijkheden geeft met kaarten waar ik naar hartelust de schaal kan veranderen van heel groot naar heel klein en v.v., een kaart waarop ik allerlei zaken kan laten verschijnen en weer laten verdwijnen, mijn eigen positie en richting zie, etc, etc.

En dan ben ik ook blij voor de non-fixies van deze wereld ook nog papieren kaarten te koop zijn, als zij daar weer blij van worden.😁
Inderdaad. Toen ik in 2007 van papieren kaart overstapte op GPS ging ik veel meer nieuwe wegen en routes ontdekken, omdat die op een kaart veel moeilijker te vinden zijn.
het scherm van een smatrphone is niet goed af te lezen in de zon het audio signaal is vaak te zwak als er wind is of als er verkeer langs rijdt... kijk eens naar Bryton gaat 36 uur mee https://www.brytonsport.com/#/RS800
Jojosje schreef:
zo 10 apr, 2022 17:47
heb al veel berichten doorgelezen, maar tis me vaak te technisch...dus vandaar dat ik deze vraag stel:

Mijn eigen telefoon wil ik gebruiken voor nood en foto's.

Dus voor mijn navigate, ( knooppunten of track/route) zit ik nu te twijfelen of ik bijvoorbeeld een Mio koop of een andere smartphone.

Wat zouden jullie aanraden?

graag met bluetooth ( neem geen pc mee onder weg :D )
max 200 euro

Ik neem een powerbank van 10000 mee voor extra opladen als dat nodig is.
Ik ga voorlopig nog lekker in nederland en wat in europa fietsen.

Ik hoor het graag :-)

groetjes
Jose
Katermeister schreef:
do 14 apr, 2022 06:48
Overweeg een blackview smartphone. Heb zelf de BV5900 en dat bevalt erg goed kostte plm 150euro, batterij gaat krankzinnig lang mee, zeker als er weinig andere zooi op staat, en is een 'rugged' telefoon: is water- en stofdicht zonder hoesjes oid, en kan flinke mishandeld worden voor hij stuk gaat of er een barst in komt. Dikke tip!
Door deze opmerking ben ik aan het denken gezet, en vond het idee om een stevige, niet te dure Android te kopen, en deze in te zetten als dedicated navigatie apparaat op mijn fiets, best aanlokkelijk. Geen andere zaken erop, of mee doen, want daarvoor dan mijn bestaande smartphone gebruiken, die ik daarmee behoorlijk spaar, want de navigatie-foon staat de hele dag aan, vol in de zon en eventueel in de regen, en bijna altijd aan de lader.

Ik kwam uit op een Gigaset GX290 Plus; deze leek nog wat betere relevante spec's te hebben dan de eerdergenoemde BV5900 (ook iets duurder). Vandaag opgehaald en geïnstalleerd (de privacy-hel van Android/Google maar voor lief genomen). Groot, lomp apparaat, maar dat is uiteraard logisch, want een hele grote accu, en ook robuust. Eerste kleine tegenvaller: de waterdichtheid van de laadpoort wordt door een lullig klepje verzorgd. Maar daarna een grote teleurstelling: de kaarten van OsmAnd laden gruwelijk langzaam; dat leek werkelijk nergens op. Niks even soepeltjes even in- of uit zoomen; je zit gewoon eindeloos te kijken naar de opbouw van plaatjes. Leek wel het bekijken van foto's in de begintijd van internet, via een 9k6 inbelmodem. In de Guru.app werkten de vectorkaarten iets soepeler, maar ook niet echt mooi. Zelfs Google Maps was niet je-van-het.

Gereset en teruggebracht vanwege onbruikbaar. Betwijfel of die BV5900 beter is. Hoor het graag van @Katermeister, maar voorlopig lijkt me het me een afrader.
voor navigatie heb je een snelle processor nodig en een snel werkend gps systeem.
mijn ervaring met batterijen in smartphones is niet zo best, na twee jaar is er veel capaciteit verloren geraakt.
ik maak nog na 51000km gebruik van mijn Garmin Edge 1000, nu ongeveer 7 jaar oud.
De batterij moet nu wel vervangen gaan worden.
Nooit geen last met fel zonlicht, geeft altijd duidelijk beeld.
Persoonlijk gebruik ik de navigatiefunctie op mijn Garmin (1030) bijna nooit. Ik maak de route in Basecamp en zet die vast op de kaart, dat scheelt behoorlijk in het stroomverbruik en met de kaart op het scherm is het nog steeds makkelijk om te navigeren en alternatieve stukken te pakken zonder meldingen. De grootste stroomverbruiker is echter veelal het scherm, met de helderheid en verlichting op 'eco stand' en navigatie uit kan ik met mijn Garmin een dag of 5 fietsen zonder op te laden. Mijn telefoons zijn vele malen minder goed af te lezen in daglicht en als je de helderheid volledig opschroeft houden het niet langer dan een paar uur vol. Als je veel fietst is een aparte navigatie wel heel prettig.
De Garmin 1030 plus gaat bij mij 3 tot 4 volle fietsdagen mee op vakantie op 1 lading met alles aan dus geen energie zuinige functies aan, ding gaat echt lang mee op zn 2000mah accu, scherm regelt zelf zn helderheid en reageert bijna niet op regen, Garmin kaarten van bijna de hele wereld er gratis op en worden gratis bij gewerkt
Flix schreef:
ma 23 mei, 2022 00:50
En dan ben ik ook blij voor de non-fixies van deze wereld ook nog papieren kaarten te koop zijn, als zij daar weer blij van worden.😁
Ik ben niet tegen moderne techniek, maar wel tegen dingen die niet goed genoeg werken. En al helemaal als ze ook nog lelijk en onhandig zijn.

Een interessante ontwikkeling vind ik de Raptor: alle techniek in je zonnebril:

https://everysight.com/product/raptor/

Afbeelding

Zodra er een versie beschikbaar is voor mijn Olympian, wil ik die wel proberen.

Afbeelding
Garmin Edge Solar 1040.

De Edge 1040 Solar is de eerste gps-fietscomputer van Garmin die bijgeladen kan worden met zonne-energie. Volgens de fabrikant levert dat een gebruikstijd tot 100 uur op in de accuspaarstand en tot 45 uur bij veeleisend gebruik. In de spaarstand zorgt de Power Glass-techniek voor 42 minuten extra per uur en bij 'veeleisende gebruikssituaties' is dat 20 minuten extra per uur.

Garmin voorziet de Edge 1040 van een 3,5"-touchscreen met een resolutie van 282x470 pixels. Het scherm kan gebruikt worden voor de weergave van kaarten en navigatie. Daarvoor ondersteunt de fietscomputer multi-band GNSS. Ook heeft de fietscomputer een Powerguide met vermogensdoelen en geeft het apparaatje inzicht in het inspanningsniveau van de gebruiker. De fietscomputer is voorzien van 64GB opslag en weegt 130 gram.

https://www.garmin.com/nl-NL/p/731136
Voor welk probleem is opladen van de gps-device met zonne-energie een oplossing? Ik vraag dit omdat mijn gps-device (accucapaciteit van -ik meen- 600 mAh) drie fietsdagen meegaat, en met een powerbank of aan het stopcontact heel snel weer opgeladen is.

Bij de door Garmin over de 1040 opgegeven waarden staat een verwijzing naar een voetnoot: "1 Uitgaande van continu 75.000 lux tijdens het rijden overdag"
>> Weet iemand of continu 75.000 lux realistisch is?

Overigens is het wel een mooi apparaatje hoor! Toch heeft de 1040 voor mij veel te veel opties die ik niet zal gebruiken, en vind ik een adviesprijs van 750 euro best hoog.
Het is dan ook wel iets meer dan een "tomtom" voor de fiets. Navigatie is bij de edge serie meer een extra functie die erbij zit. De focus zit vooral voor sportieve doeleinden, trainingen in kunnen laden, extra sensoren kunnen koppelen en een heel arsenaal aan features waar de één niet zonder kan, en de ander het nooit mist. Maar de doelgroep is de racefietser die echt sportief bezig wil zijn.

Of het te hoog is qua prijs, voor mij in ieder geval wel. Wat betreft die lux, dat zegt mij ook niet zoveel. Voor mijn fietscomputer (hammerhead karoo 2) zou laden op gps wel een leuke extra zijn. Maar eerlijk gezegd staat de techniek toegepast op horloges en fietscomputers op dit moment nog in de kinderschoenen. Je bent in feite een beta tester die 750€ neertelt.
Maar ze moeten toch iets verzinnen om weer geld uit de portemonnee te trekken.

Wat betreft het "probleem", mooier sneller scherm en gps vraagt meer accucapaciteit. Afhankelijk van deze toeters en bellen reageert je fietscomputer sneller en beter, maar gaat daardoor ook minder lang mee. Mijn karoo 2 draait ongeveer 12 tot 14 uur voordat hij aan de lader moet. Voor mij lang genoeg om geen extra toeters of bellen te willen, ik weet dat ik moet opladen aan het einde van de dag. Extra geld neertellen voor "solar" zal het niet maken dat het toestel niet meer aan de lader hoeft, of heel veel minder vaak. Overigens is het scherm van de karoo 2 heel wat beter dan die van garmin (al heb ik de nieuwe edge nog niet in het echt gezien) wat het in mijn ogen op dit moment de beste pure navigatie fietscomputer maakt.
willem.m schreef:
wo 08 jun, 2022 17:15
Bij de door Garmin over de 1040 opgegeven waarden staat een verwijzing naar een voetnoot: "1 Uitgaande van continu 75.000 lux tijdens het rijden overdag"
>> Weet iemand of continu 75.000 lux realistisch is?
Dat krijg je op een gemiddelde dag wel bij elkaar. Het rendement van de zonnesensor en de accuduur zoals door Garmin vermeld lijken me wel wat aan de positieve kant bij gemiddeld gebruik. De 100 uur is op basis van de spaarstand en met multiband GNSS actief (als je dat wilt) gaat er nog een stuk vanaf (ik lees ongeveer de helft). De 1040 is er overigens ook zonder solar optie (dat scheelt ongeveer 150 euro). Mocht je veel gebruik maken van de navigatiefunctie is de 1040 wel een stap vooruit, berekeningen voor nieuwe routes duren echt heel lang op mijn 1030 Plus. Ik vind het al met al best een mooie update (maar geen reden om mijn 1030 al in te ruilen :D ).

DC Rainmaker heeft de uitgebreide review van de 1040 al online staan:
https://www.dcrainmaker.com/2022/06/gar ... eview.html
Zijn reviews zijn wel een beetje de gouden standaard op review gebied qua sport gerelateerde hardware.
Ik ben eigenlijk het meest teleurgesteld in dat het scherm nog steeds niet is aangepakt en is blijven hangen op de oude resolutie waar ze al 10 jaar op zitten. Voor de rest een prima overkill toestel. Ik zeg overkill omdat er niemand is die alle functies gaat gebruiken, maar je weet redelijk zeker dat hetgeen je nodig hebt er op zit.

Ik snap wel dat de accuduur beter wordt, lage resolutie scheelt veel in het berekenen en weergeven van de kaarten. Combineer stilstand in resolutie met betere accutechniek, zuinigere firmware (opgedaan door 10 jaar ervaring met het huidige scherm) en gooi er een zonnepaneeltje bij dan gaat het hard.
zwerfkat schreef:
wo 08 jun, 2022 22:39
willem.m schreef:
wo 08 jun, 2022 17:15
Bij de door Garmin over de 1040 opgegeven waarden staat een verwijzing naar een voetnoot: "1 Uitgaande van continu 75.000 lux tijdens het rijden overdag"
>> Weet iemand of continu 75.000 lux realistisch is?
Dat krijg je op een gemiddelde dag wel bij elkaar.
De verlichtingssterkte door direct zonlicht in de ruimte (op zon-aarde afstand van de zon) is iets van 130.000 lux. Op het aardoppervlak is direct zonlicht iets van maximaal 100.000 lux (toevallig getal, niet per definitie) dus 75.000 lux zal in Nederland zo'n beetje 'gewoon' zonlicht zijn, maar beslist geen schaduw, want dat is al gauw minder dan een kwart daarvan, laat staan een bewolkte dag, dan is het al gauw nog veel minder.
Dus wat ze bedoelen is in janboerefluitjesnederlands dat de zon de hele tijd moet schijnen.

Het voordeel ervan is me wel evident. Kennelijk zitten de zonnecellen onder het display, dus het apparaat is er niet of nauwelijks groter door. De extra gebruikstijd kan dan alleen maar een voordeel zijn. Je zou zelfs kunnen overwegen de batterij daardoor wat kleiner te houden. Het is wel jammer dat het voordeel bij 42 van de 60 minuten blijft. Wat me niet duidelijk is, is of het apparaat oplaadt als het verder uit staat, want dan zou je de ontbrekende 18 minuten tijdens pauzes en voor en na het fietsen bij mooi weer wel kunnen opladen waardoor je in een zomervakantie helemaal zonder opladen zou kunnen. Dat is dan iets voor een volgende versie, die je dan uiteraard weer opnieuw moet kopen. Je moet als fabrikant natuurlijk niet meerdere innovaties tegelijk en volledig introduceren, dan gooi je je eigen ruiten in. ( :wink: :twisted: )