Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slaapzak voor koud weer - Forum Wereldfietser

slaapzak voor koud weer

Ha, ik ben toe aan een nieuwe slaapzak voor koud weer en niet te zwaar/groot. Wat raden jullie aan? of via welke verkopende partij? Fiets vakantie winkel?
mijn vorige is ruim 15 jaar oud, ik ben voor duurzaam
dank alvast voor de suggesties
eveline
Heb je een voorkeur voor dons of synthetisch?

Op dit forum is men vaak tevreden over donzen slaapzakken van Cumulus, een Pools bedrijf. Zij bieden uitstekende kwaliteit voor een goede prijs, met veel modellen en de mogelijkheid tot maatwerk. Als je op "cumulus wereldfietser" of "cumulus hiking-site" googelt, dan vind je eerdere topics met vergelijkbare vragen en gebruikerservaringen.

Succes met zoeken!
Western Mountainering.... 8)
Ik ben erg te spreken over mijn Yeti. Als het erg koud is wil een zijden lakenzak het isolerend vermogen nog wel iets verhogen, mocht je het toch snel koud hebben.
Zelf erg tevreden met Rab.

En ach, wat vind je 'koud weer'?
In 2004 hebben we twee aanritsbare donzen slaapzakken op maat laten maken bij Tatteljee. Sindsdien hebben we ze daar nog een keer of vier laten wassen. Door ook een binnenslaapzak te gebruiken, blijven ze lang schoon.
De dikste slaapzak, die bij koud weer bovenop ligt, is een paar keer bij het voeteneind bijgevuld.
Bij nachtvorst trekken we nog wat extra kleren aan, zodat we het niet koud krijgen.
We hopen dat deze slaapzakken nog jaren mee zullen gaan.
Wat vind jij koud? De een vindt 8°c al koud, de ander gaat winterkamperen met -10°c en heeft nergens last van.

Mijn advies: kijk naar de comfort temeratuur, doe daar een extra lakenzak in en doe thermogoed aan. Dan heb je in ieder geval 2 lagen extra. :idea:
Of voor extreme omstandigheden een Feathered Friends. Kost een hoop, heb je ook wat.
Overigens gebruik ik zelf voor de zomer een Cumulus Magic 125 (alweer 7 jaar oud) besteld bij de fabrikant uit Polen zelf (website) en voor de winter een Macpac slaapzak (alweer 15 jaar oud) plaatselijk gekocht in een buitensportzaak in Nieuw Zeeland.
Veel hangt af van of je kouwelijk bent of niet, of je veel of weinig aan wilt hebben, wat je budget is, wat je gewicht wensen zijn en hoe je matje onder de slaapzak is. Kortom veel variabelen die belangrijk zijn.
In Nederland is het handig om misschien zelf even langs te gaan bij een buitensportzaak om te kijken hoe en wat je wilt. De grote filialen van Bever of het filiaal van Zwerfkei hebben goede voorraad van verschillende modellen.
Ik heb al 30 jaar een Carl Denig semi mummie model. Gevuld met dons, ik meen tot -5. Het gaat wel eens in de was.
Een paar keer de bijgeleverde losse capuchon op gehad, andere hadden het dan koud. Ik draaide mij dan nog een keer warmpjes om.

Of het al eens bijgevuld mag worden? Interessante vraag.
Hier een slaapzak met comfort temp 7°C (ME Helium 250) voor in de zomer in Scandinavië. Als het kouder wordt doe ik inderdaad kleren erbij aan, en ik kan ook nog mijn donsjasje er overheen doen, dan kan ik zeker wel tot -5°C goed slapen. Voor vrouwen schijnen deze temperatuurwaardes overigens weer heel anders te kunnen zijn. Isolatiefactor matje schijnt ook veel uit te maken (ik gebruik zelf altijd een hele slechte van 5mm schuim zonder lucht) en ondergrond. Glimmend reddingsdeken onder het matje helpt ook.
Leest TS nog mee?