Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoge/grote/lichtgewicht trekkerstent - Forum Wereldfietser

Hoge/grote/lichtgewicht trekkerstent

Hallo,

Vorig jaar weer begonnen met fietsvakanties incl. kamperen.
Daarvoor alles weer nieuw aangeschaft.
Aangezien ik een fietskar gebruik zijn de mogelijkheden gezien packing iets ruimer.
Als tent had ik de MSR Hubba Hubba NX aangeschaft maar ben er nog niet van onder de indruk.
Met name de ruimte is geen probleem als je 1maal op je bedje ligt.
Maar er moeten wel eerst dingen gebeuren voordat je kunt gaan liggen.
De zij ingang is niet optimaal als je een xl luchtbed hebt want deze moet ik opgerold in de tent leggen voordat deze zichzelf opblaast. In opgeblazen vorm wordt je er druk mee deze in de tent te leggen.
De hoogte valt me ook tegen en in de morgen had ik wel het gevoel contact te hebben gemaakt met de tent met condensvorming tot gevolg op mijn slaapmat.
Nu ben ik wel een vent van 1.96 lang en een onrustige slaper dus zoek nog steeds naar de ultieme oplossing voor lichtgewicht met veel ruimte.
Nu kwam ik van de MSR de Habitude4 tegen.
De oppervlakte van 2.40 in het vierkant en de hoogte van 1.85 viel me gelijk op als ideaal.
Ik kan dus recht de tent inlopen en zowel recht als dwars gaan liggen.
Het nadeel is de extra stok en het iets hogere gewicht (5.5 kg) en pakvolume maar ik denk dat deze ruimte wel over is in mijn kar na mijn avonturen van vorig jaar.
Nu is een 4 persoons tent wel een beetje overdreven voor een kerel alleen dus ben ik gaan zoeken naar een tent die wel de 2.40 (of meer) lengte heeft in de binnentent maar iets minder is in de breedte want 2.40 mag voor mij iets minder in de breedte.
Wel is dit natuurlijk handig voor je spullen.
Ik zou de fietskar compleet in de tent kunnen parkeren en zelf ook nog ruimte hebben.
Wel zou ik de 1.85 hoogte aan willen houden.
Concreet zoek ik dus een lichtgewicht tent van 2.40 lang of meer met een vooringang, breedte van rond de 1.80 en hoogte van rond de 1.85.
Als er iemand een tent weet die aan mijn ideale wensen kan voldoen hoor ik het graag.

Groeten van Robert
MTB fietser schreef:
ma 21 mar, 2022 09:57

[...]

MSR Hubba Hubba NX

[...]

xl luchtbed

[...]

MSR de Habitude4 [...] gewicht (5.5 kg) en pakvolume

[...] ruimte wel over is in mijn kar [...]
Voor veel ruimte voor relatief weinig gewicht, kijk eens naar een tipi model tent. Veel verschillende te koop, ik zie vaak best lichte modellen voorbij komen met een hoop ruimte. Soms ook te combineren met verschillende binnententen.

Verder zou ik in m'n eentje nooit een tent van 5.5kilo willen. Lijkt me meer een gewicht aan tent voor een gezin met 4 kinderen op de fiets. Misschien eens leuk om te kijken in het Paklijst-topic voor inspiratie?

viewtopic.php?f=21&t=35033

Ben ook wel benieuwd wat er bij jou allemaal meegaat gezien dat XL-luchtbed, de overweging van een 5.5kg tent en de fietskar. Misschien wil je daar ook wel een paklijst plaatsen?
Ik heb geen advies voor een andere tent, wel mijn ervaringen met de MSR Hubba Hubba HP (de voorloper van de NX). Misschien heb je er wat aan.

Wat betreft de mat:
Ik ben ook 196 cm lang. Had een Exped Synmat UL 7 LW met de maten: 197 - 65 - 7.
Heb nu de M versie met de maten 183 - 52 - 7.
Voldoet mij goed. Ik slaap veelal in de "foetushouding", heb er geen last van dat de mat korter is dan mijn lichaam. Heb ook geen behoefte om wat aan het voeteneinde te leggen.
Heb geen spijt van deze keuze. Minder gewicht, minder pakvolume, meer ruimte in de tent, sneller op te belazen.
Als ik dan toch wat te wensen mag hebben: vanwege mijn slaaphouding had de mat wat breder mogen zijn.

Wat betreft condens.
Ik had last dat aan het voeteneind de slaapzak en slaapmat (die LW) 's ochtends nog wel eens vochtig wilden zijn. Buitentent en binnentent zitten aan hoofd- en voeteneind dicht op elkaar. En dan wordt er tijdens het slapen de binnentent wel eens tegen de buitentent geduwd.
Ik heb dat opgelost door de buitentent met een korte scheerlijn verder vanaf de binnentent te trekken, zowel aan voet- als aan hoofdeind. Zie hier.
knipselT.JPG
(hmmm, als ik op internet de NX bekijk lijkt het alsof de NX geen lusje heeft op die plek)
Ik zal idd eens een paklijst maken.
Vorig jaar zat ik met de Hubba Hubba rond de 25 kilo en mijn kar kan tot 40 kilo.
Heb nu ook een bagagedrager aangeschaft met 2x ortlieb classic tassen.
Mijn fiets is een Specialized Levo E-MTB en rij nu ongeveer op 35% om het gewicht te compenseren.
In de zomer kan ik hiermee rond de 80 km mee halen.
Aangezien ik een 2de accu meeneem is mijn actieradius gezekerd met wat reserve.
Een tent van 5.5 kilo is dus geen probleem t.o.v. de Hubba van 3.5.
Een tipi is idd een optie. Ik heb hem al vaker genoemd: Nigor Wicki up 4. Ook verkrijgbaar: halve binnentent. Helaas alleen los erbij te koop. Voordeel van halve binnentent is dat je veel voortent overhoudt.
Ik ben er blij mee: licht (3kg), staat snel, droogt snel, enkele, sterke stok, bijna stahoogte.
En de Nigor Great Auk 2?
Less is more. Ik fiets solo met 12-15 kg en dat bevalt me prima. Mijn solotenten zijn een Helsport Ringstind 2 Superlight (die is wel erg laag) voor koud weer en een MSR Zoic1 voor het zuiden. Allebei zijn ze inclusief footprint ongeveer 1,8 kg, en net wat ruimer dan de heel kleine eenpersoonstentjes. Ik gebruik geen elektrische fiets (ben nog maar 69), en omdat ik van klimmen/heuvels/bergen hou moet het gewicht beperkt blijven. Ik heb eerlijk gezegd geen enkele behoefte aan een trekkerstent met stahoogte.
Wim schreef:
ma 21 mar, 2022 16:20
Less is more. Ik fiets solo met 12-15 kg en dat bevalt me prima. Mijn solotenten zijn een Helsport Ringstind 2 Superlight (die is wel erg laag) voor koud weer en een MSR Zoic1 voor het zuiden. Allebei zijn ze inclusief footprint ongeveer 1,8 kg, en net wat ruimer dan de heel kleine eenpersoonstentjes. Ik gebruik geen elektrische fiets (ben nog maar 69), en omdat ik van klimmen/heuvels/bergen hou moet het gewicht beperkt blijven. Ik heb eerlijk gezegd geen enkele behoefte aan een trekkerstent met stahoogte.
Wim, de vraag was niet zozeer waar jij behoefte aan hebt.....
Nee maar het antwoord is bedoeld om iemand aan te sporen ook eens aan een alternatief te denken. En ik hou dat heel erg bij mezelf.
MTB fietser schreef:
ma 21 mar, 2022 14:22
Een tent van 5.5 kilo is dus geen probleem t.o.v. de Hubba van 3.5.
De Hubba Hubba zit toch beneden de 2 kilo?
Nou Wim gefeliciteerd dat je met je 69 geen electrische fiets nodig hebt.
Helaas heb ik dat wel vanwege artrose in mijn knie.
Aangezien fietsen mijn lust en leven is en een electrische fiets een uitkomst is kan ik ook iets meer luxe met een kar kan realiseren.
een grote/hoge tent is vanwege mijn knie geen overbodige luxe.
MTB fietser schreef:
ma 21 mar, 2022 14:22
Ik zal idd eens een paklijst maken.
Vorig jaar zat ik met de Hubba Hubba rond de 25 kilo en mijn kar kan tot 40 kilo.
Heb nu ook een bagagedrager aangeschaft met 2x ortlieb classic tassen.
Mijn fiets is een Specialized Levo E-MTB en rij nu ongeveer op 35% om het gewicht te compenseren.
In de zomer kan ik hiermee rond de 80 km mee halen.
Aangezien ik een 2de accu meeneem is mijn actieradius gezekerd met wat reserve.
Een tent van 5.5 kilo is dus geen probleem t.o.v. de Hubba van 3.5.
Kijk, lekker flexibel! Leuk :)

Prima basis ook zo'n Levo lijkt me, al hebben ze daar ook veel versies van ;)

'k Zou niet teveel richting het maximumgewicht van die kar gaan denken, hoe logisch dat ook lijkt met zoveel pakruimte en E-ondersteuning met extra batterij. Al die ruimte maakt het natuurlijk ook best verleidelijk om de gewichtscomponent volledig los te laten, maar uiteindelijk zal ook een E-bike met aanhanger toch ook beter rijden met minder massa en volume.

Met die extra accu en ook nog een lader die mee moet is het wel een uitdaging qua pakruimte, maar met kritisch naar je paklijst kijken zou het ook wel met achtertassen moeten lukken. Misschien nog wat aan je stuur, en/of ook nog in/op je frame. Dat geeft je dan wel de flexibiliteit om bijvoorbeeld voor een weekendje weg in de zomer de trailer thuis te laten.

Neemt niet weg dat ik nog steeds wel benieuwd ben wat er zoal allemaal meegaat bij je.
+1 Ook ik ben heel benieuwd wat er in die 25(!) kg zit. Gewoon uit interesse.
De e-bike trek de kar wel. Letterlijk in dit geval.

Een hoge tent: de enige optie die mij te binnen schiet is een tipi model tent. En die zijn er gelukkig onder de 5.5kg.
Ik ben 1,95 meter en niet licht gewicht, dus heb ik ook een dikke mat (Expled). Daardoor kom ik bij tenten weer snel met mijn grote voeten tegen het schuine doek van veel tenten (waaronder tipi's). Dat geeft vochtdoorslag van condens.

De oplossing was voor mij een Hilleberg Akto, omdat die stokjes heeft bij het hoofd en voeteneinde en die wanden juist naar buiten steken. Mijn opgeblazen slaapmat steek ik er zo in.
Ik heb ook aan een tipitent gedacht maar zie dat er een stok in het midden zit.
Is dit niet nadelig voor de lengte van de opblaasmat (exped xtra breed en lang).
Dan lijkt me juist een koepeltent makkelijker.
Ik zat ook te denken aan een Helinox cot max veldbed.
Scheelt wel 3x minder dan de exped in pakvolume maar heb zeker de 240 lengte wel nodig omdat deze iets hoger ligt.
En ik vind de helinox behoorlijk prijzig.
Wij hebben twee fietstenten, bij beide kun je rechtop staan. Helaas is degene die ons het best bevalt niet meer verkrijgbaar (terra nova laser space 2), de Vaude Chapel L XT is echter ook praktisch, licht en zeer snel op te zetten.
https://www.vaude.com/nl-NL/Uitrusting/ ... =145614510
Om te zien is ie helaas niet echt fraai.
Qua ruimte/gewicht verhouding is volgens mij de klassieke tunneltent het meest interessant.

https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... n/oriole-3
https://hilleberg.com/eng/tent/red-labe ... allo-3-gt/

Voordelen naar mijn mening:
- omdat dit "lengte slapers" zijn lig je niet met je gezicht onder een schuin lopend doek.
- De voortent is zeer ruim en dat is handig met slecht weer.
- Bij regen kan je toch vaak een flap open laten zodat je naar buiten kan kijken. Ik hoorde van eigenaars van de WikiUp4 dat het lastig is om iets open te zetten bij slecht weer.

Wel zijn er een aantal nadelen.
- Een tunneltent heeft vaak veel last van krimp en uitzetten van het doek waardoor deze nog wel eens slap wil gaan hangen.
- Verder is een tunneltent geen vrijstaande tent en zul je deze altijd vast moeten zetten.

Ik ben momenteel ook een beetje aan het rondkijken naar een nieuwe tent, op mijn shortlist staan de volgende tenten:
Nigor Oriole 3
Hilleberg Nallo 3 GT
WikiUp 4 (met halve binnentent)
Nordisk Oppland 3
Nou kunnen we natuurlijk wel nog meer allerlei tenten gaan opnoemen, terwijl TS vrij helder is in zijn vraagstelling :roll:

Hier een Nigor Laughing Owl. kamperen we met z'n vieren mee. Maar serieus, als ik in m'n eentje weg ging gooide ik hem ook in de kar. Lekker man. Meer ruimte voor het gewicht is onmogelijk. Kun je onderweg nog eens iemand uitnodigen voor een glas wijn en een goed gesprek.
MTB fietser schreef:
di 22 mar, 2022 09:32
Ik heb ook aan een tipitent gedacht maar zie dat er een stok in het midden zit.
Is dit niet nadelig voor de lengte van de opblaasmat (exped xtra breed en lang).
Wij kamperen inmiddels al aantal jaren met de tipi. Natuurlijk geeft een tunnel veel rechtere wanden, maar het opzetgemak en de hoogte in de punt zijn erg fijn. Een wickiup 4 geeft je best veel ruimte, wij slapen op een 2 persoons mat (193cm lang, 127cm breed) naast de stok.
Die Vaude chapel zou ook een optie kunnen zijn.
Is wel prijzig en niet meer te krijgen.
MP in de gaten houden.