Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Duurzame kilometerteller - Forum Wereldfietser

Duurzame kilometerteller

Ik zoek een duurzame kilometerteller voor op mijn fiets.

Ik had de laatste keer een draadloze kilometerteller van de Action gemonteerd, merk Walfort, voor zo'n 7 euro. Die beviel in eerste instantie prima vanwege zijn lekker grote display, maar ging al snel stuk. Geen idee wat er precies stuk ging, maar zodra de batterijen leeg waren en ik die vervangen had deed hij het niet meer.

Ik heb daarvoor al verschillende merken gehad, telkens met teleurstellende resultaten. De enige die jaren mee ging was mijn allereerste, maar ik ben het merk daarvan vergeten.

Wie kan mij een goede aanraden?
Ik heb een oude van CatEye.
Met wielmagneet en bedrade sensor op xx.xx mm afstand.
Onverwoestbaar.

Maar de afstand tussen sensor en magneet luistert nauw.
Daarom heb ik hem op een gegeven moment vervangen door eentje met satellietontvangst.
Een oude Garmin Edge 500.
Veel prettiger in het gebruik.

Vast nog wel op MP voor een schappelijke prijs te krijgen.

De Edge heeft veel meer functies dan snelheid en afstand.
Maar je bent niet verplicht om die te gebruiken.
Ik ken het probleem. Mijn M-Wave M16 doet het al bijna 5 jaar probleemloos. Zie hier het testverslag: viewtopic.php?f=8&t=29699
Hij kost bijna niks: 11,14 euro bij Rose Bikes. ( https://www.google.nl/search?q=m-wave+m ... 0&dpr=1.25 )
Ik gebruik meestal mijn Garmin voor de tochten en de M-wave eigenlijk alleen om de totaalstand bij te houden i.v.m. onderhoud.
goedkoop een Zone-7W, geen idee of die nog te koop is. draadloos en in de 10 jaar dat ik die gebruik pas 1 keer de batterijen vervangen.
Een stuk duurder maar minstens zo goed en met meer toeters en bellen de computers van O-synce en dan met name de macro-x, misschien dat https://shop.flevobike.nl/nl/o-synce-macro-x.html ze nog hebben, is ook al weer een ouder model.
Ik heb twee CatEyes, één van 15 jaar oud en de ander 7 jaar. Af en toe een batterij erin en van één heb ik de draad moeten solderen, omdat ie ergens achter was blijven hangen.
Een Sigma Pure1 met draad gaat hier nu ook al een aantal jaren mee.
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik ook voor een Sigma Pure 1 ga. Die is nog steeds te koop.
Iets duurder zijn de VDO series M3.x (zonder hoogtemeting) en M4.x (met hoogtemeting; op hellingen is het hellingpercentage tijdens het fietsen af te lezen, ook waar de gps het af laat weten of onbetrouwbaar is, zoals in tunnels, onder grote bomen en tussen hoge gebouwen) series van VDO. Heel compact en toch goed af te lezen. De bedrade exemplaren op onze fietsen gaan al jaren mee. Inmiddels is van de M4 alleen nog de draadloze versie te krijgen. Zie ook dit topic.

Alleen de oude MC2.0, die ik enkele jaren heb gehad, beviel me niet. Er zaten teveel knoppen op en het design was nogal lomp. Maar zelfs dat was een verademing na jaren aanmodderen met Cateye en Hema fietscomputers.
Same here: ook tienduizenden kilometers gereden met VDO (eerst 1.0, dan 2.0). Heel robuust materiaal en heel goed als je een datajunk bent: het scherm staat vol gegevens, goed voor minimaal knoppengebruik. Ik ben uiteindelijk toch terug voor draad gegaan omdat ik draadloos soms slechte ontvangst had. Momenteel een Sigma BC 14.16. Ook OK.
cateye enduro, ca. €22,-
Velotraumer schreef:
di 15 mar, 2022 16:16
Een Sigma Pure1 met draad gaat hier nu ook al een aantal jaren mee.
Ik koop al jaren Sigma., Op mijn fietsen zitten goedkope modelletjes met kabeltje.
Nooit problemen mee gehad. De Pure 1 werkt nu met een zendertje, als ik het goed begrijp. Dat is een extra ding dat stuk kan, batterij nodig heeft, misschien in de weg zit als je met tassen vooraan rijdt etc.

Wel even de handleiding checken. Het eerste computertje dat ik ooit kocht (1997, iets van Cateye) mocht niet aan "direct zonlicht" blootgesteld worden. Ik heb dat toen toch gedaan en het ding heeft jarenlang feilloos gewerkt, maar je weet maar nooit.
Ik heb dus - zie mijn eerder genoemde link - wel Sigma's gehad die spontaan dematerialiseerden en Cateyes die prematuur disfunctioneerden. Gelukkig bewijst dat niet dat alle modellen van die merken slecht zijn; alleen dat ze die paar modellen niet aan mij hadden moeten verkopen. :evil:
Tevreden over de bedrade Cateye Velo 7. Doet wat ie moet doen en geen onzin over bespaarde CO2 zoals bij de Velo 9. Als ze al een keer niet werken is het door vocht/zweet in de stuurhouder. Even poetsen en het probleem is voorbij.
Leon schreef:
di 15 mar, 2022 20:41
Ik heb dus - zie mijn eerder genoemde link - wel Sigma's gehad die spontaan dematerialiseerden en Cateyes die prematuur disfunctioneerden. Gelukkig bewijst dat niet dat alle modellen van die merken slecht zijn; alleen dat ze die paar modellen niet aan mij hadden moeten verkopen. :evil:
Heb je ze aan direct zonlicht blootgesteld? Dat was vast het probleem ... :shock:
ericplan schreef:
di 15 mar, 2022 21:02
en geen onzin over bespaarde CO2 zoals bij de Velo 9.
ja maar TS zoekt wel een duurzame teller. Dus dan kun je eigenlijk niet zonder CO2 functie natuurlijk :wink:


Jr noemt die functie tegenwoordig de scheet-o-2. Kijkt ie eerst hoeveel scheetjes hij onderweg gelaten heeft en dan pas hoever we reden.
Mijn zoon heeft van jongs af aan een Sigma gehad. Deed het altijd tot zijn fiets omviel en het scherm barstten, toen hield het op.
Nu heeft ie een Garmin Edge 130, ondanks dat die 1x/ week aan de lader moet wilde hij toch een computer met gps ontvangst.

Ik zelf reed jaren met Cateye, daarna een Sigma met hoogtemeter, dat wilde ik er graag op. Maar helaas hield die het maar kort vol. Onbekend waar die aan overleed. Daarna diverse gps devices. Echt een stuk kwetsbaarder en veel vaker aan de oplader.
Voor mij is een duurzame kilometerteller nog steeds de IKU Cyclotronic. Uitvinding in 1983, helaas niet meer op de markt, maar nog wel via via te scoren. Mijn dochter heeft er nog 1 op haar even oude Batavus racefiets :D
Zie ook nog een artikel hier over die kilometerteller: http://www.rijwiel.net/koot2n.htm
Uit de tijd van de Wondere Wereld van de geavanceerde micro-electronica :wink:

Mijn eersye fietscomputer was een Cateye. Het was de eerste die ik kon vinden waarvan de beschrijving op de verpakking beweerde dat hij waterproof was. De anderen waren alleen waterafstotend en dat soort geintjes. Eenmaal gekocht heeft hij de eerste nacht op de bodem van een emmer water doorgebracht. Goedgekeurd! Voor 89 gulden heb ik er veel plezier van gehad.
Met zo'n IKU Cyclotronic heb ik ook nog lang rondgereden, helaas is ie op een gegeven moment stuk gegaan.
sumatra.jpg
Had vroeger altijd een Cateye die jaren meegingen. Laatste keer overgegaan op Sigma die ik op twee fietsen kon gebruiken (met mogelijkheid van twee wielafmetingen) en draadloos.

Beviel slecht. Scherm snel vaag, batterijen die regelmatig vervangen moeten worden en het draadloze werkt niet altijd goed. Misschien door invloed magneet stuurtas of mobiel, maar soms een veel te lage snelheid, maar soms ook veel te hoog.

Nu weer terug naar de Cateye Velo 9. Idd wel met, zoals Ericplan aangaf de onzin instelling van bespaarde CO2. Deze bevalt goed en nu voor beide fietsen dezelfde gekocht. Ik gebruik deze ook voor de totaalkilometers en idd ook handig om het onderhoud te plannen. Voor het reizen heb ik de Garmin Etrex30.

Gr. Anno