Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zoektocht nieuwe voortassen - ortlieb - Forum Wereldfietser

Zoektocht nieuwe voortassen - ortlieb

Dag iedereen,
ik postte dit ook in de facebookgroep, maar blijf het gevoel hebben dat er sommige mensen maar op 1 van de 2 plaatsen actief is.

Zoektocht naar nieuwe voortassen.
Nu mijn Vaude voorzakken echt aan vervanging toe zijn, ben ik op zoek naar wat ervaringen binnen het ortliebgamma.

belangrijk voor mij :
- Ze moeten stevig zijn en tegen een stoot kunnen.
- waterdicht (uiteraard)
- handig in gebruik : makkelijk af en aan te haken
- hoeft niet persé binnenzakken te hebben
- liefst verstelbaar voor dikkere/dunnere buizen (de afstanden verplaatsen van de aanhaaksystemen is niet nodig)

Ik kom uit op:
- gravel pack : lichter dan sport rollers (1160 g) , QL 2.1 , materiaal PS21R (nylon fabric, PU coated) , 2 bevestigingen
- sport roller plus : iets zwaarder dan gravel pack (1440 g) , QL 2.1, materiaal PS36C (cordura) , 1 bevestiging
- sport roller free: 1150 g , 1 bevestiging , materiaal PD62 en PS60 (polyester fabric, PU coated), binnentas.
- sport roller classic: 1590 g , materiaal PD620 en PS490 ( polyester fabric PVC coated) , QL2.1

Heel vergelijkbaar - verschillende gewichten (voor mij niet heel erg belangrijk) - wel allemaal verschillende materialen.

Zijn er hier fietsers die ervaringen (pro / contra ) hebben voor specifieke materialen die hierboven beschreven staan? is Nylon echt even sterk als polyester ? zijn er zware cordurafans in de groep hier? andere ervaringen?

Zijn er mensen die gelijkaardige zoektocht deden en me de doorslaggevende argumenten pro of contra een specifiek model willen vertellen?

En dan nu: uitkijken naar de lente tussen de stormpjes door!

Warme groet,
Lise
Al eens overwogen om je bagage kritisch te bekijken op volume zodat je misschien zonder die voortassen op pad kunt? Juist het moment van aanschaf van die voortassen is best een mooi moment om dat budget misschien elders in te zetten. Misschien je slaapzak wel, je slaapmat, of bepaalde kleding wat compacter kan?

Als je niet op wereldreis gaat met allerlei verschillende klimaten en/of wekenlang zonder boodschappenmogelijkheid van de bewoonde wereld weg bent kun je prima met alleen een setje Ortlieb Back Rollers of iets soortgelijks onderweg. Tentje bovenop je bagagedrager en je hebt met die 2x20L van de Back Rollers bagageruimte genoeg voor een maandje weg.

En ik ben geen Facebooklid nee ;)
Jurr schreef:
ma 21 feb, 2022 13:52
Al eens overwogen om je bagage kritisch te bekijken op volume zodat je misschien zonder die voortassen op pad kunt? Juist het moment van aanschaf van die voortassen is best een mooi moment om dat budget misschien elders in te zetten. Misschien je slaapzak wel, je slaapmat, of bepaalde kleding wat compacter kan?

Als je niet op wereldreis gaat met allerlei verschillende klimaten en/of wekenlang zonder boodschappenmogelijkheid van de bewoonde wereld weg bent kun je prima met alleen een setje Ortlieb Back Rollers of iets soortgelijks onderweg. Tentje bovenop je bagagedrager en je hebt met die 2x20L van de Back Rollers bagageruimte genoeg voor een maandje weg.

En ik ben geen Facebooklid nee ;)

Dag!
Ik zou héél kritisch kunnen kijken. Bij ons kan het massa's compacter, maar dat is niet de opzet van onze vakanties :)
Merci voor je input!
Iedereen heeft iets aan 400 gram besparing, zeker als het aan je voorwiel hangt.
Ik heb altijd de Classic versies gehad. Die zijn onverslijtbaar maar lopen wel schade op door incidenten met stenen en scherpe punten. Of de andere stoffen gevoeliger zijn daarvoor weet ik niet.
Bij mij is de verstelbaarheid ook van pas gekomen want de tassen zijn een aantal fietsen lang meegegaan.
Wat niet van pas is gekomen zijn grotere haken. Ik heb altijd Tubus dragers gebruikt waar de ouderwetse kleinere haken op passen. Mijn eega heeft de nieuwe haken aan haar tassen. Die hebben het probleem dat je de inzetstukjes uiteindelijk geheid kwijtraakt. Dan kun je nieuwe kopen maar een tijd later zit je weer zonder en dan fiets je gewoon zonder inserts.

P.s. Ik heb net weer eens de wf-fb-groep doorgescrold en nadat ik al heel snel drie reclames had gezien vond ik het mooi geweest.
Leon schreef:
ma 21 feb, 2022 16:25
Ik heb altijd de Classic versies gehad. Die zijn onverslijtbaar maar lopen wel schade op door incidenten met stenen en scherpe punten. Of de andere stoffen gevoeliger zijn daarvoor weet ik niet.
De Plus-versies zijn ook niet onkwetsbaar (maar kunnen wel veel hebben (een flinke valpartij op asfalt leverde twee kleine gaatjes en wat krassen op)). Iets dunner dus waarschijnlijk ook wat gevoeliger. De twee andere hebben nog dunnere stoffen.
Lise schreef:
ma 21 feb, 2022 13:41
[...] 2 bevestigingen [...] 1 bevestiging [...] 1 bevestiging
Let wel op of je die dubbele bevestiging onderop ook nuttig in kunt zetten in jouw situatie. Met mijn voortassen gemonteerd op een Tubus achterdrager vond ik ze erg fijn, maar heb je bij jouw voordrager de mogelijkheid wel om de haken allebei ergens achter te haken?

Daarbij kun je die extra onderste tashaken ook gewoon los kopen. Na ze los besteld te hebben bij Ortlieb, hebben mijn standaard Front/Sport Roller ook een dubbele bevestiging onderop. Helpt wel bij slecht wegdek en eventuele vlucht-elementen offroad ;)
Ik sluit mij aan mij bij Jurr!

Juist het bijschaven van mijn paklijst is 6 maanden in een jaar mijn voorpret! Kijken wat er meegaat, of het lichter kan of wat er thuis kan blijven… pas dáárna ga ik op zoek naar geschikte tassen. Hoeven ook niet eens klassieke panniers te zijn.

Soms zijn goedbedoelde adviezen van anderen tenenkrommend, maar soms kan je er je voordeel mee doen.
Als ik zou mogen kiezen uit jouw rijtje: setje Gravelpacks (al dan niet gestript)
Niet in je rijtje, wel Ortlieb: front roller City.
Ach, misschien is het wel een gezin op 2 tandems met 4 kinderen en twee honden op de fiets onderweg? ;)
Ook met 4 tandems op pad, kan je naar je paklijst kijken :wink: :roll:
Edit: typo
Heb zowel Ortlieb als Vaudé in gebruik, beide in een classic roller versie. Nadeel van de Ortlieb vind ik de losse sluitriem. Die ben ik wel eens kwijt met inpakken en hij schiet wel eens los van de bevestiging op de tas (weet ik, eigen fout). Weet niet of dat allebei nog steeds zo is. Bij Vaudé zit de riem verwerkt in de zijkant van de tas.
Verder zou ik nu kiezen voor een lichtgekleurde versie. Veel eenvoudiger om iets terug te vinden wat je zoekt.
Aan jouw lijstje kun je de Sport-Roller City nog toevoegen.
Ik heb de afgeronde prijzen er ook bijgezet.

- gravel pack : 1160 g, QL 2.1, mat. PS21R (nylon fabric, PU coated) , QL 2.1, 2 bevestigingen, geen binnenvak. 135 euro
- sport roller plus : 1440 g, mat. PS36C (cordura), QL 2.1, 1 bevestiging, binnenvak, 130 of 140 euro, ligt aan kleur.
- sport roller free: 1550 g, mat. PD62 en PS60 (polyester fabric, PU coated), QL2.1, 1 bevestiging, binnenvak. 130 euro
- sport roller classic: 1590 g, mat. PD620 en PS490 (polyester fabric PVC coated) , QL2.1, 1 bevestiging, binnenvak. 120 euro
- sport roller city: 1210 g, mat. PD620, PS490 (polyester fabric PVC coated), 1 bevestiging, QL 1, geen binnenvak, 95 euro.

Je ziet dan dat de sport roller city de goedkoopste is, en maar 50 gram zwaarder dan een set gravel packs. Je mist dan misschien de 2e bevestiging, die kosten 14 euro voor 2 stuks.
De sport-roller city en gravelpack hebben allebei geen binnenvak, en ook geen lange riem waarmee je de tas als schoudertas kunt dragen, maar die kun je kwijt worden, die kan onderweg losraken en je kunt er ergens mee achter blijven hangen.
Witte Ortliebs zie ik wel eens wat verkleuren, er komen dan gele vlekken op. Of dat door het zonlicht onderweg of door hoe je ze thuis opbergt, weet ik niet.
Sport-roller Classic geniet de voorkeur , de Plus verkleurt sneller en is lastiger schoon te maken.
Nu 60.000 km. met de eerste set die nog prima is dus dat is voor de meeste fietsers "de eeuwigheid" . Wel drie sets van die vulstukjes versleten dus de Tubussen [Tubi ?] omkleed met brandstofslang , is tevens minder klapperig dus stiller.
Oh.... ik laat ze de hele reis op der fiets zitten en was ze eens per jaar.
Gezien het toegenomen gevaar op de weg zou ik nu gaan voor lichtgevende tassen ,dan maar wat creatiever bij 't wildkamperen.
Groeten Pier.
piviets schreef:
ma 21 feb, 2022 22:11
Gezien het toegenomen gevaar op de weg zou ik nu gaan voor lichtgevende tassen ,dan maar wat creatiever bij 't wildkamperen.
Ik heb zulke tassen. Gaan idd altijd de tent in want op de fiets zie je ze (bij koplamplicht) op honderden meters afstand.

Het geel "verbleekt" (alleen het fluoriserende gaat er af) overigens wel snel bij veelvuldig gebruik maar blijft wel goed zichtbaar. De reflectie blijft het uitstekend doen.
DaVinci schreef:
ma 21 feb, 2022 21:59

Witte Ortliebs zie ik wel eens wat verkleuren, er komen dan gele vlekken op. Of dat door het zonlicht onderweg of door hoe je ze thuis opbergt, weet ik niet.
Hangt ook af of je de oude hebt die wit blijven, of de nieuwe materiaalkeuze die vast beter is voor het milieu maar wel na verloop van tijd geel wordt.

Fedor schreef:
ma 21 feb, 2022 22:31

Ik heb zulke tassen. Gaan idd altijd de tent in want op de fiets zie je ze (bij koplamplicht) op honderden meters afstand.

Het geel "verbleekt" (alleen het fluoriserende gaat er af) overigens wel snel bij veelvuldig gebruik maar blijft wel goed zichtbaar. De reflectie blijft het uitstekend doen.
Is het op een foto te vatten hoe ze eruit zien na x(?) jaren/kilometers gebruik? 'k Ben wel benieuwd.
Stelde TS een vraag over de kleur van fietstassen?

On-topic:
Zelf heb ik de klassieke Ortieb-tassen. Geen idee welk type (destijds was er behalve kleur geen keus). Deze hebben heel wat te verduren gehad. Zo leggen we de fiets met fietstassen en al regelmatig op de weg. (Bij het ontbreken van een standaard, en vangrail, muur of boom.) Na 18 jaar zijn ze nog niet kapot. Alhoewel... Bij één tas wordt de onderkant een beetje poreus (no big deal).

Mijn tip is om het juiste materiaal te kiezen voor je gebruik. Ga je veel offroad fietsen, ben je nonchalant met materiaal en ben je wat langer onderweg, kies dan een degelijke variant die tegen heel wat stootjes kan. Ga je heel voorzichtig met spullen om en ben je een grammenjager, kies dan een lichtere variant.
Jurr schreef:
di 22 feb, 2022 08:10
Is het op een foto te vatten hoe ze eruit zien na x(?) jaren/kilometers gebruik? 'k Ben wel benieuwd.
Op zich blijft het best opvallend geel, maar zet ze naast een niet-gebruikte tas dan is het verschil duidelijk. Ook zie je kleurverschil in de rolsluiting. De nachtzichtbaarheid blijft wel volledig gehandhaafd.
aaa.JPG
willem.m schreef:
di 22 feb, 2022 08:27
Stelde TS een vraag over de kleur van fietstassen?

[…]
Misschien mijn schuld. Ik heb een tijdje zwarte Ortliebs gehad, maar man wat was dat onhandig om daar in een schemerige tent iets in terug te vinden. En omdat dit niet het eerste is waar je aan denkt als je tassen koopt noemde ik de kleur, met name van de binnenkant.
Wij hebben van Ortlieb al vele jaren classic front en back rollers, voor vakantiegebruik en voor doordeweeks. Die zijn echt heel degelijk, en ook repareerbaar (gaatjes en sluitingen). Wat mij betreft zijn ze wel wat zwaar, dus voor mijn solotochten buiten het koude seizoen heb ik een setje kleinere (33 liter) Altura tassen van 1050 gram per set. Voor mij is dat groot genoeg, samen met een stuurtas, de tent achterop de drager, en de brandstof in een houder op de onderbuis. Het nadeel van de Altura tassen is dat de bovenhaken niet verstelbaar zijn (maar dus ook lichter) en dat het Cordura materiaal wat meer slijt. Als ik met mijn vrouw ga hebben we iets meer bij ons, en gebruiken we de Backrollers (maar zonder de voortassen). Ik heb ook wel eens geprobeerd het te doen met alleen de backrollers, maar die 25 liter was voor mij toch net te klein voor alles langer dan een weekend in de zomer. Dus toen ik die Altura tassen zag was de beslissing snel gevallen.
ericplan schreef:
di 22 feb, 2022 12:04
willem.m schreef:
di 22 feb, 2022 08:27
Stelde TS een vraag over de kleur van fietstassen?

[…]
Misschien mijn schuld. Ik heb een tijdje zwarte Ortliebs gehad, maar man wat was dat onhandig om daar in een schemerige tent iets in terug te vinden. En omdat dit niet het eerste is waar je aan denkt als je tassen koopt noemde ik de kleur, met name van de binnenkant.
Dat is dan inderdaad wel relevant.
(Ik heb zelf gele tassen. Ik vind ze spuuglelijk, maar ik ik val zo wel op. Voor mij is uiterlijk zwaar ondergeschikt aan functionaliteit.)
De cordura / plus versie blijft niet uit zichzelf staan, omdat het doek flexibel is.

Een voordeel van dat flexibele doek is dat je weinig doek nodig hebt om hem dicht te rollen. Zo kan je eind van de middag makkelijk je boodschappen er in doen en ze in meer of mindere mate sluiten. Die malle band heb ik er trouwens nooit op gezet en sluit de tassen altijd door 2 of 3 x te rollen en dan de bovenste gespen in elkaar te klikken.

Een city versie kan je alleen dicht gespen in de zijkant te steken, waardoor ze ongeveer altijd dezelfde inhoud hebben. Ze zijn dus lichter, maar hebben ook minder volume.