Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb stuurtas vraagje - Forum Wereldfietser

Ortlieb stuurtas vraagje

Ik heb een nieuwe stuurtas gekocht, een Ortlieb Ultimate6 5L.

Nou staat er in de handleiding iets wat ik niet begrijp en ik hoop dat iemand dit kan verduidelijken...( zie foto's). Ik kan aan dat ding draaien maar snap niet wat de functie ervan is.
IMAG5224.jpg
IMAG5225.jpg
Het lijkt er op dat je daarmee de klep danwel de stuurtas kan afsluiten.
harriewbd schreef:
za 19 feb, 2022 23:30
Het lijkt er op dat je daarmee de klep danwel de stuurtas kan afsluiten.
Dat is niet het geval, dat gaat op en andere manier.
Er zitten magneetjes achter die draaischijfjes maar er gebeurt niets als je eraan draait. Ik hoop dat iemand dit zo'n tas heeft het snapt, anders ga ik maandag de winkel wel bellen om het uit te leggen.
Bedankt voor je reactie in ieder geval.
Ik heb geen flauw idee, zit ook op mijn tas
Gebruik hem al 7 jaar
Biba schreef:
za 19 feb, 2022 23:36
... anders ga ik maandag de winkel wel bellen om het uit te leggen. ...
💡
Je kunt ook contact opnemen met Ortlieb zelf:
info*at*ortlieb.com

Dan kunnen ze het gelijk toevoegen aan de FAQ op hun website, en help je zo ook andere mensen die niet snappen waar die (un)lock voor dient.
Is het dit?:

The lid closes like a hinged shoebox, securing with two magnets on the rider's side (as you look at it from the saddle). The instructions hinted that these could be locked by turning the mountings through 180 degrees. In reality, what this does is present an extra bit of 'lip' for the magnets to sit behind, requiring a bit more of a pull to get the lid open. This hardly constitutes a lock. However, in riding the lid stayed firmly closed at all times.

De "samenvatting" in het Nederlands: De handleiding suggereert vergrendelen maar het effect is dat je ietsje harder moet trekken om de tas open te krijgen.
Martin_123 schreef:
zo 20 feb, 2022 06:05
The instructions hinted...........

De "samenvatting" in het Nederlands: De handleiding suggereert vergrendelen maar het effect is dat je ietsje harder moet trekken om de tas open te krijgen.
Er is ongetwijfeld heel goed nagedacht door een heel team van ontwerpers.
Dat nadenken hebben ze gedaan naar aanleiding van vragen en opmerkingen van gebruikers.

Ik, als gebruiker van het vorige model, vind dat het tasje vaak lastig te openen is omdat die magneetjes veel te hard trekken.
Zou het zo kunnen zijn dat je met die lock knop de magneetjes meer of minder kunt laten verzinken in het plastic huisje waar ze in gemonteerd zijn?
Martin_123 schreef:
zo 20 feb, 2022 06:05

De "samenvatting" in het Nederlands: De handleiding suggereert vergrendelen maar het effect is dat je ietsje harder moet trekken om de tas open te krijgen.
Ik heb het even uitgetest....
Het lijkt er inderdaad op dat in de stand zoals op het rechter plaatje, met de uitsparing aan de bovenkant, de deksel iets zwaarder open gaat dan wanneer die uitsparing aan de onderkant zit. Dus dat zal het dan zijn. Maar het verschil valt nauwelijks op.

Blijft wel dat ze dit iets duidelijker in de handleiding hadden kunnen aangeven.

Bedankt voor het meedenken allemaal!☺
DSC_6387.JPG
Wie had kunnen denken :shock: dat Poppink er op zondag 20 februari 2022 om 11 uur 11 nog iets bij zou kunnen leren..... :idea:

Het 'oude' model :arrow: heeft óok zo'n lock.
Aan de ene kant een richeltje en aan de andere kant een glad verloop.
Beide stonden in een volstrekt willekeurige positie.

Ik heb ze in de positie 'unlock' gezet en denk er nu over om aan de binnenkant van het deksel een stukje duct tape te plakken.

Onthouden: voortaan gebruiksaanwijzing lezen.
Ik liet me ook vanmorgen even verleiden om te kijken, en verdraaid, ik kan me bij Poppink aansluiten: weer wat geleerd waar je het niet verwachtte.
Of ik er in de praktijk veel aan zal hebben is nog even de vraag, maar ik ga ermee experimenteren.
:shock: Bizar, fiets al jaaaaren met deze Ortlieb stuurtasjes en 't is me ook nog nooit opgevallen.... weer wat geleerd :) :(
Ik vind het een ideale vondst van Ortlieb en gebruik het al jaren. Ik heb nogal eens dat ik tijdens het fietsen iets uit de tas wil pakken, en dat dat gaat veel makkelijker als de rondjes op standje "easy" staan. Rij ik op hobbelig terrein, dan wil ik de rondjes nog wel eens op standje "hard" draaien om te voorkomen dat de klep openvliegt bij een flinke kuil of hobbel.
Grappig. Ook al jaren zo'n tas en nooit geweten.
toch weer wijzer geworden