Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke kunstvezel slaapzak? - Forum Wereldfietser

Welke kunstvezel slaapzak?

Vorig jaar hebben we een nieuwe tent gekocht en ook twee Therm A Rest NeoAir matjes. Maar de slaapzakken nog niet vervangen. Dit staat nu bovenaan op het lijstje.
Het moeten in elk geval kunstvezel slaapzakken worden, dus graag geen discussie kunstvezel vs dons.
Hebben jullie tips? Welke wel, welke niet? Ervaringen?
Het kampeerseizoen zal zo'n beetje zijn van mei t/m september, en daarbij gaan wij niet de Alpen in.
De lowland pulser zijn goed. Zij verkopen er 3.

+5/0/-5 graden
Ook ik ben met een schuin oog naar een synthetische slaapzak aan het kijken.
Ik hoor goede verhalen over Primaloft vulling.
Die van mij heb ik net weggedaan, na dik 30 jaar werd die niet meer gebruikt. Voor wat extra warmte in de slaapzak kan ik een zijden lakenzak warm aanbevelen (die neemt ook maar weinig ruimte in). Daarnaast zou ik toch ook vooral volume van de zak meenemen, je zal het ding toch mee moeten nemen op de fiets neem ik aan.
Ieder heeft wel een voorkeur voor een of ander merk.
Kies van dat merk de klassieker....

Heb al bijna 20 jaar de North Face Cat's Meow.

's morgens prop ik die gewoon in mijn achtertas (of rugzak als ik wandel).
(de compressiezak gebruik ik niet)
Ik twijfel ook erg tussen dons en andere vulling, heb discussie op deze site gelezen die wat uitliep dat spijkerbroeken ook niet goed was ivm milieu etc etc…kan het niet terug vinden helaas…
Maar nu enkele vragen, wie heeft er ervaringen met Gruezi bag slaapzakken? Minder dons, met wol….

Nog een vraag, die cumulus slaapzakken hebben “diervriendelijk” dons, maar die binnenkant van de slaapzak lijkt mij voor geen meter liggen, plakt die stof niet?

Lowland ook naar gekeken, kan ook optie zijn.

Matje ben ik bijna over uit want ga wellicht toch voor lichtgewicht opblaasbaar matje zoals nemo flyer of Thermare ProLite apex.
Vind de luchtmatjes niet echt lekker liggen ( getest bij de bever )
Alhoewel de nemo tensor dan wel lekker ligt en stil matje!!!!!

Ik hoor het graag.

Gr ej
ej groningen schreef:
zo 12 jun, 2022 15:35
Nog een vraag, die cumulus slaapzakken hebben “diervriendelijk” dons, maar die binnenkant van de slaapzak lijkt mij voor geen meter liggen, plakt die stof niet?
Correctie, Cumulus beweert dat ze diervriendelijke dons gebruiken. De kans dat ze kunnen garanderen dat ze effectief geen dons gebruiken van levende pluk acht ik niet zo groot. En ook dons van dode ganzen is dan vaak van ganzen die daarvoor geen fijn leven hebben gehad.

Het enige echt diervriendelijke dons is dat afkomstig uit de nesten van wilde eidereenden. Maar zo'n slaapzak laten maken (die worden denk ik niet verkocht) zal een kostenplaatje van een paar duizend euro hebben.

Een eerdere discussie over 'diervriendelijke dons' vind je hier: viewtopic.php?t=18573

Renaat
ej groningen schreef:
zo 12 jun, 2022 15:35
... die binnenkant van de slaapzak lijkt mij voor geen meter liggen, plakt die stof niet? ...
Waar baseer je je aanname op?

Anyway, juist bij een donzen slaapzak kan het raadzaam zijn een lakenzak te gebruiken. Dan hoef je de slaapzak namelijk niet te wassen, gaat de kwaliteit van de slaapzak dus niet zo snel achteruit, en dat scheelt weer in de portemonnee. (Ik heb mijn drie donzen slaapzakken nog nooit gewassen.) Een lakenzak kan je ook gebruiken als het warm is, zonder de slaapzak of de slaapzak er los overheen. Als je een lakenzak gebruikt, maakt het voor geen meter uit of die stof plakt.
Thanx Renaat, ja die discussie bedoelde ik idd ….ik en mijn vriendin wilden nooit een donzen dekbed vanwege het dierenleed, nu zoveel jaar later hoopte ik dat het beter was geworden met het gedeelte dierenleed…maar nog veel vraagtekens zo te lezen, zelfs met keurmerk. Met wol kan ook van alles mis zijn ( te vroeg geschoren ) maar wellicht wel iets vriendelijker als dons, vandaar dat de Gruezi bag een optie kan zijn, er is ook een slaapzak zonder dons als ik het goed bekeken heb.

Willem, ik baseer het puur op de foto’s van de site van cumulus, de stoffen van de binnenkant zien er zo glimmend uit waarvan ik dan denk, ligt dat wel lekker? Aangezien het niet van te voren uit te proberen is de vraag op het forum. Lakenzak optie had ik idd al gelezen, heb er nog wel 1 liggen toen we naar de tropen gingen toen we nog geen kinderen hadden.

Twijfel de twijfel wat aan te schaffen ….tweede hands donzen slaapzak is een goede optie maar nog geen geluk qua aanbod op dit forum om marktplaats…dus ik zoek nog ff verder…

Tussen al het zoeken en nadenken gister mooie rit Drenthe gemaakt 75 km en vandaag retourtje Zuidlaren..
Want daar gaat het tenslotte om hè, lekker op de fiets!

Gr ej
Ik zou kiezen voor katoenen lakenzak.

Katoen neemt vocht op, zijde niet.

Mario
Toen ik hier naar heb gekeken kwam ik bij Mountain Hardwear synthetische slaapzakken uit als degene als een van de beste in de factor prijs/gewicht/isolatie, ze maken ook waterdichte slaapzakken.
Zelf heb ik deze niet, uiteindelijk toch gekozen voor een donzen slaapzak.

Nadeel van een katoenen lakenzak lijkt me dat het gewichtsvoordeel weer teniet doet.
Elke slaapzak kan een paar graden meer bescherming bieden tegen de kou als je je gouden dekbed bij je hebt.

Gouden dekbed = reddingsdeken, de perfecte metgezel tegen koude nachten.
Dank voor de tips! Ik ga dat even bekijken, tevens druk op zoek op marktplaats maar nog geen geluk….

Gr ej
ej groningen schreef:
zo 12 jun, 2022 15:35
Ik twijfel ook erg tussen dons en andere vulling, heb discussie op deze site gelezen die wat uitliep dat spijkerbroeken ook niet goed was ivm milieu etc etc…kan het niet terug vinden helaas…
Maar nu enkele vragen, wie heeft er ervaringen met Gruezi bag slaapzakken? Minder dons, met wol….

Nog een vraag, die cumulus slaapzakken hebben “diervriendelijk” dons, maar die binnenkant van de slaapzak lijkt mij voor geen meter liggen, plakt die stof niet?

Lowland ook naar gekeken, kan ook optie zijn.

Matje ben ik bijna over uit want ga wellicht toch voor lichtgewicht opblaasbaar matje zoals nemo flyer of Thermare ProLite apex.
Vind de luchtmatjes niet echt lekker liggen ( getest bij de bever )
Alhoewel de nemo tensor dan wel lekker ligt en stil matje!!!!!
Een batterij aan vragen, die alle helaas niets met de vraag van TS te maken hebben.
Een soort van meervoudige topic-kaping poging :)

Waarom niet zelf een Topic openen, of zelfs meerdere?


Ter herinnering:
DaVinci schreef:
za 19 feb, 2022 08:10
Het moeten in elk geval kunstvezel slaapzakken worden, dus graag geen discussie kunstvezel vs dons.
Hebben jullie tips? Welke wel, welke niet? Ervaringen?
Revanho schreef:
zo 12 jun, 2022 16:46
ej groningen schreef:
zo 12 jun, 2022 15:35
Nog een vraag, die cumulus slaapzakken hebben “diervriendelijk” dons, maar die binnenkant van de slaapzak lijkt mij voor geen meter liggen, plakt die stof niet?
Correctie, Cumulus beweert dat ze diervriendelijke dons gebruiken. De kans dat ze kunnen garanderen dat ze effectief geen dons gebruiken van levende pluk acht ik niet zo groot. En ook dons van dode ganzen is dan vaak van ganzen die daarvoor geen fijn leven hebben gehad.

Het enige echt diervriendelijke dons is dat afkomstig uit de nesten van wilde eidereenden. Maar zo'n slaapzak laten maken (die worden denk ik niet verkocht) zal een kostenplaatje van een paar duizend euro hebben.

Een eerdere discussie over 'diervriendelijke dons' vind je hier: viewtopic.php?t=18573
Een voorbeeld van topic-kaping,
in dit geval een soort van afgeleide topic-kaping:
iemand anders begint er mee, en een tweede gaat er gretig op in!

Maar wellicht dat je niet duidelijk was wie TS is. En hoe het duideljk afgebakende onderrwerp luidt....?

Ter herinnering:
DaVinci schreef:
za 19 feb, 2022 08:10
Dit staat nu bovenaan op het lijstje.
Het moeten in elk geval kunstvezel slaapzakken worden, dus graag geen discussie kunstvezel vs dons.
Hallo Mike,

Ik snap niet wat je bedoeld met, of ik weet wie TS is.

Ik lees al langer dan een jaar mee met dit forum vanwege mijn zoektocht naar een fiets, hierin ben ik geslaagd.
Tijdens het rondneuzen op dit forum kwam ik vaak de volgende situatie tegen: er werd een nieuw topic gestart met een vraag waarin het antwoord regelmatig was dat men de zoekfunctie kon gebruiken omdat er al meerdere topics over geschreven waren. In deze antwoorden werd dan vaak een link met bijpassende topic vermeld.

Nu heb ik dit ook gedaan, zoekfunctie gebruikt en wilde het zo recent mogelijke topic gebruiken voor mijn vraag, dit om bovenstaande juist te voorkomen.

Ik ben niet bekend met het fenomeen topic kaping, maar het klinkt negatief….iets wat absoluut niet mijn intentie geweest is. Ik wilde juist vervuiling voorkomen door nieuwe topics te openen die al bestaan.

Vr Gr ej
ej groningen schreef:
wo 15 jun, 2022 18:00
Ik snap niet wat je bedoeld met, of ik weet wie TS is.
Sorry voor de onduidelijkheid.
TS staat voor: TopicStarter

Dus degene die als eerste poster, een vraag stelt/onderwerp opent.

ej groningen schreef:
wo 15 jun, 2022 18:00
Ik ben niet bekend met het fenomeen topic kaping, maar het klinkt negatief….iets wat absoluut niet mijn intentie geweest is. Ik wilde juist vervuiling voorkomen door nieuwe topics te openen die al bestaan.
Topic kaping wordt inderdaad als negatief beschouwd.
Maar in jouw geval, kenneiijk juist met de beste bedoelingen gedaan!

Volstrekt nieuwe onderwepen introduceren, binnen een heel ander onderwerp, wordt door de meeste mensen juist als "vervuiling" beschouwd.

Ga zelf maar na, topic: "Welke kunstvezel slaapzak?"
Wellicht precies de vraag die iemand anders ook heeft.
Maar het Topic openend, blijkt het alleen nog maar om matjes! en dons! te gaan.....

Tip: schroom niet, zelf topics te starten.
En eerst checken, via de zoekfunctie, kan inderdaad nooit kwaad.