Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin Edge 530 vs Garmin GPSMAP 66 - Forum Wereldfietser

Garmin Edge 530 vs Garmin GPSMAP 66

De Garmin 530, omdat die redelijk snel is tov een Etrex. Geen touchscreen heeft zoals een 830 of een smartphone.

Gaat de gps map 66 met een zelfde schermgrootte van toegevoegde waarde zijn? Bijvoorbeeld omdat mogelijk de gps ontvangst beter is en er AA in kan?
De 66 robuuster is?
Ik mis een beetje de vraag, maar ik geloof dat je de 530 overweegt te kopen of een 66?
De edge is gericht op sportgebruik en heeft daarom veel toeters en bellen gericht op racefietsen, trainingsschema's en dergelijke. De gebruikersdatabase is groot, maar is niet 1 op 1 met toerfiets gebruik.

Ik heb zelf heel lang met de garmin oregon serie gefietst tot grote tevredenheid. De AA batterijen zijn in die zin fijn dat je ze mid-tocht kan vervangen. Maar liever heb je een toestel dat gewoon een dag mee kan en dat je die dan 's avonds oplaadt.

Tegenwoordig rij ik zelf vooral met de hammerhead karoo 2. Voor pure navigatie het beste toestel in mijn ogen. Heeft een heel mooi groot scherm, reageert heel snel. Het werkt eigenlijk net zo goed als een smartphone (in tegenstelling tot de oregon serie)

Maar goed je zal wat meer je wensen en twijfels moeten toelichten voor wat gerichter advies. Begin maar met waarom je op de twee toestellen bent uitgekomen die in je vraag staan :)
Het antwoord op je vraag is afhankelijk van je gebruiksdoel. Vermoedelijk zijn er maar weinig mensen die zowel ervaring hebben met de Edge 530 en de GPSMap, dus het wordt waarschijnlijk een schot in het donker.
Een van deze 2 toestel omdat beide knopbediening heeft. Voor zo mijn ervaring met mijn handschoenen werkt een touchscreen niet.
Duidelijk. Ieder zijn eigen manier van gebruiken van producten, maar in de praktijk stel ik zelf de computer in bij aanvang en daarna hoef ik er niet meer aan te zitten. Dus voor mij is de hele overweging touchscreen vs button niet heel belangrijk.
De hammerhead karoo 2 heeft overigens ook knoppen naast het scherm, die gebruik ik soms voor in en uit zoomen, al gaat dat ook met aanraking (knijpen).

Omdat je het niet over sportfuncties hebt denk ik dat de 66 van die twee beter bij je aansluit. Maar ga vooral eerst ergens de toestellen in het echt met elkaar vergelijken voordat je er een koopt.
Neem een Garmin Edge 1030 plus, groot scherm, stelt zelf de verlichting bij, veel geheugen, erg snel, reageert bijna niet op regen, praat met je telefoon dus tracks laden onderweg en gaat 3 a 4 dagen mee op zn accu en koop een paar handschoenen die geschikt zijn om een scherm te bedienen.

kleine knopjes indrukken met handschoenen is ook niks
DeFiets schreef:
vr 18 feb, 2022 20:38
Een van deze 2 toestel omdat beide knopbediening heeft.
Die knopbediening is zowat het enige dat deze twee toestellen gemeen hebben.

Garmin Edge 530:

Dit toestel komt uit de reeks fietscomputers van Garmin. In eerste instantie waren die bedoeld om gegevens van ritten op te nemen, snelheid, tijd, rondetijden, topsnelheid en dergelijke. Je kan die fietscomputers dan ook koppelen met een hoop sensoren: snelheid, cadans, hartslagmeter en powermeter. De Edge-serie heeft goede integratie met online score-borden zoals Strava en dergelijke.

Qua navigatie is de Edge 530 beperkt tot kiezen en volgen van een route ("koers" volgens de Edge). Je kan het toestel niet naar een adres laten rijden. Waypoints worden slechts heel beperkt ondersteund.

Je kan wel een punt op de kaart aanduiden om daarnaar een koers te laten bereken maar scrollen en zoomen op de kaart is heel onhandig. Het is gemakkelijker om extern een route aan te maken en die op het toestel te zetten.

Communicatie met de Edge gebeurt via de Garmin Connect smartphone app.

GPSMap 66:

Dit toestel is de top of the line van de outdoor gps'en van Garmin waartoe ook de eTrex-serie behoord. De bedoeling is dat deze een topografische kaart kan vervangen. Het toestel is bedoeld voor zelfstandig gebruik: de gps zou moeten volstaan om overal je weg te vinden, of er nu een weg is of niet.

Deze toestellen hebben dus goede ondersteuning voor waypoints, lange batterijduur en vervangbare batterijen. Qua navigatie kan het toestel zelfstandig routes maken en beheren.

Gaandeweg zijn die toestellen uitgebreid met extra functionaliteit zoals Geocaching, zon- en maansopkomst, Wikiloc trails, satelietbeelden en andere toeters en bellen. De GPSMap66 kan je zelfs het weer voorspellen.

Communicatie met de GPSMap kan via Basecamp (USB) of draadloos met de Garmin Explore smartphone app (geen ervaring).

Wat kiezen?

Tegenwoordig is het voor extra functionaliteit veel handiger om de smartphone te raadplegen. In de praktijk gebruik ik een gps alleen om een lijntje te volgen, dan volstaat een Edge 530 die toch een pak goedkoper is dan de GPSMap.
Is fietsvakantie inderdaad niet meer dan een lijntje volgen? Afgelopen zomer deed ik het op die manier met een oudere smartphone. Makkelijk kunnen zoomen is essentieel en werkt niet makkelijk met een touchscreen.
Op de Edge lijkt dat kwestie van 1 knop indrukken? En lees ook dat de 66 qua knopbediening toegankelijker is.

Pak minder geld, goed idee. Maar als het functioneren in de weg zit en het met een 530 net niet is. Dan spaar ik liever door.

Toestel huren bij gps.nl (zitten H’sum, is fietskar vanaf Utrecht) wordt het voor komende vakantie.
Als je inderdaad alleen het lijntje wil volgen, kan dat goed. Maar als je meer wilt, garandeer ik je dat je met een gehuurd toestel voor alleen de vakantie geen lol gaat hebben. Een Garmin heeft een steile leercurve, en de eerste tijd is het maar goed dat ie nogal wat kan hebben…
Zoomen bij de Edge is: lang op de knop rechts boven duwen tot er een "+" en "-" op het scherm verschijnt. Dan kan je met de "+" en "-" knoppen links onder in- en uitzoomen. Zoals willem.m en ik al beschreven werken de knoppen van de Edge 530 niet zo goed met de rubberen beschermhoes er rond. Als je denkt, dat klinkt tamelijk omslachtig en niet zo handig, dan heb je goed gedacht, en dan raak je misschien wel het fundamentele verschil tussen beide toestellen aan:

Een Edge is gemaakt om naar te kijken (waardes aflezen + navigatie), zo'n GPSMap om in de hand te hebben en te bedienen.

Op de fiets vind ik het niet nodig om aan de Edge te prutsen, en de AutoZoom functie werkt goed. Maar het kan zijn dat jij andere noden hebt.

Ik heb op mijn vorige eTrex (ook met drukknoppen) wel eens gebruik gemaakt van de routeplan functie adhv een adres maar na een half uur door het alfabet lopen met drukknoppen besef je toch dat zoiets op een smartphone veel rapper kan.
Ik gebruik zelf al enkele jaren GPSmap 64st met volle tevredenheid. Het toestel is robuust en kan tegen het stootje. Persoonlijk vind ik knoppenbediening bij mijn activiteiten (toerfietsen en wandelen) veel handiger dan een touchscreen. Ben een paar weken bezig met een EDGE 830 (van mijn fietsvriend) om met deze te leren werken maar helaas moet ik concluderen dat een touchscreen gps niet mijn ding is. Tijdens het fietsen is het bedienen van een (klein) touchscreen veel lastiger dan knoppenbediening.
gps.jpg
De gspmap series zijn robuuste outdoor toestellen. De knoppenbediening vind ik bij slechte weersomstandigheden erg handig. Met handschoenen aan kan je ze makkelijk bedienen.

Na de gpsmap 66s is er recent ook een 66sr bijgekomen. Dit toestel zou nog preciezer zijn, en een betere ontvangst hebben, en het werkt op een ingebouwde batterij, dus geen AA batterijen. Of dat laatste een voordeel is, weet ik niet.

Ik ben wel benieuwd hoe deze toestellen samenwerken met de garmin Explore App of website. Ik vind er weinig informatie over en meen ergens gelezen te hebben dat je in de appversie geen gpx files kan importeren die in een ander applicatie gemaakt zijn.

Zelf heb ik een gpsmap 64s, die niet met deze app samenwerkt, en waar ik verder tevreden mee ben. Ik importeer gpx files rechtstreeks op het toestel vanaf mijn computer of iphone (onderweg).
+1 voor de knoppen van de GPSMap. Ook met handschoenen
+1 voor de leercurve van de Garmin. De man (kan geen vrouw zijn, die zijn slimmer) die bij Garmin de gebruikersinterfaces bedenkt verdient opsluiting.
nicolevelo schreef:
ma 21 feb, 2022 09:34

Zelf heb ik een gpsmap 64s, die niet met deze app samenwerkt, en waar ik verder tevreden mee ben. Ik importeer gpx files rechtstreeks op het toestel vanaf mijn computer of iphone (onderweg).
Volgens garmin kan de 64s wel synchroniseren met de explore app.

https://www.garmin.com/nl-BE/p/614327#overview
Zie vooral de compatible devices.
Ondersteuning hiervoor werd in een relatief recente firmware update toegevoegd.

Zelf nog niet getest moet ik toegeven.
Bedankt voor de tip!
Ik heb net de Garmin Explore App gedownload en de recentste firmware voor de GPSmap 64 geïnstalleerd en inderdaad, het is mogelijk beide te synchroniseren via bluetooth. Je kan hiermee bvb gpx tracks naar de gps sturen. Misschien iets voor een nieuw draadje.

PS op het eerste gezicht gaat de man (?) van Garmin hiermee niet gevrijwaard worden van opsluiting :lol: .
Ben/ was (de Etrex 30 ligt nog in de lade) al jaren Garmin gebruiker en de interface moet bewust zo ontoegankelijk mogelijk gemaakt zijn. Anders had Garmin dit het afgelopen decennium dit wel veranderd. De logica ontgaat mij, dat wel.

Afgelopen weekend voor het eerst een iPhone op het stuur gehad, althans een recent model. Beeldscherm is ideaal, accu hield het veel langer vol dan gedacht.
Snel route maken met de Topo gps app blijf ik ideaal vinden, knooppunten ‘laag’ aan, knooppunten aan klikken en route is klaar.
Maar hè, even zoomen is er niet bij met handschoenen aan. En dat is gewoon te irritant. Eens kijken of bestaande handschoenen touchscreen compatibel gemaakt kunnen worden met geleidende draad.
De zomervakantie is nog een paar maanden dus kan nog experimenteren.
Een gps 66 is ‘zo’ aangeschaft.
Het is een 66 geworden. Nauwelijks tot niet verkrijgbaar maar Marktplaats bood uitkomst. Een zo goed als nieuwe 66 gekocht. Met een keur aan accessoires.

Extreem groot apparaat maar wat een plezier op de fiets. Op naar 2 weken fietsvakantie in 🇩🇰.
Ik ben benieuwd naar het batterij gebruik van de 66, dus als je het wil laten weten graag.

Ik heb een Oregon 700 en die haalt net een dag, soms ook niet. Het kan wel langer, maar dan moet het scherm steeds uit en dat is lastig.
Ik heb een GPSMap 60 uit 2007 vervangen door een Edge 830 uit 2020.
Voordelen:
- veel sneller (nogal wiedes)
- veel meer moderne functies zoals bluetooth (ook nogal wiedes) voor uitwisselen tracks/routes.
- geen gedoe meer met AA batterijen, gewoon snel USB oplaadbaar
- laag stroomgebruik, 2 dagen navigeren op de interne accu.
- veel compacter en lichter
Nadelen:
- sommige sportfuncties zitten in de weg. het ding is gericht op wielrennen. gpsmap kan je ook makkelijk voor wandelen of zelfs autonavigatie gebruiken.
- knoppen van de gpsmap vind ik net wat fijner dan touchscreen van de edge 830.
Edge830 heb ik ook al gebruikt om te wandelen en meer uit nieuwsgierigheid. Wel met een aangepaste kaart (OSM) en een aangemaakte activiteit ´Wandelen´ aangemaakt. Om te fietsen gebruik ik de OFM-map.