Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin Edge 530 vs Garmin GPSMAP 66 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Garmin Edge 530 vs Garmin GPSMAP 66

Frank schreef:
di 05 jul, 2022 08:59
Ik ben benieuwd naar het batterij gebruik van de 66, dus als je het wil laten weten graag.

Ik heb een Oregon 700 en die haalt net een dag, soms ook niet. Het kan wel langer, maar dan moet het scherm steeds uit en dat is lastig.
Laat ik weten. Ben zelf ook heel benieuwd. Ik zet in ieder geval bluetooth en wifi uit.
SchermVerlichting op NV, dan is het verbruik een dag, circa 6 uur, met Eneloop
Schermverlichting op 0, dan is het 13 uur, met alkaline.
Bij beide Bluetooth en WiFi uit. ANT+ aan en verbonden met hf band.

Ik ga voor een accupack zodat die gevoed kan worden vanuit de naafdynamo via een cycle2charge. Dat lijkt mij het praktischste en meest duurzame. Na 3 dagen was ik door de 6 Eneloops heen en stapte over op Alkaline (ik had hier vooraf niet verder over nagedacht)
DeFiets schreef:
za 23 jul, 2022 11:29
Ik ga voor een accupack zodat die gevoed kan worden vanuit de naafdynamo via een cycle2charge. Dat lijkt mij het praktischste en meest duurzame. Na 3 dagen was ik door de 6 Eneloops heen en stapte over op Alkaline (ik had hier vooraf niet verder over nagedacht)
Ik had zelf vroeger een compacte AA lader mee. Ik meen dat de GPSMap 66 ook via USB opgeladen kan worden, zij het heel langzaam.
AA worden niet opgeladen in de 66. Dat had ik vooraf aan de reis al getest.
Accupack wordt wel opgeladen in de 66. Het hoe is mij onbekend.

We hebben een aantal keren off-grid gekampeerd, dan is een oplader dus geen optie.
Voor het opladen van de smartphone ga ik mij verdiepen in een zonnecel/len.

Al doende leer ik, en ervoer het voordeel van een gps waar losse AAs in kunnen.
Ja, off-grid is USB-oplaadbaar het handigst. Via een powerbank, indirect of direct met zonnecellen of naafdynamo.

Er bestaan trouwens ook AA opladers die op 5V USB werken, maar mij lijkt dat niet handig.
bast1aan schreef:
za 23 jul, 2022 15:20
Er bestaan trouwens ook AA opladers die op 5V USB werken, maar mij lijkt dat niet handig.
Tegen de tijd dat je dan je AA batterijen hebt opgeladen is er een dag om.
_Peter_ schreef:
za 23 jul, 2022 15:46
bast1aan schreef:
za 23 jul, 2022 15:20
Er bestaan trouwens ook AA opladers die op 5V USB werken, maar mij lijkt dat niet handig.
Tegen de tijd dat je dan je AA batterijen hebt opgeladen is er een dag om.
Bij mij lukt het meestal wel in een avond plus een nacht. Voordeel van zo'n traag 5V USB-ladertje is het lage gewicht en dat het in een powerbank (of een bufferaccu die door de naafdynamo gevuld wordt) geplugd kan worden. Ook handig op een camping waar je liever geen spullen in het washok achterlaat.
Allemaal redenen dat ik vooral nadelen ervaar van AA batterijen. Mijn Edge met ingebouwde li-ion is in een uurtje met USB op te laden, en dan is er 2 dagen mee te navigeren. Minder gedoe en minder spullen nodig. In nood alkaline batterijen kunnen kopen klinkt leuk maar dan kan je bijna altijd ook wel een stopcontact vinden om je garmin of powerbank op te laden, scheelt ook nog geld en afval.
DeFiets schreef:
za 23 jul, 2022 13:40
AA worden niet opgeladen in de 66. Dat had ik vooraf aan de reis al getest.
Accupack wordt wel opgeladen in de 66. Het hoe is mij onbekend.
Om de GPS de batterijen op te laten laden moet er een knopje in het batterijcompartiment van de GPS ingedrukt worden, zie bij de pijl op de foto. Het accupack heeft een omhulsel dat dit knopje automatisch indrukt, gewone AA-batterijen doen dit niet. Dit is denk ik gedaan om te voorkomen dat niet oplaadbare batterijen onder stroom komen te staan als je de GPS aan je PC aansluit, daar kunnen ze waarschijnlijk niet tegen. Dit is bij de Oregon 600 & 700 en de GPSMAP 64, 65 & 66.

Je kunt oplaadbare NiMH batterijen wel laden op die manier, door een op maat geknipt stukje dun plastic (bijv. een bankpasje oid) onder de batterijen te leggen (ook op de foto te zien). Voor geval van nood heb ik dit bij me, maar normaal gesproken laad ik de batterijen op met een USB-lader aan een powerbank of USB-adapter.
IMG_3355_new.png
Dat is een goede tip. Bedankt.
Nog een vraag, waarom moet je dan ook nog instellen welke batterijen je gebruikt?
24741CC4-27B4-4465-AC1D-AAF856ED7F71.jpeg
Als je het accupack gebruikt, of deze hack, dan hoef je het type batterij niet in te stellen. Die optie is dan niet aanwezig in het instellingen menu, tenminste bij mijn Oregon 700.

Volgens de GPS-wijzer:

Alkaline: deze instelling gebruik je als je niet oplaadbare alkaline batterijen gebruikt. We adviseren je dit soort batterijen niet te gebruiken, omdat de levensduur beperkt is. Je kunt ze gebruiken indien je geen andere batterijen voorhanden hebt. Het gebruik is kostbaar.

Lithium: dit type batterijen gaan veel langer mee dan alkaline batterijen, maar zijn ook niet oplaadbaar en zijn relatief duur. Voor dezelfde prijs heb je oplaadbare batterijen.Ga je echter op pad in een gebied met lage temperaturen, dan kan een setje Lithium batterijen een goede keuze zijn.

NiMH: dit zijn oplaadbare batterijen. Deze normale NiMH batterijen kennen echter een hoge zelfontlading. Na 24 uur is er al een ontlading van 10%. Je kunt dus beter de volgende categorie NiMH aanschaffen.

Vooraf geladen NiMH: deze NiMH oplaadbare batterijen kennen een lage zelfontlading in tegenstelling tot de normale NiMH batterijen. Andere benamingen voor deze batterijen zijn: LSD (Low Self Discharge) of precharged batteries. We adviseren bijvoorbeeld de kwalitatief zeer goede Eneloop batterijen.
Alkaline batterijen zijn 1,5V, NiMH maar 1,2V, dat scheelt 20%. Ik denk dat daar die instelling voor is, had mijn GPSMap 60 ook. Ik vermoed vooral om de ladingspercentage-meter goed te laten kloppen.
De 66 er even bij gepakt en inderdaad er zit ook in de 66 een dergelijk knopje.
Scheelt de aanschaf van een accupack. Ik kan dus 2 Eneloops gebruiken (met een backup set mee). Met als voordeel dat die na een reis te refreshen zijn in een lader. Wat bij een 530 niet kan, om de topictitel niet uit het oog te verliezen.

Waardevolle tip Frank, dank daarvoor.
Ik heb geen ervaring met Eneloops, wel de gewone oplaadbare NiMH. Misschien is het beste om het voor je vakantie een tijd te proberen, om te voorkomen dat er een probleem ontstaat tijdens de vakantie. Ik wil geen problemen, daarom zal ik dit tijdens de vakantie alleen in noodgevallen gebruiken, als mijn USB-lader stuk is.
Frank schreef:
za 23 jul, 2022 18:34
Als je het accupack gebruikt, of deze hack, dan hoef je het type batterij niet in te stellen. Die optie is dan niet aanwezig in het instellingen menu, tenminste bij mijn Oregon 700.
Werkt met de eerder genoemde hack ook met mijn GPSMAP 64S.
De optie is dan niet aanwezig en bij aansluiten op een powerbank geeft de GPS aan dat de batterijen worden opgeladen.
👍
Weer meer ervaring met de 66s.
Aangesloten op een powerbank welke aangesloten is op de naafdynamo gaat het goed met de stroomvoorziening. Ik ga na de vakantie uitzoeken hoe ik de powerbank meer kan integreren aan de fiets. De powerbank zit nu in de frametas.
Nieuw ontdekt is dat je ook zonder de Explore app kan navigeren naar een punt op de kaart of een adres. Route wordt snel berekend.

De 66s nu gemonteerd op de stuurpen, de mount brak af. Nadeel is dat ik de 66s nu niet iets meer kan kantelen wat de leesbaarheid ten goede kwam. Dus een nieuwe mount aanschaffen.
Wat mij opvalt is dat er totaal geen mening wordt geventileerd wat voor route de GPS voor je uitvogelt.
Weten jullie bijna zeker dat de routes die jullie krijgen absolute de beste wegen/paden zijn en dat je dat zelf niet zou kunnen verbeteren.
Ik bedoel ik voer een adres in en de GPS doet de rest.
Tot nu toe trok ik de routes met software en als het even kan dan toch maar een controle met StreetView.
WimB schreef:
ma 24 jul, 2023 21:56
Wat mij opvalt is dat er totaal geen mening wordt geventileerd wat voor route de GPS voor je uitvogelt.
Ik denk dat dat komt doordat de meesten ofwel een track van derden volgen, zoals een route uit een boekje van bijvoorbeeld Benjaminse, ofwel buiten de GPS een track maken op een handiger apparaat met betere routering en meer mogelijkheden. De GPS dient dan alleen om het lijntje na te rijden.
Mijn Etrex is trouwens veel en veel te traag voor iets anders dan dat.
In andere draadjes is veel gekletst over de bekende routeringsapps zoals Brouter, Komoot, de Fietsersbondwebsite etc. Hier is dat het onderwerp niet.
Zelf een route laten uitvogelen door een gps apparaat is primair een functie van het onderliggende kaartmateriaal: zit daar voldoende routeringsinformatie in voor een zinvolle route.
Zelf ben ik nog steeds blij met mijn Etrex 30: hij was goedkoop, is licht, en ik rij minstens vier dagen op een stel oplaadbare AA batterijen (Ansmann met lage zelfontlading). Als de tocht niet al te lang is heb ik dus genoeg aan wat extra oplaadbare batterijen in mijn stuurtas, en hoef ik mij niet druk te maken over opladen.
Wim schreef:
ma 24 jul, 2023 22:12
Zelf een route laten uitvogelen door een gps apparaat is primair een functie van het onderliggende kaartmateriaal: zit daar voldoende routeringsinformatie in voor een zinvolle route.
Het algoritme dat de route kiest is net zo belangrijk.