Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel of geen lowriders met voortassen? - Forum Wereldfietser

Wel of geen lowriders met voortassen?

Hoi!

Over 10 dagen vertrekken mijn vrouw en ik voor reis van half jaar met de fiets. We beginnen in Colombia en zien verder waar de tijd ons brengt.

Ik heb een vraag over de bepakking: ik fiets met traditionele setup: achtertassen ortlieb, voortassen op lowrider, stuurtas, zadeltas (4 bb + plakset) Op de bagagedrager een lege backpack. We gaan niet altijd fetsen, en moeten dan spullen in backpack mee kunnen nemen voor tripje van een week of langer.

De lowriders zitten niet vol, stuurtas ook niet en achtertassen ook nog wel beetje ruimte (geen kampeerspullen mee, wel gereedschap, laptop, we gaan half jaar dus is weer iets anders dan 3 weken fietskamperen), en zoals gezegd, lege backpack.

Wat zouden jullie doen: lowriders weg, en spullen in lege bacpack? Ik kan evt nog extra fuelbag op toptube doen, heb ik nog. (andere bikepackingtassen vind ik voor deze trip niet handig). Stuurtas kan ook wat meer in. Scheelt best wat in kilos (lowriders plus tassen ortlieb gravelpack, 2 kilo totaal misschien?) denk ik? Of dom idee, want slecht voor gewichtsverdeling? zal wel een kilo of 18 achterop komen denk ik (fiets is TM3+) Qua water kan ik 3 bidons in frame kwijt en dan heb ik ook nog santos allesdrager 'over'. Hoor graag de tips van de experts! Groetjes!
Kijk ook naar de ruimte/gewicht- en ruimte/handig-verhoudingen. Als ik veel moet meenemen (koud, >5 dagen geen winkel) en het niet achter op in een rollerbag past, dan kies ik zelf voor voortassen in plaats van frame-/fuel-/zadeltas. Voortassen zijn nu eenmaal gunstig qua inpakmaten. Voortassen kan je ook makkelijk (de)monteren. Nadeel van voortassen is de verhoogde kans op ergens tegenaan botsen of blijven haken. (Zoiets kan zomaar je droomvakantie beëindigen, weet ik uit ervaring.)

Voor een vakantie van een half jaar schat ik in dat je aardig wat mee zult nemen. Zelf zou ik de voortassen monteren, de zadeltas thuislaten, en hopen dat die rugzak heel compact is. Maar goed, dit is heel persoonlijk, en er gaan vast nog vele nuttige reacties volgen met andere adviezen.

/edit:
Ik had niet goed gelezen: jullie nemen geen kampeerspullen mee. Dan moet het zonder voortassen lukken! Ben het eens met de reacties na mij: hou je bagage compact. En weersta de verleiding van allerlei extra tasjes, die vaak weinig ruimte bieden.
Zonder kampeergerief zouden 2 backrollers ruim moeten volstaan vind ik. Ik zou toch eens met een kritisch oog door de bagage gaan en proberen de helft thuis te laten. Bv 1 binnenland ipv vier binnenbanden.
bdr schreef:
di 01 feb, 2022 08:36
Zonder kampeergerief zouden 2 backrollers ruim moeten volstaan vind ik. Ik zou toch eens met een kritisch oog door de bagage gaan en proberen de helft thuis te laten. Bv 1 binnenland ipv vier binnenbanden.
Dat ja!
Als je in hotelletjes gaat slapen (die in Colombia, Equador, Peru en Bolivia zeer talrijk zijn) zul je dus ook altijd op plekken zijn waar je makkelijk eten kunt kopen.

Qua gereedschap en reserve-onderdelen: Colombia is een fietsland, dus je komt genoeg fietsenwinkels tegen.

willem.m schreef:
di 01 feb, 2022 08:29
Voor een vakantie van een half jaar schat ik in dat je aardig wat mee zult nemen.
Niet meer dan voor 3 weken :wink:
Waarvoor gebruik je de stuurtas? Overlapt die functie met je dagrugzak, laat dan de stuurtas uit.
Dat zijn fraaie plannen, leuk!

Met z'n tweeën en zonder kampeerspullen zou het niet nodig moeten zijn. Plaats anders eens een paklijst van wat jullie zoal meenemen, misschien zijn daar nog last-minute wat slimme keuzes in te maken?

Zie voor inspiratie ook hier:

viewtopic.php?f=21&t=35033
Mijn eerste reactie was vooral schrik!
Over 10 dagen weg, maar nog geen definitieve setup.
Bij mij zou het angstzweet mij uitbreken.

Maar, ik zou 1 paar tassen thuislaten en goed door jullie paklijst gaan.
Shrek schreef:
di 01 feb, 2022 08:37
willem.m schreef:
di 01 feb, 2022 08:29
Voor een vakantie van een half jaar schat ik in dat je aardig wat mee zult nemen.
Niet meer dan voor 3 weken :wink:
Ik dacht meer aan een extra buitenband, en evt andere spullen die slijten en waarvan je denkt dat je ze lokaal niet kunt kopen. (Ze starten in Colombia, maar ik veronderstel dat ze ook naar andere landen gaan, waar men misschien minder fietsspullen te koop heeft.) Maar goed, dat zal idd niet veel meer zijn dan voor een trip van drie weken, en vereist geen voortassen.
En toch nog even dit: https://www.eco-reizen.nl/achtergrond/vervoer/
Want Colombia is leuk, een nog bruikbare planeet is leuker. Ik neem niet aan dat jullie met de boot daarheen gaan... Maar dat is een aanname waarvan ik hoop dat ie niet klopt. :wink:
Poise schreef:
di 01 feb, 2022 00:40
... slecht voor gewichtsverdeling? zal wel een kilo of 18 achterop komen denk ik (fiets is TM3+) !
Probeer het. Zoals met alles aan fiets en uitrusting is het beter om het thuis te proberen dan op reis.
Tenzij je fiets gaat zwabberen fiets het zonder voortassen bijna altijd fijner. Vergeet ook niet je lowrider te demonteren. Dat scheelt ook alweer.
Ik heb wel ooit aan de verder lege lowrider twee fullsize buitenbanden gebonden. Maar dat heb ik later nooit meer gedaan. De banden zijn beter en er zijn meer fietsenmakers en andere hulpmogelijkheden.
Ik zou de tassen van de sterkere rijder helemaal volstouwen met spullen van de minder sterke rijder.
Bij mij en bij mijn fiets is 18 kg zonder voortassen wel de grens voor stabiliteit, maar 15 kg is fijner. Zonder tent zou dat toch meer dan genoeg moeten zijn, zelfs met extra binnenbanden en een extra buitenband, en misschien warme kleding.
Wim schreef:
di 01 feb, 2022 09:56
Bij mij en bij mijn fiets is 18 kg zonder voortassen wel de grens voor stabiliteit, maar 15 kg is fijner. Zonder tent zou dat toch meer dan genoeg moeten zijn, zelfs met extra binnenbanden en een extra buitenband, en misschien warme kleding.
TS heeft een santos 3+. Dan is stabiliteit bij +18kg geen enkel probleem.
Mijn vrouw heeft een Travelmaster 26 en ook daarbij kun je beter voortassen gebruiken als je boven de ongeveer 18 kg komt. Maar goed, 18 kg is heel veel als je geen tent bij je hebt.
Mijn idee: Proberen dus.
Probeer het met 25 kilo, dan weet je het zeker.
Jouw fiets heeft waarschijnlijk een andere maat, misschien een andere drager en waarschijnlijk heb je zelf net andere tassen en hangen ze net iets anders. Proberen moet je ook altijd doen met de volledige setup, vooral ook mét stuurtas.
Thnx voor de tips alvast! Ik heb lowriders gedemonteerd en spullen opnieuw verdeeld, en twee binnenbanden eruit gehaald (dus nu twee bb voor ons samen). 18,5 kilo aan gear, inclusief tassen, waarvan 2,8 voor. Mocht ik wat over moeten nemen van mijn vrouw kan dit ook nog.

Kon met eerdere setup zonder handen en zonder zwabberen bergaf, ga zo nog een keertje :).

Uiteraard kan ik nog bezuinigen op bagage, maar zit ook bepaalde mate van beperkt comfort in, en het feit dat we ook reizen zonder fiets. Vanmiddag testupdate!
Poise schreef:
di 01 feb, 2022 10:58
Kon met eerdere setup zonder handen en zonder zwabberen bergaf, ga zo nog een keertje :).
Het grootste probleem zit in zulke gevallen meestal bij normale snelheden, dus tussen 15 en 25 km/u.
Test succesvol. Verhard en onverhard, met handen en zonder handen, rechtdoor, bochtig, stijl omhoog en stijl naar benee, met 10 tot 40 km per uur, all good, superstabiel. Ga het dus zonder de lowriders doen, bedankt!!!

4,8 kilo links, 4,7 rechts, 5 kilo bagagedrager, 1,6 kilo zadeltas, 2,6 kilo voortas.

Ik ga er nog een keertje kritisch door, maar zal hier wel ongeveer bij blijven. En als het voor the Misses te zwaar is (iets minder fanatiek dan ik), dan kunnen we nog dingen overhevelen.

Dankie!
Mooi zo! Goede reis.
Poise schreef:
di 01 feb, 2022 14:45
4,8 kilo links, 4,7 rechts, 5 kilo bagagedrager, 1,6 kilo zadeltas, 2,6 kilo voortas.
Ik ga er nog een keertje kritisch door, maar zal hier wel ongeveer bij blijven.
Paklijst, paklijst, paklijst! :lol:


En als het voor the Misses te zwaar is (iets minder fanatiek dan ik), dan kunnen we nog dingen overhevelen.

Klimmen in de Andes kan tamelijk bruut zijn. 8)