Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alternatief voor fossiel koken gezocht - Forum Wereldfietser

Alternatief voor fossiel koken gezocht

Of het zoden aan de dijk zet? Laat elke stap er een zijn.

Dus hoe kook ik onderweg duurzamer dan op benzine of gas?
Sorry, verkeerde draadje.
eindgebruiker schreef:
zo 16 jan, 2022 12:48
Met je eigen biomassacentrale? https://www.bever.nl/p/biolite-campstov ... 10002.html
Fijnstof! :D
Leon schreef:
zo 16 jan, 2022 13:05
Sorry, verkeerde draadje.
???
Je tekst ging toch over het topic?

Hans
Inductie, heb je een naafdynamo? :lol:
Alcoholbrander (trangia oid) met bioethanol?
Parabolische zonne-oven:

Screenshot_20220116-141105.png
https://www.amazon.nl/dp/B08W9G1R7V/ref ... YWEEMT3G2P

Nee, het is niet praktisch. 🤭
Niet meer koken maar rauw eten?
Ik vermoed dat het stoken van een vuurtje buiten in alle gevallen meer belastend is voor het milieu dan het koken op gas of met een Primus brander.
Een reflectiescherm is om meerdere redenen geen bruikbaar alternatief.
Het lijkt me dat er nog steeds geen duurzaam alternatief voor gas of benzine/petroleum/wasbenzine/etc is.
Op het eerste gezicht 'slechts' warm water koken en zo gevriesdroogd eten klaarmaken, lijkt me vanwege eerdere bereiding en het vriesdrogen milieublastender dan wat groente koken en met hetzelfde hete water andere delen van je eten bereiden.
tip: warm water dat je afgiet, vang het op en laat de warmte je omgeving verwarmen. kan ook prima thuis met een pak+deksel (want waarom zou je de warmte zo de afvoer in gieten?)
R!k schreef:
zo 16 jan, 2022 14:11
Alcoholbrander (trangia oid) met bioethanol?
Met vette stip. Maar de reden daarvoor is een kwestie van cultuur, het kan voor iedereen anders zijn.
Jurr schreef:
zo 16 jan, 2022 14:17
Niet meer koken maar rauw eten?
Precies. Reve beschreef het al in Op weg naar het einde:
(...) mijn overtuiging eist dat de mens in het geheim, alleen, bij voorkeur achter een juten gordijn gezeten, zijn voedsel tot zich neemt, dat bovendien nog van de allereenvoudigste soort dient te zijn, met volop rauwe wortel, gekookt paardenhart en rauwe koolraap, alles zo mogelijk genuttigd van vetdicht pakpapier op een onderlaag van koeranten.
Dat gekookte paardenhart vervang je natuurlijk door rauwe tartaar met een ongekookt ei erdoorheen geklutst. Eet smakelijk, duurzaam deugen maakt rauwe bonen zoet!
Niet meer koken maar rauw eten?
Lijkt me geen goede optie om hier op fietsvakantie mee te experimenteren. Volgens mij is koken ooit bedacht om ons voedsel lichter verteerbaar te maken. Tijdens het fietsen wil je volgerns mij geen moeilijk verteerbaar voedsel tot je nemen. Wel kun je volgens mij zonder problemen voorgekookte kantenklaar maaltijden eten, er van uitgaande dat deze op een duurzamere manier zijn bereid als wanneer je ze vers kookt.
Ik heb mij altijd afgevraagd waarom mensen, als zij bijvoorbeeld een konijn eten, het beest eerst moeten villen, de ingewanden verwijderen, alles zeker een uur koken en dan nog maar een deel ervan kunnen eten. Onze katten hebben veel minder moeite met zulke zaken. Muizen gaan er meestal helemaal in, neusje eerst. Soms worden de snijtandjes of een staartje niet genuttigd, waarschijnlijk omdat dat kriebelt in de buik. Met allerlei bacteriën hebben ze geen problemen. Wat rest is een tevreden spinnende kat.
Wat is er misgegaan met ons immuunsysteem?
Leon schreef:
ma 17 jan, 2022 12:49
Wat is er misgegaan met ons immuunsysteem?
Helemaal niets. Antwoord op al je vragen vind je bij Wikipedia onder het kopje Omnivoor.
Onze katten hebben veel minder moeite met zulke zaken.
Die katten liggen vervolgens wel de rest van de dag te verteren. Ik denk dat ons immuunsysteem het wel aan kan, maar dat het gewoon moeilijker verteert.
Mijn ervaring met liften door Europa en de VS over vele maanden tot een half jaar leert de ervaring dat je zonder kookgerei in leven kunt blijven.

Geen koffie of thee bij opstaan. Heb je dat nodig :)
Water volstaat ook. Of melk. Muesli als ontbijt met kwark of yoghurt. Schil een appel of peer, banaan of gedroogd fruit erdoor. Noten en zaden. Voor velen op de wereld is dit een maaltijd als van een kasteelheer.

Heb je echt die koffie nodig zoals ik, dan is daar onderweg wel iets op te vinden bij een uitspanning.

Smacht je naar vlees en vis dan zal je kunnen uitkijken naar een lokale eettentje.
In Turkije, Sri Lanka en India en zoveel andere landen eten zoveel mensen dagelijks buiten de deur.

Vroeger deed ik dat ook toen ik in de jaren 60 op kamers woonde.
Mijn hospita stond koken niet toe.
Bert van Sprang schreef:
ma 17 jan, 2022 13:03
Onze katten hebben veel minder moeite met zulke zaken.
Die katten liggen vervolgens wel de rest van de dag te verteren.
En daarmee hebben ze hun levensdoel bereikt. :D
Peter bedankt voor de reactie. Ik begrijp nu dat onze katten na 200.000 jaar aangepast zullen zijn aan kattenvoer uit de supermarkt. :wink:

Op katten te verbinden met de gestelde vraag: misschien is blikvoer voor mensen nog niet zo slecht. Wel koud leeglepelen en netjes inleveren.
joukon schreef:
ma 17 jan, 2022 13:16
Smacht je naar vlees en vis dan zal je kunnen uitkijken naar een lokale eettentje.
En daar wordt het eten dan niet fossiel gekookt? Met Poppink eerder in deze discussie denk ik dat houtvuur niet duurzamer zal zijn dan gas of benzine.

Ik heb mijn kampeeruitrusting beetje bij beetje bij elkaar gespaard en ben begonnen met tent maar zonder kookgerei. Voor een weekje door Nederland met niet te grote dagafstanden was het met een keer of twee warm eten bij vrienden onderweg prima om verder 's avonds salade te eten of worteltjes, kaas, noten enzovoort, maar op een langere en intensievere tocht zie ik mezelf dat niet doen. Ik ben benieuwd naar reacties van mensen die hier wel ervaring mee hebben.

Groetjes,

Carl