Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alternatief voor fossiel koken gezocht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Alternatief voor fossiel koken gezocht

Ik vermoed dat 2 dagen per week niet koken en in plaats daarvan bijvoorbeeld salades in elkaar knutselen meer zoden aan de dijk zet dan een alternatieve brandstof voor de dagelijkse maaltijd. met het oog op duurzaamheid.

Als je plukt uit de natuur en daarmee salades maakt wordt het alleen nog maar beter.
Gasblikjes zijn het minst duurzaam, gevolgd door benzine en petroleumbranders. Wat er dan overblijft zijn spiritus en hout snippers. Dat laatste geeft veel fijnstof, en spiritus mag dan geen fossiele brandstof zijn, het moet nog wel geproduceerd worden. Zie hier voor wat informatie: https://www.nemokennislink.nl/publicati ... -uitstoot/ Ik heb geen idee waar je uiteindelijk op uitkomt, maar denk wel dat het uiteindelijk allemaal gaat om echt kleine hoeveelheden. Vliegen, autorijden en aluminium frames etc zijn vast een stuk erger.
Koken tijdens het kamperen kost sowieso denk ik erg weinig brandstof. Wij hebben altijd heel ruim gekookt voor 2 personen met 100 ml wasbenzine per dag. Op die manier is kamperen denk ik een stuk beter dan thuisblijven.
Je bereikt denk ik al meer door tijdens de vakantie de boiler van je HR-ketel thuis uit te zetten dan je met het hele koken tijdens het kamperen verstookt, en dat soort dingen.
Leon schreef:
ma 17 jan, 2022 14:39
Koken tijdens het kamperen kost sowieso denk ik erg weinig brandstof. Wij hebben altijd heel ruim gekookt voor 2 personen met 100 ml wasbenzine per dag. Op die manier is kamperen denk ik een stuk beter dan thuisblijven.
Je bereikt denk ik al meer door tijdens de vakantie de boiler van je HR-ketel thuis uit te zetten dan je met het hele koken tijdens het kamperen verstookt, en dat soort dingen.
Helemaal mee eens. De kokend water kraan ook!
Ik verbruik 0,25 liter benzine per week tijdens het fietsen. Dat is met de huidige prijzen 35 cent!
Je kan het denk ik beter zoeken in het vermijden van een avocado (water en reiskosten) of minder ver reizen naar het begin van je tocht. Nog voor de vliegschaamte werd hier regelmatig met droge ogen beweerd dat een fietsvakantie in Thailand een milieubewuste vakantie was (en de fiets moest ook nog mee in het vliegtuig) :shock: Ik lachen......de rest niet. Maar gelukkig is dat nu wel veranderd. :D
Is jakmest al genoemd?

https://www.tibettravel.org/news/201403242227.html

Je moet er wel voor naar de Himalaya. En koken op grote hoogte duurt wat langer. 🤔
Leuk onderwerp. Maar poeh, wat lastig om met een goed alternatief te komen. Je hebt gas, diesel, benzine, petroleum, wasbenzine, enz, enz. Allemaal brandstoffen die een hele goede ratio gewicht/volume/energie opbrengst hebben.
Voor onze expeditietruck gaan we over op zonnecellen, elektriciteit. Dar is een redelijk alternatief maar wel met heel veel nadelen. Duur, groot, ingewikkeld en eerlijk gezegd weet ik niet 100% zeker of het echt duurzaam is als ik alle componenten zie die nodig zijn om een pannetje pasta te koken. Ik denk niet dat er nu al een betere (technische) oplossing is dan de eerder genoemde fossiele brandstoffen. Maar ik hoop dat ik ongelijk heb. Ga dit volgen. Heel benieuwd of er creatieve geesten zijn die dit weten te tackelen.
Bij ultra light lopers zie je de soak maaltijden voorbij komen, Ze doen de vriesdroogmaaltijd in een nalgene fles aan t begin van de dag en nuttigen aan t eind. en de havervlokken gaan dan weer 's avond s in de fles. Deze jongens en meisejs stoken waarschijnlijk net zoveel kjoules in hun activiteiten als de vakantiefietser.
Ik denk dat de bio-ethanol de minste shit oplevert als je aan t trekken bent. Ik denk ook dat er op vele plekken in in de meeste nlse levens meer winst te halen is. Ik ben slecht in dit soort cijfers. Geen internet flimpje bekijken scheelt waarschijnlijk meer.