Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wood stove - Forum Wereldfietser

Wood stove

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ook vakantiefietsers zijn die gebruik maken van een wood stove. In de bushcraft wereld worden ze redelijk veel gebruikt heb ik het idee. Op dit forum kan er weinig over vinden. Vandaar een nieuw topic.

Wat mij wel aanspreekt is het simpele principe en het feit dat je geen brandstof hoeft mee te slepen. Dat vind te als het goed is ter plekke. Tegelijkertijd lijkt me dat een risico. Wat als het regent en alles zeiknat is?

Ben benieuwd naar eventuele ervaringen onder fietsvakantiegangers.
Het grootste nadeel vind ik dat alles na gebruik onder het roet zit. Ik ben dan ook snel overgestapt op ethanol.
Heeft ook onze voorkeur maar eigenlijk in ieder land verboden. Word je eens betrapt met wildkamperen geeft dat zelden problemen maar iets met vuur is vaak een halszaak in een droge zomer. In 3 maanden Australie helemaal overgestapt op "Billypot-cooking" ,de gewoonste zaak in de Outback net als zelf je "Damper-bread" bakken.
Inderdaad een dichte zak om de pannenset doen. Vuurtjes op de camping mag vaak weer wel maar wij proberen zo weinig mogelijk van campings gebruik te maken dus tot hier mijn ervaring.
Groeten van Pier.
Ik weet niet of ik vaak zou willen eten uit een verzinkte of geplastificeerde pan.
Wij zijn kampeerders dus verzinkt en geplastificeerd is zowiezo te zwaar.
Tijdens onze wereldreis 300 dagen uit Aluminium gegeten en terug in NL waren we 20 jaar jonger. Wat is het meest van invloed op een menselijk gestel .....we zullen het nooit weten.
Pier.
piviets schreef:
zo 09 jan, 2022 23:05
Tijdens onze wereldreis 300 dagen uit Aluminium gegeten en terug in NL waren we 20 jaar jonger.
Herinner je je niks meer van de afgelopen 20 jaar dan? :shock: :wink:
Op campings wordt een open vuurtje al snel spannend gevonden. Soms zijn de gele vlammen van een benzine brander al teveel.

In het bos verraad een blauwe rookpluim je locatie. Onhandig als het verboden is om wild te kamperen.
groverr schreef:
ma 10 jan, 2022 09:12
Op campings wordt een open vuurtje al snel spannend gevonden. Soms zijn de gele vlammen van een benzine brander al teveel.

In het bos verraad een blauwe rookpluim je locatie. Onhandig als het verboden is om wild te kamperen.
De geur van de rook is misschien nog wel beter te signaleren.
Ik gebruik een éénpersoons titanium setje van Evernew. Heerlijk pielen met takjes en dennenappels voor het opwarmen van een zakje pasta. Als het echt te nat is om een houtvuurtje aan te krijgen, kan er een alcoholbrandertje in.

Het geheel past in een 500ml titanium mok en dat gaat weer in een oude sok. Rammelvrij en roet blijft achter in de sok die ik af en toe vervang.
Dank voor de reacties
groverr schreef: In het bos verraad een blauwe rookpluim je locatie. Onhandig als het verboden is om wild te kamperen.
Is wel een dingetje inderdaad...


Christophorus schreef: Ik gebruik een éénpersoons titanium setje van Evernew. Heerlijk pielen met takjes en dennenappels voor het opwarmen van een zakje pasta. Als het echt te nat is om een houtvuurtje aan te krijgen, kan er een alcoholbrandertje in.
Dus neem je alsnog altijd een flesje ethanol oid mee...?
Ja, een beetje alcohol achter de hand is altijd handig. Ook voor als ik ga wildkamperen en wild wil spotten.
Heb vorig jaar met een titanium Lixada setje gekookt bij een reisrichting Berlijn. Kist iets van 35 euro via Amazon. Voordeel van dit setje is dat er ook een Trangia alcoholbrander in past. Dus ook een liter bioethanol incre bidonhouder mee.
Geen enkele camping tegengekomen waar vuurtje stoken niet mocht maar ik ga natuurlijk niet expliciet bij de baas vragen of het mag.
Rook is er niet omdat dit bij de Lixada mee wordt verbrand. Roet veeg je er met een doekje af.
Bedenk wel dat je best veel hout moet verzamelen om echt 20 minuten lang goed vuur te hebben. Als je moe bij de camping aankomt dan is snel een vuurtje stoken met Trangia dus ook best fijn