Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Navigatie op je horloge - Forum Wereldfietser

Navigatie op je horloge

Ik heb een 'nieuwe' TomTom, de runner 3
Die heeft ook navigatie.
Heel simpel, dat wel, maar toch.

- Maak een route aan (GPX bestand)
- Zet dat in de TomTom.
- TomTom geeft de keuze 100 meter, 1 km of de hele route.
- Als je van de route afwijkt zie je welke richting je op moet om weer op de route te komen, wegen worden niet aangegeven.

De werking is simpel. Je hebt de route en je hebt je eigen positie.

Ik had eerst een Mio.
Prachtig apparaat, maar het was de hele tijd aan het piepen als er een andere richting gereden moest worden en het scherm is slecht afleesbaar door de spiegeling.

De laatste jaren navigeer ik met Google Maps (kaarten downloaden voor offline gebruik) , Windy maps (offline) en Organic Maps.
Onderweg even stoppen en kijken waar ik heen wil is geen punt.

De TomTom piept niet, is goed afleesbaar en de batterij gaat een dag mee.
Je kan alle GPX-en voor een hele vakantie opslaan op het apparaat.

Ik weet dat Garmin ook horloges heeft met navigatie en weet niet hoe dat werkt.

Zijn er fietsers die ervaring hebben met navigeren op het horloge?
Ik heb zelf enkele jaren een Garmin Forerunner 645. Daar kan je ook tracks ('courses') op zetten. Daarop navigeren is niet fijn. Tijdens het hardlopen of wandelen moet je dan toch even stilstaan om het kleine scherm af te kunnen lezen. Tijdens het fietsen lijkt me het me dan ook een no-go, voor mij zelf dan.

@poppink: Wat is voor jou het evidente voordeel van navigeren met je horloge ten opzichte van een goed gps-device of je telefoon op het stuur?

Tot slot, maar dat is bijzaak, vraag ik me af of Google Maps die je noemt geschikt is om routes in detail te plannen. Het is me tijdens een fietsvakantie in Duitsland meerdere keren overkomen dat Google Maps me over geitenpaadjes of niet-bestaande paden stuurde. Zelfs met de auto in de Ardennen stuurde Google Maps me over een steil tractorpad het bos in, en eerder dit jaar in Salland reden we met de auto dankzij Google Maps opeens vele kilometers over boswegen.
willem.m schreef:
do 23 dec, 2021 08:09
Tot slot, maar dat is bijzaak, vraag ik me af of Google Maps die je noemt geschikt is om routes in detail te plannen.
Ik niet. Ik vind Google voor fietsroutes ongeschikt, al was het maar omdat er van de kaarten op fietsgebied weinig klopt. Google maakt een route voor je, maar je mist wel veel moois. Dat geldt dan vooral in drukkere gebieden; op het Franse platteland maakt het minder uit.
Zijn er fietsers die ervaring hebben met navigeren op het horloge?
willem.m schreef:
do 23 dec, 2021 08:09
Ik heb zelf enkele jaren een Garmin Forerunner 645. Daar kan je ook tracks ('coutses') op zetten. Daarop navigeren is niet fijn. Tijdens het hardlopen of wandelen moet je dan toch even stilstaan om het kleine scherm af te kunnen lezen. Tijdens het fietsen lijkt me het me dan ook een no-go, voor mij zelf dan.
Het is nieuw voor mij, vandaar de vraag.
Mijn Runner 2 heeft een beschadiging in het glas omdat ik het op de badkamervloer heb laten vallen.
De Runner 3 verraste mij met de navigatie.
Voor mij is deze goed af te lezen tijdens het fietsen (monochroom LCD) en geeft het verloop van de route weer.
Niets van zijwegen, kruisingen of wat dan ook, alleen een lijn.
Ik heb het nu alleen nog maar geprobeerd in mijn bekende omgeving.
We gaan het zien in onbekend terrein.
willem.m schreef:
do 23 dec, 2021 08:09
@poppink: Wat is voor jou het evidente voordeel van navigeren met je horloge ten opzichte van een goed gps-device of je telefoon op het stuur?
Ik heb mijn Mio verkocht. Er was niks mis mee, maar ik had er zelf moeite mee.
Het scherm is voor mij door de reflectie niet af te lezen, hij piept constant en .....
Past gewoon niet bij me.
Liever gewoon fietsen en zo nu en dan op de kaart kijken.
Het horloge laat zien waar ik ben en waar de geplande route is. Ik vind m'n weg wel.
willem.m schreef:
do 23 dec, 2021 08:09
Tot slot, maar dat is bijzaak, vraag ik me af of Google Maps die je noemt geschikt is om routes in detail te plannen.
Leon schreef:
do 23 dec, 2021 09:26
Ik vind Google voor fietsroutes ongeschikt
Helemaal mee eens. Google heeft mij ook al een aantal keer door ondoordringbare bossen gestuurd.

Ik gebruik in volgorde van voorkeur Windy Maps, Organic Maps en Google Maps.
De slechtste navigatie is trouwens die van onze Volvo. Hoe vaak ik daarmee bij fietspaaltjes terecht ben gekomen :evil:

Terug naar het onderwerp.
Wie heeft er ervaring met navigeren met het sporthorloge.
Poppink schreef:
do 23 dec, 2021 12:25
Ik gebruik in volgorde van voorkeur Windy Maps, Organic Maps en Google Maps.
Zowel Windy als Organic maps zijn gebaseerd op data van Openstreetmap, zoals zo veel digitale fietskaarten, wat ik alleen maar als compliment bedoel.
Draag je het horloge om je pols of met een steun rond je stuur. Dat laatste zou mijn voorkeur hebben.
Poppink schreef:
wo 22 dec, 2021 23:49
Ik weet dat Garmin ook horloges heeft met navigatie en weet niet hoe dat werkt.
Zijn er fietsers die ervaring hebben met navigeren op het horloge?
Wat verwacht je ervan? Het is hoe dan ook heel rudimentair, dus niet iets wat fietsers vaak zullen gebruiken.
Ik heb zelf zo'n ding, maar zie geen toegevoegde waarde om 'm voor navigatie te gebruiken.
Eventueel in het geval dat je turn-by-turn navigatie gebruikt op de fiets, zou het heel misschien handig kunnen zijn, omdat je aan de tikjes op de pols kun voelen of je links of rechtsaf moet sturen.
Wie gebruikt een van onderstaande Garmin horloges voor navigatie?
En wat zijn je ervaringen?
Fenix 6 series
Fenix 5 Plus
Fenix 5
Fenix 3
Forerunner 630
Forerunner 645 Music
Forerunner 735XT
Forerunner 935
Forerunner 945
Instinct
Wie gebruikt een van onderstaande Garmin horloges voor navigatie?
Ik denk dat je meer gebruikers gaat vinden onder hardlopers. Een vriend van mij die ook marathons loopt gebruikt voor de training een sporthorloge en wat ik begrijp doet hij daar ook de navigatie op.

Ik gebruik in volgorde van voorkeur Windy Maps, Organic Maps en Google Maps.
Windy Maps, mooie plaatjes, plan je ook op de wind?
In 2019 heb ik een meewind vakantie gefietst en kwam uiteindelijk in Zweden terecht.
Ik heb de Garmin Fenix 6X Pro en gebruik die niet alleen voor het hardlopen en hiken maar sinds enige tijd ook op de fiets. Voorheen gebruikte ik de Garmin Montana op de fiets en de motorfiets maar aangezien ik op de motor nu met de telefoon navigeer heb ik de Montana weggedaan.

Gebruik van de Fenix op de fiets gaat best prima. Voordeel van de 6X t.o.v. de 6 of 6S is dat het scherm ietsje groter is en de accu lang meegaat. Navigeren gaat dus prima maar voor overzicht (uitzoomen) pak ik toch even de telefoon omdat het scherm daarvoor gewoon te klein is. Routes maken en verzenden naar het horloge gaat prima met de Garmin Connected of Garmin Explorer app. Voor langere tochten doe ik de Fenix op een houdertje op het stuur, en anders gewoon om de pols.

PS, ik weet niet wat er met rudimentair wordt bedoeld, het horloge geeft geen gesproken aanwijzingen maar piept en trilt wanneer links of rechts moet gaan. Daarnaast zit er gewoon volledig kaartmateriaal op. Ik kan er bv ook openstreetmap op zetten.