Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winter overschoenen voor lage wandelschoenen, zijn die er? - Forum Wereldfietser

Winter overschoenen voor lage wandelschoenen, zijn die er?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik fiets met gewone lage wandelschoenen. Ik wil daar graag overschoenen voor. Waterdichte lapjes stof zijn wel te krijgen maar ik wil graag waterdicht + een thermofunctie. Ze hoeven niet extreem goed te isoleren maar een beetje zou wel fijn zijn.

Ik heb verschillende thermo overschoenen speciaal voor mtb schoenen uitgeprobeerd in extra grote maten maar dat idee werkt helaas slecht, het materiaal past echt niet om wandelschoenen en zit hoe dan ook vervelend. Bovendien vind ik het allemaal nog fragiel ogen, dat neopreen.

Wie zit in de dezelfde situatie en heeft een goede tip? Google helpt hier helaas niet mee, alles lijkt speciaal voor race of mtb schoenen te zijn of, als dat niet het geval is, alleen maar waterdicht te zijn.

PS: nee, aparte schoenen kopen is geen optie.
Als water- en dus winddichte overschoenen over lage wandelschoenen te koud zijn denk ik dat je meer warmte in je voeten krijgt door enkels en (onder)benen te isoleren (beenwarmers, lange onderbroek) dan door nog een dikkere laag over de schoenen te doen. En vooral geen te dikke sokken voor de betreffende schoenen want dat knelt het bloed af. Het bloed is zo'n beetje de enige warmtebron voor je voeten want spieren zitten daar niet in.
Zoek eens op 'insulated gaiters' dan vind je wel wat, 45NRTH heeft de Bergraven geisoleerde overschoenen o.a.
Mijn moeder heeft jaaaaaren geleden voor mij een paar overschoenen gebreid deze kon ik met toeclips gebruiken.
Werkte zeer goed. Niet waterdicht maar wel warm.
Dus op naar de ouderenopvang.
Zou zelf eerder aan een paar warme waterdichte winterschoenen denken als ik warme droge voeten wil, een warme laag buiten je schoen doet weinig, je draagt je warme trui ook niet over je jas :wink:
Sinds 2 jaar heb ik Lowa Sirkos GTX wandelschoenen die ik nu ook voor het fietsen gebruik.
Scheelt me namelijk in gewicht op fietsvakantie.
Voorheen fietsschoentjes met clips plus lichte schoenen plus plastic slippers voor de douche.
Nu alleen nog de Lowa en de plastic slippers.

De Lowa hebben een Gore-Tex buitenkant en houden het in het algemeen droog behalve bij extreme regen.
En als het echt koud is en ik wil toch fietsen dan een dikke sportbroek met eronder lange sokken en een fietsbroek met plastic boterhamzakjes om de voet binnen de schoen.
Het meeste last van koude voeten komt mi doordat de voeten nat zijn van zweet, en vocht koelt nu eenmaal erg snel af. dus probeer dat zoveel mogelijk voor te zijn. De meeste overschoenen helpen alleen niet tegen zweetvoeten, die proberen de warmte vast te houden door een niet lucht en of water -dichte laag. En ook Goretex of vergelijkbaar is niet zaligmakend. Je kan ook isolatiefolie onder je inlegzool stoppen dat zorgt in ieder geval voor het beperken van kou van metalen pedalen.
Er bestaan al elektrisch verwarmde handschoenen, zouden er ook al elektrisch verwarmde schoenen bestaan?
Fantasie: en dan de stroom zelf bij elkaar trappen met je naafdynamo en via de USB op je schoenen en handschoen aansluiten.
Poppink schreef:
za 11 dec, 2021 00:10
... zouden er ook al elektrisch verwarmde schoenen bestaan? ...
Er bestaan inderdaad met kleine accu's verwarmde inlegzooltjes en sokken. Bij activiteiten als fietsen of skiën kan dat een uitkomst zijn als niets anders nog helpt.

Extra tips om tijdens het fietsen van je ijsklompvoeten af te komen:
- Ga actief in de heuvels fietsen (bijv. mountainbiken). Daar krijg je vaak het een stuk warmer van dan open in de vlakte monotoon fietsen.
- Stap af en ga een eindje wandelen. Je krijgt vanzelf weer warmere voeten.
Er bestaan verwarmbare sokken, waarin je echt warmere voeten krijgt. Ik heb al enkele jaren de sokken van Lenz, voor verschillende buitenactiviteiten, waaronder bijvoorbeeld skiën en motorrijden.
Ze zullen ook tijdens het fietsen prima bruikbaar zijn.

Zie: https://lenzproducts.com/collections/beheizbare-socken
Squinky schreef:
vr 10 dec, 2021 17:23
PS: nee, aparte schoenen kopen is geen optie.
Dat is dan heel jammer. Maar waarom niet?
Investeren in een paar hoge wandelschoenen met waterdichte Goretex voering en ruimte voor dikke wollen sokken zou het leven een stuk gemakkelijker maken toch? Gaan jaren lang mee en ook voor niet fietszaken te gebruiken. Of een stel leren laarzen/booties die je waterdicht poetst en dagelijks te gebruiken zijn. Fiets met beide, maar ook met fietsklikschoenen met een neopreen hoes er over, afhankelijk van fiets en omstandigheden.

https://www.fiets.nl/2021/12/10/fietsen ... de-voeten/
Northwave heeft zelfs een hele collectie:
https://www.bobshop.com/nl/merken/north ... sschoenen/
Mr. Z schreef: Zou zelf eerder aan een paar warme waterdichte winterschoenen denken als ik warme droge voeten wil, een warme laag buiten je schoen doet weinig, je draagt je warme trui ook niet over je jas :wink:
Daarom is het een lastig probleem. Van waterdichte schoenen krijg je van regenwater geen natte voeten.
Je voeten je huid geeft vocht af en dat gaat zoch verzamelen in je schoenen. Winterschoenen zijn waterdicht zijn en meestal zijn ze te veel dampdicht. Dat heeft weer tot gevolg dat het binnen in je schoenen nat gaat worden.
Die wol buiten om de schoenen is genoeg om de temperatuur een beetje hoger te houden en het in je schoenen minder nat wordt.
Zodra je iets gaat isoleren breng je dat aan de buitenkant van de schil aan en nooit aan de binnenkant. Vocht enz. maar nou gaat het ingewikkeld worden. Goretex enz.
Heb de neopreen overschoenen van BBB.
Passen min of meer, bij veel regen komt beetje bij beetje via de onderkant toch water in je schoenen.
Gebruik ze nu voornamelijk omdat het warmer is en je schoenen zo wel proper blijven.
De stof is ook wel sterker dan gedacht.... Is sleuren en trekken om ze over mijn schoenen te krijgen maar dat is geen enkel probleem.

Denk eraan om volgend jaar deze overschoenen te kombineren met sandalen. Zou naar Spanje willen fietsen en gewone schoenen zijn dan te warm en als het regent worden ze ook maar nat en blijven dan lang nat. Lijkt me een goed idee om bij koude en regen over de sandaal te dragen.
PhilipBe schreef:
za 11 dec, 2021 17:46
Heb de neopreen overschoenen van BBB.
Passen min of meer, bij veel regen komt beetje bij beetje via de onderkant toch water in je schoenen.
Gebruik ze nu voornamelijk omdat het warmer is en je schoenen zo wel proper blijven.
De stof is ook wel sterker dan gedacht.... Is sleuren en trekken om ze over mijn schoenen te krijgen maar dat is geen enkel probleem.

Denk eraan om volgend jaar deze overschoenen te kombineren met sandalen. Zou naar Spanje willen fietsen en gewone schoenen zijn dan te warm en als het regent worden ze ook maar nat en blijven dan lang nat. Lijkt me een goed idee om bij koude en regen over de sandaal te dragen.
had ik ook gedaan deze zomer, sandalen met er over dunne overschoenen van Vaude, niet van neopreen, bleven mn voeten droog en kreeg het niet te warm in de regenjas en broek
Mr. Z schreef:
za 11 dec, 2021 20:22

had ik ook gedaan deze zomer, sandalen met er over dunne overschoenen van Vaude, niet van neopreen, bleven mn voeten droog en kreeg het niet te warm in de regenjas en broek
Jammer dat je in de advertentie's niet kan ontdekken wat of hoeveel dampdoorlatend die schoenen zijn. Met andere woorden hoe goed deze overschoenen kunnen ademen.
Neopreen is niet ademend.

Ademend vermogen in een overschoen lijkt me ook weinig nuttig.

Alleen waterdamp gaat door een ademend membraan en je voeten zijn een te kleine warmtebron om water te verdampen.

Is het voornaamste probleem van natte Gore-Tex schoenen... Het binnengelopen water blijft koud en verdampt gewoonweg heel traag.
Zweten, vochtige lucht die je huid afgeeft gaat van warm naar koud. Zijn er vlakken buiten of tegen je huid dampdicht zal het vocht daartegen verzamelen en condenseren omdat de relatieve luchtvochtigheid daar stijgt.
WimB schreef:
zo 12 dec, 2021 13:51
Mr. Z schreef:
za 11 dec, 2021 20:22

had ik ook gedaan deze zomer, sandalen met er over dunne overschoenen van Vaude, niet van neopreen, bleven mn voeten droog en kreeg het niet te warm in de regenjas en broek
Jammer dat je in de advertentie's niet kan ontdekken wat of hoeveel dampdoorlatend die schoenen zijn. Met andere woorden hoe goed deze overschoenen kunnen ademen.
Bij overschoenen voor niet klick pedalen maakt dat niet veel uit, de hele zool is niet bedekt dus door het bewegen van je voet is er redelijk wat lucht stroming langs de rand om de zool, de overschoenen voor klick pedalen hebben een klein gat, ik rij met platform pedalen :wink: