Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winter overschoenen voor lage wandelschoenen, zijn die er? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Winter overschoenen voor lage wandelschoenen, zijn die er?

WimB schreef:
zo 12 dec, 2021 21:35
Zweten, vochtige lucht die je huid afgeeft gaat van warm naar koud. Zijn er vlakken buiten of tegen je huid dampdicht zal het vocht daartegen verzamelen en condenseren omdat de relatieve luchtvochtigheid daar stijgt.
Om te condenseren moet het zweet eerst verdampen en dat gebeurt bij fietsen in koude omstandigheden eigenlijk niet.
Zou TS Squinky nog meelezen?
PhilipBe schreef:
zo 12 dec, 2021 20:08
Ademend vermogen in een overschoen lijkt me ook weinig nuttig.
Alleen waterdamp gaat door een ademend membraan en je voeten zijn een te kleine warmtebron om water te verdampen.
Dan moet je voor de grap eens plastic zakjes dragen tussen sokken en schoenen in de winter en opletten hoe snel je sokken nat zijn op een droge dag.

Je voeten zijn als het goed is een stuk warmer dan de buitenlucht in de winter; als je voeten echt nul graden zijn moet je je zorgen maken. Menselijke huid stoot vocht uit, behoorlijk afhankelijk van het individu.
Er staat dus een temperatuurgradiënt tussen de huid van de voet en de buitenlucht. Daardoor vindt er ofwel vochttransport plaats ófwel het vocht condenseert tegen een beschikbaar oppervlak dat kouder is dan je voet.

Volgens mij blijven je voeten normaliter droog door het pompende effect op de lucht in een ruimzittende schoen, deels aangevuld door damptransport dwars door het leer heen. Dat is voldoende om de vochtproduktie van je voeten te compenseren. Wat daarbij een rol speelt is dat het vocht dat zo verdampt zich niet alleen op je voet bevindt maar ook op je sokken en in het leer en de binnenzool van je schoen. Als je plastic schoenen draagt is daar heel weinig oppervlak beschikbaar en dan gaat het verdampen niet best, dus krijg je in plastic schoenen klamme voeten.
De warmte die voor die verdamping nodig is wordt deels aan je voeten onttrokken. Als je voeten erg veel vocht produceren dan krijg je daardoor koude voeten. Als er ergens anders water vandaan komt ook.

Toevoegen van een dampdoorlatend membraan maakt een schoen niet dampdoorlatender dan eenzelfde schoen zonder dat menbraan. Wel voorkomt het mogelijk dat je schoen volloopt met water. Als de buitenkant van een leren schoen helemaal doordenkt is, is het damptransport vanaf je voeten naar buiten via de wand van de schoen wel een stuk problematischer.

In ieder gavel is één ding essentieel: warme voeten. Dat is immers de energiebron voor de verdamping.
Ik vond die tip om een eindje te gaan wandelen als je tijdens het fietsen ijskoude voeten hebt wel een goeie.
Ga ik beslist eens uitproberen.
Squinky schreef:
vr 10 dec, 2021 17:23
Ik fiets met gewone lage wandelschoenen. Ik wil daar graag overschoenen voor. Waterdichte lapjes stof zijn wel te krijgen maar ik wil graag waterdicht + een thermofunctie. Ze hoeven niet extreem goed te isoleren maar een beetje zou wel fijn zijn.
Ik denk dat je met goede sokken meer warmte kan binnenhouden dan met een overschoen. Ik denk hierbij aan hoe ze het doen met schaatsen, dus (merino-)wollen sokken en dan een dun waterdicht laagje over de schoen, maar niet aan de onderkant, zodat de boel toch nog kan luchten. Mijn ervaring is dat je je voeten vooral droog wil houden. Er zijn ook inlegzooltjes met wol en een aluminium reflectielaagje.