Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dilemma: Navigatie lange reis - Forum Wereldfietser

Dilemma: Navigatie lange reis

Voor een lange reis komend voorjaar zit ik met een dilemma.
Plan is 3,5 maand/7000+ km te gaan fietsen. Ik neem een iPhone mee maar geen laptop oid. Verder heb ik een Garmin Etrex20.
De iPhone (gevoed door E-werk) met Osmand zou voldoende zijn om mee te navigeren. Alleen wel kwetsbaar met het oog op verlies/diefstal. Daarom was ik van plan mijn Etrex voor navigatie te gebruiken. Probleem met de Etrex is dat ik alle tracks er niet in kan opslaan. En onderweg tracks toevoegen kan ook niet zonder laptop.
Ik zie een aantal opties:
- ik ga met alleen mijn telefoon en neem het risico.
- ik koop een 2e mobiele telefoon en zet daar ook Osmand op.
- ik koop een modernere gps waarbij ik wel alle tracks kan laden en toevoegen vanuit telefoon ook mogelijk is (Oregon?)

Nog andere opties?
Je kan wel degelijk tracks opslaan op een etrex vanaf je iphone. Daartoe heb je een USB- adapter nodig. Staat op andere topics al enkele keren beschreven. Het is niet super gebruiksvriendelijk maar het werkt (meestal) ;-).
Je kunt toch een SD-kaartje in je eTrex plaatsen? Of mogen de tracks daar niet op staan? De kaarten in elk geval wel.
SD kaartje in een SD kaart adapter is hoe wij het gedaan hebben. De adapter was van Renkforce ik denk via Conrad. GPX tracks moeten in map Garmin/GPX staan. Adapter van Apple zal ook wel werken en is native ondersteund.

Hoe Nicolevelo het doet werkt ook maar geeft meer risico op problemen omdat je de hele eTrex opent voor iPhone. Op mijn manier kan je, als je SD kaartje kapot is snel een nieuw kopen.
LHTJoost schreef:
ma 06 dec, 2021 14:48
...
- ik koop een modernere gps waarbij ik wel alle tracks kan laden en toevoegen vanuit telefoon ook mogelijk is (Oregon?) ...
Met een Edge kan dat ook, zie de andere recente draadjes over de Edge. De 530 (knopbediening) of 830 (touch sceeen) zijn compact en gaan op één laadbeurt twee volle dagen mee. Een 1030 plus (touch sceeen) heeft een groter scherm en de batterij gaat drie dagen mee. Alle drie de devices zijn tijdens het fietsen op te laden met een naafdynamo of powerbank. Een 530 kost ca. 220 euro, een 830 kost 300 euro, en voor een 1030 plus leg je zo'n 450 euro neer.
Waarom geen Wahoo? Die worden toch altijd wel verkozen boven de Garmin qua accuduur...
Was al draadje van. Daar heb ik het idee ook al vandaan om een cardreader aan te schaffen. Die is net binnen. Je kunt vanuit verschillende apps (ik gebruik Guri en Maps.me) gpx bestanden maken die je met de cardreader op het SD kaartje zetten van je Garmin.
Trouwens ik gebruik de Etrex30 met de Iphone.
LHTJoost schreef:
ma 06 dec, 2021 14:48
Daarom was ik van plan mijn Etrex voor navigatie te gebruiken. Probleem met de Etrex is dat ik alle tracks er niet in kan opslaan.
Dan heb je meer dan 200 tracks? Iedere track kan max. 10.000 punten bevatten volgens de specificatie. Wellicht is er nog wat te combineren.
Alternatief kan zijn dat je van de tracks een transparante kaart maakt met IMGfromGPX ( https://www.javawa.nl/imgfromgpx.html ) en die op je Etrex zet. Voor fietsvakanties gebruik ik deze tool altijd, al is het maar als backup mocht er iets met mijn trackbestanden mis gaat.
Shadow schreef:
ma 06 dec, 2021 16:06
Waarom geen Wahoo? Die worden toch altijd wel verkozen boven de Garmin qua accuduur...
Hij heeft al een eTrex?

De Wahoo Bolt v1 had maar zo’n 4GB geheugen, niet genoeg om kaarten mee te nemen voor 2 landen.

De nieuwe Bolt heeft meer geheugen maar het scherm is veel kleiner dan een Edge 530, grootte van een eTrex. Het is wel heel scherp maar voor mijn oudere ogen telt de grootte.

De Wahoo die het meest in aanmerking komt om te reizen is de Roam maar dan zit je op het prijsniveau van een Edge 830.

Wat mij nog altijd tegenhoud is de verschillende meldingen dat het toestel soms crasht en dan ook zijn kaarten kwijtspeelt die je dan opnieuw moet downloaden.
Gewoon met de smartfoon.
Tijd genoeg voor een cursusje.
Errug nuttig.
Nou heb ik geen iPhone maar een androidphone, maar als ik hem kwijtraak of hij wordt gejat, dan is een bezoek aan een willekeurige telefoonwinkel genoeg om een nieuwe telefoon te kopen en de automatische backup terug te plaatsen, inclusief de bestanden van Google Drive, waar al mijn gpx-tracks gesynchroniseerd staan. Ik begrijp je probleem dus niet, want dat zal met een iPhone toch ook wel kunnen? En dan laat je de Etrex thuis.
bdr schreef:
ma 06 dec, 2021 17:12
Shadow schreef:
ma 06 dec, 2021 16:06
Waarom geen Wahoo? Die worden toch altijd wel verkozen boven de Garmin qua accuduur...
Hij heeft al een eTrex?

De Wahoo Bolt v1 had maar zo’n 4GB geheugen, niet genoeg om kaarten mee te nemen voor 2 landen.

De nieuwe Bolt heeft meer geheugen maar het scherm is veel kleiner dan een Edge 530, grootte van een eTrex. Het is wel heel scherp maar voor mijn oudere ogen telt de grootte.

De Wahoo die het meest in aanmerking komt om te reizen is de Roam maar dan zit je op het prijsniveau van een Edge 830.

Wat mij nog altijd tegenhoud is de verschillende meldingen dat het toestel soms crasht en dan ook zijn kaarten kwijtspeelt die je dan opnieuw moet downloaden.
Volgens mij heb ik op mijn V1 heel Europa staan, tenminste ik ben nog nooit ergens geweest waar ik geen kaart had. De V2 heeft nog meer opslagruimte en is een verademing vanwege de Komoot integratie. Geen gedoe meer met max. aantal tracks/trackpoints enz.
dunlop schreef:
ma 06 dec, 2021 17:45
Gewoon met de smartfoon.
Tijd genoeg voor een cursusje.
Errug nuttig.
Geen cursusje nodig...dat is het probleem niet.
peter de rijk schreef:
ma 06 dec, 2021 18:01
Nou heb ik geen iPhone maar een androidphone, maar als ik hem kwijtraak of hij wordt gejat, dan is een bezoek aan een willekeurige telefoonwinkel genoeg
Maar hoe kom je daar? ;)

Groetjes,

Carl
peter de rijk schreef:
ma 06 dec, 2021 18:01
Nou heb ik geen iPhone maar een androidphone, maar als ik hem kwijtraak of hij wordt gejat, dan is een bezoek aan een willekeurige telefoonwinkel genoeg om een nieuwe telefoon te kopen en de automatische backup terug te plaatsen, inclusief de bestanden van Google Drive, waar al mijn gpx-tracks gesynchroniseerd staan. Ik begrijp je probleem dus niet, want dat zal met een iPhone toch ook wel kunnen? En dan laat je de Etrex thuis.
Dat is interessant. Thnx.

Ik zou moeten uitzoeken hoe dat voor mijn iPhone werkt. Want als mijn telefoon gejat wordt, ben ik ook mijn simkaart kwijt. En mijn nummer, of niet? Is je apple-id dan voldoende om alles weer aan de praat te krijgen? Mijn tracks zou ik dan in de cloud moeten opslaan, en bv in Gmail?
keesm54 schreef:
ma 06 dec, 2021 17:03
LHTJoost schreef:
ma 06 dec, 2021 14:48
Daarom was ik van plan mijn Etrex voor navigatie te gebruiken. Probleem met de Etrex is dat ik alle tracks er niet in kan opslaan.
Dan heb je meer dan 200 tracks? Iedere track kan max. 10.000 punten bevatten volgens de specificatie. Wellicht is er nog wat te combineren.
Alternatief kan zijn dat je van de tracks een transparante kaart maakt met IMGfromGPX ( https://www.javawa.nl/imgfromgpx.html ) en die op je Etrex zet. Voor fietsvakanties gebruik ik deze tool altijd, al is het maar als backup mocht er iets met mijn trackbestanden mis gaat.
Ik weet niet precies wat er mis gaat maar mis gaat het wel. Ondanks dat ik geen 200 tracks heb.
Heel nuttig om zo'n dilemma in de groep te gooien. Bedankt allemaal voor het meedenken. Er is voor alle opties wat te zeggen maar ik denk dat ik toch de Etrex thuis laat en ga voor de iPhone. En dan maar goed uitzoeken hoe ik ervoor zorg dat alles beschikbaar is vanuit iCloud en Apple-id in geval mijn telefoon gestolen wordt of kapot gaat. Ik kijk nog even of ik een 2e telefoon mee wil nemen.
LHTJoost schreef:
ma 06 dec, 2021 20:13
En dan maar goed uitzoeken hoe ik ervoor zorg dat alles beschikbaar is vanuit iCloud en Apple-id in geval mijn telefoon gestolen wordt of kapot gaat. Ik kijk nog even of ik een 2e telefoon mee wil nemen.
Ik denk dat ik maar eens een tweede auto aanschaf voor het geval dat de eerste gestolen wordt.
Nou moet het niet gekker worden.
Apple heeft toch een opsporings service voor je telefoon?
En als het dan toch gebeurt?
Dan koop je op dat moment een andere en vanuit de cloud wordt die nieuwe weer als vanzelf met je gegevens gevuld.

Zorgen zijn voor morgen.
LHTJoost schreef:
ma 06 dec, 2021 20:13
Heel nuttig om zo'n dilemma in de groep te gooien. Bedankt allemaal voor het meedenken. Er is voor alle opties wat te zeggen maar ik denk dat ik toch de Etrex thuis laat en ga voor de iPhone. En dan maar goed uitzoeken hoe ik ervoor zorg dat alles beschikbaar is vanuit iCloud en Apple-id in geval mijn telefoon gestolen wordt of kapot gaat. Ik kijk nog even of ik een 2e telefoon mee wil nemen.
Ik heb mijn tracks ook in de iCloud staan. Apple-id is voldoende om in te loggen.
Klopt allemaal wat jullie zeggen. Daarom deel ik mijn zorgen en afwegingen hier ook. Helpt met relativeren. :oops: