Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dilemma: Navigatie lange reis - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Dilemma: Navigatie lange reis

De leesbaarheid van het scherm is de reden dat ik mijn Mio Cyclo de deur uit heb gedaan.
Met de smartphone moet ik steeds een plekje in de schaduw zoeken om het scherm duidelijk te zien.
Als ik nu zou moeten kiezen denk ik dat ik voor de Elemnt Bolt zou gaan.
Net iets meer kaart dan de Bryton.
https://www.youtube.com/watch?v=h_UizduERm0
Als je toch een naafdynamo hebt is het grootste probleem van een telefoon gebruiken verdwenen: de batterijduur. En die wordt steeds beter bij de modernere telefoons. Ook zijn ze tegenwoordig vaak waterdicht en merk ik geen verschil meer in de kwaliteit van de GPS-ontvanger tussen mijn telefoon en dedicated GPS.
Uiteindelijk zijn het twee heel vergelijkbare apparaten: een scherm, een GPS-ontvanger en wat data-opslag. De enige redenen om een dedicated GPS-apparaat mee te nemen zouden de robuustheid en leesbaarheid van het scherm zijn. En de leesbaarheid maakt mij eigenlijk weinig uit, want ik navigeer alleen op audio, alleen in de stad pak ik af en toe een verkeerde afslag, waardoor ik het scherm aan moet zetten.
En minder spullen meenemen is altijd goed.
Vergeet ook niet dat de dagwaarde van je telefoon gewoon verzekerd is bij de meeste reisverzekeringen, dat maakt de drempel wellicht wat lager.
Bedankt voor het meedenken.
Nadeel is voor mij het "dwingende" pijltje dat de richting aangeeft. En ik zie liever wel wat context op een kaart op basis waarvan ik eenvoudig een stuk kan afwijken van de track en er weer kan terugkeren.
Als je toch een naafdynamo hebt is het grootste probleem van een telefoon gebruiken verdwenen: de batterijduur. En die wordt steeds beter bij de modernere telefoons
Ik moet toch flink mijn best doen om mijn telefoon opgeladen te houden met mijn naafdynamo. Ik fiets namenlijk graag in geaccidenteerd terrein en zowel bij lage als bij hoge snelheden wordt er nauwelijks opgeladen.
Afgelopen zomer reed ik met een iphone SE1 op het stuur. De reden om die te verkiezen boven de Etrex 30 was het gebruiksgemak. Gebruiksgemak en Garmin zijn 2 vreemden van elkaar.
Maar de iphone in zon, laat staan felle zon, was een no go. Om batterij te sparen stond het scherm niet op maximaal.
Nu overweeg ik komende zomer de Etrex in oude luister te herstellen. Ik ga de Etrex eens opzoeken. En weer eens gebruiken.
Nog bedenken of ik dan extra AA’s meeneem of wegwerp AA’s verkies.
Ik gebruik altijd mijn Garmin GPSmap65. Onderweg doe ik ook graag aan geocaching, op de Garmin kan ik mooi de route zien en zie dan gelijk ook de caches die bij de route liggen. Op de telefoon weet ik niet of dit kan, nog nooit uitgezocht.
👍

Hoe ga je om met lege AA’s?
DeFiets schreef:
wo 05 jan, 2022 17:00
Hoe ga je om met lege AA’s?
Oplaadbare batterijen, ook formaat AA, kan je opladen met een oplader. Hoe dan, zul je misschien denken. Nou, het gaat als volgt. Je doet de lege batterijen uit je device en in de oplader, sluit de oplader aan op het elektriciteitsnet of een powerbank, en wacht totdat de batterijen zijn opgeladen. Dat lijkt misschien rocket science, maar het schijnt toch echt te werken!💡
Op de camping ervaring ik een gebrek aan 230V dan wel voldoende tijd om eea op te laden.
Los van het feit dat meenemen van een lader extra bagage is.

Een smartphone is middels een snellader weer snel vol.
Dat laatste pleit voor een smartphone op het stuur.
Prima.
DeFiets schreef:
wo 05 jan, 2022 17:00
👍

Hoe ga je om met lege AA’s?
Gewoon tijdens het fietsen opladen met een Cinq Plug 5, al wordt deze dit jaar vervangen door een Forumslader Pro
Navigeren met de Smartphone. Ik zag het als uitkomst maar toen ik dat afgelopen zomer deed ervoer ik de nadeel van een touchscreen. Mijn handschoenen moesten telkens uit want werkte niet met knoppen. In de regen werkt het scherm matig.
DeFiets schreef:
za 12 feb, 2022 20:24
Navigeren met de Smartphone. Ik zag het als uitkomst maar toen ik dat afgelopen zomer deed ervoer ik de nadeel van een touchscreen. Mijn handschoenen moesten telkens uit want werkte niet met knoppen. In de regen werkt het scherm matig.
Instellingen > Toegankelijkheidsfuncties > Handschoenenmodus
Kan de handschoenen modus op mijn iphone niet vinden. Apple kwaal denk ik :wink:
DeFiets schreef:Apple kwaal denk ik
Van appels geen verstand. Een beetje fietsenboer heeft handschoenen, met vingerzs, die goed werken met een aanraakscherm. Ik heb 2 paar van BBB, echt dik, en minder, en ze doen het alletwee prima. Vandaag weer getest.