Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dilemma: Navigatie lange reis - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Dilemma: Navigatie lange reis

Poppink schreef:
ma 06 dec, 2021 20:44
Nou moet het niet gekker worden.
Wel erg stellig. Het lijkt er wel op dat het hier ‘not done’ is om bepaalde risico’s en voorzorgen af te wegen.
LHTJoost schreef:
ma 06 dec, 2021 20:13
Er is voor alle opties wat te zeggen maar ik denk dat ik toch de Etrex thuis laat en ga voor de iPhone.
Als je dan toch die eTrex hebt begrijp ik niet waarom je die zou thuis laten. IPhone + eTrex zijn best aanvullend. eTrex voor navigatie, iPhone voor overzicht over de route — in en uitzoomen in MapOut is zoveel sneller—, om snel iets op te zoeken, foto’s te namen, social media enz.

Het kan ook helemaal geen kwaad om een backup-navigatiesysteem te hebben en de eTrex zorgt voor heel wat minder kopzorgen qua batterij e opladen en zo.
"3,5 maand/7000+ km"? Wat is het plan?

Ik gebruik ook enkel een iPhone, voor navigatie. Voor alles, eigenlijk. :wink:

Alle relevante bestanden staan in de iCloud (Bestanden app), en dus ook de GPX tracks. Direct weer te gebruiken op een nieuwe telefoon.
En omdat ik het device zo belangrijk vind, neem ik bij langere reizen een oudje mee, wat toch maar hier thuis rond slingert, als reservetoestel. Met alle relevante zaken (kaarten, routes) er al op, zodat ik er direct weer mee kan navigeren, du moment ik mijn normale foon verlies, me wordt ontnomen, of een warmtetoeval heeft gekregen of zo.

Je kunt van je provider meestal wel voor jouw nummer een 2e simkaart krijgen, die je dus in die reserve foon kunt stoppen. In een modernere iPhone kun je ook een eSIM gebruiken; daar kun je bv je nummer op zetten, en dan lokaal een data SIM kaartje kopen.

Laden doe ik via een Forumslader/Son en als backup een powerbank.
@flix: Dat je navigeert met je mobiel begrijp ik. En dat je een tweede mobiel meeneemt ook. Wat ik niet begrijp is waarom je je oude mobiel niet op je stuur zet. Ik bedoel: dat ding doet wat-ie moet doen (navigeren), en zo doe je langer met je nieuwe mobiel. Of zie ik iets over het hoofd?
Kun je met die nieuwe mooie foto's maken :D
LHTJoost schreef:
ma 06 dec, 2021 22:35
Poppink schreef:
ma 06 dec, 2021 20:44
Nou moet het niet gekker worden.
Wel erg stellig. Het lijkt er wel op dat het hier ‘not done’ is om bepaalde risico’s en voorzorgen af te wegen.
'Not done' , zover wil ik niet gaan, zeker niet.
Ik fiets zelf alleen maar in Europa, terugkijkend van Italie en Frankrijk tot Zweden. Ik ben niet zo'n avonturier.
En waar ik reis is alles altijd bij de hand. Vandaar dat ik me permiteer om zonder reservespaken en andere reservezaken* op pad te gaan.
Dat wordt natuurlijk heel wat anders als je de uithoeken van Europa of de wereld daarbuiten opzoekt, zoals die wereldfietsers doen die ik erg bewonder.

*
De uitzondering is de reserve binnenband. Ik heb geen zin om op een ongelukkige plek bij ongelukkig weer een band te plakken. Dat kan wel weer bij de tent of ik koop een nieuwe binnenband.
Gelukkig is het al bijna 15.000 km geleden dat ik m'n laatste lekke band had, in Lucca, op het gravel van de stadswal.
@willem.m: je bedoelt de oude op het stuur te zetten om de nieuwe te sparen (idd wordt de accu best pittig belast, denk ik); en ook bij de hand te houden voor andere zaken, als camera en zo?

Dat zou idd een heel goed idee zijn👍🏻, en ik heb dat zeker ook overwogen. Maar het oude toestel is een iPhone 6, en heeft inmiddels een beetje moeite met het inladen van de (zware) kaarten. Vooral als ik snel in-en uitzoom en naar andere plekken 'spring', is ie een beetje traag in het opbouwen van het beeld (net als de GPS apparaten dat dus hebben). Als ie het warm krijgt, wordt dat effect ook nog pregnanter. En dat vind ik best hinderlijk, want ik ben al fietsend veel met mijn kaarten bezig, uit plezier.

Als reservegebruik is dit niet zo erg, om bv die paar dagen te overbruggen voordat ik in de gelegenheid ben een nieuwe telefoon te kopen, of eventueel zelfs de reis af te maken. Maar voor dagelijks gebruik de hele reis is het me net iets te hinderlijk.
Ik weet niet waar je gaat fietsen, maar hoe groot acht je de kans op diefstal?
Handig aan een het meenemen van een etrex (die je toch al hebt) is zoals bdr schrijft dat die batterijen best lang meegaan. Bovendien is het toestel robuuster dan een iPhone en het is niet nodig hem telkens van het stuur te halen als je ergens stopt.
Shadow schreef:
di 07 dec, 2021 11:32
Ik weet niet waar je gaat fietsen, maar hoe groot acht je de kans op diefstal?
Klein. Ik ben vrij gemakkelijk en laat ‘m zelfs vaak op het stuur zitten als ik voor even de fiets verlaat, ook omdat hopelijk veel dieven best zullen weten dat ie door de iCloud lock niet meer (goed) bruikbaar is.

Het is meer het totaal waarom ik een reserve meeneem: verlies, spontaan kapot gaan, kapot laten vallen en dus mogelijkerwijs diefstal.
Flix schreef:
di 07 dec, 2021 10:49
...het oude toestel is een iPhone 6, ... moeite met het inladen van de (zware) kaarten. ... traag in het opbouwen van het beeld ... Als ie het warm krijgt ... best hinderlijk, want ik ben al fietsend veel met mijn kaarten bezig, uit plezier. ...
Dank voor je uitleg. Ik begrijp het nu wel. :D Met kaarten bezig zijn is inderdaad heel leuk, en dan moet het apparaat wel goed meewerken.
Hallo Joost,

Als je stroomvoorziening in orde is (en je schrijft dat dat zo is) is het voor mij een no brainer. Gewoon je telefoon gebruiken.
Als je telefoon gestolen wordt heb je wel een financieel gat (een iPhone is niet goedkoop) en je zult even naar een iets grotere plaats moeten rijden (fietsen op een lokale kaart kan nog steeds, hebben we jaren gedaan) maar dan is je probleem opgelost.
Nieuwe telefoon kopen, inloggen met de iCloud account en je hebt alles weer terug. Dat doet Apple heel erg goed.
Het grote voordeel van je telefoon op je stuur is dat de telefoon juist minder snel gejast wordt. Met een goede houder graai je de telefoon er niet zo af. En als je een cafeetje in gaat neem je je telefoon mee.
Shadow schreef:
di 07 dec, 2021 11:32
Ik weet niet waar je gaat fietsen, maar hoe groot acht je de kans op diefstal?
Plan is vanuit huis rond de Oostzee. Kans op diefstal is niet heel groot maar ik ben er zelf ook nog. Hij kan kapot of ik kan hem verliezen.
Marco Meijerink schreef:
di 07 dec, 2021 18:50

Als je telefoon gestolen wordt heb je wel een financieel gat (een iPhone is niet goedkoop)
De kosten zijn niet fijn maar te overzien. Ik kan me wel een situatie voorstellen waarbij het vervelend is niet te beschikken over een telefoon.
Flix schreef:
di 07 dec, 2021 10:49
Als reservegebruik is dit niet zo erg, om bv die paar dagen te overbruggen voordat ik in de gelegenheid ben een nieuwe telefoon te kopen, of eventueel zelfs de reis af te maken. Maar voor dagelijks gebruik de hele reis is het me net iets te hinderlijk.
Neem je voor die 2e telefoon dan een prepaid Simkaart?
Voorgaande reizen niet gedaan, maar komende zomer wat langer onderweg en verder van huis, denk ik erover om een 2e simkaart van mijn nummer in die reserve te stoppen.
Fytsreizger schreef:
ma 06 dec, 2021 16:38
Was al draadje van. Daar heb ik het idee ook al vandaan om een cardreader aan te schaffen. Die is net binnen. Je kunt vanuit verschillende apps (ik gebruik Guri en Maps.me) gpx bestanden maken die je met de cardreader op het SD kaartje zetten van je Garmin.
Trouwens ik gebruik de Etrex30 met de Iphone.
Heb dit inmiddels geprobeerd en werkt prima. Zojuist een route gemaakt op Guru maps en ik kon de gpx met deze cardreader direct op het SD kaartje zetten. SD kaartje in de Garmin en ik kon de route direct aflezen. Super mooie toepassing voor als je een keer van de route af wilt wijken. Vorig jaar had ik dat in Oost Duitsland. Ik had mijn eigen route en kreeg van iemand de tip om daar de Havel route te volgen. Dat gedaan, maar zo nu en dan de telefoon erbij om te kijken of ik nog goed zat. Ik wil dus niet navigeren met de telefoon, kost me teveel stroom en op de camping is het altijd zoeken naar stopcontacten of de telefoon onbeheerd in het toiletgebouw achterlaten. Is nog nooit verkeerd afgelopen trouwens, maar geeft me altijd wel wat een unheimisch gevoel.

Ik ben hier in ieder geval enthousiast over en wilde ik met jullie delen.
Fytsreizger schreef:
wo 08 dec, 2021 12:00
...of de telefoon onbeheerd in het toiletgebouw achterlaten.
Oplossing: een, liefst twee, powerbanks.
Ik begreep dat er mensen zijn die hun dynamo naaf en oplader idd ingeruild hebben voor 2x26Ah powerbanks en daarmee zelden in de knoei komen. Ik zie er ook een aantal voorbij komen die gewoon overdag hun powerbank opladen met de dynamo en lader...kun je 's nacht's je telefoon daar mee opladen.
LHTJoost schreef:
ma 06 dec, 2021 20:13
Heel nuttig om zo'n dilemma in de groep te gooien. Bedankt allemaal voor het meedenken. Er is voor alle opties wat te zeggen maar ik denk dat ik toch de Etrex thuis laat en ga voor de iPhone. En dan maar goed uitzoeken hoe ik ervoor zorg dat alles beschikbaar is vanuit iCloud en Apple-id in geval mijn telefoon gestolen wordt of kapot gaat. Ik kijk nog even of ik een 2e telefoon mee wil nemen.
mijn ervaring is dat het aflezen van een smartphone in de zon heel moeilijk is, het schijnt dat Apple een hoger contrast heeft maar hoe dan ook je moet je scherm op maximaal sterkte zetten en dat kost veel energie.
Ik heb een tussenoplossing gevonden ik gebruik de Bryton 420 dwz die laad ik via mijn smartphone met een gpx track, de Bryton heeft een monochroom scherm en kan 30 uur mee op een lading die geeft dan dmv Turn by turn de navigatie informatie aan dus je positie op het kruimelspoor afstand naar volgende bocht en richting aanwijzing dat scherm is perfect afleesbaar en heeft verder geen afleidende informatie. je track wordt ook opgelsagen met alle andere info die kun je later terug zien de smarphone kan je uit laten en allen inzetten als je extra informatie nodig hebt of om een track te maken te downloaden en te uploaden in de bryton. hoop dat je er wat aan hebt zie foto

Bijlagen