Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Navigatie met hoogteprofiel - Forum Wereldfietser

Navigatie met hoogteprofiel

Beste,

Ik heb nu een hele simpele mio voor navigatie (cyclo 210)

Maar ik merkte wel dat ik graag de komende stijgingen wil weten. Een duurder model laat dat zien op de kaartweergave:

Mijn vraag : Zijn er ook nog andere modellen / merken die het zo weergeven?

Afbeelding

Zijn er mensen die ervaring hebben met dit model? (discover plus)

Groeten,
Martin
Op de Garmin Edge modellen kan dat ook, in elk geval de Edge 530 die ik heb. Je kunt dan het hoogteprofiel in het navigatiescherm zetten of in een apart scherm waarmee je eenvoudig kunt wisselen. Dat laatste is handig als je een wat kleiner scherm hebt (zoals de Edge 530) en de focus op de track wilt houden.

Ik heb geen ervaring met Mio.
De good ol' Etrex 30x kan het ook. In 'Kaart' kies je menu, stel kaart in, gegevensvelden, dashboard, hoogteprofiel.
Het scherm wordt er niet groter van en als je onderweg deze settings moet zoeken je gemiddelde snelheid ook niet.
Plaatje: de komende 1,5 km gaan we 70 m omhoog.
Afbeelding
Dank jullie wel :D

Volgens internet en youtube video's ziet het scherm er zo uit:

Afbeelding

Maar hoe ziet het scherm er uit als je hem split en er mee gaat fietsen? Geeft hij dan ook aan dat er over 200 punten een kruising is en je naar links moet gaan?

Martin
Dan kan vast op een vergelijkbare manier, maar ik ga het voor de Etrex niet uitzoeken. Ik volg alleen het roze lijntje van de track dat simpelweg over de kaart wordt geprojecteerd. In het echt vind ik aanwijzingen links of rechts niet erg zinvol, vaak blijken verkeerssituaties onnavolgbaar gecompliceerder dan dat - de naam van land waar ik nu even aan denk begint met een B. In de gevallen dat verkeerssituaties wel eenvoudig zijn is de winkelhaak op het schermpje ook wel goed zichtbaar en de aanwijzing overbodig.
martinmack schreef:
do 02 dec, 2021 13:52
Maar hoe ziet het scherm er uit als je hem split en er mee gaat fietsen? Geeft hij dan ook aan dat er over 200 punten een kruising is en je naar links moet gaan?
Leon laat een track zien, en jij een route. Als Leon zijn toestel zou laten routeren, zou hij ongetwijfeld ook zo'n pijl en een straatnaam zien. Ik op mijn Garmin GPSmap64 in elk geval wel.
Op dat toestel kan ik 'bladeren' tussen verschillende schermen: kaartweergave, tripcomputer, hoogteprofiel en eh, kompas geloof ik. Ik split mijn scherm dan ook niet, zoals Leon doet, maar ik wissel af en toe heen en weer tussen kaartweergave en hoogteprofiel. Zo blijft de kaart volledig scherm. Als dat hoogteprofiel belangrijk wordt, hoeft het navigeren toch niet meer zo snel dat de twee seconden dat ik de kaart uit het oog verlies een probleem worden. ;)

Groetjes,

Carl
Een Etrex laten routeren is geen geweldig idee. In een Etrex zit namelijk een processor die werkt met ponskaarten.
Leon schreef:
do 02 dec, 2021 16:43
In een Etrex zit namelijk een processor die werkt met ponskaarten.
Ha, toch weer klassiek navigeren op stevig papier :)
Bestel een Garmin Edge 1030 plus, slik even als je afrekent en ben er daarna erg blij mee, ding gaat 3 tot 4 dagen mee op zn accu tijdens een fiets vakantie, past de scherm helderheid zelf aan, scherm reageert bijna niet op regen en via je mobiel kan je tracks laden.
Je kan je hoogte profiel zien in je kaart scherm en/of een apart scherm, bij echt steile klimmen kan je een pop-up krijgen en redelijk nakeuring zien hoe steil verschillende stukken zijn.
Maakt van een track een route met navigatie aanwijzingen maar blijft de originele track onder die route zien dus als er een afwijking is zie je dat.
[/quote]
Op dat toestel kan ik 'bladeren' tussen verschillende schermen: kaartweergave, tripcomputer, hoogteprofiel en eh, kompas geloof ik. Ik split mijn scherm dan ook niet, zoals Leon doet, maar ik wissel af en toe heen en weer tussen kaartweergave en hoogteprofiel. Zo blijft de kaart volledig scherm. Als dat hoogteprofiel belangrijk wordt, hoeft het navigeren toch niet meer zo snel dat de twee seconden dat ik de kaart uit het oog verlies een probleem worden.
[/quote]

Bij mijn 64s zie ik op de pagina van het hoogte profiel alleen het gereden gedeelte. Niet te zien is wat er aan zit te komen.
En kun je het scherm wel splitsen van een 64s? Ik kan dit niet vinden op mijn toestel.
Reinder schreef:
do 02 dec, 2021 20:13
Carl schreef: Op dat toestel kan ik 'bladeren' tussen verschillende schermen: kaartweergave, tripcomputer, hoogteprofiel en eh, kompas geloof ik. Ik split mijn scherm dan ook niet, zoals Leon doet, maar ik wissel af en toe heen en weer tussen kaartweergave en hoogteprofiel. Zo blijft de kaart volledig scherm. Als dat hoogteprofiel belangrijk wordt, hoeft het navigeren toch niet meer zo snel dat de twee seconden dat ik de kaart uit het oog verlies een probleem worden.
Bij mijn 64s zie ik op de pagina van het hoogte profiel alleen het gereden gedeelte. Niet te zien is wat er aan zit te komen.
Op track of route? Ik moet eerlijk zeggen dat ik, nu ik erover nadenk, me niet kan herinneren of ik ooit routerend heb gereden en naar het hoogteprofiel gekeken. Als het serieus stijgt, ben ik meestal op reis en rijd ik een track. Routeren doe ik meer als ik naar een adres moet dat ik niet goed weet te vinden, op bezoek of voor een boodschap of zo.
En kun je het scherm wel splitsen van een 64s? Ik kan dit niet vinden op mijn toestel.
Ik dacht, als het op die ponskaarten in de Etrex van Leon kan, zal het op de GPSmap ook wel kunnen. :oops:

Groetjes,

Carl
Beste,

Ik geef toe dat je hoogteprofiel pas gebruik als je langdurig aan het klimmen bent.

Ik merk wel dat de meeste hier Garmin gebruiken. Ik zit daarom ook te overwegen om de overstap te maken van mio naar Garmin. Maar wel een Garmin met knoppen en geen touchscreen.

Is de Garmin 530 een goede optie?

Welke landen zitten in de Garmin? Dekt hij heel Europa?
martinmack schreef:
vr 03 dec, 2021 07:22
... Ik zit daarom ook te overwegen om de overstap te maken van mio naar Garmin. Maar wel een Garmin met knoppen en geen touchscreen. ...

Is de Garmin 530 een goede optie?
Enkele berichten op dit forum over de Edge:
viewtopic.php?f=21&t=35530&start=20#p381079
viewtopic.php?f=21&t=36030&start=60#p393934

N.B.
Bedenk eerst hoe groot je scherm moet zijn (530 en 830 compacter, 1030 plus groter), daarna of je met touchscreen (830, 1030 plus) of knoppen (530) wilt werken, en daarna welke nice to have functies je wilt. De batterijduur is m.i. bij alle drie de modellen prima voor enkele dagen fietsen, en met een powerbank of naafdynamo kan je desnoods tijdens het fietsen bijladen.

Welke landen zitten in de Garmin? Dekt hij heel Europa?
Ja, maar die kaart is wel vrij basic. Gelukkig kan je heel eenvoudig een Openfietskaart op het device zetten, van een heleboel landen tegelijk. Dat werkt prima. Laat je dus niet verleiden door reclame over bundels met extra kaarten!
De batterijduur is m.i. bij alle drie de modellen prima voor enkele dagen fietsen, en met een powerbank of naafdynamo kan je desnoods tijdens het fietsen bijladen.
Bij mio moet je elke dag opladen of haalt hij geen eens het einde van de dag....
Ja, maar die kaart is wel vrij basic. Gelukkig kan je heel eenvoudig een Openfietskaart op het device zetten, van een heleboel landen tegelijk. Dat werkt prima. Laat je dus niet verleiden door reclame over bundels met extra kaarten!
Is dat deze bundel? https://www.garmin.com/nl-NL/p/155338#overview

En die zet je op de GPS?

Groeten,
Martin
martinmack schreef:
vr 03 dec, 2021 08:09
Ja, maar die kaart is wel vrij basic. Gelukkig kan je heel eenvoudig een Openfietskaart op het device zetten, van een heleboel landen tegelijk. Dat werkt prima. Laat je dus niet verleiden door reclame over bundels met extra kaarten!
Is dat deze bundel? https://www.garmin.com/nl-NL/p/155338#overview En die zet je op de GPS?
Voor kaarten kan je beter niet op de Garmin website kijken, maar op https://www.openfietsmap.nl/. Je vindt op deze website ook instructies. Kom je er niet uit, dan kan je zoeken of vragen stellen op dit forum. N.B. Minko aka De Tovenaar (ook actief op dit forum) is de onvolprezen guru van deze website.
Voor kaarten kan je beter niet op de Garmin website kijken, maar op de website van Openfietsmap: https://www.openfietsmap.nl/.
Deze kwaliteit is beter?

Wat is het verschil?
Fietspaden zijn veel beter zichtbaar op mijn kaart. Fietsroutes en knooppuntnummers ontbreken op de Garmin kaart. En de mijne is gratis en wordt wekelijks geupdate (althans de Benelux kaart).

Vergelijk maar:
Openfietsmap Keulen
ofm_keulen.jpg
ofm_keulen.jpg (77.17 KiB) 3189 keer bekeken
Garmin cyclemap
cyclemap.jpg
cyclemap.jpg (60.34 KiB) 3189 keer bekeken
Het fietspad langs de Rijn is niet zichtbaar op die laatste, laat staan fietsroutes.
Bovendien wordt er gerouteerd over een autoweg op die laatste kaart! :lol:

Echter, Garmin is iets uit het vorige decennium. De tovenaar zelf navigeert nu uitsluitend mbv een smartphone, veel handiger en veelzijdiger :wink: Al moet ik wel toegeven dat het hoogteprofiel van de Garmins wel wat handiger is dan die van Osmand.
Fietspaden zijn veel beter zichtbaar op mijn kaart. Fietsroutes en knooppuntnummers ontbreken op de Garmin kaart. En de mijne is gratis en wordt wekelijks geupdate (althans de Benelux kaart).
Wauw u bent een topper :D :D :D :D Respect :)
Dank u wel

Andere vraag

Bestaat er in de Garmin een optie om een pop up scherm in te plannen in een route? Als je aan het fietsen bent en je bent er bijna zegt hij bijvoorbeeld : "supermarkt" of "museum"

Dat zal tijd schelen door m'n mobiel te gebruiken :wink:

Martin
martinmack schreef:
vr 03 dec, 2021 10:17
Fietspaden zijn veel beter zichtbaar op mijn kaart. Fietsroutes en knooppuntnummers ontbreken op de Garmin kaart. En de mijne is gratis en wordt wekelijks geupdate (althans de Benelux kaart).
Wauw u bent een topper :D :D :D :D Respect :)
Dank u wel
Andere vraag:
En welke Garmin koop je er dan bij zonder de hoofdprijs te betalen?
Andere vraag:
En welke Garmin koop je er dan bij zonder de hoofdprijs te betalen?
530