Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Navigatie met hoogteprofiel - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Navigatie met hoogteprofiel

Nee, geen spraak maar een geluidssignaal.
Dat heeft mio ook

https://www.youtube.com/watch?v=n8CZdlyXCUc

Let aub op de optie "nevermiss" hoe denken jullie daar over?


Martin
Als ik het goed begrijp krijg je dan op een tactisch moment reclame voor iets wat je zelf hebt ingesteld. Zoals "U bent nu binnen 500 meter van een Häagen-Dazswinkel", of een Romeins aquaduct.
Iets zegt me dat ik daar niet ook nog op de fiets zin in heb, reclame. Als ik in de buurt van een Romeins aquaduct ben weet ik dat meestal ook zo wel.
martinmack schreef:
za 04 dec, 2021 11:43
Wow :shock: Die site is echt goed !!!
Dan kan ik je van harte het boek aanraden. Is het misschien iets voor je om eens een Waypoint-winkel binnen te lopen en je te laten adviseren? https://www.gps.nl/

Groetjes,

Carl
Leon schreef:
zo 05 dec, 2021 09:37
Als ik het goed begrijp krijg je dan op een tactisch moment reclame voor iets wat je zelf hebt ingesteld. Zoals "U bent nu binnen 500 meter van een Häagen-Dazswinkel", of een Romeins aquaduct.
Iets zegt me dat ik daar niet ook nog op de fiets zin in heb, reclame. Als ik in de buurt van een Romeins aquaduct ben weet ik dat meestal ook zo wel.
Dat is wel erg glas halfleeg gedacht.

Bekijk het ook eens van de positieve kant. Ik fiets regelmatig dwars door Nederland, vaak door het platteland en buiten de bebouwde kom, en heb op een gegeven moment zin in iets lekkers maar zijn de boterhammen op. Dan kan het juist handig zijn om een signaal te krijgen dat er een bakker of supermarkt in de buurt is. Ook in het buitenland kan dat handig zijn. Uiteraard moet het dan wel mogelijk zijn om zodanig te specificeren dat je Häagen-Dazswinkels, Starbuck's café's en Roompot-terrassen weg kunt laten.

Maar goed, als ik eerlijk ben is het glas voor mij ook behoorlijk ver leeg. Want waarom zou je moeilijk op een gps device doen als je deze informatie veel makkelijker op je mobiel kunt vinden? Je zoekt op je mobiel de locatie op en rijdt er naartoe, of desnoods pas je de track even aan, zet de track draadloos over op je gps device en navigeren maar. (Ervan uitgaande dat iemand een gps device gebruikt.)

De tovenaar schreef:
za 04 dec, 2021 09:31
Je kan een supermarkt of museum toevoegen als waypoint, zodat je weet hoeveel km je nog te gaan moet, eea hangt af van het toestel, weet niet wat er allemaal met de Edge kan. Of een proximity alarm instellen https://www.gps-wijzer.nl/faq/gevarenzo ... op-je-gps/
Ik kan dit niet op de Edge 530 instellen, of ik zie iets over het hoofd.
Nee, geen spraak maar een geluidssignaal.

Als je van alle audiovisuele gemakken voorzien wilt worden, dan adviseer ik je om je telefoon voor navigatie te gebruiken.
Na vele reisjaren (reisfiets, racefiets en MTB) met een Garmin Edge 800 op de fiets, gebruik nu alweer een aantal jaren met ontzettend veel plezier de Garmin Edge 1030.
Super apparaat dat op de reisfiets middels de naafdynamo en een E-werk met bufferaccu tijdens het fietsen continu van voeding wordt voorzien.... nooit problemen met lege accu etc.
Naast fietsen op de bonnefooi (met het kaartscherm ter oriëntatie) fiets ik met vakantie ook regelmatig lange routes (koersen) die ik vooraf in Garmin Connect heb geladen.
Kan deze route/koers via de telefoon naar de Edge 1030 uploaden en kan deze koersen dan onderweg met koersafslagbegeleiding in het scherm van de Edge volgen.
Ik kan er ook voor kiezen (hoeft niet) de smartphone onderweg onder het rijden via bluetooth met de Edge 1030 te verbinden en dan geeft de afslagbegeleiding van de route/koers ook gesproken tekst weer (rechtsaf, linksaf, keer om, etc.) via de speaker van de smartphone.
Deze stand heb ik meestal uit staan om de stroom van de phone te sparen voor "bellen en internet".. daarnaast zijn de afslagsignalen van de Edge1030 ruim voldoende....:-)
Wil ik onderweg een bank, supermarkt, camping, hotel of whatever opzoeken, dan toets ik de gevraagde wens in de zoekfunctie op mijn Garmin Edge 1030 in .... paar seconden wachten ... en meestal opties in overvloed.
Al met al een uiterst handig en fijn apparaat met het grote voordeel dat ik de stroom van mijn telefoon kan gebruiken voor de functie waarvoor ik hem meeneem... namelijk "in geval van nood" kunnen bellen.
Op deze manier reizen geeft mij een heel (stroom)onafhankelijk gevoel... :-)
Groet, Gerard

N.B.
Ook op de racefiets en Mtb heb ik heel plezier van de Garmin Edge 1030.
Heel veel andere functies en mogelijkheden (bijv.trainingsschema's) en gekoppeld aan de vermogenspedalen van Garmin een andere wereld.
Verder ben ik heel blij met de Garmin bikeradar (deze kan via bluetooth met de Edge 1030 worden gekoppeld) waarmee je door de Edge 1030 voor achterop komend autoverkeer wordt gewaarschuwd. Aanrader!!
Vergeet de oorspronkelijke vraag in dit draadje te beantwoorden.. :-)
Ja, als je een GPX koers (waarin het hoogteprofiel zit ingebakken) in de Garmin Edge 1030 upload en deze koers gaat volgen dan zie je in een apart schermpje het hoogteprofiel en zijn er daarnaast talloze mogelijkheden voor andere instellingen op hellingen(wanneer je het hoogste punt bereikt, hoever je nog moet..etc. etc.)
Tot zover... :-)
Groet, Gerard
Klopt: in de 1030, maar ook de 830 en de 530, zoals al eerder aangegeven.
Edit: vraag niet goed gelezen.
Dank voor al jullie hulp en raad :D

Uitleg van GPS Wijzer:

Zo te lezen heb je nog geen gps. Als je alleen of vooral fietst kan ik je een Garmin Edge adviseren. Ik zou echter niet voor de Edge 530 kiezen. Deze kent een aantal beperkingen die voor recreatieve fietsers handig zijn. Ik zou minimaal de Edge Explore kiezen, maar de mooiste en duurste is de Edge 1030Plus. Deze is vooral heel prettig vanwege de route herberekening zodra je afwijkt en vanwege de uitstekende accu duur. De derde reden is het goede scherm van dit toestel, maar de Edge Explore voldoet ook. De Edge Explore werkt echter niet met gevarenzones. Toch krijg je wel piepjes op deze toestellen. Bij de duurdere types kun je zelfs via oortjes afslagaanwijzingen krijgen.
Als je afwijkt van de koers bij een 530 zal er een andere route berekend worden of wordt je teruggestuurd. Je blijft onderliggend ook de oorspronkelijke koers zien. Je kunt het herberekenen ook uitzetten.
De 530 mist echter een paar opties: er is geen rondritplanner en geen routeplanner. Dat laatste wil zeggen dat je op de Edge zelf geen route kunt plannen van A naar B, naar C etc. Op de andere Edge’s kan dat wel.
Je kunt dat wel doen met andere software. Ook een willekeurige rondrit van bijv. 50km kun je niet maken op de Edge.


Garmin bied de optie om herberekening uit te zetten Mio niet. Mio bied de optie om belangrijke punten te signaleren met een signaal en garmin niet(niet helemaal waar de 1030 wel, maar is erg duur)

Word zo wel lastig ....
de Bryton 420 kost 130 euro heeft een hoogtemeter (barometer) dus precies en geeft het stijgingspercentage aan ook het aantal meter dat je nog moet stijgen , dalen etc.

op 1 lading gaat hij 35 uur mee. heeft Turn by Turn navigatie synchroniseert met je smartphone.

voordeel is dat je niet zit te stressen dat je niet voldoende stoom hebt
voordeel is dat scherm heel goed afleesbaar blijft in de zon.
voordeel is dat je ook hiermee je stroom probleem hebt opgelost door stroomverbruik heel sterk te reduceren. die Bryton moet om de 3 dagen worden opgeladen en smarthpone afhankelijk van gebruik.

je kan er ook allerlei sensoren aan hangen hartslagmeter snelheid cadans vermogens meter etc.

op je telefoon zet OSMAND kleine bijdrage voor alle kaarten in de wereld daarmee maak je je route die laad je in de bryton, je smartphone heb je dan niet meer nodig dus die blijft vol.
https://osmand.net/
OSMAND Is een geavanceerde routeer machine heel veel mogelijkheden meer dan in GArmin.

kosten 130 euro voor de bryton neem aan dat je een smartphone hebt.

Bijlagen

martinmack schreef:
ma 06 dec, 2021 14:46
... Uitleg van GPS Wijzer:

... Ik zou echter niet voor de Edge 530 kiezen. Deze kent een aantal beperkingen die voor recreatieve fietsers handig zijn. ...
Wat een vreemd advies van GPS Wijzer. Ik bedoel: ik ben een recreatieve fietser, maar ik heb geen behoefte aan de functies waar GPS Wijzer op doelt. Voor mij voldoet de 530 dan ook qua functionaliteit.

/edit:
Als je onderweg toch je track of route wilt aanpassen, dan kan je dat prima op je mobiel doen. Dat is een fluitje van een cent. Daarna naar je gps-device zenden en je kunt weer gaan.
Helemaal mee eens. Ik heb maar een Etrex en zou het desondanks fijn vinden, zou er wel wat voor over hebben, als ik het aantal knopjes en opties dat ik in het dagelijks gebruik tegenkom kon beperken zodat ik er geen last meer van had. De meeste van de knopjes en menu-items gebruik ik nooit. Maar ik heb er wel last van.
Je moet je dus afvragen wat je met het apparaat wilt en welke extra's positief scoren en welke negatief.
Bij mij blijkt 'achter het roze lijntje aan fietsen' toch het grootste deel van de fun te zijn.