Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Navigatie met hoogteprofiel - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Navigatie met hoogteprofiel

Het duizelt bij mij een beetje van de openstreetmap-varianten. Is openfietsmap.nl hetzelfde als opencyclemap.org?

In OSMAnd (op Android) zitten ook openstreetmap kaarten. Maar welke dan?

En hoe zorg je dat je wijzigingen in openfietsmap.nl netjes samengevoegd worden met de laatste versie van openstreepmap?

En nu heb ik ook nog brouter geïnstalleerd (op Android). Die heeft eigen routing files. Van welke OSM variant zijn die afgeleid?
Alle OSM-varianten routeren toch identiek? Als ik in Brouter een route van A naar B opvraag verandert die immers niet als ik een andere variant kies.
Openstreetmap is niets anders dan een geografische database die bijgehouden wordt door vrijwilligers. Kaartenmakers zoals ik of opencyclemap of Osmand halen die data op en maken daar een kaart van. Die kunnen wezenlijk verschillen qua stijl maar ook wb routering. De Benelux versie van openfietsmap wordt doorgaans iedere zaterdag ververst, ik download dan de laatste data vanuit de Openstreetmap database en maak daar een Garmin kaart van, die je kunt downloaden op https://www.openfietsmap.nl/downloads Om de Europa te maken kost me teveel tijd dus die update ik maar één keer per jaar.
Brouter haalt precies dezelfde data op maar ververst zijn kaarten regelmatiger, geen idee hoe frequent, misschien wel dagelijks. Ook de routering wijkt af, je kan er heel veel parameters wijzigen itt de de garmin kaarten die maar een paar parameters heeft die je kan instellen (oa onverhard vermijden). Osmand kaarten worden 1x per maand geupdate. Voor die kaarten heb ik ook een Openfietsmap stijl maar daar doe ik niets mee qua routering, die wordt intern door de Osmand app geregeld.
Leon schreef:
vr 03 dec, 2021 11:59
Alle OSM-varianten routeren toch identiek? Als ik in Brouter een route van A naar B opvraag verandert die immers niet als ik een andere variant kies.
Dat kan wel degelijk verschillen. M.i. stuurt brouter je te vaak over voetpaden en op de Garmin cyclemap beland je te vaak op de autoweg :)
Maar binnen Brouter zijn toch wel alle routeringen hetzelfde? Garmin Cyclemap zit niet in (de online versie van) Brouter.
Nee, brouter heeft diverse routerings opties (racefietser, recreatieve fietstoerist, mtb-er). Die routering kan je zelfs nog finetunen. Zie https://brouter.de/brouter/
Garmin cyclemap is een totaal ander product dan brouter want het is een kaart die specifiek voor garmin toestellen wordt geleverd. Het enige wat ze gemeen hebben is dat ze beide op openstreetmap data zijn gebaseerd. Maar dat houdt dus niet in dat ze precies hetzelfde routeren. Iedere kaart heeft zijn eigen voorkeuren, en die kunnen dus ook per kaart in meer of mindere mate worden beïnvloed door aan wat knoppen te draaien.
De tovenaar schreef:
vr 03 dec, 2021 13:48
Nee, brouter heeft diverse routerings opties (racefietser, recreatieve fietstoerist, mtb-er).
Dat weet ik ook wel, maar als ik een route op het scherm heb en ik kies voor een andere kaartlaag dan verspringt de route niet, ook geen klein beetje. Dat was volgens mij de vraag.
Klopt, de kaartstijl (variant) staat bij brouter los van de routering.
Maar bv bij een site als ridewithgps kan dat ook verschillen. Kies je Google maps als achtergrond dan routeert rwgps via google maps data, kies je hun eigen kaart stijl of OSM dan routeert die op basis van Openstreetmap.

De routeringsinstructies staan niet alleen in Openstreetmap (bijv of je ergens wel of niet mag fietsen) maar kunnen ook ingekleurd worden door de maker zelf (brouter, garmin, openfietsmap).
Andere vraag

Bestaat er in de Garmin een optie om een pop up scherm in te plannen in een route? Als je aan het fietsen bent en je bent er bijna zegt hij bijvoorbeeld : "supermarkt" of "museum"

Dat zal tijd schelen door m'n mobiel te gebruiken :wink:

Martin
Toen ik afgelopen jaren 100 collen aan het fietsen was had ik de eTrex 30x met de open fietsmap. Het profiel werd slecht weergegeven en overzicht kreeg ik er nauwelijks van. Vaak versprong er van alles.

Dus ik googelde het profiel van de col en had in mijn schermpje gezorgd dat mijn hoogte werd weergegeven. Je merkt namelijk echt wel hoe steil het is en je je kan maar uit 2 richtingen kiezen. Omhoog of terug. Verder helpt niks. Ik vind het wel fijn dat je ongeveer weet hoe hoog je nog moet klimmen.
groverr schreef:
vr 03 dec, 2021 14:57
Je merkt namelijk echt wel hoe steil het is en je je kan maar uit 2 richtingen kiezen. Omhoog of terug. Verder helpt niks. Ik vind het wel fijn dat je ongeveer weet hoe hoog je nog moet klimmen.
Als je 100 cols hebt geklommen voel je dat aan je water aan.
Een blik op de kaart en het aantal km's, dan weet je het gemiddelde stijgingspercentage en dan ait vedan.
Je ziet het profiel van de col zich voor je ontvouwen terwijl je naar boven gaat.
Erger kan het niet worden, leuker wel.
Poppink schreef:
vr 03 dec, 2021 16:09
Je ziet het profiel van de col zich voor je ontvouwen terwijl je naar boven gaat.
Je bedoelt "achter de volgende bocht is de top?" ... mooi niet dus.
Leon schreef:
vr 03 dec, 2021 16:29
Poppink schreef:
vr 03 dec, 2021 16:09
Je ziet het profiel van de col zich voor je ontvouwen terwijl je naar boven gaat.
Je bedoelt "achter de volgende bocht is de top?" ... mooi niet dus.
Dat leer je vanzelf na zoveel cols.
martinmack schreef: Bestaat er in de Garmin een optie om een pop up scherm in te plannen in een route? Als je aan het fietsen bent en je bent er bijna zegt hij bijvoorbeeld : "supermarkt" of "museum"
Je kan zoeken en dan kan je zoeken op de dichtstbijzijnde restaurants, hotels, campings maar ook dingen als computershops. Erg handig is dat naar mijn idee niet want je krijgt alleen afstand en richting en het scherm is te klein om goed een idee te krijgen van de route ernaar.

Voor die soort dingen gebruik ik dus mijn mobiel, daar kan ik bijv. alle cafés "aanzetten" en dan heb ik gelijk een goed overzicht. Als de keus is 4 cafés op 3 km en 1 café op 1 km de andere kant op dan is de keus snel gemaakt.
Je kan een supermarkt of museum toevoegen als waypoint, zodat je weet hoeveel km je nog te gaan moet, eea hangt af van het toestel, weet niet wat er allemaal met de Edge kan. Of een proximity alarm instellen https://www.gps-wijzer.nl/faq/gevarenzo ... op-je-gps/
De tovenaar schreef:
za 04 dec, 2021 09:31
Je kan een supermarkt of museum toevoegen als waypoint, zodat je weet hoeveel km je nog te gaan moet, eea hangt af van het toestel, weet niet wat er allemaal met de Edge kan. Of een proximity alarm instellen https://www.gps-wijzer.nl/faq/gevarenzo ... op-je-gps/
Wow :shock: Die site is echt goed !!! Dank u wel. Dat zocht ik inderdaad. Maar nu is mijn vraag hoe word dat alarm weergegeven?
Want als ik me niet vergis heeft een GPS geen geluid en ook geen tril functie. Gaat het beeld dan flikkeren? Of komt er een pop up scherm?

Martin
Ik denk met pieptonen, de meeste Garmins hebben dat wel, zoals hier de Oregon https://youtu.be/VtyLdJ_Trdk?t=26

Geen idee wat de Edge kan, waarschijnlijk niet:
https://forums.garmin.com/sports-fitnes ... -edge-1030
Mijn Edge 530 kan aanwijzingen geven met geluid. Eerst wilde ik daar niks van weten. Inmiddels heb ik afslagbegeleiding met geluid aan, en vind dat heel fijn.
willem.m schreef:
za 04 dec, 2021 14:23
Mijn Edge 530 kan aanwijzingen geven met geluid. Eerst wilde ik daar niks van weten. Inmiddels heb ik afslagbegeleiding met geluid aan, en vind dat heel fijn.
Ow serieus? Zit er spraak in de 530?

Hoe moet ik me dat voor me stellen? "over 200 meter links?"

Ik zit zo te twijfelen.... Nu vond ik weer deze optie bij mio: https://www.youtube.com/watch?v=n8CZdlyXCUc

Martin
Nee, geen spraak maar een geluidssignaal.

Als je van alle audiovisuele gemakken voorzien wilt worden, dan adviseer ik je om je telefoon voor navigatie te gebruiken.