Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met een drone filmen onderweg; ervaringen? - Forum Wereldfietser

Met een drone filmen onderweg; ervaringen?

Ik ben op dit forum nog geen vergelijkbaar topic tegen gekomen, dus daarom zelf maar aangemaakt:
wie heeft er ervaringen met een drone om op een fietsreis video-opnames te maken.

Ik weet dat o.a. @De tovenaar en @Toffel hier -prachtige- filmpjes hebben geplaatst, die o.a. met behulp van een drone zijn gemaakt, dus misschien kunnen zij wat meer vertellen.
En dan denk ik aan: welke specificaties zijn belangrijk voor het genoemde doel, wat zijn de problemen die je tegenkomt, wat zijn de (onverwachte) sterke punten, de do's and don'ts, etc? En dus welke drone wel, en welke niet?

Wie kan hier iets verstandigs over zeggen?
En niet te vergeten de filmpjes, sommige ook met een drone, van Marco en Lisette.
https://www.lismarq.com/video
Ha ha :D nee ik gebruik helemaal geen drone, die opnames zijn gemaakt met een Insta360 One
360 graden camera op een selfiestick. De software zorgt ervoor dat die stick onzichtbaar wordt. 8)
Flix schreef:
do 25 nov, 2021 16:58
Ik ben op dit forum nog geen vergelijkbaar topic tegen gekomen, dus daarom zelf maar aangemaakt:
wie heeft er ervaringen met een drone om op een fietsreis video-opnames te maken.

Ik weet dat o.a. @De tovenaar en @Toffel hier -prachtige- filmpjes hebben geplaatst, die o.a. met behulp van een drone zijn gemaakt, dus misschien kunnen zij wat meer vertellen.
En dan denk ik aan: welke specificaties zijn belangrijk voor het genoemde doel, wat zijn de problemen die je tegenkomt, wat zijn de (onverwachte) sterke punten, de do's and don'ts, etc? En dus welke drone wel, en welke niet?

Wie kan hier iets verstandigs over zeggen?
Geinspireerd door prachtige beelden heb ik een drone gekocht, maar hij gaat weer weg. Ik vind het teveel gedoe, tas openen, dronetas eruit, drone uitklappen, afstandbediening aan telefoon koppelen.... enfin, je snapt het wel. En dan moet je nog monteren. Als je dat geen probleem vindt vooral doen. Kan mooie shots opleveren.
Johojo schreef:
do 25 nov, 2021 20:01
Geinspireerd door prachtige beelden heb ik een drone gekocht, maar hij gaat weer weg. Ik vind het teveel gedoe, tas openen, dronetas eruit, drone uitklappen, afstandbediening aan telefoon koppelen....
Ik vermoed dat je nog overslaat: kijken of je überhaupt mag vliegen op de plek waar je bent. (En dan hebben we het nog niet over boven mensen, bebouwing, enzovoort.)

Groetjes,

Carl
ik mag aannemen dat flix dit wel weet. Idem voor het buitenland. Info is simpel te vinden. Fietsafhankelijk is alleen of het ding in de tas past, of het heel blijft en of je het kunt opladen met je naafdynamo.
Zelf ben ik blij dat ik in een no-dronezône woon.
Dat is echt wel een gaaf filmpje.
Opladen met naafdynamo is wat mij betreft juist niet per se nodig, omdat ik het ding niet al te vaak zal gebruiken, vermoed ik, dus het powermanagement zal best wel planbaar zijn. Maar als iemand hier ervaring mee heeft: laat maar horen.

Er zijn natuurlijk een meer zaken die zeker van belang zijn bij het fietsen. In het bijzonder de 'Auto follow' functie, zodat ie je als fietser blijft volgen, ook in moeilijker terrein. En de mogelijkheid om een bepaalde sequence te programmeren en standaardiseren, zodat je op de fiets niet al te veel meer hoeft te doen aan de besturing. Zou mooi zijn dat je 'm zo van je fiets kan lanceren, laten vliegen/filmen en weer terug op/bij je fiets laten landen.

Mensen, alsjeblief: ik vroeg ervaringen; de meningen wil ik best wel horen, maar graag een andere keer; dit is geen onderdeel van het 'Kletspraat' forumonderdeel. Houdt het aub on-topic.
EDIT: inmiddels heeft de mod een aantal off-topic reacties ('meningen') weggehaald, waarvoor dank. Ik refereerde met bovenstaande zin ook voornamelijk naar deze reacties.)


@Johojo: ja, dat kan ik me ook voorstellen. Inderdaad realiseer ik me nu dat Marco&Lisette ook een drone gebruiken (dank @DaVinci), en laatst las ik ergens dat ie om dezelfde reden een haat/liefde verhouding met het ding heeft.

@De tovenaar: ha ja, wel prachtige filmpjes👍🏻 maar zonder drone. Jammer, ik hoopte op info van jou.
ik denk dat je meer kans hebt wanneer je op fora over drones naar fietsers zoekt in plaats van hier andersom.
Leon schreef:
vr 26 nov, 2021 09:46
ik denk dat je meer kans hebt wanneer je op fora over drones naar fietsers zoekt in plaats van hier andersom.
Niet alleen naar fietsers hoor. Er zijn meer sportieve activiteiten mogelijk in de buitenlucht (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Categorie:Buitensport). Maar net als Leon ben ik wel bang dat de spoeling op dit forum dun voor je zal zijn. Daar staat dan wel weer tegenover dat zodra jij je dronevideoskills ontwikkelt en met ons deelt, je op dit forum al snel eenoog in het land der blinden zult blijken, en ons kunt gaan inspireren en adviseren. Ik zou dat heel leuk vinden.

Even los van de technische aspecten, waar ik geen verstand van heb, is het misschien een idee om zo'n dronekit samen met een vriend(in) te kopen die het ook wil gaan proberen en in de buurt woont. Dan kan je de kosten delen, maar belangrijker, samen door de leercurve gaan en elkaar tips geven terwijl je oefent. Ook kan de één de drone besturen terwijl de ander fietst, wandelt of welke activiteit dan ook uitoefent.

Mocht je nog niet de video's van de helaas recent overleden Bike Wanderer hebben bekeken, check dan die in de Andes, bijvoorbeeld in Chili. Prachtige (drone)beelden leverde dat op. En hij fietste en filmde meestal alleen.
Na de reprimande van @Flix is het bijna verplicht om strikt on topic te blijven.
Maar het verbaast me dat dcrainmaker hier nog niet is genoemd.
Hij heeft uitgebreid verslag gedaan van zijn vele ervaringen met vele drones.

In een van zijn tests wijst hij op het gevaar van een crash.
If you can both capture your crash and then the subsequent crash of the drone – you might just have a viral video on your hands. Then again, it’s also likely you’ll just have fodder for your friends to make fun of you.

https://www.dcrainmaker.com/?s=Drone
Fijne on-topic link, liefhebber! Deze site biedt veel nuttige info.
Merk op. Je gaat fietsen of een film maken. Om iets kijkbaars te maken is veel werk, daar gaat heel veel tijd in zitten.
Vooral tijdens het fietsen en daar had ik zelf heel veel moeite mee. Weer thuis krijg je spijt.
Eigenlijk zou je een storyboek moeten schrijven en waarvan je vermoed dat of dat is belangrijk, dat zou je in scene moeten zetten. Anders worden het bewegende fotos.
Een drone is voor eentonigheid van de film een perfecte aanvulling wat ik tot nu toe nauwelijks zie is dat de alleen reiziger tijdens het fietsen van voren of iets schuin daarvan wordt gefilmd.
Vraag het even aan de mensen van Wheels to wander (https://wheelstowander.com/ ). Zij hebben op hun reizen altijd een drone mee.
Ik heb de laatste reizen (niet altijd met de fiets) een drone mee gehad. Meer voor de foto's dan voor het filmen.
Wat observaties van mijn kant:

Ja, het kost extra tijd om hem te gebruiken. Maar in de vakantie heb ik geen haast. en het zijn leuke pauzes.

Je moet de mogelijkheid hebben om je batterijen op te laden. Dat duurt best wel even dus er moet een geschikte plek voor zijn.

Als je drone onder de 250 gram is, heb je met heel veel minder regels te maken. Anders moet je vliegbewijzen halen. Alhoewel ik dat laatste wel gedaan heb want ik wil gewoon weten waar ik mee werk.

Je hebt spullen nodig om de beelden te kunnen verwerken. Dus op zijn minst moet je een tablet meenemen.

Je kunt er wel prachtige beelden mee maken. Deze nam ik bv tijdens het weekend in Bosschenhoofd
2021-10-02 17.04.55.jpg
Nog iedereen bedankt voor de bijdragen hier.
De link van DC Rainmaker is een goede; die had ik zelf nog niet gevonden.

Ik hoop natuurlijk nog steeds dat er meer mensen hier hun ervaringen in deze kunnen delen; wie weet komt dat nog.
En anders moet ik het na mijn aanstaande zomerse reis, waar ik mogelijkerwijs van zo'n ding gebruik wil maken, zelf maar eens verslag doen, zoals eerder voorgesteld. :)
Alternatief voor het filmen mbv een drone is met een vlieger. Heb je geen batterijen voor nodig, alleen die van je actioncam. Maakt minder lawaai en is veel goedkoper. Zoek op kite aerial photography. Hier een voorbeeldje: https://www.youtube.com/watch?v=N7guAAAqZQo Kan je natuurlijk minder goed vanaf de fiets doen, je hebt meer ruimte nodig en er moet voldoende wind staan.
Hoi Flix, je vroeg praktijk ervaringen....kan een paar met je delen. Zijn puur onze ervaringen/ideeën/meningen.

Ja, beelden maken kost tijd. Beelden maken met een drone kost nog meer tijd. Als je het niet leuk vindt om leuke beelden te maken gaat de aanschaf van een drone je niet gelukkig maken. Let er ook goed op dat niet alleen jij het leuk moet vinden maar ook je (fiets)partner. Want ja, soms moet hij/zij nog een keer hetzelfde stukje fietsen omdat de drone net niet deed wat jij wilde (ligt altijd aan de drone, nooit aan de piloot :D ). Maar als je het beide wel heel leuk vindt om te doen dan heb je er een hele leuke hobby bij die je kan helpen om je reis nog intenser te maken.

Het klopt inderdaad, er zijn allerlei regels. Aan jou om te bepalen hoe goed je je aan die regels wilt houden. Het scheelt al heel erg als je door hebt dat je absoluut niet hoog en ver hoeft te vliegen om mooie beelden te maken. En als je dat weet blijf je meestal keurig onder de radar.

Tel bij de kosten van een drone een tweede drone erbij op. Ik ken geen enkele drone gebruiker die er niet een is verloren. Hoe goed je ook uitkijkt, en hoeveel sensoren er ook op zitten, je komt altijd ergens in je leven een onwillige boomtak tegen. de reden is vrij eenvoudig. Het mooiste beeld krijg je als je dicht langs onderwerp vliegt en dat is ook juist het gevaarlijkste.

Welke drone je wilt hebben daar kan je hele fora over vol schrijven. Wij wilde een drone hebben die en heel goed beeld gaf en heel licht van gewicht. We hebben toen gekozen voor de DJI Spark. Die kon je opladen met een reguliere USB lader (laders zijn zwaar!) en dat scheelde heel veel gewicht, kabels, etc. Al onze beelden zijn daarmee geschoten. Wel in HD maar niet in 4K. Als je gewoon met 5 tassen, een stuurtas en een zak op je drager fietst kun je ongetwijfeld een grotere drone meenemen.
De Spark wonder wij ook op onze naaidynamo opladen en met een zonnepaneel. Maar ik ben bang dat dat met de huidige drones niet meer lukt (weet ik niet zeker).

Hou rekening met de tijd van voorbereiden. Als je wilt gaan vliegen moet je een goede plek vinden, drone uitpakken, kalibreren, opstijgen, start positie zoeken en vluchtplannetje maken. En in de tussentijd loopt je batterij leeg. Lange discussies met je partner hoe je het wilt gaan doen gaat echt niet lukken. Dan is de accu leeg. Je moet goed communiceren met diegene die door het beeld gaat fietsen. en ja, dat moet soms even met korte duidelijke 'commando's'. Zie het als kanovaren of tandem rijden. Als je niet op elkaar bent ingespeeld gaat het je na de vlucht heel wat tijd kosten om je relatie weer te repareren :D .

Vind ook het bewerken leuk. Want ook dat gaat tijd kosten. Niets is erger dan filmpjes met heeeeeel veeeeel drone beelden die heeeeel lang duren. Wissel het af met reguliere beelden op dezelfde locatie....kost allemaal tijd....is heel leuk om te doen.

Ook onze drone is door de natuur geveld. Er zijn gewoon teveel bomen op deze wereld die niet aardig zijn voor drones :D . We gaan er wel weer eentje kopen. Waarom? Omdat wij merken dat wanneer je open staat voor de wereld om je heen het maken van beelden een hele mooie verrijking kan zijn. Tip: maak de beelden samen met de lokale bevolking. Dus niet zomaar vliegen boven een boerderij maar de boer ontmoeten, babbeltje maken en als het klikt dan een mooi beeld maken wat je weer met hem/haar kunt delen.
En ja, dat kost ook tijd.....net als het leven.

Veel succes met het maken van een keuze.
Marco

Wat drone filmpjes...
[youtube]https://youtu.be/uKzREbbSKrc[/youtube]

[youtube]https://youtu.be/6eZZDX_3NtM[/youtube]

[youtube]https://youtu.be/oxTZqaY3UTA[/youtube]

[youtube]https://youtu.be/uNf60ww-Bc0[/youtube]
Bij 1:10 verloren we de drone.....omgebracht door een tak en 2 gepensioneerden.......twee leuke mensen waren zo nieuwsgierig naar de drone en ik wilde niet onbeleefd zijn om hun vragen te beantwoorden. Vliegen en vragen beantwoorden, niet doen 8)
Marco Meijerink schreef:
di 07 dec, 2021 18:08
Ja, beelden maken kost tijd. Beelden maken met een droge kost nog meer tijd.
Ik vind nat juist altijd meer tijd kosten. ;)
Het klopt inderdaad, er zijn allerlei regels. Aan jou om te bepalen hoe goed je je aan die regels wilt houden.
Marco, ik twijfel niet aan je goede intenties en ik denk dat de vraagsteller heel blij is met jouw praktijkervaringen. Maar stel dat je hier op het forum schrijft: ‘Ja, verkeerslichten staan weleens op rood. Aan jou om te bepalen of je daarvoor wilt stoppen of dat je liever doorrijdt', dan zou de suggestie dat het geen probleem is als iemand zichzelf en/of anderen in gevaar brengt, je denk ik ook niet in dank worden afgenomen. Regels zijn er doorgaans met goede redenen en in het openbaar de suggestie wekken dat ieder voor zich wel kan bepalen of je je eraan houdt of niet, vind ik niet handig.

Afgezien daarvan veel nuttige informatie, waarvoor hulde. :)

Groetjes,

Carl
Klopt wel een beetje Carl. Goed dat je het noemt.
De meeste drones geven bij het opstarten al goed aan of, en hoe hoog, je er wel of niet mag vliegen. Dat helpt. Want soms is het lastig om te bepalen wat de regels zijn. Ik ben wel eerlijk, soms zitten we tegen het randje aan.....niet met het rijden door rood overigens :D .