Additionally, paste this code immediately after the opening tag: OSMAND maps - Forum Wereldfietser

OSMAND maps

Hallo,

Binnen OSMAND kan je gebruik maken van:
  • Map Source
  • Overlay Map
  • Underlay map
Ben wel benieuwd welke combinatie goed bevalt en waarom?
Ikzelf heb nu Source map: Offline vector maps, overlay: Microsoft Earth en Underlay: CycleOSM
Ik overweeg nog om extra profielen aan te maken voor specifieke doelen (bijvoorbeeld met campings er op). Eventueel kunnen we ook handige profielen onderling delen en zo elkaar helpen (alleen mag je op deze site enkel foto's uploaden en geen andere type bestanden).
RealRedHair schreef:
ma 22 nov, 2021 19:06
Ikzelf heb nu Source map: Offline vector maps, overlay: Microsoft Earth en Underlay: CycleOSM
Hou er wel rekening mee dat de niet-offline-kaarten data verbruiken; ze worden immers online binnengehaald als je positie wijzigt. Tijdens een dagje fietsen kan dat aardig oplopen.

Ik heb ooit een render-bestand (regelt de kaartweergave, Menu > Kaartweergave > Kaartstijl) gedeeld gekregen van de Tovenaar, waar ik nog altijd erg blij mee ben. Veel duidelijker dan de standaard kaartweergave.
Vos schreef:
di 23 nov, 2021 13:35
Ik heb ooit een render-bestand (regelt de kaartweergave, Menu > Kaartweergave > Kaartstijl) gedeeld gekregen van de Tovenaar, waar ik nog altijd erg blij mee ben. Veel duidelijker dan de standaard kaartweergave.
Kan je hier downloaden: https://www.openfietsmap.nl/downloads/android/osmand
Ik gebruik ook geen overlay of underlay, alleen de offline maps.
Je kunt online source maps wel van te voren downloaden begrijp ik. Gebied selecteren en dan lang drukken, actions selecteren en downloaden. Voor layers kan dat niet volgens mij.

Wel nog handigheid ontdekt voor wel/niet weergeven van POI zoals campings middels Quick Action; aanzetten bij configure screen en dan kan je knopjes toevoegen. Zie plaatje. Zo kan je ook snel wisselen van layer en het verschil zien.

Het render bestand van https://www.openfietsmap.nl/downloads/android/osmand krijg ik niet werkend. Naar de juiste directory kopiëren is met laatste versie Android al lastig en dan geeft OSMAND foutmelding als ik profiel activeer. Iemand een suggestie?

Bijlagen

RealRedHair schreef: Je kunt online source maps wel van te voren downloaden begrijp ik. Gebied selecteren en dan lang drukken, actions selecteren en downloaden. Voor layers kan dat niet volgens mij.
Je kunt ook op voorhand al de (online) kaarten van een hele fietsroute downloaden met OsmAndMapCreator. Ik heb dat een keer gedaan voor een kanotocht, dan is Microsoft Earth wel handig om eventuele obstakels in de rivier te zien. Maar ik vond het niet eenvoudig en de mb's lopen aardig op als je in wilt kunnen zoomen.
RealRedHair schreef:
di 23 nov, 2021 19:48
Je kunt online source maps wel van te voren downloaden begrijp ik. Gebied selecteren en dan lang drukken, actions selecteren en downloaden. Voor layers kan dat niet volgens mij.

Wel nog handigheid ontdekt voor wel/niet weergeven van POI zoals campings middels Quick Action; aanzetten bij configure screen en dan kan je knopjes toevoegen. Zie plaatje. Zo kan je ook snel wisselen van layer en het verschil zien.

Het render bestand van https://www.openfietsmap.nl/downloads/android/osmand krijg ik niet werkend. Naar de juiste directory kopiëren is met laatste versie Android al lastig en dan geeft OSMAND foutmelding als ik profiel activeer. Iemand een suggestie?
Die Quick Action kende ik nog niet, inderdaad handig!
Waarom mijn render style niet op jouw toestel werkt weet ik niet, op mijn Xiaomi (miui 12.5, Android 11) werkt het wel.
Zou ook kunnen liggen aan de Android versie van Samsung. Op een Iphone werkt mijn render style ook niet.
De tovenaar schreef:
wo 24 nov, 2021 09:24
Waarom mijn render style niet op jouw toestel werkt weet ik niet, op mijn Xiaomi (miui 12.5, Android 11) werkt het wel.
Zou ook kunnen liggen aan de Android versie van Samsung.
Op mijn Samsung S10, Android 11, werkt hij wel.
Waar ik ooit wel tegen aanliep bij de update naar Android 11 was dat Osmand opeens geen tracks meer kon opslaan. Had te maken met schrijfrechten in de Android/data map, waar ook de map net.osmand zich standaard bevindt. Nadat ik Osmand had verplaatst naar de root map van mijn micro SD kaart werkte het weer goed. Misschien is dat een optie om uit te proberen?
De tovenaar schreef:
do 25 nov, 2021 13:10
Waar ik ooit wel tegen aanliep bij de update naar Android 11 was dat Osmand opeens geen tracks meer kon opslaan. Had te maken met schrijfrechten in de Android/data map, waar ook de map net.osmand zich standaard bevindt. Nadat ik Osmand had verplaatst naar de root map van mijn micro SD kaart werkte het weer goed. Misschien is dat een optie om uit te proberen?
Heb geen SD kaart meer in mijn laatste telefoons. Kopiëren van een bestand binnen Android 11 is wel veel lastiger geworden.
Het render bestand van https://www.openfietsmap.nl/downloads/android/osmand heb ik nu werkend. Heb het eerst naar juiste directory gekopieerd en toen heb ik bestand geopend met OSMand. Dan geeft OSMand aan dat hij rendering bestand geïmporteerd heeft en staat het in het lijstje. Enkel het bestand er neerzetten was bij mij niet voldoende blijkbaar.
RealRedHair schreef:
do 25 nov, 2021 21:46
Het render bestand van https://www.openfietsmap.nl/downloads/android/osmand heb ik nu werkend. Heb het eerst naar juiste directory gekopieerd en toen heb ik bestand geopend met OSMand. Dan geeft OSMand aan dat hij rendering bestand geïmporteerd heeft en staat het in het lijstje. Enkel het bestand er neerzetten was bij mij niet voldoende blijkbaar.
:) Fijn dat het gelukt is, ik zal deze info op de site zetten!
Voor mij voldoen de basis offline kaarten prima. Voor de echt mooie plaatjes kijk ik wel om me heen :wink:
Less is more en simply the best.
LHTJoost schreef: Voor mij voldoen de basis offline kaarten prima. Voor de echt mooie plaatjes kijk ik wel om me heen :wink:
Less is more en simply the best.
Ik snap de toegevoegde waarde nooit zo van dit soort dooddoeners.

@Tovenaar
Is jouw renderbestand een geval van work in progress, of heb je hem eenmalig ingesteld? Oftewel, heeft het zin af en toe de laatste versie te downloaden?
Vos schreef:
vr 26 nov, 2021 11:37
@Tovenaar
Is jouw renderbestand een geval van work in progress, of heb je hem eenmalig ingesteld? Oftewel, heeft het zin af en toe de laatste versie te downloaden?
Sporadisch wijzig ik wat, zie https://github.com/ligfietser/OFM_Osmand/commits/master
Vos schreef:
vr 26 nov, 2021 11:37
LHTJoost schreef: Voor mij voldoen de basis offline kaarten prima. Voor de echt mooie plaatjes kijk ik wel om me heen :wink:
Less is more en simply the best.
Ik snap de toegevoegde waarde nooit zo van dit soort dooddoeners.
Kan het een tandje minder alsjeblieft. Ik geef gewoon aan dat ik genoeg heb aan de basis qua navigatie.