Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke opblaasbare mat - Forum Wereldfietser

welke opblaasbare mat

Mijn eerste post hier op het forum.

Gisteren terug gekomen van drie weken fietsen in Noorwegen.

Nu had ik een goedkoop matje van de Decathlon voor 30 euro die het na 3 nachten al begaf. Dat kan ik me ergens nog voorstellen. Eenmaal onderweg in een outdoorzaak in Noorwegen 160 euro (!) uitgegeven aan wat ik dacht een prof opblaasbaar matje welke ook makkelijk op de fiets is mee te nemen.

Gaat om deze

https://www.gearshop.co.nz/products/jr- ... at-scarlet

Maar ook deze ging dus lek na een nacht of 3.

Is dat dan gewoon domme pech?

Ik ben dan toch op zoek naar welk matje jullie dan gebruiken?
Domme pech? Geen idee.
Ik heb deze post al eens eerder geplaatst.
JanH schreef:
do 26 nov, 2020 18:50
Ik ben 196 cm lang.
Had een Exped Synmat UL 7 LW met de maten: 197 - 65 - 7.
Heb nu de M versie met de maten 183 - 52 - 7.

Voldoet mij goed. Ik slaap veelal in de "foetushouding", heb er geen last van dat de mat korter is dan mijn lichaam. Heb ook geen behoefte om wat aan het voeteneinde te leggen.
Heb geen spijt van deze keuze. Minder gewicht, minder pakvolume, meer ruimte in de tent, sneller op te belazen.
Als ik dan toch wat te wensen mag hebben: vanwege mijn slaaphouding had de mat wat breder mogen zijn.
Vraag die bij mij opkomt is hoe en vooral waar je het matje oprolt na gebruik. In de tent of naast je tent. Dat laatste is geen goed idee in ieder geval.
Waar: op de plek waar je geslapen hebt.
Hoe: rtfm.
Of het pech is? Stak er een doorn uit? Sommige plekken in de wereld zijn zo vergeven van doorns dat elk matje lek gaat*. O.a. als ze net de meidoornhagen op de camping gesnoeid hebben. :evil:
Als het lek toevallig net in de naad zit kan het aan het matje liggen, etc.
Ik heb een Exped, maar niet bepaald de lichtste. En plakspul bij me.
Nog nooit een lekke mat gehad, mat komt niet buiten de tent. Wel andere problemen met mijn (lichte) Exped-mat :D .
Ik heb ooit een lekke exped-mat gehad omdat ik met het scherpe haakje langs de maat schuurde. Eigen schuld, geplakt en nog veel plezier van gehad.

nu alweer bijna 30 nachten dit jaar op mijn sea to summit matje, geen enkel probleem. wel leg ik altijd een stukje Tyvek onder mijn tent tegen scherpe dingen.

Ik zou zeggen; op zoek maar het lek, plakken, en verder slapen. Of kies voor een minder kwetsbaar matje.
Wat leg je onder je tent? Wat is dat voor tent? Is er überhaupt wel sprake van een tent? ;) En controleer je je kampeerplek voldoende? Noorwegen neem ik aan wildkamperend?

Ik heb tweemaal een kapotte Exped mat gehad, een Synmat en een Downmat, allebei geen UL of Hyperlite. Beide op de naad tussen de banen stuk. Nu al een tijdje op een Thermarest NeoAir, slaapt ook prima en blijft vooralsnog heel...
Jurr schreef:
do 30 sep, 2021 19:34
... Nu al een tijdje op een Thermarest NeoAir, slaapt ook prima en blijft vooralsnog heel...
Wel plakspul mee hopelijk? 😉
Mijn Exped slaapcomfort gaat al 5 seizoenen mee en we hebben met elkaar afgesproken dat het nog best een aantal jaren langer mag zijn.
Mijn MSC Hoop poogt zich aan onze afspraak te onttrekken en daar baal ik een beetje van.
willem.m schreef:
do 30 sep, 2021 19:53

Wel plakspul mee hopelijk? 😉
Damn, goed dat je het zegt! Die zit in hetzelfde setje plakspullen wat ik vergeten ben na die dubbele snakebite in die fraaie Franse afdaling... gelukkig waren er behulpzame mensen op de camping ;)

(-:
Koop ook af en toe nieuw plakspul want na een jaar of wat zit het uitgedroogd in de tube.
Van onze drie Exped downmats is er nog eentje over. Een andere is gedelamineerd, en bij eentje kwam er dons uit het ventiel. Ook mijn Synmat UL delamineerde halverwege een tocht :evil: Ik ben nu over op de wat zwaardere Neoairs.
Ik ga nog steeds lekker op mijn thermarest self-inflatable. Gaat een leven lang mee, goed voor milieu en portemonnee. Ligt voor geen meter dus je bent iedere ochtend vroeg je tentje uit. Tel uit je winst.
Het nadeel (voor mij) van de Thermarestmatten is dat ik er van af rol door de horizontale banen.
timvanveen schreef:
vr 01 okt, 2021 12:55
Ik ga nog steeds lekker op mijn thermarest self-inflatable. Gaat een leven lang mee, goed voor milieu en portemonnee. Ligt voor geen meter dus je bent iedere ochtend vroeg je tentje uit. Tel uit je winst.
Ben om betrouwbaarheids- en duurzaamheidsredenen weer self-inflatables gaan proberen: de thermarest prolite apex blijkt voor mij vrijwel net zo goed te slapen als de dikkere matjes van exped en het scheelt in opblazen. Voor vakantiefietsen voldoet het uitstekend. Voor wandelen waar gewicht en volume toch echt nog een stuk belangrijker is, valt de afweging nog wat anders uit.
blokdoorn schreef:
vr 01 okt, 2021 17:10
...het scheelt in opblazen.
Dat voordeel tov Exped valt weg tegen het gedoe om de lucht er weer uit te krijgen.
Wim schreef:
vr 01 okt, 2021 09:53
Van onze drie Exped downmats is er nog eentje over. Een andere is gedelamineerd, en bij eentje kwam er dons uit het ventiel.
Hoeveel jaar duurde het voor het zover was?
Bert van Sprang schreef:
vr 01 okt, 2021 15:36
Het nadeel (voor mij) van de Thermarestmatten is dat ik er van af rol door de horizontale banen.
Bij mij was dat de herrie. Werd er zelf wakker van en ik schaamde me vanwege de andere campinggasten.
Wim schreef:
vr 01 okt, 2021 09:53
Van onze drie Exped downmats is er nog eentje over. ... bij eentje kwam er dons uit het ventiel.
Ja en? Dan is de mat toch nog niet afgeschreven? Of bleef er dons uitkomen?

Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat tot nu toe slechts 1 Exped mat kapot is gegaan. Ik heb gewoon weer een nieuwe Exped gekocht, zo'n basic variant, want ik vind ze heel fijn.
Om terug te komen op de originele vraag: twee keer lek in zulke korte periode lijkt me uitzonderlijk. Ik heb in een kleine kwarteeuw één lek matje gehad, en dat was tijdens een nacht tussen de cactussen in de woestijn van Texas. Een risico-zone, zeg maar.

Op basis van die ervaring zou ik zeggen: als je twee matjes lek slaat in een paar dagen heb je enorme pech gehad, rommel gekocht(*), of niet goed opgelet in een risico-zone(**).

(*) Lijkt me hier niet het geval.
(**) Dat kan alleen jij achteraf beoordelen.