Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke opblaasbare mat - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

welke opblaasbare mat

Poppink schreef:
di 05 okt, 2021 11:11
Het probleem dat ik nog niet heb opgelost is het ideale kussen.
Wij hebben Decathlon kussentjes die je zelf kan bijvullen met kleren of met een heel klein opblaasbaar kussentje (onze voorkeur).

Ik zie nu ook dat decathlon een foam kussen heeft welke je kan opblazen. Met een paar teugjes lucht zou dat best wel eens heel goed kunnen werken.
Ik heb het afgelopen weekend geassisteerd bij de fietsreparatiecursus van Marten Gerritsen in Kiel Windeweer, en dus in de boomgaard gekampeerd. Het vroor en het heeft zelfs gesneeuwd, dus ik had mijn Exped Downmat meegenomen. Jullie raden het al: de matras delamineerde. Dat was precies in het midden, dus het werd een nacht van opzij rollen. Van de vier Exped matrassen die we gehad hebben is er nu geen enkele meer over. Een Downmat begon dons te spuwen en werd nog onder garantie vervangen. De twee andere Downmats kregen beide last van delaminatie, net als de ene Synmat UL. Dat was drie keer na afloop van de garantietermijn, en pech want de importeur is streng geworden.
Wim schreef:
ma 04 apr, 2022 17:43
Dat was drie keer na afloop van de garantietermijn, en pech want de importeur is streng geworden.
Ze zullen wel veel reparatie verzoeken onder garantie hebben gehad, dan moet je wel streng worden om kostendekkend te blijven.

Ik heb ook al een paar jaar last van losvliegende veren bij mijn downmat, maar voorlopig houdt de mat zich nog bij mij. Die van vrouwlief is al wel vervangen.
Wim schreef:
ma 04 apr, 2022 17:43
Ik heb het afgelopen weekend geassisteerd bij de fietsreparatiecursus van Marten Gerritsen in Kiel Windeweer, en dus in de boomgaard gekampeerd. Het vroor en het heeft zelfs gesneeuwd, dus ik had mijn Exped Downmat meegenomen. Jullie raden het al: de matras delamineerde. Dat was precies in het midden, dus het werd een nacht van opzij rollen. Van de vier Exped matrassen die we gehad hebben is er nu geen enkele meer over. Een Downmat begon dons te spuwen en werd nog onder garantie vervangen. De twee andere Downmats kregen beide last van delaminatie, net als de ene Synmat UL. Dat was drie keer na afloop van de garantietermijn, en pech want de importeur is streng geworden.
Hoe delaminerendbestendig zijn de zelfopblaasmatjes van Decathlon?
Hun spullen worden steeds beter, maar hun prijzen blijven laag ten opzichte van anderen. Decathlon zit overal. Ik kwam deze zaak zelfs tegen in Khorat in een uithoek van Thailand.
rockhopper schreef:
ma 04 apr, 2022 17:50

Ik heb ook al een paar jaar last van losvliegende veren bij mijn downmat, maar voorlopig houdt de mat zich nog bij mij. Die van vrouwlief is al wel vervangen.
Mijn donsspuwende Downmat deed het ook nog best een tijdje ja, maar ja... uiteindelijk ging 'ie uiteraard toch delamineren. Net als mijn Synmat trouwens.

Nu alweer een tijdje op een NeoAir. Slaapt eigenlijk ook prima.
Wij hebben inmiddels ook enkele Neoairs en die zijn niet alleen tot nu toe degelijker maar wat mij betreft eigenlijk ook comfortabeler. Maar hierin verschillen de smaken.
Ik ben ook wel een fan van Decathlon, maar hun matrassen zijn toch vooral voor warmer weer.
Omdat de Expeds bij mij ook delamineerden ben ik enige tijd terug ook overgestapt naar Neoair. Ik rolde er echter steeds van af, ik ben echt wel een fan van Exped met de iets dikkere zijbanen. Inmiddels dus weer terug naar Exped.
Ik vind het niet erg als m'n mat me een euro per nacht kost, maar het is wel onhandig als ik niet weet of ie het de komende nacht wellicht zal begeven. Komt de volgende dag altijd onhandig uit.

Dus delamineren matten eigenlijk door leeftijd, aantal keren vol/leeg laten lopen, paktechniek, opslag, domme pech, overig?

(Na diverse merken nu een ayacucho mat royaal onder die 1€/nacht; klein en licht en sterk en slaapt lekker en niet duur keerzijde is alleen de mindere isolatie.)
Grandonneur schreef:
di 05 apr, 2022 10:38
Dus delamineren matten eigenlijk door leeftijd, aantal keren vol/leeg laten lopen, paktechniek, opslag, domme pech, overig?
Al dan niet geplande levensduurbeperking door slim ontwerp?
(Geen fabrikant moet me proberen wijs te maken dat men anno 2022 niet weet hoe je een matje zo in elkaar plakt dat het niet loslaat.)
Ik denk niet dat Exped zo perfide is, want het is slecht voor hun reputatie, en in de praktijk is het vast duur vanwege de garantie gevallen. Zoals bij elk kwaliteitscontrolesysteem zullen ze wel een bepaalde failure rate accepteren, maar als ik onze score en de ervaringen van anderen bezie denk ik toch dat ze een probleem hebben. Ik ben er klaar mee.
Resteert voor mij de vraag welke andere echt warme mat ik moet kiezen. De Neoair Xtherm is duidelijk erg warm, maar ook zo licht dat ik me toch wat zorgen maak over de degelijkheid. Vroeger was er nog de Neoair Allseason en die was tamelijk robuust, maar is uit het assortiment. Juist een warme matras moet wat mij betreft ook net wat robuuster zijn. Als het snikheet is in de zomer slaap ik zonder veel bezwaar gewoon op de grond.
Toch heb ik ook vaak gelezen over het delamineren van Thermarest matten, net als Exped.
Maar als ik het forum hier volg, lijkt het voornamelijk een Exped-probleem.
Of is het specifiek een kwetsbaarheid van de UL matten? Of delamineren de zwaardere uitvoering net zo goed?
Wim schreef:
di 05 apr, 2022 12:26
Resteert voor mij de vraag welke andere echt warme mat ik moet kiezen.
Sea to Summit begeeft zich in het spectrum van exped en thermarest. De ether light met R 6.2 bij 720 gram?
Joris Flemming schreef:
di 05 apr, 2022 13:03

Of is het specifiek een kwetsbaarheid van de UL matten? Of delamineren de zwaardere uitvoering net zo goed?
Mijn delaminerende Synmat 9 en Downmat 7 waren allebei geen UL varianten.
Twee matten, allebei synmat 7lw. Maar wel na 8 en 9 jaar. Nu de nieuwere 3d versie zonder pomp, met opblaaszak aangeschaft. Als die weer 8 of 9 jaar meegaan, ben ik tevreden. (En het delamineren zorgde in beide gevallen niet dat we niet meer konden slapen).
Grandonneur schreef:
di 05 apr, 2022 13:08
Wim schreef:
di 05 apr, 2022 12:26
Resteert voor mij de vraag welke andere echt warme mat ik moet kiezen.
Sea to Summit begeeft zich in het spectrum van exped en thermarest. De ether light met R 6.2 bij 720 gram?
2 jaar geleden de ether light xt gekocht, was het fijnst liggende matje tot nu toe, maar binnen een jaar 1 lek, dat kan maar binnen een jaar bleven ze niet hard in de nacht, terug naar Bever en na een tegoed van Bever toch maar Themarest genomen want daar geen problemen mee.

als ze er voor zorgen dat hij op druk blijft ook al wordt hij zwaarder dan zou ik hem zo weer kopen, lag echt erg goed.
Leon schreef:
di 05 apr, 2022 11:37
Grandonneur schreef:
di 05 apr, 2022 10:38
Dus delamineren matten eigenlijk door leeftijd, aantal keren vol/leeg laten lopen, paktechniek, opslag, domme pech, overig?
Al dan niet geplande levensduurbeperking door slim ontwerp?
(Geen fabrikant moet me proberen wijs te maken dat men anno 2022 niet weet hoe je een matje zo in elkaar plakt dat het niet loslaat.)
De vraag is natuurlijk wanneer het loslaat. Ik heb een delaminerende Thermarest gehad, maar dat was na twintig jaar gebruik. Daarmee kan ik leven. Ik zou het geen "geplande levensduurbeperking" noemen.

Waarmee ik zéker kon leven, is dat ik kosteloos een nieuw matje kreeg. Sommige winkels/producenten nemen de dienst na verkoop wel heel ernstig.

De eerlijkheid gebied nu te zeggen dat een ander maar identiek matje het na minder dan tien jaar begaf. Dat vond ik niet OK. Maar toen ben ik om allerlei redenen (matje gekocht in de USA etc.) niet naar de winkel in België gestapt. Anders had ik wellicht een nieuw exemplaar gekregen.
Wim schreef:
di 05 apr, 2022 12:26
Ik ben er klaar mee.
Resteert voor mij de vraag welke andere echt warme mat ik moet kiezen. De Neoair Xtherm is duidelijk erg warm, maar ook zo licht dat ik me toch wat zorgen maak over de degelijkheid.
Ik denk ook niet dat exped het doet om sales te verhogen. Ik vermoed dat de meesten niet snel terugkeren nadat een product hard faalt of heeft gefaalt en custom support tekort schiet onder het motto "einde garantie periode".
Buiten exped en neoair heb je nog Nemo die ook een aantal matjes in tensor alpine / insulated die een goede R waarde hebben. Amerikaans merk dus niet zo heel goed verkrijgbaar in Nederland, al is de Bever een dealer. Wel aan de prijs, maar you get what you pay for... Daarnaast het genoemde sea-to-summit, in mijn ogen meer een B-merk, maar dat hoeft het nog niet ongeschikt te maken.
Vaude heeft ook een geïsoleerde slaapmat (Performance winter) die er goed uitziet. Ik heb een er een sinds vorige herfst, met wat korting gekocht en dus ook nog goedkoop — benieuwd hoe duurzaam ze zal blijken. Met mijn Sea to Summit UL insulated heb ik grote problemen gehad onderweg (voor elk gedicht gaatje kwam er 'vanzelf' een nieuw bij) waardoor die in een Slovaakse vuilnisbak is beland. Jammer, want ik vond het een geweldige mat. Was ongetwijfeld een maandagochtend-geval, maar ik was zo pissed omdat zelfs de reparatieset slecht werkte (plakkers kwamen weer los) dat StS voor mij taboe geworden is.