Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke opblaasbare mat - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

welke opblaasbare mat

Nee de Synmat, de meest basic variant, die ik overigens tegen alle adviezen in gewoon met de mond opblaas.
Mijn self-inflating Thermarest matje dat ik halverwege de jaren tachtig kocht is nog steeds bruikbaar, zij het niet self-inflating meer. Ik vind hem nu te spartaans, maar hij heeft onlangs nog dienst gedaan als onderdeel van een Tatteljee kinderbedje. Onverwoestbaar zo lijkt het.
Toen ik 2014 weer langere fietsvakanties ging houden heb ik een Exped Synmat gekocht. Daar heb ik lekker op geslapen, en de pakruimte is fijn klein. Tijdens mijn voorzomertocht in Noord-Frankrijk lieten er ineens twee banen los. Gezien de verhalen op het forum en elders was ik niet verrast, maar het was toch spijtig. Echt lekker slapen was daarmee wel voorbij, maar ik heb hem nog gebruikt tot ik weer thuis was. Ik heb nu de Neoair Xtherm als vervanger gekocht. Onder meer omdat Thermarest wat ruimhartiger lijkt met garantie dan Exped.
Iets meer pakvolume, maar verder bevalt hij prima. Ik slaap er lekker op, en ikzelf, nog mijn vrouw, hebben last van herrie. Ik vind de opblaaszak die erbij geleverd wordt prettiger werken dan de Schnozzel, of hoe heet het ding, van Exped.
Fedor schreef:
vr 01 okt, 2021 20:34
Bij mij was dat de herrie. Werd er zelf wakker van en ik schaamde me vanwege de andere campinggasten.
Helaas hebben wij een herrie probleem met de Synmat Hyperlite DUO LW... alsof er een clown balonnen aan het knopen is :oops:

Het is echt zonde, want het is een briljante twee-persoons mat, erg licht en supercomfy.

Eigenlijk is de beste mat die we hebben de Downmat lite 5; dat is een budget model van Exped waarbij de banen verder van elkaar af zijn (misschien daardoor ook minder risisco voor delaminatie). We hebben er jaren fijn opgeslapen, de matten zijn nu door naar de kids. Als de Synmat DUO de geest geeft koop ik weer 2 downmat 5 LW's erbij.

Er is ook een Synmat 5, maar die kan tot 1 graad celsius, dus die vind ik te koud.




@Belle, je info over de 2-persoonsmatten van Exped klopt niet helemaal, je deelt bij de 'Synmat DUO serie niet de luchtkamer, elke slaper kan zelf zijn hardheid bepalen.
Als de onderkant van de mat tegen de tentbodem herrie maakt helpt te vaak om er iets tussen te leggen zoals kleding of een laag folie. Het is een stom probleem, dat zeker.
Nee het zijn de luchtkamers in de banen die tegen elkaar wrijven (vandaar het balonnenknoop geluid). Ook als we het heel zacht oppompen is ie niet stil.

Wij slapen zelf met op maat gemaakte oordoppen (ik snurk meestal als ik kampeer vanwege flinke allergie voor alles wat groeit en vooral bloeit), maar toen de buurman vroeg wat dat vreselijke geluid was, was dat wel even schaamrood op de kaken.

Ik kan hem daarom gewoon niet aanraden. Echt zonde, want het is verder een briljant systeem; superklein en licht voor 2 man.

Het lastige is dat we samen een quilt delen en met twee matjes is dat veel kouder (tochtgat). Om weer alles solo uit te voeren is knalduur en al snel zwaarder en groter (ik zit nu op 1.1 kg pp voor het slaapsysteem).
Dank voor de vele reacties.

Moet toegeven dat ik het matje eigenlijk nooit (die 3-4x keer dan ) in de tent heb opgerold, eigenlijk altijd op het gras ernaast en zelfs een keer op zo'n houten picknicktafel. Blijkbaar zijn die dingen nogal kwetsbaar.

Gisteren het matje in een bad gedaan maar eigenlijk voordat ik de hele mat kon checken was de lucht er al voor de helft uit zo ongeveer.
Jelmer_Gr. schreef:
za 02 okt, 2021 14:33
...Moet toegeven dat ik het matje eigenlijk nooit (die 3-4x keer dan ) in de tent heb opgerold, eigenlijk altijd op het gras ernaast en zelfs een keer op zo'n houten picknicktafel. Blijkbaar zijn die dingen nogal kwetsbaar. ...
Goed dat je dit zo openhartig deelt, zodat anderen niet op hetzelfde idee komen. 😉
Jelmer_Gr. schreef:
za 02 okt, 2021 14:33
Gisteren het matje in een bad gedaan maar eigenlijk voordat ik de hele mat kon checken was de lucht er al voor de helft uit zo ongeveer.
Doe er een klein beetje afwasmiddel bij, dan zie je de bubbels beter. Voor het plakken wel afspoelen.
Wim schreef:
vr 01 okt, 2021 09:53
Van onze drie Exped downmats is er nog eentje over. Een andere is gedelamineerd, en bij eentje kwam er dons uit het ventiel. Ook mijn Synmat UL delamineerde halverwege een tocht :evil: Ik ben nu over op de wat zwaardere Neoairs.
Ik lees bij zowel Exped als Thermarest luchtbedden over ervaringen met de zgn delaminatie. Is dit inderdaad een probleem dat zich beperkt tot de UL-varianten van beide merken, of komt het bij Exped juist vaker voor? Welke zwaardere Neoair zou bijvoorbeeld een alternatief kunnen zijn voor een Exped Synmat UL?
Hier wat antwoorden op vragen aan mij:
Als zo'n Exped Downmat dons begint te spuwen is het snel einde verhaal. Er zit een soort sluis in die zorgt dat je hem wel kunt oppompen en leeg laten lopen, maar dat het dons erin blijft. Dat gaat welk eens kapot (ik ben zeker niet de enige) en dan raak je dus de isolatie kwijt. Dit is dus een mat uit de zwaardere en degelijkere serie.
Van de twee matrassen die zijn gaan delamineren was er eentje een (zware) Downmat en eentje een UL.
Ons huidige assortiment bestaat uit de resterende Downmat en een Neoair All Season voor kouder weer en twee Neoair Camper matrassen voor warmer weer. Die laatste zijn met 7,5 cm ook iets dikker en dat is wel fijn. Met iets van 650 gram valt het gewicht ook nog wel een beetje mee.
Meer in het algemeen moet ik bekennen dat ik ondanks mijn voorliefde voor lichtgewicht uitrusting toch iets voorzichtiger ben geworden met al dat heel lichte spul.
ik had een Exped synmat UL, maar deze raakte inderdaad ook lek door twee loslatende banen.
viewtopic.php?f=21&t=35352&p=377007#p377007

Ik heb hem vervangen door een Thermarest Xtherm Max. Deze voelt veel steviger aan en is veel warmer.
Bij mijn Exped kreeg het al koud onder de 10 graden, maar de Thermarest is bij 5 graden nog behaaglijk warm met dezelfde slaapzak. Maakt dus een enorm verschil uit.
De Thermarest heeft een aanzienlijk hogere R-waarde, maar bij matten is eigenlijk de regel dat het zolang je niet onder de minimum temperatuur komt de mat de koude tegenhoudt (oftewel, een hogere R-waarde maakt op dat moment niet uit). In het geval van Exped heb ik met de vergelijkbare Synmat HL totaaal geen problemen tot zeker 5 graden s'nachts. 10 graden zou de Synmat echt makkelijk moeten halen, hij is gechaald op -3 en Exped staat op dat punt niet direct bekend als liegbeesten.

Maar goed, dat delamineren is hoe dan ook een kwalijk probleem waar nog niet van duidelijk is of ze dat nu werkelijk onder controle hebben (zoals ze claimen).
loknor schreef:
zo 03 okt, 2021 17:46
Maar goed, dat delamineren is hoe dan ook een kwalijk probleem waar nog niet van duidelijk is of ze dat nu werkelijk onder controle hebben (zoals ze claimen).
Ik ben toe aan mijn derde Exped Synmat UL. De eerste twee waren geel, beide gingen delamineren.
Exped heeft het gele model vervangen door een nieuw model met de kleur oranje. Die heb ik nu twee jaar. Afwachten.
loknor schreef:
zo 03 okt, 2021 17:46
De Thermarest heeft een aanzienlijk hogere R-waarde, maar bij matten is eigenlijk de regel dat het zolang je niet onder de minimum temperatuur komt de mat de koude tegenhoudt (oftewel, een hogere R-waarde maakt op dat moment niet uit).
Ik snap dat je die indruk kunt krijgen zolang je het niet koud hebt, maar natuurkundig - en dus echt - is de warmtestroom in zulke gevallen* altijd evenredig met het temperatuurverschil en omgekeerd evenredig met de isolatiewaarde. Er zijn geen drempelwaardes of zo.
JanH schreef:
zo 03 okt, 2021 18:25
Ik ben toe aan mijn derde Exped Synmat UL. De eerste twee waren geel, beide gingen delamineren....
Voor de goede orde:
Eerder schreef ik dat ik de Synmat heb (meerdere zelfs). Dat is dus *bewust* niet de UL variant. Ik geloof niet zo dat superlichtgewicht en duurzaam samengaan. Bovendien betaal je voor superlichtgewicht in de regel meer, en dát voor iets dat eerder kapot gaat. (Schrijf ik, van wie een basic matje van Exped ook kapot ging - ha ha).
Leon schreef:
zo 03 okt, 2021 18:48
Ik snap dat je die indruk kunt krijgen zolang je het niet koud hebt, maar natuurkundig - en dus echt - is de warmtestroom in zulke gevallen* altijd evenredig met het temperatuurverschil en omgekeerd evenredig met de isolatiewaarde. Er zijn geen drempelwaardes of zo.
R-waarde is een in het lab bepaalde waarde over thermische conductiviteit, alleen wordt het bepaald met een statische test en is het dus wel een ideale waarde. Een koude luchtstroom, de ondergrond, alles speelt natuurlijk in de praktijk mee.

Maar een verschil van 13 graden is echt veel en dat verbaast me. Ik ben geen warme slaper (en mijn vrouw helemaal niet) en Exped is niet bekend voor overdreven claims. Neemt natuurlijk niet weg dat de TAR die genoemd werd aanzienlijk minder temperatuur geleidt (dus beter voor koud weer).
willem.m schreef:
zo 03 okt, 2021 19:00
\ Ik geloof niet zo dat superlichtgewicht en duurzaam samengaan.
FWIW, de downmat 5 lite is niet alleen van stevige stof, de constructie van de buizen is fundamenteel anders. Ik vermoed dat het probleem bijna niet kan voorkomen is omdat die buizen niet op de kwetsbare manier zijn gelast en afwijken van andere Exped matten. Ter verduidelijking, elke buis is indivdueel en zit los van de andere buis, het lijkt meer op zo'n zwemmatje. Bij het slapen merken wij dat niet (en het ding is qua R ook goed getest).

Tot nu toe vind ik de Downmat 5 lite een weinig bekend model waar wij echt goede ervaringen mee hebben (nu ruim 8 jaar).
Ik kocht een maand geleden de
synmat ul winter lw. 850 gram. Ik weeg 90kg.

Iemand hier ervaring mee?

Als ik het zo hoor ga ik mij zorgen maken over de ul
Ik heb na drie keer delamineren Exped in de container gemikt en een Sea to Summit Ether Light XT Insulated aangeschaft. Erg duur (219 euries) maar een geweldige mat. 490 gram, 10cm dik (!), kleine pack size, veel stiller dan de Synmat UL (nauwelijks gekraak), hoes met handige geïntegreerde snozzle bag (opblaaszak). R-waarde van 3,2 dus niet heel hoog maar voor dit gewicht ga je denk ik nooit veel meer isolatie krijgen. En niet onbelangrijk: een levenslange garantie op fabrieksfouten waar Exped slechts 5 jaar heeft. Dan heb je als fabrikant vertrouwen in je product. Maar ja, die prijs, dat moet je dan niet teveel over nadenken.
Ik heb een Exped Synmad 7 MW na eerst een vakantie op een zelfopblazend matje te hebben geslapen.

Er is een ding dat ik er over kwijt wil.
WARMTE
Nooit meer het gevoel van optrekkende kou vanaf de grond.

Welke mat je ook kiest, let op de isolatie.

Off topic:

Het probleem dat ik nog niet heb opgelost is het ideale kussen.
- opblaasbaar - veel te hard, ook half opgeblazen, het doet me pijn aan de oren.
- klein kussen - te dun
- groot kussen - heerlijk maar te volumineus in de bagage

Als tussenoplossing heb ik nu een klein kussen in een kussensloop waar ik een plastic zak met kleding bij in stop om hoogte te winnen. De kussensloop zorgt er voor dat de zak met kleding 's nachts niet onder het kussentje vandaan kruipt.
Ik had van Exped die dure UL XL down matras met dons. Ging ook delamineren.
Een paar weken daarna had ik een lek (winkelhaak door domme pech) in mijn standaard (zonder extra isolatie) Exped UL XL matras.

Ik heb het helemaal gehad met die lichte UL matrassen. Veel te kwetsbaar. Voor mijn gedelamineerde downmatras heb ik bewust gekozen voor een Exped matras van het dikste nylon met kunststof isolatie. Is wel een paar honderd gram zwaarder en heeft wat meer volume maar voelt wel veel degelijker aan en je hebt langer garantie.