Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grondzeil - Footprint - Forum Wereldfietser

Grondzeil - Footprint

Over tijdje ga ik nieuwe tent kopen (Wechsel Tempest 2). Twijfel nog wel of ik er ook direct een grondzeil bij zal kopen. Tot nu toe heb ik eigenlijk nog nooit een grondzeil gebruikt. Ja je tent wordt aan de onderkant vies, en is soms nat maar als je een goede kuip hebt is dat geen probleem. Niet met schoenen in de tent en voordat je de tent opzet ondergrond even controleren op stenen en stokken en zo. Als het een keer heel hard regent dan loopt water ook gewoon tussen grondzeil en kuip tent dus dat helpt ook niet. En zo'n grondzeil is toch snel 500 gram en best veel volume. Dus ik twijfel nog.

Krijg de indruk dat de meeste op dit forum wel grondzeil gebruiken of heb ik dat mis.
Zie ook dit draadje: viewtopic.php?f=21&t=36195
Bevat ook informatie over het waarom en het gewicht.
Zeker een grondzeil voor mij. Je kan altijd iets scherps over het hoofd zien. En je hoeft echt niet je schoenen aan te houden om dan schade te veroorzaken.
JanH schreef:
zo 26 sep, 2021 21:01
Zie ook dit draadje: viewtopic.php?f=21&t=36195
Bevat ook informatie over het waarom en het gewicht.
Mee eens. Er zijn al meerdere topics geweest, zelfs recent, met een vergelijkbare vraagstelling. Lees die eerst eens, zou ik zeggen.
RealRedHair schreef:
zo 26 sep, 2021 20:57
Dus ik twijfel nog.

Krijg de indruk dat de meeste op dit forum wel grondzeil gebruiken of heb ik dat mis.
Ik gebruik een grondzeil om de bodem van de tent te beschermen, zodat die niet beschadigd wordt en waterdicht blijft.
In mijn geval is dat een vederlicht stuk Tyvek. 100 gram of zo voor mijn tent.
Viezigheid etc. speelt niet mee. Dat grondzeil wordt ook gewoon vies.
Ik vind het een nuttige investering. Zeker bij de lichtere tenten is de bodem wel waterdicht maar ook vrij fragiel.
Sommige mensen beginnen een grondzeil pas te gebruiken wanneer de tentbodem gaatjes heeft, niet meer waterdicht is etc. Wat mij betreft, dient een grondzeil om die problemen te voorkomen.
Maar dat had je inderdaad al kunnen lezen in andere draadjes.
JanH schreef:
zo 26 sep, 2021 21:01
Zie ook dit draadje: viewtopic.php?f=21&t=36195
Bevat ook informatie over het waarom en het gewicht.
Deze had ik ook gezien maar daar ging het voor mijn gevoel meer over materiaalkeuze van grondzeil en minder over wel/niet grondzeil.
Wildkamperend word ik er wel blij van.

Op een braaf strak campinggrasveld wilde ik het nog wel eens zonder doen, al is dat ook steeds minder.
derdekeer schreef:
zo 26 sep, 2021 21:07
... Ik gebruik een grondzeil om de bodem van de tent te beschermen, zodat die niet beschadigd wordt en waterdicht blijft. ...
+1
Ik gebruik ook een grondzeil, in eerste instantie aangeschaft omdat het voor mijn tent de mogelijkheid gaf om met de buitentent eerst op te kunnen zetten.

Uiteindelijk ben ik er vooral blij mee voor het schoon houden van mijn tent, alle viezigheid van onder blijft beperkt tot mijn grondzeil dat ik apart vervoer. Mijn tent zelf blijft daardoor mooi schoon.
Als ik even naar gewicht kijk: tent 2190 gram en er van uit gaande dat de leverancier een goed grondzeil levert 470 gram ofwel 21% extra gewicht. Best aanzienlijk. Je kunt natuurlijk kiezen voor ander materiaal maar ik keek even naar grondzeil dat bij de tent hoort.

Maar goed ik hoor dat jullie mij een grondzeil adviseren dan ga ik dan doen! :D
Ik gebruik altijd folie van de bouwmarkt. Maar dat zal wel uit de tijd zijn.
Ik heb altijd droog geslapen, ook als het water onder de tent door stroomde. Deen van mijn tenten is overleden door problemen met de bodem ervan. Het was in beide gevallen het dak dat steeds minder waterdicht werd.
Vind het bij mijn Hilleberg tent wel handig dat de footprint aan de tent kan blijven zitten. Dat zet toch wel erg fijn op.

Van m'n aparte Tyvek grondzeil vind ik het dan juist weer handig dat je ook iets bij je hebt waar je prima op kunt zitten tijdens bijvoorbeeld een pauze overdag.
RealRedHair schreef:
zo 26 sep, 2021 21:35
...een goed grondzeil levert 470 gram ...
Dat kan lichter (en goedkoper). Het hoeft alleen maar een beetje te beschermen.
RealRedHair schreef:
zo 26 sep, 2021 21:35
Als ik even naar gewicht kijk: tent 2190 gram en er van uit gaande dat de leverancier een goed grondzeil levert 470 gram ofwel 21% extra gewicht. Best aanzienlijk. Je kunt natuurlijk kiezen voor ander materiaal maar ik keek even naar grondzeil dat bij de tent hoort.

Maar goed ik hoor dat jullie mij een grondzeil adviseren dan ga ik dan doen! :D
Wel zwaar voor zo’n tent. Zie hier voor de mijne https://forum.wereldfietser.nl/viewtop ... 95#p401819
Jurr schreef:
zo 26 sep, 2021 21:46
Vind het bij mijn Hilleberg tent wel handig dat de footprint aan de tent kan blijven zitten. Dat zet toch wel erg fijn op.
Dit. Erg makkelijk idd.
Schildersfolie van de bouwmarkt. Kost 1,99 voor 2,5 x 4 meter. Daar haal ik twee grondzeilen uit. Het weegt 100 gram. Het beschermt een beetje.

Ook prettig om een stuk voor de ingang van de tent uit te laten steken, dat is droger dan gras of grond, en je neemt minder vuil mee de tent in.
Ik neem toch echt zeil van de bouwmarkt dat iets dikker is, langer meegaat, beter beschermd en makkelijker op te vouwen is.
Dekzeil van de bouwmarkt, 75g per m2 dus voor een klein 1 p. tentje pakweg 150 gram (voor een Wechsel Tempest 2 heb je dan 215g nodig). Kost ~€5 voor 3x4 m. De dunne variant gaat een paar seizoenen mee, de dikkere (zwaardere) jaren.
dekzeil.png
dekzeil.png (246.23 KiB) 4152 keer bekeken
Vorig jaar Tyvek aangeschaft voor onze Hilleberg, bevalt heel goed. Weegt heel weinig en slijt niet of nauwelijks.
Lijkt er op dat Wechsel grondzeil ook aan tent vast zit dus dat is handig. Doek is groter dan het slaapdeel en beslaat ook voorste deel van de tunneltent; lijkt me handig (maar wel iets zwaarder).
Grondzeil is van dikker materiaal en zal daarom ook wel wat zwaarder zijn. Beschermt dan ook beter lijkt me en dat is uiteindelijk het doel voor mij.
https://www.wechsel-tents.de/zubehoer/z ... -2-231138/