Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Staaldraad Ortlieb Ultimate stuurtas - Forum Wereldfietser

Staaldraad Ortlieb Ultimate stuurtas

Mijn Ortlieb stuurtas wordt door middel van een adapter/drager plus een staalkabel aan het stuur vastgemaakt.
Daarmee nu mijn eerste fietstrip succesvol volbracht.

Afbeelding

Als ik heel goed zoek op de site van Ortlieb dan lees ik daar dat de staalkabel maar eenmalig gebruikt mag worden en daarna dient te worden vervangen.
Daar kan ik verder nergens informatie over vinden. Er staat ook niets over vermeld op de 'Montageanleitung' die bij de tas hoort.

Wat doen jullie? Vervang je de kabel ieder keer na thuiskomst als je de adapter van je fiets afhaalt? Of gebruik je de staalkabel gewoon een tweede keer en derde keer?

Dank!
HenkS schreef: ↑
ma 20 sep, 2021 16:29

Als ik heel goed zoek op de site van Ortlieb dan lees ik daar dat de staalkabel maar eenmalig gebruikt mag worden en daarna dient te worden vervangen.
Is die adapter lekker laten zitten geen optie? Dan kan die ene keer net zo lang duren tot je een nieuwe fiets koopt ;)
Adapter diverse keren over gezet met dezelfde kabel. Nog nooit problemen gehad.
Ik laat de adapter altijd zitten. In kleine dozen om de fiets in het vliegtuig mee te nemen moet ik soms de adapter wat kantelen waardoor ik het draad even wat los moet maken. Bij aankomst trek ik het dan weer strak. Voorwaarde is wel dat je de laatste stap van de instructie (knip het draad af) niet uitvoert.
Laatst moest bij mij de adapter er helemaal af. Ik heb de adapter opnieuw geΓ―nstalleerd met het bestaande draad. De draad moet echter door een nauwe ijzeren opening (waarin je dan haaks de schroef doet waarmee je de draad vastzet). Deze opening kan dan te nauw zijn omdat bij een gebruikte draad de draad op de plek van de schroef dan niet meer zo netjes rond is en ook het plastic omhulsel van de draad beschadigd is. Ik moest met een tang de geplette draad wat ronder maken en een stukje beschadigd plastic omhulsel verwijderen.
Er zit een gedachte achter, je schroeft namelijk een schroef vast tegen het gevlochten staaldraad. Als je dat bij herhaling doet zal dat het staaldraad wel verzwakken.

Mijn eerste tochten deed ik op mijn racefiets, die ik tussendoor ook voor het slechtere Dumoulinwerk gebruikte, dus na een tocht ging de adapter eraf. Ik heb toen na 4-5 keer monteren inderdaad de kabel vervangen omdat ik het niet helemaal meer vertrouwde. Daar moet ik bij zeggen dat ik elke keer vergat hoe het ook al weer gemonteerd moest worden, dus in de praktijk zat ik dan een paar keer extra te klooien met die schroef en dat helpt ook niet. Nieuwe kabel is 7 euro dus dat zijn de kosten niet.

Ik rij overigens met een dure camera in mijn stuurtas. Zou ik alleen wat lichte spullen erin hebben (telefoon, portemonnee, paar repen) dan zou ik me minder druk maken.
De adapter laten zitten is geen optie, want dan word ik uit mijn wielrengroepje geknikkerd. :D

Dank voor alle adviezen, ik heb een reservekabeltje gekocht voor 7,- euro en zal de gebruikte kabel nog wel een keertje gebruiken.
Dit jaar mijn eerste grote fietstocht met bepakking gemaakt (bikepacking heet dat tegenwoordig). Zeer goed bevallen, maar alles is nieuw.

Dank!
Wat een onzin om adapter voor stuurtas te verwijderen. Fiets elke week toertocht met stuurtas, gebruik fiets dagelijks als vervoermiddel in stad Amsterdam en probeer elk jaar paar weken op pad te gaan met tassen en stuurtas, nog nooit 'last' gehad van bevestigings adapter van stuurtas. Als medefietsers daar moeite mee hebben, zou ik mij daar niets van aan trekken....
Dus geen probleem met staaldraadkabel stuurtas.
Gr.Rickie
Wielrenners zijn een slag apart. Ooit wel eens 1 met een fietsbel gezien?πŸ˜ŽπŸ€—πŸ˜πŸ˜‰
Tsja, ik ben inderdaad wielrenner, en grindfietser. Ook nog mtb-er.

En nu ook vakantiefietser met tassen. Daarnaast nog reisleider fietsreizen. Ik doe ook aan baanwielrennen en onderhoud mtb-tracks als vrijwilliger.
Tevens ook nog randonneur die brevetten rijd.
Op al mijn fietsen (drie) zit een bel πŸ›Ž
Op mijn racefiets zit ook een bel. Maar goed, de vraag gaat over dat staaldraad. De conclusie is denk ik helder: hergebruik kan, en dat deed ik ook toen ik nog met zulke stuurtassen reed (tegenwoordig heb ik iets anders dat met klittenbandjes vastzit), maar check zelf op het oog even of het draad er nog een beetje goed uitziet. Durf het minimale risico te nemen! πŸ˜‰
HenkS schreef: ↑
za 25 sep, 2021 10:51
Tsja, ik ben ..., ..., ..., ... etc. en ...
Op al mijn fietsen (drie) zit een bel πŸ›Ž
Maar drie? :wink:

N.b. ook al mijn fietsen hebben een bel en (on topic) mijn stuurtashouders met draad (cordo) haal ik er alleen af als het voor kluswerk moet, soms pas als er een andere fiets komt. De kabeltjes gebruik ik inderdaad meerdere keren. Mocht er een breken, wat nooit gebeurd is, dan zakt de tas naar beneden tegen kabls en stuurpen aan. Daar kom ik dan nog wel mee thuis.
HenkS schreef: ↑
ma 20 sep, 2021 16:29
...
Wat doen jullie? Vervang je de kabel ieder keer na thuiskomst als je de adapter van je fiets afhaalt? Of gebruik je de staalkabel gewoon een tweede keer en derde keer?

Dank!
Ik haal het stuur los. Ik laat de staalkabel in de houder vast zitten maar haal wel de spanning er af mbv de stelbout linksboven. Dan schroef ik het klemmende deel van de stuurpen los zodat het stuur helemaal los komt. je kunt de adapter er dan eenvoudig af nemen. Terug monteren in omgekeerde volgorde.

In plaats van de Ortlieb houder kan je ook die van Klickfix kopen, die is (voor mij dan toch) eenvoudiger in het gebruik. Ook die verwijder ik door het stuur even los te maken.

In beide gevallen kan het kabeltje gewoon blijven zitten en je weet zeker dat de houder altijd in dezelfde stand staat.
Je kan een Ortlieb kabeltje kopen, maar electra installatie draad werkt ook prima. Heb je nog in verschillende kleuren ook, mocht je dat willen.
Senior2 schreef: ↑
zo 26 sep, 2021 09:27
electra installatie draad werkt ook prima.
Kun je daar die stelschroef/bout (of hoe je dat ook noemt) waarmee je de kabel op spanning brengt aan vastmaken?
Aan een Ortlieb kabel zit een zeskant busje geknepen met inwendig M5 schroefdraad.
https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... l-ultimate
Hoe krijg je dat aan jouw installatiedraad?
En daarbij, installatiedraad is massief koper, en de kabel van Ortlieb is samengeslagen staaldraad, als je dan de borgschroefjes goed vastdraait dan heb je zo twee stukken installatiedraad.
JanH schreef: ↑
zo 26 sep, 2021 10:14
Senior2 schreef: ↑
zo 26 sep, 2021 09:27
electra installatie draad werkt ook prima.
Kun je daar die stelschroef/bout (of hoe je dat ook noemt) waarmee je de kabel op spanning brengt aan vastmaken?
Van dat gedeelte wat in het oog moest haalde ik het blauwe of bruine omhulsel weg en het koperdraad paste precies in het oog. Dan aandraaien. Koperdraad plet wel snel, dus een 2de keer gebruiken moet je per keer beoordelen. Voor mij was de reden om het zo te doen dat ik geen reserve kabeltjes van Ortlieb heb liggen, maar electradraad heb ik altijd wel.
Remkabel werkt bij nood ook heel goed.
Dank! Daarmee hebben we gelijk twee backup methodes voor als er onderweg iets misgaat. Blij mee
remkabel werkt prima ook zonder nood.
Precies, zelf ook altijd gedaan, stukje oude buitenkabel en een gebruikte remkabel (desnoods een nieuwe) gebruiken werkt prima.