Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin - bijhouden km's - soms niet gewenst - Forum Wereldfietser

Garmin - bijhouden km's - soms niet gewenst

Beste collega forummers,

Voor mijn reizen gebruik ik een Garmin Etrex30. Gekozen voor een versie met gewone AA batterijen die overal verkrijgbaar zijn. Opladen als je met een tentje reist is nog wel eens lastig.

Op de Garmin plan ik vooraf een route en zet die als track op mijn Garmin. Die track is voor mij de rode draad waar ik ook regelmatig van afwijk. En als ik er vanaf wijk kan ik zo weer de route oppakken door daar naar toe te navigeren.

Verder neem ik ook de daadwerkelijk gereden route op. Leuk om later nog eens te bekijken en her te beleven. Zo schrijf ik de dagelijkse kilometers ook op voor mijn dagboekje. Nu kom ik op mijn punt cq. vraag. Het liefst zou ik zien dat ik zelf bepaal dat de Garmin op sommige stukken de route niet opneemt. Als ik bijv. de veerboot neem. Ik zet de garmin dan uit en zet hem weer aan op de plek van bestemming. Echter, als ik hem dan weer aangezet heb, pakt hij dan achteraf de km's mee van het laatste punt vóór de veerboot en de eerste erna. Dat wil ik liever niet, ik wil de echte fietskilometers bijhouden.

Iemand hier ervaring mee en een oplossing voor mij? Zou mooi zijn.

Groet,
Anno
Om reden van bijhouden van de echt gefietste kilometers, o.a. i.v.m. onderhoud, heb ik naast de Etrex ook nog steeds een gewone eenvoudige fietscomputer.
Het klopt dat de Etrex dat doet. Bij een veerboot maakt het me niets uit maar bij bv een autoverplaatsing doet hij het ook. Ik denk dat de enige oplossing is de track achteraf te bewerken in bijvoorbeeld Basecamp.
Met de Etrex 35 (zelfde toestel maar met touchscreen) kan je dat op de volgende manier:

Voordat je een track begint die je wil opnemen druk je op 'stop' en dan 'wis' (rood kruisje). Dan wordt het stuk van de track dat je voordien aflegde en niet wil opslaan gewist en begint hij vanaf nul je kilometers te tellen.

Wanneer je klaar bent met de track die je wil bijhouden, druk je op stop en kies je 'opslaan'.
Ik heb de GPSMAP 64S. Op vakantie bewaar ik per dag de afgelegde route en ik wis daarna het geheugen (reset).

De situatie die jij schetst los ik dan op door bij het begin van de veerboot de route te bewaren, het geheugen te wissen (reset) en de Garmin uit te zetten. Bij het einde van de overtocht de Garmin weer aanzetten, en aan het einde van de dag weer de route bewaren. Je hebt dan wel van één dag twee bewaarde afgelegde routes.
De Garmin laat dan ná de veerboot niet de totaal die dag afgelegde afstand zien, alleen de afstand vanaf de veerboot.
Zo'n werkwijze zou bij mij gegarandeerd eens fout gaan...
Ik schoon de tracks naderhand wel op.
Ik zou het ook vergeten, maar het kan wel: sporen - huidig spoor - opslaan. Daarna sporen - huidig spoor - wissen bij beginpunt nieuw deel van de etappe. (Let op, als je dat te vroeg doet, begint hij de route te berekenen vanaf het moment dat je dat wissen van de track doet). Dan heb je dus inderdaad een paar tracks per dag.
Ik doe dat wel bij auto - treinverplaatsingen, niet bij veerboten.
Klopt, als je de track wil bijhouden en/of delen kan je best de track opkuisen, (gereden track en reële weg schelen in sommige gevallen wat door bv scattering). Hierna je tracks knippen in bv dagetappes od.
Tijdens de fietstocht zou ik niet aanraden om te liggen prutsen aan het toestel, you never know...
nicolevelo schreef:
zo 19 sep, 2021 20:49
Met de Etrex 35 (zelfde toestel maar met touchscreen) kan je dat op de volgende manier:
Dat zit denk ik in de ‘app Huidig spoor’? Die heeft de 30 niet. Fytsreiziger, kun je iets met Stel in > Sporen/Tracks > Spoorlog > Niet opnemen?

Groetjes,

Carl
Inderdaad, ruwe gegevens uit de Garmin behouden en naderhand in de PC (of online op Strava) bewerken. Dan heb je nog altjid de ruwe gegevens voor als het mis gaat.
Bedankt voor al jullie reacties.
Het is me nu wel duidelijk dat het niet een instelling of zo iets is met de Etrex. Maar met een foefje op te lossen.
Inderdaad bij een korte veerboot overtocht vind ik het ook niet zo erg, maar bij een langere afstand wel.

Sporen tijdelijk niet opnemen kan inderdaad ook zoals Carl schreef. Ik voel dan echter toch het meest voor het achteraf corrigeren van de tracks. Je wilt het ook niet vergeten weer 'aan' te zetten. Op de computer toch iets beter overzicht dan op zo'n klein schermpje en je wilt het ook niet kwijtraken.

Ook een tijdje met nog een extra km-teller gewerkt idd. Toen die van mij kapot ging dacht ik, het moet ook zonder kunnen. Less is more. Overigens sla ik dagelijks mijn tracks op, maar wis het geheugen dan niet. Dan blijft de totaaltelling doorlopen.

Nogmaals bedankt en allemaal mooie fietsreizen toegewenst.
Anno
Vraag die bij me opkomt is hoe belangrijk het precieze aantal km-ers is. Doe mij die veerboot km-ers maar cadeau. :D
Niemand die zich afvraagt hoe je de Garmin kilometers in mindering kan laten brengen?
Bijvoorbeeld door je fiets achterstevoren op de veerboot te parkeren, en de fiets achteruit laat varen?
liefhebber schreef:
do 23 sep, 2021 19:48
Niemand die zich afvraagt hoe je de Garmin kilometers in mindering kan laten brengen?
Bijvoorbeeld door je fiets achterstevoren op de veerboot te parkeren, en de fiets achteruit laat varen?
GPS kijkt niet naar de richting waarin de fiets staat, maar de richting waarin de fiets beweegt.
Polling schreef:
vr 24 sep, 2021 09:41
liefhebber schreef:
do 23 sep, 2021 19:48
Niemand die zich afvraagt hoe je de Garmin kilometers in mindering kan laten brengen?
Bijvoorbeeld door je fiets achterstevoren op de veerboot te parkeren, en de fiets achteruit laat varen?
GPS kijkt niet naar de richting waarin de fiets staat, maar de richting waarin de fiets beweegt.
Meer nog: hij ziet niet eens of je fietst. Als je thuis een rondje loopt van de ene naar de andere kamer wordt dat ook opgenomen. De Etrex 30 neemt automatisch al dit soort bewegingen op. Vandaar dus huidig wissen voordat je bewust aan een track begint.
Overigens houd ik zelf nooit de tracks van een reis bij. Ik zou niet weten waartoe dat dient.
Toch zijn er redenen:
# Om bij te houden waar je geweest bent, zodat je de volgende keer net een andere route kunt kiezen om weer eens ergens anders te komen. Ik heb gemerkt dat ik zonder dat de neiging heb om steeds dezelfde routes te fietsen. Je kunt bijvoorbeeld al je gereden tracks in éébn kaart openen en zo je eigen "strava" heat map bekijken om er achter te komen waar er hiaten zijn.
# Om dezelfde redenen als het maken van foto's: ter herinnering. Het uitzicht kun je vervolgens vaak op streetview nog zien.
# Om te onthouden waar je de dode das of de hoop afval hebt zien liggen. Dat is waar je track stopt, een rondje loopt en verder gaat.
# Om te onthouden waar je je Raad Plaatje (of andere foto) hebt geschoten. De klok in je camera moet daarvoor wel juist staan.
# Om na de tocht te zien waar je geweest bent. Ik merk namelijk dat ik me niet heel bewust ben van mijn lokatie als ik een roze lijntje nafiets. Daarom kijk ik na een toch altijd nog eens in rust na waar ik geweest ben. Ik denk dat ik daardoor beter onthoud waar ik geweest ben en hoe het er daar uit zag.

Of die redenen voor jou gelden is uiteraard een vraag. Uiteindelijk is het uiteraard zinloos en rijden we allemaal rondjes die zullen eindigen.
Lang voordat ik een GPS had tekende ik al mjin gereden routes in op kaarten. De GPS heeft dat niet veranderd, alleen maar makkelijker gemaakt. Hetzelfde met het bijhouden van de kilometers.
De redenen die Leon noemde zijn allemaal korrekt.
Het steeds willen rijden van nieuwe stukjes kun je heel ver doorvoeren en dan zelfs een competitie starten met anderen. En dat bestaat uiteraard al op websites en apps :). (veloviewer en wandrer).
nicolevelo schreef:
vr 24 sep, 2021 10:02
.
Overigens houd ik zelf nooit de tracks van een reis bij. Ik zou niet weten waartoe dat dient.
Ik gebruk ze om kaartjes te maken voor het album.
nicolevelo schreef:
vr 24 sep, 2021 10:02
[
Overigens houd ik zelf nooit de tracks van een reis bij. Ik zou niet weten waartoe dat dient.
Ook prima toch?! Loslaten en lekker door in het hier en nu. Ik bewaar ook echt niet alles. Alleen langzaam vervagende herinneringen en foto's zonder bijschrift. Ook mooi.

Ieder zijn meug.
De reacties gaan nog even door zie ik.
Je kunt de routes idd niet bewaren, maar de opmerkingen van Leon onderschrijf ik ook volledig. Bovendien ben ik gek op kaarten en bewaar ik na afloop de routes ook op mijn Google Maps. Als ik vertel van mijn fietsreizen, wat voor veel mensen nog wat onwaarschijnlijk is (krijg wel eens de vraag "verder alles nog goed met je?"), kan ik wel mijn route laten zien. Velen zijn wel nieuwsgierig, vooral als je door een gebied reist waar een ander al eens (met de auto of vliegtuig dan) op vakantie is geweest.

Maar het belangrijkste is voor mezelf. Lekker de route nog eens bekijken en terugdromen naar de verschillende reizen.