Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2e iPhone voor navigatie zonder SIM - Forum Wereldfietser

2e iPhone voor navigatie zonder SIM

Voor een lange reis wil ik niet afhankelijk zijn van 1 navigatie-apparaat. Mijn plan was mijn Garmin Etrex 20 en mijn iPhone met Osmand te gebruiken. Hoe meer ik mijn iPhone gebruik hoe meer het me opvalt hoe beroerd de techniek van de Etrex is. Daarom een andere optie:
Een 2e iPhone zonder SIM-kaart waarop wel Osmand is geïnstalleerd.

vragen:
Kan het?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Waar moet ik op letten?
Hoe werkt dat met je Apple id?
Kan ik Osmand installeren zonder opnieuw te betalen?
Je kunt een iPhone heel goed zonder SIM-kaart gebruiken. Ik heb daar veel goede ervaring mee.

Het kan zijn, ik herinner mij dat niet helemaal, dat er bij het voor het eerst inrichten van de iPhone wel even een SIM-kaart in moet zitten, maar die kan er later uit. Dan maak je verbinding via WiFi, bijvoorbeeld om er gpx-tracks op te zetten.

Een luxe-mogelijkheid is dat je er een prepaid SIM-kaart instopt. Dat kost bijna niets en dan kan je op je navigatie iPhone ook het weerbericht en buienradar bekijken. Zo werkt ik er mee.

Je kunt voor je tweede iPhone hetzelfde Apple-ID gebruiken. Dan kun je ook alle app's die je met dat ID gekocht hebt, gratis op je tweede iPhone installeren.

Je kunt op je tweede iPhone beter alle automatische downloads, van bijvoorbeeld je foto's, uitzetten. En als je er een pre paid SIM-kaart in doet, moet uitsluitend je weerbericht-app toestemming geven mobiele data te gebruiken. Verder hoef je volgens mij nergens op te letten.
Dank je...klinkt goed.
Is het ook mogelijk een kopie van je 1e SIM aan te schaffen voor het geval je 1e iPhone zoek raakt/gestolen wordt?
Als je telefoon gestolen is, kun je een nieuwe SIM-kaart voor hetzelfde telefoonnummer aanvragen maar mijn ervaring is dat dan de eerste SIM-kaart wordt gedeactiveerd. Misschien is dat bij andere providers anders. Volgens mij staat geen enkele provider toe dat je twee SIM-kaarten met hetzelfde telefoonnummer tegelijk gebruikt, als dat al mogelijk zou zijn.
Arnoutt schreef:
vr 20 aug, 2021 20:55
En als je er een pre paid SIM-kaart in doet, moet uitsluitend je weerbericht-app toestemming geven mobiele data te gebruiken. Verder hoef je volgens mij nergens op te letten.
Of je tweede telefoon de mobiele WIFI hotspot van de eerste telefoon laten gebruiken.
Jurr schreef:
vr 20 aug, 2021 21:37
Of je tweede telefoon de mobiele WIFI hotspot van de eerste telefoon laten gebruiken.
Kan natuurlijk ook maar dat kost alles bij elkaar nogal wat stroom. Ik zet tijdens het fietsen mijn eerste telefoon maar een paar keer per dag even aan.
Arnoutt schreef:
vr 20 aug, 2021 21:23
Volgens mij staat geen enkele provider toe dat je twee SIM-kaarten met hetzelfde telefoonnummer tegelijk gebruikt, als dat al mogelijk zou zijn.
Waarom niet?
Bij T-mobile heet dat DuoSim: 2 simkaarten voor 1 mobiel nummer.
(Is dus niet hetzelfde als 'Dual sim': één telefoon met twee sim-kaarten/2 nummers)
Flix schreef:
vr 20 aug, 2021 21:58
Waarom niet?
Bij T-mobile heet dat DuoSim: 2 simkaarten voor 1 mobiel nummer.
Ha, dank je. Dat wist ik niet.
Arnoutt schreef:
vr 20 aug, 2021 21:54
Jurr schreef:
vr 20 aug, 2021 21:37
Of je tweede telefoon de mobiele WIFI hotspot van de eerste telefoon laten gebruiken.
Kan natuurlijk ook maar dat kost alles bij elkaar nogal wat stroom. Ik zet tijdens het fietsen mijn eerste telefoon maar een paar keer per dag even aan.
Ik denk dat Jurr bedoelt dat als je even op de 2e telefoon internet nodig hebt, je het makkelijk op deze manier kan doen. Dan heb je geen extra SIM nodig. Maar dus niet bedoelt voor continue internet.
Arnoutt schreef:
vr 20 aug, 2021 22:01
Flix schreef:
vr 20 aug, 2021 21:58
Waarom niet?
Bij T-mobile heet dat DuoSim: 2 simkaarten voor 1 mobiel nummer.
Ha, dank je. Dat wist ik niet.
Maar er kan maar één sim kaart actief zijn met je 06 nummer, Ik heb zelf ook 2 sim kaarten op 1 nummer. In het buitensport toestel zit een sim kaart en in het werktoestel een prive simkaart en een e-sim kaart voor het werk. Zo ben ik op het buitensport toestel alleen prive bereikbaar. Als beide toestellen aanstaan is er maar één bereikbaar.
Ik gebruik een "oude" iPhone 8 voor de navigatie. Geen poespas installeren, alleen de apps waarvan ik denk dat ze nuttig zijn onderweg (MapOut, ProCam, Archies enzo). In Europa zonder sim-kaart. Indien nodig free wifi of een hotspot.
Blij mee, heb niet méér nodig!

Wil je toch een bruikbare 4- of 5G verbinding binnen Europa, zou je kunnen kiezen voor een goedkope sim, en dan GB's delen. KPN bijvoorbeeld heeft zo'n regeling. Voorheen had ik een 2de sim voor een tablet via Vodafone. Geen idee of die nog bestaat.
Ga je naar een ander EU land: Nederland blijkt vrij duur voor mobile telefonie. Met even rondkijken in het land waar je op dat moment bent, kun je best wat geld besparen. De Baltische staten, Spanje en Italië bijvoorbeeld hebben mooie goedkope pre-paid mogelijkheden.
Buiten de EU gebruik ik ook een lokaal pre-paid sim-kaartje.
In Canada/VS zijn T-Mobile of AT&T redelijke providers. Over het algemeen wel slechtere verbindingen en duurder dan in de EU, maar je kunt zonder toestanden een sim kopen en met credit card weer up-loaden.

Groeten,
Tom
KPN heeft ook de mogelijkheid van twee sims voor een nummer. Als beide toestellen aan staan en je wordt gebeld, weet je niet welke telefoon overgaat. Het toestel waarop ik niet gebeld wil worden zet ik op vliegtuigstand.